ehkäisyruiske vs laastarit

ite käytin laastaria noin vuoden verran. tykkäsin siittä :) mutta kun kuumassa liima "pehmenee" nii se laastari saatto saunassa lähtee reunoista irti.. mut siis pysy silti kiinni.. ja se oli helppo vaan lätästä persposkeen kii ja menoks :D alus toki tuli siit laastarista pient ihottumaa sinne alle ku ei päässy hengittään yhtään..
tuiko tarpeeks mielipidettä laastarista :D
 
ehkäisypiikkiä käyttäny jo kaks vuotta, helppo ja edullinen, 3 kk annos 7,46e näytti olevan viimeisessä reseptinsivulla. Ei mitään pms juttui tms.
 
Tiigeri: kertoisitko vähä enemmän laastarista? vaihtoväli,hinta,vaikutus,ym.

Jaanuskalle sama: kertoisitko enemmän piikistä. kuinka usein pistetään, kuka pistää ym.

Molempiin heräs kiinnostus. mitään tuollasia ei ole neuvolas koskaan tarjottu.
 
piikki laitetaan 3kk välein, meillä sen laittaa äippä-/ehkäsyneuvolan terkka. ei maksa mitään, ainoostaan sen piikin verran ( toi 7.46e ). oon tykänny tästä kyllä, helppoo ja vaivatonta, "menkat" on 6vkon välein pieni ruskee tahra housussa.. :) ainoo on et jos tää ei sovikaan , niin ei voi kesken 3kk jakson lopettaa. ja hedelmällisyys palaa viiveellä ( n.9kk vikasta piikistä ), eli ei suositella niille jotka haluaa raskautua vielä piakkoin :)
 
miulla piikki on toiminut tosi hyvin. ainoa miinus on se että se ei tunnu kivalta kun pistetään mutta sen kestää kyllä. 7,46 eskoo maksaa ja kolmen kuukauven vällei otetaan, ei tartte muistaa mitään muuta! menkkoja ei näy ei kuulu, en tiiä, mistä turvotus johtuu mutta painoa on tullunna 4 kiloo lissää mut se voi johtua jostain muustakin. ajattelimme vielä vuoden verran käyttää tätä ehkäisyä ja sen jälkeen lopetella ja vaihtaa johonkin muuhun, koska eniten pelkään sitä osteoporoosia.
 
E-piikki

Suomessa kaupan olevassa valmisteessa on ainoastaan synteettistä keltarauhashormonia. Lääkkeen saa lääkärinmääräyksellä apteekeista ja ruiskeen antaa ehkäisyneuvolan terveydenhoitaja tai kenellä on valtuudet pistättää esim. terveyskeskus.

Ruiskeina annettu hormoni ohittaa ruoansulatuskanavan ja maksan, mikä parantaa hormonin hyötyosuutta. Ruiske annetaan isoon pakaralihakseen tai olkavarren lihakseen 3 kk:den välein riittävän tehon ylläpitämiseksi. Teho perustuu ennen kaikkea ovulaation estoon , teho on samaa luokkaa kuin ehkäisykapselilla. Ensimmäinen annetaan 5 päivän kuluessa kuukautisten alkamisesta, jotta ehkäisyteho saavutetaan o ensimm. kierrolla eikä raskauden mahdollisuutta ole ruisketta annettaessa.

Vähentää kohdunulkoisia raskauksia ja hyvänlaatuisia, toiminnallisia munasarjakasvaimia, koska se ehkäisee munasolun irtoamisen.

voi aihettaa
painonnousua (miulla ei tehnyt tätä)
kuukautisten epäsäännöllisyys (voi jäähä menkat pois)
turvotus...

Katsoin kalenteria, ja ittelläni on ollut vuodessa 2 menkat, puolivuosittain ja kestää 4 päivää, sellaiset niukahkot. Mut mitään muuta ei ole ollut, ei painonnousua, pms juttui tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merai:
wau, kuullostipa hyvältä! tahtoo kanssa tollasen.Eikä oo edes pahan hintanen. Onko sillä mitään kriteeriä koska sen voi antaa? menkat on jo alkanu mutta imetän, onko sillä väliä?
Synnytyksen jälkeen ensimmäinen ruiske annetaan aikaisintaan kuuden viikon kuluttua synnytyksestä, jos äiti imettää. Jos äiti ei imetä, injektio annetaan viiden päivän kuluessa synnytyksestä. Jos antoväli on yli 14 viikkoa, hoitava lääkäri varmistaa ennen uutta ruisketta, ettei nainen ole raskaana
 
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Alkuperäinen kirjoittaja merai:
wau, kuullostipa hyvältä! tahtoo kanssa tollasen.Eikä oo edes pahan hintanen. Onko sillä mitään kriteeriä koska sen voi antaa? menkat on jo alkanu mutta imetän, onko sillä väliä?
Synnytyksen jälkeen ensimmäinen ruiske annetaan aikaisintaan kuuden viikon kuluttua synnytyksestä, jos äiti imettää. Jos äiti ei imetä, injektio annetaan viiden päivän kuluessa synnytyksestä. Jos antoväli on yli 14 viikkoa, hoitava lääkäri varmistaa ennen uutta ruisketta, ettei nainen ole raskaana
Ymmärsinkö oikein että tuon ehkäisyruiskeen voi ottaa myös imetysaikana!?!? =)
Eikö tuosta tosiaan ole mitään muuta haittavaikutusta kuten esim. seksihalujen häviäminen? Halut kun mulla hävis totaalisesti e-pillereillä. :(
 
Pakko kommentoida..

Mulla oli tuo piikki ekan raskauden jälkeen. Toki mulle se laitettiin vaan kerran, mutta en uskaltanu sitä uudelleen laittaa, ku en siitä tykänny (olis tietty voinu toimia, jos olis pitmpään käyttäny). Mulla tuli siitä hirveän pitkiä vuotoja sekä tiputtelua. Seksihalusiat en muista, mutta koska kyse on hormonaalisesta ehkäisystä, voi se varmaan toisille haluttomuuttakin aiheuttaa.

Ai niin, ja mulla maito väheni radikaalisti tuon piikin ottamisen jälkeen, jouduin lopettaa imetyksen ku vauva oli 4kk, mutta siihen saattoi olla muitakin syitä, en tiedä..En kuitenkaan enää aio ottaa sitä riskiä..
 
Mulla/meillä on ollut ehkäisynä kondomi, mulla ei ole ikinä muuta ollutkana käytössä. Pitääkö varata lääkäriltä aika laastarireseptin saamiseksi vai miten toimitaan? Mulla kun ei harmainta hajuakaan. Kiitos!
 
Nyt loppu ehkäisypiikin käyttö,prkln hormonit sai mut lihomaan 10kg!!! :snotty: :ashamed: Aloitin käytön huhtikuussa,vähän aikaa sitten tuli migreeni kohtauksia ja koko ajan sen jälkeen hirveä päänsärky :kieh: Lääkärissä käyty ja sanoi vain että täytyy odottaa piikin tehon loppumista,että asialle ei voi nyt tehdä mitään ja migreeni lääkkeet sain tietty. Nyt täytyisi päättää minkä otan seuraavaksi :| mutta ei kovin hormonipitoista kiitos,ei sovi mulle!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja merai:
wau, kuullostipa hyvältä! tahtoo kanssa tollasen.Eikä oo edes pahan hintanen. Onko sillä mitään kriteeriä koska sen voi antaa? menkat on jo alkanu mutta imetän, onko sillä väliä?
Niin minustakin kuulosti hyvältä ja vähän aikaa se toimikin,sitten pukkasi oireet päälle :kieh:
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Alkuperäinen kirjoittaja merai:
wau, kuullostipa hyvältä! tahtoo kanssa tollasen.Eikä oo edes pahan hintanen. Onko sillä mitään kriteeriä koska sen voi antaa? menkat on jo alkanu mutta imetän, onko sillä väliä?
Niin minustakin kuulosti hyvältä ja vähän aikaa se toimikin,sitten pukkasi oireet päälle :kieh:
jokaisella ne oireet on yksilöllisiä.
Itellä tuo on ollut mitä loistavin.

*2005 jälkeen ei menkkoja.
*ei turvotusta(normi reuma turvotus sormissa)
*ei raivohulluus kohtauksia(pillerit jotka meni mahan kautta teki sen plus että meni maha kuralle AINA kun otti pillerin)
*mulla on lieventänyt migreeni oireita(on ne vieläkin tuskaisat mutta lieventyneet siitä kun oli pilsut käytössä )
 

Yhteistyössä