EGYPTISSÄ lomailleet- apuja kohteen valitsemiseen :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PulttiBois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PulttiBois

Aktiivinen jäsen
14.10.2005
2 620
1
36
tällä hetkellä el gouna kiehtoo, mutta millaisia ovat hurghada ja sharm el sheikki?
nyt kehumaan ja haukkumaan näitä kohteita jos on käynyt tai kuullut.
miehen kanssa matkaan joten lapsia ei tarvitse nyt miettiä kohteeseen..
sukellusta, yhdessäoloa ja aurinkoa kaivataan B)

Itse olin kolmisen vuotta sitten opintomatkalla Egyptissä. Ehdoton suosikkini oli Luxor, mutta jos noista kahdesta valitsisin niin sitten Sharm El Sheikh, Hurghada ei jostain syystä napannut minuu ollenkaan, Sharm oli oikein mukava paikka.

Sharm el Sheikissä ollaan oltu 2 kertaa, muista ei ole kokemusta.
Aivan ihana hotelli on Finnmatkojen Iberotel Lido!!!!!Sinne lähtisin koska vaan uudestaan!!

Lämmintä siellä piisaa talvellakin, tosin aavikolta voi tuulla hiekkaa aamuisin varsinkin.

Hurghada ainakin on aika tylsä. Mutta Luxor on upea! Eli meidän Hurghadan matka olis kyllä ollu ihan järkyttävä pettymys ilman Luxorin retkeä.
Me oltiin joulukuussa ja siellä oli tajuttoman kylmä! Olimme aiemmin olleet Eilatissa ja lähdimme sillä ajatuksella, että menemme katselemaan Punaisen meren ihmeitä, mutta ei siinä järkyttävässä kylmyydessä kyllä snorklailtu :/
LIsäksi monet ravintolat oli ramadanin takia -ja ilmeisesti jouluku ei siellä muutenkaan ole turistisesonkia- kiinni. Hotelli, jossa asuimme oli 400 hengen Bue Willage, jossa oli 80 asukasta, joten siellä oli auki yksi ravintola.
Mä lähtisin Niilin risteilylle -teimme Luxorin retkellä lyhyen risteilyn- jos viellä egyptiin menisin.

Meidän matkat oli maaliskuussa ja lokakuun lopussa. Lokakuussa oli vielä todella lämmintä, mutta maaliskuussa päivisin noin 23-25. Illalla piti käyttää villatakkia ja farkkuja. Joulukuussa varmaan voikin olla melko viileää.

Rannat on kyllä upeat Sharmissa. Kauppoja löytyy (feikkitavaraa+aitoja) ja rafloja joka makuun.

riippuu siitä miksi Egyptiin. Jos sukellella haluat niin sitten Punaisen meren rantakohde.
Mutta jos lähdet hakemaan oikeaa Egyptiä, niin silloin ehdottomasti Luxor. Me olimme lasten (toinen koulussa, toinen ei vielä ) Luxorissa ja oli yksi parhaista lomistamme (vaikka aika monta paikka lapsetkin on nähneet ja maapisteitä on enemmän kuin ikävuosia!). selostin lapsille vähän Epyptin historiasta, faaraoista, muumioista, Epyptin jumalista yms. Ja niin sitten etsivät temppeleiden seinistä ja pylväistä erilaisia symboleja. Niitä horuksen silmiä tms osaa etsiä vaikkei jumaltarustoa ymmärtäisikään.
Luxorissa kaikki kävely tai vossikkamatkan (suosittelen vossikkakyytiä!) päässä ja uimaankin pääsee kun ottaa uima-altaallisen hotellin. viikossa ei edes kaikkea ehdi nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
riippuu siitä miksi Egyptiin. Jos sukellella haluat niin sitten Punaisen meren rantakohde.
.

mies haluaa sukeltaa, mä snorklata. haetaan yhdessäoloa- ei oikeastaan muuta sillä kertaa.
varmaan jokin päivän retki tehdään jonnekin. viikossa kun ei ehdi kun nauttimaan miehestä :D :p

Kävin joku aika sitten hurghadassa. Tykkäsin ja en tykännyt. HUrghada on melko pieni paikka ja siellä on hurjasti rakenteilla olevia hotelleja yms. Meidän hotelli "dana beach" oli todella upea. Kaikki juomat ja ruuat kuuluivat hintaan, uima-altaita oli kylliksi ja hotellilla oma upea hiekkaranta, jonne paikallisten pääsy oli estetty. Paikalliset kaupustelijat todella rasittavia yrittäessään kaupata tilpehöörejään. Kuulin yhdeltä pariskunnalta, jotka olivat käyneet sekä sharm el sheikissä että hurghadassa, että sharm el sheik on mukavampi lomakohde. Toivottavasti näistä tiedoista oli apua!!!

oli tosi kiva, mutta siellä ei ollut mitään. Keskustassa oli kai 4 kauppaa. Sehän on ihan turisteille rakennettu alue, jota ympäröi muurit ja siellä on aseistetut vartijat porteilla ja oikeesti siellä ei ollut yhtään mitään tekemistä tai katselemista.
Tosin eihän siitä ole kuin 15 minuutin matka Hurghadan keskustaan jossa on sitten enemmän elämää.

Huomasin vasta, että lähdettekin ihan kaksin ilman lapsia. Jos tosiaan ette muuta halua kuin aurinkoa ja yhdessäoloa niin ei toi El Gouna sit mikään huono vaihtoehto ole. Me käytiin snorklaamassa, ajelemassa kartingia, ratsastettiin kamelilla ja maattiin altaalla.
Meillä oli all inclusive-hotelli joten alkoholiakin tuli otettua. Olisin silti kaivannut ehkä vähän enemmän elämää ja nähtävää.
Sharm el sheik on kuulemma todella ihana paikka!

Sharm el sheik on sukelluslehtien mukaan huippukohde, eli jos mies haluaa sukeltaa ja sinä snorklata, se lienee oikea paikka.
Olen kyllä kuullu sellaisiakin väitteitä Sharmista, että se on perheelle kamala paikka, siellä ei ole kivaa kun sillä joka sukeltaa, koska kaikki turistikohteetkin on rakennettu sen sukelluksen ehdoilla ja sitä silmälläpitäen, että kaikki sukeltaa.
Mutta noi väitteet perutuu lähinnä sukelluslehdistä ja nettisivuilta luettuihin väitteisiin, kun en siellä Sheikissä ole itse käyny.

Alkuperäinen kirjoittaja meikkis:
Huomasin vasta, että lähdettekin ihan kaksin ilman lapsia. Jos tosiaan ette muuta halua kuin aurinkoa ja yhdessäoloa niin ei toi El Gouna sit mikään huono vaihtoehto ole. Me käytiin snorklaamassa, ajelemassa kartingia, ratsastettiin kamelilla ja maattiin altaalla.
Meillä oli all inclusive-hotelli joten alkoholiakin tuli otettua. Olisin silti kaivannut ehkä vähän enemmän elämää ja nähtävää.
Sharm el sheik on kuulemma todella ihana paikka!

kiitos :flower:
lapset jää suomeen kerrankin kun äiti ja isi lähtee honeymoon matkalle kaksin :p ;)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Sharm el sheik on sukelluslehtien mukaan huippukohde, eli jos mies haluaa sukeltaa ja sinä snorklata, se lienee oikea paikka.
Olen kyllä kuullu sellaisiakin väitteitä Sharmista, että se on perheelle kamala paikka, siellä ei ole kivaa kun sillä joka sukeltaa, koska kaikki turistikohteetkin on rakennettu sen sukelluksen ehdoilla ja sitä silmälläpitäen, että kaikki sukeltaa.
Mutta noi väitteet perutuu lähinnä sukelluslehdistä ja nettisivuilta luettuihin väitteisiin, kun en siellä Sheikissä ole itse käyny.

ok.
lapset jäävät siis suomeen sillä makalla. :D

Suosittelen kyllä Sharmia!

Alkoholi on sitten turkasen kallista (paikalliset kun eivät itse käytä), eikä sitä saa ostettua kuin erityisistä viinakaupoista. Myös olutta.
Ruokapaikoista ehdoton on mielestäni Hard Rock Cafe :) Löytyy mäkkäriä ja pizzahuttia jos haluaa jotain perusmättöä..

Olimme viimeksi 24h reissulla Kairossa. Pyramidit, Niili, museo ja maailman(?)suurin basaarialue tuli nähtyä. Rankka reissu, mutta kokemisen arvoinen.

Kaupustelijat ovat välillä tosi rasittavia :( Huutelevat jopa perään arvatenkin jotain törkeyksiä.

Se on ihana näky lentokoneen ikkunasta, kun aletaan lähestyä laskeutumista. Karut kalliot+hiekkaa, ja toisella puolella upean turkoosit laguunit......

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Alkoholi on sitten turkasen kallista (paikalliset kun eivät itse käytä), eikä sitä saa ostettua kuin erityisistä viinakaupoista. Myös olutta.
Ruokapaikoista ehdoton on mielestäni Hard Rock Cafe :) Löytyy mäkkäriä ja pizzahuttia jos haluaa jotain perusmättöä..

No ei se viina kalliimpaa ole kun suomessa ja kyllä sitä turistille tullaan tyrkyttämään. Kuten kyllä kaikkea muutakin, eli huumeita tarjotaan myös, ainakin Luxorissa ja Hurghadassa löytyi tarjontaa.
Luxorissa hevostaxi kysi ensimmäiseksi, että mennäänkö viinakauppaan ja sivukujalta löytyi oikein hyvin varusteltu alkoholiliike, verhon takaa toki :D
Ja kun mä olin käymässä kaupassa ja mies istui rappusilla odottamassa, sinnikäs poika yritti myydä sille kaiken mahdollisen kaman, mitä kuvitella saattaa ja sama toistui iusemman kerran.
Myyjät Egyptissä on poikkeuksellisen rasittavia, pitää vaan oppia kävelemään niiden ohi reagoimatta mitenkään, niin ne jättää nopeinten rauhaan. Jos pysähtyy estelemään, ne onkin jo hihassa kiinni ja vetää peräänsä ja seuraavaksi onkin liikkeen ovi lukossa... Ja ulos pääsy tiukassa! Noinkin pääsi kerran reissulla käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Olimme viimeksi 24h reissulla Kairossa. Pyramidit, Niili, museo ja maailman(?)suurin basaarialue tuli nähtyä. Rankka reissu, mutta kokemisen arvoinen.

Kaupustelijat ovat välillä tosi rasittavia :( Huutelevat jopa perään arvatenkin jotain törkeyksiä.

Se on ihana näky lentokoneen ikkunasta, kun aletaan lähestyä laskeutumista. Karut kalliot+hiekkaa, ja toisella puolella upean turkoosit laguunit......

kiitos.
kävin lukasemassa sharmia, pari varteenotettavaa hotelliakin löysin B) matkakuume kasvaa, hääkuume kasvaa, vauvakuume kasvaa ja toivottavasti maha myös pian .. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
änkeen pultin ketjuun ja kyselen minkäköhänlaista säätä on sharmissa marraskuun lopulla? *sinne menossa 22.11* B)

sinusta minä idean sainkin kun kerroit, oli pakko tarkistaa onko siellä kylmää vai ei. itse olin 7v sitten tammikuun lopussa siellä (egyptissä) ja musta kylmää oli.
lokakuussa pitäisi olla n. +30 astetta joten eiköhän marraskuussakin vielä tarkene.. siihen vielä kun lisää +10 päälle niin avot. =)
(tuo +10 tulee siitä että jos vaikka turkkiin luvattu 30 astetta niin aina melkein 40 oli auringossa)

joten hyvää matkaa, me käydään ekaksi siellä ja sharmiin päin ollaan kallistuttu. B)

tässä vielä aurinkomatkojen kautta lämpötiloja:

loka marras joulu
päivän ylin 31 27 20
yön alin 18 15 10
vesi 25 24 24

toivottavasti auttoi. :wave:
(menihän hassusti, näyttää rivit olevan kohdillaan nyt mutta kun painan niin menee ihan vinoon.. no toivottavsti ymmärrät. :xmas:

Yhteistyössä