Ehkäisykapselista. Minkä niminen lääke vähentää/ lopettaa vuodon?

• Viestiketjun aloittaja epävoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
epävoivoinen
Olen ottanut kapselin joulukuussa ja vuotoa sen jälkeen oli lähes taukoamatta n. viisi kuukautta. Vuoto loppui lopultakin alkukesästä. Kunnes alkoi taas noin kolme viikkoa sitten ja loppua ei näy :(

Soitan huomenna neuvolaan ja vaadin sen lääkkeen saavani. Ens viikonloppuna ois odotettu mökkireissu kahdestaan miehen kanssa ja mä vuodan kun seula. Alkaa koetella jo parisuhdetta tää seksittömyys :(

ex vuotaja
taitaa paras vaihtoehto olla kapselin pois ottaminen kun sehän se sitä vuotoa aiheuttaa. mulla ei vuoto loppunut ikinä. kumpi kapseli sulla on jadelle vai implanon/nexplanon?

ap.
Minulla on Nexplanon.
Olen pohtinut m sen pois ottoa, mut en tiedä mihin siitä siirtyisin.
Kierukka oli aijemmin ja aiheutti hirveästi finnejä. Siksi siirryin kapseliin. Iho on nyt ok.

Olen toivottoman huonomuistinen syömään pillereitä ja lapsilukumme on ainakin seuraavaksi viideksi vuodeksi täynnä.

Hei!

Minulla oli 5 vuotta Jadella-ehkäisykapselit ja aluksi kyllä meinasi mennä kokonaan hermot kuukausia jatkuneen vuodon ja tiputtelun kanssa. Minullakin kesti kuukausia ennen kuin tilanne normalisoitui. Kyllä se vuoto aiheutti meilläkin parisuhteessakin ongelmia, joka muuten on musta sellainen asia, jota terveydenhuollon ammattilaiset tuntuvat ainakin oman kokemukseni mukaan vähättelevän.

En usko, että lääkärit määräävät ehkäisykapselien kanssa jotain vuotoa vähentävää lääkettä, ennemminkin varmaan ehdottavat jonkun toisen ehkäisymuodon kokeilemista. Ilmeisesti kai ehkäisykapseleiden (tai mini-pillereiden) keltarauhashormooni ei riitä pitämään vuotoa poissa normaalin kuukautiskierron aikana.

Olin kyllä sitten lopulta tyytyväinen kapseleihin, jotka aiheuttivat minulle huomattavasti vähemmän sivuvaikutuksia kuin e-pillerit tai muut yhdistelmähormoonit. Tuo alkuaika oli vain tosi raivostuttavaa, tiedän tunteen, tsemppiä!

ex vuotaja
mulla kanssa oli nexplanon. nyt vasta myöhemmin sain sellaista tietoa että jos cerazette minipillerit aiheuttaa vuotoa tulee todennäköisesti ongelmia myös nexplanonin kanssa. mullahan oli cerazette minipillerit ja vuosin runsaasti 4kk putkeen.

nyt aijon siirtyä kokeilemaan Mini-pill merkkistä minipilleriä. mulla ei onneks muistamisen kanssa ongelmaa olle...

ikään enää en ota tuollaista pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettua ehkäisyä. hirveä hinta kun noilla kapseleilla oli ja hukkaan meni raha.

ap.
Eikö kukaan okeasti ole kuullut lääkkeestä? Tehosta en tiedä, mut sellanen pitäs olla.

Uskoisin et siitä ois nyt pikaisempi apu, kuin että varaisin ajan kapselinpoistoon.

ap.
Etsin tietoa tosta Terolutista. Eikö se just aiheuta vuodon?
Toisaalta jos ymmärsin niin keltarauhashormoonia tulee liian vähän tarpeisiini kapselista ja lisäys eli esim terolut saataisi auttaa hormonitasoon ja näin lopettas vuodon?

minmin
Primolutia voi käyttää vain lyhyen aikaa kuukautisten siirtämiseen. Se ei pysäytä jo alkanutta vuotoa, joten ei siitä ole sulle ratkaisua koska vuoto alkaisi heti taas kuurin jälkeen. Sulle ei kapseli sovi, sen poisottaminen on se ratkaisu.

alkuperäinen kirjoittaja
Tulin vielä kommentoimaan asiaa jos joku kiinnostui.

Varasin lääkäriin ajan ja pyysin Primolutia. Sain kymmenen päivän kuurin. Lääkäri selitti että kuurin jälkeen tulee vuoto. Ideanahan minulla olikin saada vuoto edes hetkeksi pois ja nyt lääke tuntuisi jo vaikuttavan. Viikonloppuloma miehen kanssa on siis pelastettu :)

Ajattelin katsoa kapselia vielä muutaman kuukauden mut jos vuoto ei lopu niin pakko se on pois ottaa :(

"Anne"
Minulla oli Implanon ensiksi 2peräkkäin siis 6vuotta. Eka kapseli laitettiin milloin sattuu ja vuoto olikin enemmän tai vähemmän 7kk. Onneksi vähäistä joten ei haitannut. Sen jälkeen jäivät vuosiksi pois. Nyt on kolmas kapseli tauon jälkeen ja laitettiin kuukautisten aikoihin, ei tullut mitään ongelmia. Vuodot tietty on epäennustettavissa, niin tuloltaan kuin kestoltaan ja määrältään mutta pari kertaa vuodessa ja vähäisesti enimmäkseen.

vierailija
Heippa!
Mulle laitettiin nexplanon kapseli syksyllä 2013. Sen jälkeen ei tullut minkäänlaisia vuotoja kuin ehkä muutaman kerran.
Nyt kuitenkin tuossa muutama viikko sitten alkoi menkat, ihan normaalit. Ne kesti noin viis päivää ja sitten oli ehkä viikon tauko ja taas. Nyt on reilun viikon ollu enemmän ja vähemmän vuotoa. Tiputtelua nyt tällä hetkellä ehkä enemmänkin ja alavatsa on jonkin verran kipeä. Mietin jo että käyn otattaan kapselin pois kun en jaksa kokoaikasta vuotoa!!
Onko muilla ollut näin että ensin ei mitään vuotoa ja yhtäkkiä vuotaaki ihan kunnolla?

vierailija
Heippa!
Mulle laitettiin nexplanon kapseli syksyllä 2013. Sen jälkeen ei tullut minkäänlaisia vuotoja kuin ehkä muutaman kerran.
Nyt kuitenkin tuossa muutama viikko sitten alkoi menkat, ihan normaalit. Ne kesti noin viis päivää ja sitten oli ehkä viikon tauko ja taas. Nyt on reilun viikon ollu enemmän ja vähemmän vuotoa. Tiputtelua nyt tällä hetkellä ehkä enemmänkin ja alavatsa on jonkin verran kipeä. Mietin jo että käyn otattaan kapselin pois kun en jaksa kokoaikasta vuotoa!!
Onko muilla ollut näin että ensin ei mitään vuotoa ja yhtäkkiä vuotaaki ihan kunnolla?
Minulla oli ensimmäisen yli vuoden kokonaan ilman vuotoa nexoplanonilla, mutta olen nyt vuotanut tasan seitsemän päivän vuodottomien päivien välein epämääräisesti 5-7 päivää ja saanut hirveitä mielialavaihteluita joita minulla normaalisti ei ole ollut.

Yhteistyössä