Ehdottakaa koirarotua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Olen selaillut koirakirjoja ja etsinyt netistä tietoa useasta rodusta, mutta en oikein osaa päättää mikä olisi se oikea rotu meille.

Tässä jotakin mitä toivoisimme:
- Turkin tulee olla helppo hoitoinen. Meillä oli vuosia sitten shelti, jonka turkkia ei mielestäni ollut vaikea hoitaa.
- Koiran tulee olla miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa. Ei mikään jääräpää...
- Koiran tulee osata rauhoittua kotona.
- Koon puolesta olemme miettineet pientä/keskikokoista koiraa, mutta voi ehdottaa isojakin.
- Pitää sopia lapsiperheeseen.

Ehdottakaa!

[QUOTE="hmm";25861693]mitä haluatte tgehdä koiran kanssa?
minkä verran liikkuisitte sen kanssa ja minkälaista liikuntaa?[/QUOTE]

Tätä olin tulossa kysymään. Eli mitä te olette valmiit tarjoamaan koiralle? Se näyttelee vähintäänkin yhtä isoa roolia, kuin se, mitä te haluatte koiralta.

Tarjoamme koiralle harrastuksiksi tokoa ja jälkeä (jos rodulla kisaoikeudet). Lisäksi tietenkin normaalit päivittäiset lenkit ja perhe-elämää. Hyvää ruokaa ja ihnisten kanssa olemista. Toivon että rotu ei olisi kova tuhoamaan paikkoja.

Noilla kriteereillä kaatuisin lapinporokoiraNARTUN puoleen. Uroshan ei ole miellyttämisenhaluinen juurikaan, mutta narttuporkkis voisi olla aivan ihana tapaus. :)
Se kun ei ole koolla pilattu ja luonne aivan loistava perhekoiraksi.

[QUOTE="hmmm";25864540]Noilla kriteereillä kaatuisin lapinporokoiraNARTUN puoleen. Uroshan ei ole miellyttämisenhaluinen juurikaan, mutta narttuporkkis voisi olla aivan ihana tapaus. :)
Se kun ei ole koolla pilattu ja luonne aivan loistava perhekoiraksi.[/QUOTE]

Tätä olen vähän miettinyt itsekin. Tunnen vain uroksia, joilla tosiaan ei ihan hirveästi ole miellyttämisenhalua ollut. Siksi vähän mietityttää.

Narttua olen miettinyt joka tapauksessa.

[QUOTE="aapee";25864575]Tätä olen vähän miettinyt itsekin. Tunnen vain uroksia, joilla tosiaan ei ihan hirveästi ole miellyttämisenhalua ollut. Siksi vähän mietityttää.

Narttua olen miettinyt joka tapauksessa.[/QUOTE]

Nartut ovat nöyriä ja miellyttämisenhaluisia kyllä. :)
Itselläni on uros ja rakastan tätä rotua yli kaiken. :heart:
Ottaisin toisen millon vaan.

collie??? Minusta ne on ihan mahtavia luonteita... Ei tuhoa paikkoja, ei vedä hihnassa, viisaita, turkki on helppo, mieletön harrastuskoira, rakastaa lapsia, oppii helposti jne...

Jotenkin en niin hirveästi tykkää collieista. Haluaisin harrastaa koiran kanssa myös näyttelyitä ja collieita on näyttelyissä yleensä niin paljon, että siellä menee koko päivä. Lisäksi tiedän vähän liian monta luonnevikaista collieta. Mut ei nyt täysin mahdoton kuitenkaan.

cottoni. meillä ollut todella hyviä yksilöitä. täällä joku moittinut rotua, mutta itselläni vain hyvää sanottavaa. hyvä hiirikoira=). meidän koirat olleet läheltä alkuperäänsä luonnosta, eivät jalostetusta suvusta.
haukkuu hirven jäniksen ja kalt ongella käydessä eli siis ilmoittaa milloin kala on koukussa=)

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25864724:
cottoni. meillä ollut todella hyviä yksilöitä. täällä joku moittinut rotua, mutta itselläni vain hyvää sanottavaa. hyvä hiirikoira=). meidän koirat olleet läheltä alkuperäänsä luonnosta, eivät jalostetusta suvusta.

Eikös cotonit ole turkkikoiria? Trimmattavia.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25864724:
haukkuu hirven jäniksen ja kalt ongella käydessä eli siis ilmoittaa milloin kala on koukussa=)

Eipä ole tämä käynyt aiemmin mielessäkään. Täytyy katsoa vähän lisätietoja rodusta.

[QUOTE="aapee";25864758]Eipä ole tämä käynyt aiemmin mielessäkään. Täytyy katsoa vähän lisätietoja rodusta.[/QUOTE]ja sen voin sanoa että kun muksut oli pieniä ja nukkuivat ulkona vaunuissa nukkui cottoni kokoajan kelillä kuin kelillä vaunujen alla ja siihen vaunuun ei koskenut kukaan ulkopuolinen niin kauan kuin koirassa henkipihisi. pitää todellakin laumansa puolta vaikka on pienikoira

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25864790:
ja sen voin sanoa että kun muksut oli pieniä ja nukkuivat ulkona vaunuissa nukkui cottoni kokoajan kelillä kuin kelillä vaunujen alla ja siihen vaunuun ei koskenut kukaan ulkopuolinen niin kauan kuin koirassa henkipihisi. pitää todellakin laumansa puolta vaikka on pienikoira

Eli koki olevansa laumassa se ylin. Tuo on niin tyypillistä tuollaiselle lutuiselle karvapallerolle. SItä lullutetaan ja sit se onkin yhtäkkiä perheen pää. : /
Ei hyvä.

[QUOTE="hmmm";25864810]Eli koki olevansa laumassa se ylin. Tuo on niin tyypillistä tuollaiselle lutuiselle karvapallerolle. SItä lullutetaan ja sit se onkin yhtäkkiä perheen pää. : /
Ei hyvä.[/QUOTE]ei se ole perheenpää, se vain vahti ettei naapurit ym vieraat koskeneet. omaväki tietenkin saa mennä ja ottaa.meillä MINÄ olen lauman johtaja ja koirat alistuu katseesta kun pitää. ne eivät liikahdakaan ilman lupaani jos haluan. kaikki ovat koulutettuja niin cottoni kuin metsästyskoiratkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Cotonin omistajana voin sanoa, että ei se turkki kovin helppohoitoinen ole, varsinkaan jos haluaa pitää näyttelykunnossa. Meillä on kymmenvuotias uros-coton ja vaikka leikkaammekin turkin neljästi vuodessa lyhyeksi, niin kyllä sitä saa melkein päivittäin olla harjaamassa selväksi.

Luonteensa puolesta kyllä voin ehdottomasti suositella, miellyttämisenhaluinen ja erittäin ihmisrakas "koiramaailman klovni".

[QUOTE="Vieras";25864963]Cotonin omistajana voin sanoa, että ei se turkki kovin helppohoitoinen ole, varsinkaan jos haluaa pitää näyttelykunnossa. Meillä on kymmenvuotias uros-coton ja vaikka leikkaammekin turkin neljästi vuodessa lyhyeksi, niin kyllä sitä saa melkein päivittäin olla harjaamassa selväksi.

Luonteensa puolesta kyllä voin ehdottomasti suositella, miellyttämisenhaluinen ja erittäin ihmisrakas "koiramaailman klovni".[/QUOTE]meillä ei tarvi harjata ikinä, ja pysyy takuttomana. kaksi kertaa vuodessa ajan lyhyeksi.

Yhteistyössä