ehkäisy?

  • Viestiketjun aloittaja ratkaisua etsin
  • Ensimmäinen viesti
ratkaisua etsin
Useampaan paikkaan olen jo saman kyselyn pistänyt, vielä en ole saanut ratkaisevia neuvoja mistään.

Useamman vuoden jo olen syönyt yhdistelmä e-pillereitä. Nyt luulen tajunneeni kuinka pahasti ne vaikuttavat mielialoihini.
Olen ärtynyt, äkkipikainen, masentunut, joskus täysin tunteeton, halut ovat kaikonneet suurilta osin...

Olen allerginen lateksille, joten kortsuja en voi käyttää, lateksittomatkin ovat kauhean kalliita. Lisäksi elän vakituisessa suhteessa joten en näe tarvetta kondomin käytölle muutenkaan.

Kuparikierukkaa olen nyt harkinnut, mutta tosi monet sanovat sen aiheuttavan kauheita kuukautiskipuja ja runsaita kuukautisia. Olen myös kuullut tosi ikäviä tarinoita sen laittamisesta.

Ehkäisyrengas taas mahtaa olla aika kallis, lisäksi se on aiheuttanut monille esim. oireita emättimessä. Itselläni on muutenkin tosi tosi herkät limakalvot joten turha kai haaveilla tästäkään?

Ehkäisylaastarissa oleva liima on aiheuttanut monille iho-oireita ja uskon itsellenikin käyvän näin, ihoni kun on herkkä ja allergiaan taipuvainen. (atooppisuutta esiintyy myös).

Voih, olen niin epätoivoinen :headwall:
Tätä tunnemyrskyä ja sen vaihteluita en ainakaan enää jaksa. Täytyy varmaan vaan alkaa vaihtelemaan pillereitä ja toivoa että edes jokin siedettävä vaihtoehto löytyy...
Ei sitä seksiäkään kehtais kokonaan lopettaa. Mahtais parisuhdekin jo kärsiä melkolailla.
 
Moi! Ootko ajatellu hormonikierukkaa? Noissa yhdistelmäpillereissähän on sekä estrogeenia että keltarauhashormonia. Ja estrogeenihän on se, mikä yleensä aiheuttaa ongelmia. Hormonikierukassahan on vain keltarauhashormonia ja vaikutus on paikallinen kohdun limakalvolla, joten sitä ei kulkeudu niin paljon muualle elimistöön. Itse kokeilin samoja pillereitä raskauksien jälkeen mitä olin syönyt aikaisemmin, eivät enää sopineet. Nyt mulla on hormonikierukka ja olen tyytyväinen. =)
 
Kohtalotoveri
Niinpä, on "kiva" kuulla että löytyy muitankin, joille ehkäisy on yhtä ongelmallista kuin itselleni. Pillerit (hormonit) eivät tähän asti ole sopineet ja lateksille olen allerginen :( Lateksittomia kondomeja on hirvittävästä hinnasta huolimatta tullut kokeiltua, mutta kun mies ei aina "toimi" kumien kanssa, eikä luonnollisestikaan ole niistä järin innostunut...
Sen voin kertoa, että mikäli sinulle eivät yhdistelmäpillerit sovi, voit kaiketi unohtaa myös ehkäisylaastarin ja -renkaan (kokeiltu on!). Niiden vaikutus perustuu samoihin hormoneihin kuin pillereillä, annostelu vaan tapahtuu eri tavalla.

Ja sehän ei ilmeisesti ole ihan selvää, kummasta hormonista (vaiko molemmista), progestiinista vai estrogeenista, pillereiden sivuvaikutukset johtuvat. Hormonikierukka, -kapselit ja minipillerit toimivat pelkästään progestiinilla. Jotkut ovat saaneet niistäkin todella ikäviä sivuvaikutuksia. Ja kuukautiskiertohan menee niillä yleensä aivan sekaisin (mikä estetään juuri estrogeenilla yhdistelmäpillereissä). Toisille voivat tietenkin sopia ihan hyvin.

Kuparikierukka, joka ei sisällä hormoneita, on yksi vaihtoehto. Ongelmana vain on se, että sen asentamiseen synnyttämättömälle eivät kaikki lääkärit ryhdy. Ja siinä on lisäksi tulehduriskejä ym. ongelmia.

Oletko kokeillut ehkäisypuikkoja (patentex oval), joita saa apteekista? Oma kokemukseni on, että ovat ihan ok paremman puutteessa, mutta lievää kirvelyä ne itselleni aiheuttavat, herkät limakalvot kun on. Eikä tuo ehkäisyvarmuuskaan ole ihan pillereiden luokkaa... :/ Mutta kannattaa kokeilla silti.

Itse olen ajatellut, että josko vielä kokeilisi jotain uutta pillerimerkkiä. Nyt on markkinoille tullut Yasminelle, jonka pitäisi kuulemma olla vähähormonisempi. Olen tähän asti vain muutamaa merkkiä kokeillut, rengas ja laastari mukaanlukien. On monia, joille joku pillerimerkki sopii ihan hyvin, vaikka muut aiheuttaisivat pahojakin sivuoireita. Ts. kokeilemalla voi hyvällä onnella löytyä se itselle sopiva.

Nämä ehkäisyasiat on vaan niin yksilökohtaisia. Mikä toiselle sopii, voi toiselle olla kauhistus. Ei voi muuta sanoa kuin että kokeilemalla löytyy toivottavasti sinullekin (ja itselleni myös ;)) edes jotenkin siedettävä vaihtoehto. Tsemppiä etsinnöissä!!
 
ratkaisua etsin
Kiitos kannustavista vastauksista :)
Juttelin tänään avokin kanssa ja tultiin siihen tulokseen että lopetan nyt aluksi koko pillerit. Katsotaan pari kuukautta, että miten tämä mielenterveys muuttuu. Vai oonko muuten vaan tämmönneen... Koitetaan käyttää niitä lateksittomia kortsuja tämä aika, ja tuo kuparikierukka on sitten kanssa yks vaihtoehto. Mut tosiaan en haluis mitään "syvälle" laitettavaa enkä tosiaankaan haluisi sitten kärsiä kuukautisten kanssa.
Ehkäpä kokeilen vielä muita pillerimerkkejä... On ne kuitenkin aina huolettomia.
No, ainaki piristi kovasti kun mies kannusti ja sanoi että kyllä me jotain keksitään... Ehkä tämä tästä vielä jotenkin :)
Tsemppiä teille muillekin!
 
Hei! Hormonikierukan "ongelmat" vuodoissa on yleensä se, että vuodot niukkenee tai vuoto jää kokonaan pois. Sitähän käytetään myös runsaiden kuukautisten hoidossa. Kuparikierukalla taas vuoto yleensä runsastuu.

 
äippä -81
Mulla on kanssa ollut samoja ongelmia pillereiden kanssa. Söin useamman vuoden merciloneja. Ne oli muuten ihan ok, mutta jälkikäteen huomasi kuinka haluttomuus oli vaivannu pidemmän aikaa. Siihen oli vaan jo niin turta, että ajatteli ettei sitä tämän kummoisempia haluja itsellä olekaan. No sitten jätin pillerit pois tarkoituksella ja tulin käytännössä heti raskaaksi. Raskaus aika meni välillä suuremmilla välillä pienemmillä haluilla, mutta kuitenkin huomasi, että hei mullahan on kuitenkin suurempiakin fiiliksiä seksiä kohtaan. Synnytyksen jälkeen kun paikat antoivat periksi rakastella huomasin että todellakin näitä haluja oli. Jopa enemmän kuin miehellä... Nyt aloitin sitten uudella pillerimerkillä yasmin. Ja taas kas kummaa, halut ovat hävinneet kuin tuhka tuuleen. Lisäksi olen ollut aika ärtyisä miestäni kohtaan. Täytyy nyt odotella jonkin aikaa että näkis lopullisen vaikutuksen ko. pillereistä. Mutta huonolta nyt ainakin aluksi vaikuttaa.
Ei tosiaan jaksaisi kortsuihin palata takaisin, mutta jos se tuo halut takaisin, niin kyllä sekin sitten on huomattavasti parempi ratkaisu.
 
http://www.babycomp-ladycomp.co.uk/en/

Kattokaapas tämä linkki. Luonnollinen ehkäisy ja helppo. Ostin tämän ja olen vapaa kuin lintu ja tyytyväinen olen. Säästettiin ihan tätä varten koska ei todellakaan haluta olla selibaatissa ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2006 klo 00:44 ratkaisua etsin kirjoitti:
Niin siis mikä toi linkissä oleva juttu oikein on? En oikein tahtonut saada selkoa..
näyttää olevan se laite jota apteekeissa myydään.personal tai jotain.siinä kone seuraa hormonivaiheita kotitestien avulla.ennustaa ns.varmat päivät.
 
http://www.babycomp-ladycomp.co.uk/en/verhuetung/so_einfach_geht_es.php

Meillä on tuo lady comb käytössä ja hyvin on toiminut nyt 3 kk. On ihanaa kun ei tarvitse mitään luonnotonta ehkäisyä ja tässä ei ole sivuvaikutuksia. Kallis on ku mikä mut mielestäni sen väärti ja oliko se nyt että ainakin 20v toimii tämä laite. Hieno juttu =)
=)
 
Heips!

Te, joilla on Ladycomp, kertokaa pliis enemmän. Olen hyvin kiinnostunut laitteesta, mutta siitä ei juurikaan löydy suomenkielistä infoa/ kokemuksia. Olen kyllä vilkaissut englanninkielistä sivustoa. Miten tuo laite on Suomessa niin vähässä käytössä ja tiedossa, vaikka ehkäisytehon väitetään olevan tosi hyvä?! Kuulostaa liiankin hyvältä ollakseen totta...miten uskaltauduitte pistämään noin suuren summan laitteeseen? Osaakohan esim. terkkarit kertoa Ladycompista? Kiitos paljon kaikesta infosta! Ois tosi hienoa kuulla suomalaisten kokemuksia, jos vaikka sitten itsekin uskaltautuis!

t: Ehkäisyn etsijä
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 15:50 kuu kirjoitti:
Huuh.. hmm, tuo LadyComp vaikuttaisi hyvälle... jos vaan olisi varaa. Pitää kai alkaa säästämään. Kiitos vinkistä joka tapauksessa!
Entäpä, jos kiero on epäsäännöllinen tai säännöllisen pitkä. Esim 45 vrk? Ymmärtääkö kone sen?
 
Minä taas kirjottelen tosta lady combista. Sen varmuuteen uskon täysin mitä siinä luvataankin. Mitä useammin mittaa sen lämmön sitä vähemmän se kone näyttää punaista eli säännöllisyys palkitaan vihreällä valolla milloin voi olla varma että ei tule raskaaksi. Itselläni on nyt kone vain hyllyllä kun noi lapset heräilee yöllä niin en saa tarkkaa lämmönmittausta koska siinä pitäis saada nukuttua yhtenäisesti edes se 5 tuntia että voi luottaa siihen lämpöön mikä mitataan sillä. Oon vaan niin laiska että en jaksa miettiä asioita sen pidemmälle. Pelkäänkin ja vähän jo toivon seuraavaa raskautta niin ollaan vähän arpapeliä tällä hetkellä ehkäisyn suhteen. Saapi nähdä että milloin meidän kolmas ilmoittaa tulostaan ;) Tässä vielä linkki minkä löysin muistakin ehkäisymenetelmistä kun ällö pillerihomonijutuista. Mietin siis näitäkin vaihtoehtoja. Näissä ymmärtääkseni pitää käyttää ton kupin tai jutun kanssa jotain vaahtoa varmuudeksi..

http://ladytobaby.com/show.php?cat=43

Oli muuten kamaalaa kun sitä kierukkaa menin poistamaan niin ne ei sitten alkuunkaan siellä uskonut semmoisiin laitteisiin kuin lady comb eikä ollut moisesta kuullutkaan ja sanoivat että varmasti tulen raskaaksi heti...öhhh...ne aikaansa jäljessä olevat ehkäisy tädit. Ottaisivat tietoa irti kun sitä tänä päivänä käsillä on helposti netissä ;)
 

Yhteistyössä