Egyptissä reissanneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reissaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reissaaja

Vieras
Nyt pääsis tammikuussa edullisesti Sharm el Sheik:n (vai miten se nyt kirjoitettiinkaan) mut hitusen pelottaa se "kuuluisa" vatsatauti. Lapsia mukana kolme (4,2,1). Mites rokotus? Ollaan reissattu lasten kaa Kanarialla ja Turkissa ilman rokotteita mut mites tuo Egypti... Entäs millainen sää oikeasti on tammikuussa? Keskiarvot ainakin korkeemmat kuin Kanarialla. Lentokin olis pikkasen lyhempi. Mites hintataso? Kaikki vinkit lasten kaa reissaamiseen Egyptissä tervetulleita :)

Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja:
Nyt pääsis tammikuussa edullisesti Sharm el Sheik:n (vai miten se nyt kirjoitettiinkaan) mut hitusen pelottaa se "kuuluisa" vatsatauti. Lapsia mukana kolme (4,2,1). Mites rokotus? Ollaan reissattu lasten kaa Kanarialla ja Turkissa ilman rokotteita mut mites tuo Egypti... Entäs millainen sää oikeasti on tammikuussa? Keskiarvot ainakin korkeemmat kuin Kanarialla. Lentokin olis pikkasen lyhempi. Mites hintataso? Kaikki vinkit lasten kaa reissaamiseen Egyptissä tervetulleita :)

Olin siellä tammikuussa 2001 ja säät olivat kivan lämpimät, uida tarkeni hyvin. Mahatautia ei saatu ja vaikka äiti ollut egyptissä useammin, ei kertaakaan mahapöpö iskenyt. Matkaporukasta jollakulla oli mutta enemmän meitä riivasi kauhea räkätauti.

^niin taitaa se mahatauti voida iskeä ihan samalla tavalla missä vaan. Jotenkin aina vaan pelotellaan tol Egyptin jutulla ja kun ihan esitteissäkin miinuksena erilainen bakteerikanta. Omasta puolesta ei "pelota" mut tietty noi lapset kerkee joka paikkaan ja tekemään vaikka mitä. Usein ollaan reissattu eikä koskaan kyl olla sairastettu mitään...

Hygieniä on siellä päin melkoisen tuntematon käsite. Suosittelen ottamaan käsidesiä runsaasti mukaan ja aloittamaan jo ennen lomaa maitohappobakteerikuurin koko perheelle. Vatsataudin voi saa mistä vain, joten kannattaa valmistautua siihen että jos se iskee, niin sittenpä iskee. Varautua voi vaikka ottamalla pari valmiskaurapuuropussia tai jonkin pussikeiton Suomesta mukaan, niin saa sitten jotain ravintoa ainakin.

Toisekseen tiet ovat yleensä aika huonokuntoisia ja jalkakäytäville saattaa olla yli puolen metrin kynnykset, joten rattaita ei kannata joka paikkaan ottaa mukaan.

Älä oikeasti lähde noin pienten kanssa. Se tautiriski on todellinen. Ja maa on turvaton+epähygieeninen. Olen reissannut paljon ja monessa maassa, mutta Egypti on ainut, joka erottautuu menneistä lomakohteista vastenmielisine muistoineen. Siellä päin maailmaa taudit ovat aika eri luokkaa kuin muualla. Siis meille niin vieraaseen bakteerikantaan tottumattomille. Ja niitä vatsatauteja saa usein, olen seurannut sivusta siellä ollessani. Miehen tuttu sai päälleen roiskeita Niilistä, seurauksena hengenvaarallinen tila + maksa sökönä lopun elämän.

Jos lähdette, ottakaa koko pesueelle hepatiittirokotus, jos välitätte yhtään maksoistanne. Minusta se rokotuksen ottoraja menee just siinä 1 vuodessa.

Me otettiin rokotukset, kun oltiin sharmissa viime vuonna. Ja mä olin ainoa joka sai sen mahataudin siellä. Muut eivät saaneet. Hintatasosta... Ainakin Sharmissa oli halpaa :D

Ja meillä oli matkassa lapset 2x 6v, 3v ja 1v. Hyvin selvittiin.
Tammikuun säästä en ole tietoinen, mutta illoiksi kannattaa varata lämmintä mukaan. Päivällä on varmasti lämmin :D mutta noin klo 18 alkaa viilenemään.

Ainiin, joo käsidesi on ehdoton matkassa, rahat siellä ovat todella likaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja reissaaja:
^niin taitaa se mahatauti voida iskeä ihan samalla tavalla missä vaan. Jotenkin aina vaan pelotellaan tol Egyptin jutulla ja kun ihan esitteissäkin miinuksena erilainen bakteerikanta. Omasta puolesta ei "pelota" mut tietty noi lapset kerkee joka paikkaan ja tekemään vaikka mitä. Usein ollaan reissattu eikä koskaan kyl olla sairastettu mitään...

Kyllä se bakteerikanta on ihan oikeasti erilainen ja mahataudin riski suurempi kuin monessa muussa paikassa, että ei se "ihan samalla tavalla missä tahansa iske".

Ite oon matkustanut yli kahdessakymmenessä maassa eri puolilla maailmaa enkä saa helposti mahatautia ja pystyn yleensä syömään suht normaalisti eri maissa. Silti Egypti ja Marokko (ainoat Afrikan maat joissa olen käynyt) olivat ainoat, joissa sain mahataudin. Egyptissä vähän vähän pahemman.

Sitä vaan, että ei sitä riskiä vähätellä kannata (etenkään kun pieniä lapsiakin mukana) ja kannattaa varautua etukäteen.

Yhteistyössä