ehkäisylaastari

Otin laastarin käyttööni viime keväänä, kun lopetin imetyksen. Parin ekan kierron aikana vuoto oli runsasta (mulla näin ilman ehkäisyäkin) ja kuukautiset saattoi alkaa pari päivää ennen taukoviikkoa (läpivuotoa). Vuoto loppui kyllä aina ennen uuden laastarin laittamista. Olin aika ärtyisä (en enää samassa mittakaavassa). Siinäpä ne haittapuolet.

Olen kokenut laastarin tosi käteväksi, helpoksi ja mukavaksikin. Ei tarvitse syödä pillereitä eikä "työntää mitään sisäänsä" ;) . Kuukautisvuoto on niukentunut huomattavasti ja vuotoa kestää vain 4-5 päivää (mulle siis huomattava ero entiseen). Paino ei ole noussut, iho on pysynyt hyvänä (laastarin liimapinta saattaa siis aiheuttaa joillekin allergisia reaktioita), halut ei ole kateissa eikä limakalvot ei millään tapaa ole kuivemmat. Hämmästyin myös, kuinka helposti kroppa toimii (esim. ovulaation aikana ihan selvästi vuotaa paksumpaa valkovuotoa päivän verran) ja tottuu tällaiseen "aikataulutettuun" hormoonielämään. Minä suosittelen lämpimästi laastaria. Toki sitä ei voi käyttää imetyksen aikana.

Puolen vuoden laastaripaketti maksaa noin 70 euroa. Samaa hintaluokkaa edustaa myös ehkäisyrengas.

Ja laastariahan suositellaan ehkäisykeinoksi naisille, jotka mahdollisesti voivat vielä haluta raskaaksikin lähivuosina. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:22 miisku kirjoitti:
no sen verran täytyy sanoa että ehkäisyrengas on puolet halvempi...ja aivan mahtava!!
No täällä aiemmin kyllä joku mainitsi ehkäisyrenkaan ihan yhtä kalliiksi (etsin viestin) ja gynen mukaan (apteekkihinnasto) muistelen näin myös olleen. Eli mistäs olet halpoja renkaita saanut?

Laastari kiinnitetään oman valinnan mukaan pakaraan, käsivarteen, alavatsaan. Ei rintoihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:31 mamma-72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:22 miisku kirjoitti:
no sen verran täytyy sanoa että ehkäisyrengas on puolet halvempi...ja aivan mahtava!!
No täällä aiemmin kyllä joku mainitsi ehkäisyrenkaan ihan yhtä kalliiksi (etsin viestin) ja gynen mukaan (apteekkihinnasto) muistelen näin myös olleen. Eli mistäs olet halpoja renkaita saanut?

Laastari kiinnitetään oman valinnan mukaan pakaraan, käsivarteen, alavatsaan. Ei rintoihin.
Eli löysin viestin, missä Nuvaa käyttävä mainitsi sen hinnaksi n. 40euroa per 3 kk. Silloin on ihan samanhintanen kuin laastari.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:31 mamma-72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:22 miisku kirjoitti:
no sen verran täytyy sanoa että ehkäisyrengas on puolet halvempi...ja aivan mahtava!!
No täällä aiemmin kyllä joku mainitsi ehkäisyrenkaan ihan yhtä kalliiksi (etsin viestin) ja gynen mukaan (apteekkihinnasto) muistelen näin myös olleen. Eli mistäs olet halpoja renkaita saanut?

Laastari kiinnitetään oman valinnan mukaan pakaraan, käsivarteen, alavatsaan. Ei rintoihin.
voi olla että on erimerkkisiä mutta minulla maksaa 25 euroa muutaman kuukauden paketti.. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:34 miisku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:31 mamma-72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:22 miisku kirjoitti:
no sen verran täytyy sanoa että ehkäisyrengas on puolet halvempi...ja aivan mahtava!!
No täällä aiemmin kyllä joku mainitsi ehkäisyrenkaan ihan yhtä kalliiksi (etsin viestin) ja gynen mukaan (apteekkihinnasto) muistelen näin myös olleen. Eli mistäs olet halpoja renkaita saanut?

Laastari kiinnitetään oman valinnan mukaan pakaraan, käsivarteen, alavatsaan. Ei rintoihin.
voi olla että on erimerkkisiä mutta minulla maksaa 25 euroa muutaman kuukauden paketti.. :whistle:
Okei, luulin että Nuvaring on ainoa markkinoilla oleva renkula. Onkohan laastareitakin muita kuin Evra??
 
Olen myös käyttänyt ehkäisylaastaria parin kuukauden ajan ja periaatteessa kokemukset ovat myönteiset. Ainoat negatiiviset seikat minulla on ajoittainen kutina kohdassa jossa laastari on. Lisäksi paikan valinnan kanssa saa olla tarkka koska lähtee aika helposti irti. Ja tietysti vaihtopäivä saattaa välillä unohtua (mutta helpompaa kuitenkin kuin pillereiden muistaminen päivittäin).Ovat myöskin kalliita.
 
pintelin harmaana
Mä olen kans harkinnut laastarin käyttöön ottoa,mutta ilmeisesti sitä ei saa käyttää jos imettää??? :/ Mä sain neuvolasta esitteen Evra-merkkisistä ehkäisy laastareista! :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 15:47 pintelin harmaana kirjoitti:
Mä olen kans harkinnut laastarin käyttöön ottoa,mutta ilmeisesti sitä ei saa käyttää jos imettää??? :/ Mä sain neuvolasta esitteen Evra-merkkisistä ehkäisy laastareista! :wave:
Joo, ei imettäville äideille. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:34 miisku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:31 mamma-72 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2004 klo 12:22 miisku kirjoitti:
no sen verran täytyy sanoa että ehkäisyrengas on puolet halvempi...ja aivan mahtava!!
No täällä aiemmin kyllä joku mainitsi ehkäisyrenkaan ihan yhtä kalliiksi (etsin viestin) ja gynen mukaan (apteekkihinnasto) muistelen näin myös olleen. Eli mistäs olet halpoja renkaita saanut?

Laastari kiinnitetään oman valinnan mukaan pakaraan, käsivarteen, alavatsaan. Ei rintoihin.
voi olla että on erimerkkisiä mutta minulla maksaa 25 euroa muutaman kuukauden paketti.. :whistle:
Minkä merkkinen se sun renkaasi on? Jos on nuvaring niin onko se määrätty sulle jonkun sairauden hoitoon? Silloinhan kela korvaa siitä osan ja se selittäisi tuon hinta eron.
 
äittäntättä
Oon käyttäny laastaria n.8 kk. pari ekaa vuotoa tosi runsaat, sen jälkeen ihan normaalit.
Positiivista on helppokäyttöisyys, ei tarvi muistaa ku kerran viikossa. Negatiivista: halut menneet ihan kokonaan, oon kiukkunen ku ampiainen, kiinnityskohta kutisee välillä.
No on vissiin viiminen kuukaus menossa, jos sit rupeis taas koittaan onneansa... esikoinen nyt 1v2kk.
 
kertokaapa mulle, mitä teen ku laitoin kolmannen laastarin päivää liian aikasin... eli minä päivänä otan sen pois ja mikä sit on taas alotuspäivä??? Entä tarviiko jotain muuta ehkäsyy? Ohjees ei lue muuta ku et laastarin voi vaihtaa uuteen kesken kaiken jos se irtoo, mut sit ei lue et miten jatko. Apuva!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2004 klo 11:55 Anzku kirjoitti:
kertokaapa mulle, mitä teen ku laitoin kolmannen laastarin päivää liian aikasin... eli minä päivänä otan sen pois ja mikä sit on taas alotuspäivä??? Entä tarviiko jotain muuta ehkäsyy? Ohjees ei lue muuta ku et laastarin voi vaihtaa uuteen kesken kaiken jos se irtoo, mut sit ei lue et miten jatko. Apuva!
Eli irrotitko myös toisen laastarin päivää aikasemmin? Sinuna "siirtyisin" sitten tuohon uuteen vaihtopäivään eli poista tämä kolmas laastari samana viikonpäivänä kuin sen laitoitkin. Varma vaikutus on 7 päivää. Toki voit ottaa riskin ja pitää sitä 8 päivää, mutta käyttäkää vaikka kortsua ennen menkkojen tuloa (sittenhän on taukoviikko). Näin saat pitää alkuperäisen vaihtopäivän ennallaan. Tuskin niin suurta merkitystä, jos tapahtuu vain kerran. Kannattaa olla huolellinen! :)
 
On ollut ehkäisylaastari nyt reilut kolme kuukautta käytössä. Ainoa sivuvaikutus on ollut jalkasäryt. Etenkin öisin jalkoja alkaa särkemään. Aluksi luulin, että kasvukivut ovat lapsuudesta palanneet :eek: , mutta huomasin taukoa pitäessäni, ettei jalkoihin särkenyt sinä vko:na. Kun kiinnitin seuraavan laastarin, niin seuraavana yönä särki taas. Kuitenkin olen tyytyväinen laastariin, koska muita sivu vaikutuksia ei ole ollut. Tuntuu todella sopivalle hormonikierukan jälkeen mikä aiheutti masennusta, äkäisyyttä ja haluttomuutta....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2004 klo 14:32 Arjensankari kirjoitti:
On ollut ehkäisylaastari nyt reilut kolme kuukautta käytössä. Ainoa sivuvaikutus on ollut jalkasäryt. Etenkin öisin jalkoja alkaa särkemään. Aluksi luulin, että kasvukivut ovat lapsuudesta palanneet :eek: , mutta huomasin taukoa pitäessäni, ettei jalkoihin särkenyt sinä vko:na. Kun kiinnitin seuraavan laastarin, niin seuraavana yönä särki taas. Kuitenkin olen tyytyväinen laastariin, koska muita sivu vaikutuksia ei ole ollut. Tuntuu todella sopivalle hormonikierukan jälkeen mikä aiheutti masennusta, äkäisyyttä ja haluttomuutta....
Ota tuo jalkasärky vakavasti, jos se tosiaan iskee laastarin ollessa iholla. Jalkasärkyhän voi olla merkki laskimotukoksista ja lievistä veritulpistakin. Kannattaisi puhua omalle gynelle tai lääkärille. Nimim. kahdella läheisellä ollut veritulppa.
 
mim82mu
Olen käyttänyt laastaria nyt vajaan viikon vasta.. Hieman on kutissut ja yhdestä nurkasta ei meinaa pysyä kiinni, verenpaine ei ole vielä ainakaan noussut (pillereillä oli se vaikutus). Odotellaan jatkotuntemuksia!
 

Yhteistyössä