ehkäisystä imetyksen aikana

elikkä onlo se imettäminen täysin varma tapa ehkäistä? eihän raskaaksi kaiketi voi tulla, ellei menkat ole alkaneet? en ole käynyt vielä jälkitarkastuksessa, että ehkäisy jäisi kortsujen varaan, josta emme kumpikaan tykkää niin yhtään..toetty tulehdusvaaran vuoksi kai suositeltavaa käyttää sitä kumea? Ja jälkivuodosta...onko se loppumaisillaan, kun muuttuu sellaiseksi vaalean rusehtavaksi, keltaiseksi? Kuuluuko sen "tuoksua" sellaselle imelälle, niinkuin piimälle? yäk=(
 
Auringonhattu
maalaisjärjellä aatellen imetys olis hyvä ehkäisykeino. Tosiasiassa imettäessä voi ihan mainiosti tulla raskaaksi, mulle neuvolatäti sanoi, että hänen vastaanotolleen oli tullut nainen jolla oli juuri ja juuri jälkivuoto loppunut, ja oli uudelleen raskaana. Huhuhuh...

en luottais tohon imetykseen itse ollenkaan.
 
Imetys ei ole ehkäisykeino kuten moni muukin on sanonut, ja raskaaksi voi tulla ennenkuin ensimmäiset kuukautisetkaan tulee!! Kuukautisethan tulee vasta kun munasolu ei ole hedelmöittynyt,joten sen irtoamista ekaa kertaa synnytyksen jälkeen ei voi tietää...Eli en ottais riskiä jos lapsi ei ole tervetullut!!
Kortsut kehiin vaikkei niistä tykkääkään ja jälkivuodonajan täytyy käyttää kortsuja juuri tulehdusriskin takia ja mielellään jälkitarkastukseen saakka jolloin saat tietää onko paikat kunnossa yleensäkään!! =)

Ihan näin esimerkkitapauksena kerron että ensimmäiset menkat mulla esikoisen syntymän jälkeen alkoi 6vko synnytyksestä ja imetin häntä 3kk ja hänen ollessa 3,5kk tulin jo raskaaksi!!! Tosin se päätyi keskenmenoon ja tyttäremme sai alkunsa kuukausi tuon keskenmenon kaavinnasta ja on nyt pirtsakka 7vko vauveli!! :D Nyt tosin ei oo menkat alkanu,joten yksilöllistä sekin miten ne minkäkin synnytyksen jälkeen alkaa samalla ihmiselläkään...
 
Mutta minipillerikki voi aloittaa vasta sitten ku on menkat alkanu et siihen asti pitää ja tulee käyttää kumia ellei sitten halua uurestaan raskaaksi ja imetys ei ole mikään ehkäisy keino.Raskaaksi voi tulla vaikka ei ois menkkoja alkanu vie.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2004 klo 18:18 annukka kirjoitti:
Mutta minipillerikki voi aloittaa vasta sitten ku on menkat alkanu et siihen asti pitää ja tulee käyttää kumia ellei sitten halua uurestaan raskaaksi ja imetys ei ole mikään ehkäisy keino.Raskaaksi voi tulla vaikka ei ois menkkoja alkanu vie.
ei pidä paikkaansa! mininpillerit voi aloittaa vaikkei menkat oliskaa alkanu! =)
 
anli
Varmaahan se imetys ei ole. Mutta mutta...
Mulla alkoi ekat menkat tasan vuoden kuluttua synnytyksestä emmekä käyttäneet mieheni kanssa yhtään mitään ehkäisyä tuon vuoden aikana, yhdyntöjä keskimäärin 2-3 viikossa tuona aikana. Uudestaan tulin raskaaksi kolmansien menkkojen jälkeen, kun ne sitten vihdoin alkoivat. Nyt tuota ihmettä odotellaan tulevaksi lähiviikkojen aikana ;)
 
tosta imetyksestä en osaa sanoa kun en ikinä ite imettäny,mutta mulla oli ensimmäiset kuukautiset kuukausi synnytyksen jälkeen ja toiset sit taas seuraavas kuussa ja sit jo olin raskaana :) no nyt sitä tässä on puolivuotias tytskä sylis ja masu kasvaa rv 16+1...mutta en osaa sanoa tohon imetyksen auttamaan ehkäsyyn mitään..
 
Oudi
On se mahdollista tulla raskaaksi vaikka imettää, esimerkkinä yx tuttavaperhe, jossa lapsilla on 10 kk ikäeroa!
Tuosta hajusta, ni kannattaa kävästä lääkärissä, jos on suht voimakasta se haju, sulla voi olla tulehdus kohdus... se tulee siitä, jos sinne on jäänyt jotain kalvon, istukan tai muun palasia...ei tarvi olla ku ihan pieni riekale, ni se sit tulehtuu siel ja haju on järkky! Lääkäri määrää sulle siihen antibiootteja! Kokemuksella...
 
Tää ei nyt todellakaan oo mikään ehkäisykeino, mut ollaan käytetty keskeytettyä yhdyntää ennen raskautta, nyt loppuvaiheessa ettei aiheuta supisteluja ja tulevaisuudessa, kun lapsi syntyy ja imetän. Niin ja raskaaksi tulin vasta, mutta heti kun lopetettiin keskeytetty.. Mähän en kroppani enää ylimääräisiä hormoneja halua, kun oon useamman vuoden aiemmin e-pillereitä syöny. Mut jos ei heti halua uudelleen raskaax, kannattaa jotain käyttää..
 

Yhteistyössä