efexorin aloitusoireet

Mamba
Ahdistaaaaaaa \|O

Kyllä tää on niin tahmeaa!! Siis musta on outoa, kun mull on efexorin jälkeen ajatukset muuttuneet jotenkin tosi pelottaviksi/tulehtuneiksi. Välillä ihan ihmeellisiä ajatuksia puskee pintaan. Sellaisia pakkoajatuksia kuolemasta, ja kaikesta tosi vahingollisista jutuista.

Oletko sä peppiina kokeillut muita lääkkeitä kuin tuon remeronin?
 
Mamba
Ahdistaaaaaaa \|O

Kyllä tää on niin tahmeaa!! Siis musta on outoa, kun mull on efexorin jälkeen ajatukset muuttuneet jotenkin tosi pelottaviksi/tulehtuneiksi. Välillä ihan ihmeellisiä ajatuksia puskee pintaan. Sellaisia pakkoajatuksia kuolemasta, ja kaikesta tosi vahingollisista jutuista.

Oletko sä peppiina kokeillut muita lääkkeitä kuin tuon remeronin?
 
Mamba
Ahdistaaaaaaa \|O

Kyllä tää on niin tahmeaa!! Siis musta on outoa, kun mull on efexorin jälkeen ajatukset muuttuneet jotenkin tosi pelottaviksi/tulehtuneiksi. Välillä ihan ihmeellisiä ajatuksia puskee pintaan. Sellaisia pakkoajatuksia kuolemasta, ja kaikesta tosi vahingollisista jutuista.

Oletko sä peppiina kokeillut muita lääkkeitä kuin tuon remeronin?
 
Mamba
Ahdistaaaaaaa \|O

Kyllä tää on niin tahmeaa!! Siis musta on outoa, kun mull on efexorin jälkeen ajatukset muuttuneet jotenkin tosi pelottaviksi/tulehtuneiksi. Välillä ihan ihmeellisiä ajatuksia puskee pintaan. Sellaisia pakkoajatuksia kuolemasta, ja kaikesta tosi vahingollisista jutuista.

Oletko sä peppiina kokeillut muita lääkkeitä kuin tuon remeronin?
 
Mamba
Huomenta!

Ai mun teksti tuli eilen noin monta kertaa :LOL:
Kun sain tuon viimeisen viestin valmiiksi, ja painoin lähetä, niin kone herjas että sivua ei voi näyttää. Joten jouduin painamaan lähetä sit aina uudestaan, ja taas kone herjas samaa...ja lopputulos oli näköjään tuo, että se viesti tulikin monta kertaa..... sori!

Mä en kyllä tosiaan osaa nyt nähdä mitään hyvää näissä sairaissa ajatuksissa .Enemminkin koen että nää tekee mut todella ahdistuneeksi. Alkaa tuntumaan siltä, että masennuslääkkeet ei ole mua varten!
Päivä päivältä tulen vain lamaantuneemmaksi tämänkin efexorin kanssa.
En ole todella masennuslääkkeitä vastaan,mutta taidan kuulua siihen ryhmään, kenelle ei masennuslääkkeet sovi.

 
Hei mamba ja muut! Mulla sama ongelma että nämä masennuslääkkeet eivät vain tunnu sopivat.

JA ITSE USKON TODELLAKIN ETTÄ NE AIHEUTTAVAT SIVUVAIKUTUKSIA. NÄÄN HETI PUNAISTA JOS JOKU SANOO ETTÄ EI MASENNUSLÄÄKKEISTÄ MITÄÄN SIVUVAIKUTUKSIA TULE, VAAN ITSE MASENNUS OIREET AIHEUTTAA... EI MILLÄÄN PAHALLA.

Eli tässä minun kokeilemani lääkkeet ja miten niihin reagoin. Lääkekokeilut ovat siinä järjestyksessä kuin niitä söin. Ainoastaan Azonan ja Efexorin välillä oli 1,5kk tauko. Mutta tässä nämä ovat:


ZOLOFT 2KK AJAN: Repivä päänsärky, tuntui että silmät tippuvat päästä ulos. Kamala ripuli ja vatsaoireet. Pahensi unettomuutta. Ei mitään positiivista vaikutusta.

CITALOBRAM 2,5KK AJAN: Kamala ahdistus ja levottomuus iski, menin todella ylikierroksilla. Vauvani oli 3kk ja näin jälkikäteen mietin miten edes kykenin hänet hoitamaan. Nukuin yöllä vain unilääkkeen avulla. Itkin vain joka asiasta. Voin todella pahoin ja ruoka juuttui kurkkuun kun yritti syödä. Laihduin 10kg.

OPTIPAR 6vk: Ahdistus vain kasvoi tämän lääkkeen kanssa ja tuli kuoleman toiveita. En enään kyennyt hoitamaan lapsia ollenkaan. Jouduin sairaalan avo osastolle perhehuoneeseen vauvan kanssa. Siellä vaihdettiin taas lääke.

REMERON 1,5 vuotta: Tämä lääke aloitettin sielä sairaalassa. Se väsytti alussa mutta sopi parhaiten näistä lääkkeistä. Vaikutus vain alkoi todella hitaasti. Olin vauvan kanssa avo osastolla 8 viikkoa ennenkuin kotona kykenin olemaan. Lääke ei kumminkaan auttanut paniikihäiriöön ja lopulta tehokin siitä loppui. Se lopetettiin loppujen lopuksi sen takia kun se keräsi niin kamalasti nestettä ja turvotti. Jouduin syömään nesteenpoistolääkkeitä. Remeron myös nosti ruohalua ja kaikki ruoka mistä ei ennen tykännyt maistui hyvälle...

AZONA VAIN 9PV: Paha olo ja oksdentelu alkoi 2 päivää lääkkeen aloittamisesta. Mikään ei pysynyt sisällä ja ruuan hajukin teki pahaa. Tuntui myös että aivot eivät toimineet ollenkaan. Oksentelin niin paljon että lopulta olin tiputuksessa.

JA NYT SITTEN TÄMÄ EFEXOR. SAA NÄHDÄ MITEN TÄMÄN KANSSA KÄY..... Ei ainakaan kovin lupaavalta näytä
 
Piti vielä tuosta Efexorista lisätä että suurin ongelma tällä hetkellä on sen kanssa tämä voimattomuus ja halutomuus tehdä mitään. Meidän yleensä puhdas ja siisti koti on kuin pommin jäljiltä... Mitään en saa aikaiseksi. Alussa oli piristivä vaikutus mutta tämä on nyt ihan mennyt toiseen äärilaitaan.... Ahdistus kyllä helpottanut mutta olosta on tullut vähän turhankin tasainen. Olen todella masentunut mutta tämän efexorin kanssa en pysty edes itkemään saatikka sitten nauramaan. Jalat ja kädet tuntuvat todella voimattomilta ja painokin tuntuu vain tippuvan. Myös silmiä särkee ja ne eivät omilta tunnu....

Aurinko paistaa pihalla ja itsestä tuntuu kuin olisi risukasan alta herännyt talvi horroksesta.... Ajatus ei kulje ja tuntuu puoli kuolleelta olo.....


:'(
 
Mamba
Mulla on siis olo juuri kuvailemasi kaltainen.Just tänään ajattelin että tää efexor on tappanut sisältä kaiken!!!
En saa mitään aikaiseksi...enkä tunne rakkautta, en iloa.Mulla ei auta edes ahdistukseen. Olen vain ja elän...Vailla kosketusta mihinkään.

Olis ihan kiva vaihtaa joskus ajatuksia sähköpostilla...?!
 
joo, siis uskon kyllä ja olen itsekin kokenut noita sivuvaikutuksia, mutta pointtini oli se, että kaikkea huonoa oloa ja tuntemuksia ei voi niputtaa lääkkeen vaikutuksesksi ja sen taki esim lopettaa lääkitystä. ainoa tie vapautua noista masennuksista ja muista sellaisista todellakin on kohdata ne sairaat ajatuksensa ja pelkonsa. minkä enemmän niitä yrittää vältellä ja estää tulemasta, sen varmempaa on, että ne ovat ja pysyvät, pahenevat. tämän olen itse niin karvaasti saanut kokea. kun olet avoinottamaan pahan olosi vastaan, olet jo todella lähellä parantumista!

(jos mulle olis joku sanonut näin, kuinka nyt ite kirjoitan, en olisi uskonut, mutta näin se vaan on mennyt)
 
Mamba olisi tosiaan kiva vaihtaa sähköpostiosoitteita! Pystyisitkö luomaan oman nimimerkin ja rekistöröityä tänne sivuille niin voisin yksityisviestillä lähettää sinulle sähköposti osoitteeni? En oikein haluaisi ihan tässä antaa säköposti osoitetta kun siinä näkyy koko nimeni... Ymmärrät varmaan :)

Tänään on tosi paljon vaivannut toi näkö homma. Silmiä oikein särkee.... En ole paljoa mitään jaksanut tehdä. Nousin kahdeksalta lasten kanssa ylös. Nukuin päivällä 12-14:30. Tai pikemminkin makasin sängyssä jonkinlaisessa horroksessa. Neljältä kävin kampaajalla ja väsyin siitäkin tosi paljon vaikka vain istuin. Kampaajalla istuessa jotenkin huimasi ja oli tosi outo olo.... Ihan ulkopuolinen ja tuntui tosi vaikealta keskustella kampaajan kanssa. Tuntuu että itsestä näkyy kilometrin päähän että masennuslääkkeitä syön, mutta se varmaan on vain tunne...
Mitään kotitöitä yms en ole jaksanut tehdä ja pienikin kävely tms saa voimat ihan pois. Jotenkin tekisi mieli taas käpertyä sohvalle ja olla vain ajattelemati mitään. Tosi apattinen olo. Ei efexor minua ainakaan piristä... Päinvastoin.... \|O Onkohan liian pieni annos tai jotain? Tuntuu että taas vain sivuvaikutukset saan.

Mutta jos saataisiin mamba jotenkin sähköpostiosoitteet vaihdettua???
 
Ja piti vielä kommentoida Neiti Nöpönenälle että sen takiahan tämä palsta on että täällä saa keskustella omista kokemuksista yms. Ei siis millään pahalla ;)

Itsellä ainakin todella huonoja kokemuksia juuri näistä lääkäreistä. Joka kerta on eri lääkäri ainakin täällä meillä. Ja tällä hetkellä vielä sellainen tilanne täällä, että psyk. puolen lääkäriä ei ole ollenkaan. Eläkkeellä oleva psykiatri tekee pari tuntia viikossa töitä juuri sen verran, että saa reseptit uusittua... Ja on todella vaikea saada lääkäriä edes puhelimen päähän, saatikka sitten lääkäriaikaa. Ja jos siitä valittaa niin sanotaan että on mentävä normaaliin tk päivystykseen ja jos olo on niin huono pitää sieltä pyytää lähete sairaalaan. että näin. Psykologikin on vaihtunut 1,5v aikana 5 kertaa, niin siitäkään ei ole ollut paljon hyötyä...

Ja joka tapauksessa lääkäreillä on aika vääristynyt käsitys mielestäni näistä masennuslääkkeistä. Luulevat että ne ovat ratkaisu joka ongelmaan, eivätkä ota aina tosissaan niistä tulevia sivuvaikutuksia. Voi olla että minulla on vain huono tuuri ollut lääkäreiden yms suhteen.... Mutta tunnen saavani enemmän apua vertaistuesta ja mieliisti keskustelen muiden saman lääkkeen käyttäjien kanssa lääkkeestä ja heidän kokemuksistaan. Ja on ollut todella hienoa kuulla tälläkin palstalla monen eri ihmisen kokemuksia tästä efexorista ja masennuksesta yleensäkkin. Eli kiitoksia kaikille vastanneille ja mieliisti edelleenkin kuulen lisää kokemuksia ja mielipiteitä. :)

 
Mulle efexor mennyt nyt reilun viikon. Eli aloitin 37,5 mg viikko ja nyt aloitin to 75 mg. Syön myös noita omega kapseleita ja harkitsen ton karnosiinin käyttöön ottamista myös (jahka saan siitä vielä enemmän tietoa).
Eka päivät liikkuin paljon kävelin uin vesijiuoksin yms. Liikunta on yksi tapani päästä tästä voitolle. Oireita en hirveästi huomannut lähinnä pää tuntui oudolta, silmien tarkkaavasiuus on huonompaa päänsärkyä oli vasta eilen aamulla. Tänään ei ollut. Silmiä kun tarkasti katsoo huomaa pieniä lihasnykäisyjä nekin tulleet nyt mukaan kuvioihin. Paha olo on tasaantunut rauhoittavaa en ole tarvinnut ollenkaan. Aiemmin meni 1 -3 tbl opamoxia päivässä koska paha olo oli todella KAMALA! Eli noin kuukauden ajan söin rauhoittavia + aiempaa lääketta nimeltä ixel vai ixus??? Muisti tekee tepposet... kuten niin monesti aiemminkin...
Ja sitä ennen söin hyvällä vasteella cipralexia 20 mg noin 2 kk. Palasin töihin ja kaiken piti olla ok... mut kuinkas kävikään... Putosin taas pahaan oloon ja ahdistukseen. Mitään syytä en osaa ahdistukselleni nimetä kaiken pitäisi olla ok. Lapset on tietysti pieniä nuorin reilu 1v toinen 3 v ja vanhin on koulussa. Terapiaa suunnitellaan ja olen aikeissa kelan kautta sitä hakea joku syyhän tähän tietysti on mikä vaan ei minulle vielä ole oikein selvinnyt. Sairasteluja on kyllä lähipiirissä ollut paljonkin ja vakavia tietysti nekin vaikuttavat asiaan + sitten töihin lähtö ja synnytyksen jälkeinen masennuskin ( imetyksen loppuminen ennen töihin lähtöä voi kuulemme laukaista?) on ollut esillä.
Nyt takaisin aiheeseen... Paino on pudonnut joitain kiloja ruoka ei maita mutta enemmän on positiivisempää tulosta itselle tullut kuin näitä negatiivisiä. olo on tasaisempi mistä olen todella iloinen. pikku hiljaa tuntuu et jospa tämä tästä pikku hiljaa päivä kerrallaan. Toivon et lääke olisi nyt "keppinä" ja terapia sit lopullisesti selvittäisi asiat.
Lääkettä voi kuulemma nostaa 150 ng päivässä ja teho ilmenee 1-4 viikon kuluessa. Eli ei tässä vielä kannata hoppuilla puolesta taikka vastaan efexoria. Antaisin vaikka toisen käteni että tästä noustais ja parannuttaisi!
 
Tänään on sitten 18 päivää efexoria syöty. Aluksi tuntui poistavan ahdistusta ja tasaavan mielialaa, vaikka aiheuttikin runsaasti sivuoireita. Nyt sekin teho hiipunut. Tänään jotenkin romahdin kokonaan... En tän efexorin aikana ole pystynyt itkemään ollenkaan, mutta tänään ei itkulle ole tullut loppua ollenkaan. On nin paha olla fyysisesti ja henkisesti :snotty:
On kamala epätoivo iskenyt ja tunne ettei millään enään jaksasi.
 
Tsemppiä peppiina-80 toivon sulle paljon voimahaleja!!!!! :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Yritetään mennä päivä kerrallaan ja toivotaan et joskus vielä aurinko paistais meillekin.
 
Kiitos katari :flower: :flower:

Jaksoin vasta sängystä nousta vaikka kello on puoli kaksitoista. Voi mies raukkaani ku joutuu heräämään ennen kuutta ja viemään lapset päiväkotiin seitsemäksi.... En pystyisi tässä kunnossa mitenkään hoitaa lapsia kotona, mutta silti niin huono omatunto muiden puolesta.

Mitäs sinulle mamba kuuluu kun ei ole sinua täällä vähään aikaan näkynyt?

Ja piti vielä efexorin käyttäjiltä kysellä että onko kenelläkään ylläpito annos 75mg? Mietin että onko tällä annoksella edes turha odottaa mitään positiivisia vaikutuksia? :wave:
 
Mamba
No niin..viikonloppu takana ja uusia käänteitä lääkityksen suhteen. Soitin tänään lääkärille, ja tultiin yhdessä siihen tulokseen että efexor lopetetaan.Niin rajuja nämä haitat, etten kestä syödä tätä. Nyt sitten sovittiin ensviikolle vastaanottoaika.
Tänään siis jätin efexorin ottamatta... ja vielä ei mitään ihmeempiä vieroitusoireita, jos niitä nyt ylipäätään näin lyhyen käytön jälkeen tulee. Ainakin se hillitön silmä ja päänsärky on jäänyt tältä päivältä tulematta...Ihanaa!
Pelottaa tietty että miten jatkossa..mihin suuntaan olo kääntyy?!

Mun pitäis saada tehtyä oma profiili, niin päästäis sit laittamaan y.viestejä Peppiina sun kanssa, mut nyt en jaksa kyllä keskittyä siihen profiilin vääntämiseen. Ei vaan saa itsestä irti sen vertaa..
Ja mullakin sähköposti omalla nimellä, joten sitä en viitsi tähän laittaa kaikkien näkyville.
Jos nyt tässä lähiaikoina sais tehtyä oman profiilin...
 
Heinäsirkka
Moi Peppiina80!

Mulla oli sillon reilun kk se efexor 75mg, eikä mulle ollut vastetta siitä..mutta eri ihmisiin auttaa erilääkkeet/annostukset.Jokaisen masennus kuitenkin on erilainen, ja ihmisillä erilainen aivotoiminta..toiset tarttee enemmän annostusta kuin toiset.Esimerkiksi mun sisko syö sipralexiä 10mg, ja auttaa helvatan hyvin..huomaa kyllä että iloisempi, jaksaa enemmän jne.. kun ajattelee et sillä on VAAN 10mg... ja mulla efexor 150mg.Onhan niissä eroja... eri lääkkeet eri masennustiloihin.


Tietty kannattaa sen 1kk-2kk syödä lääkettä ja jollei siihen mennessä mitään vastetta ole tullut, niin sitten kannattaa itse puhua nostamisesta,mikäli lääke muuten sopii,ilman pahoja sivuvaikutuksia!
Mulle tää annos on auttanut, ja tuntuu että olen taas tässä maailmassa ainakin jollaintavalla.

Voimia ja jaksamista vaan! :hug:
 
MINUN OIREITANI OLIVAT HEIKKO OLO AIKA AJOIN,NOPEA SYKE, POHKEITA PAKOTTI, IKÄÄNKUIN JALAT OLISIVAT OLLEET PIENESTÄKIN MAITOHAPOILLA, TÄRINÄ YLLÄTTI AINA SILLOIN TÄLLÖIN, HAUKOTTELU, PAINO PUTOSI IHAN LIIKAA VAIKKA SÖIN, PISSATTI USEASTI , VOIMAKKAITA PÄÄKIPUJA, NÄKÖHÄIRIÖITÄ, VÄLILLÄ TUNTUI PAINEEN TUNNETTA SILMÄSSÄ, PÄÄSSÄ JNE...LISÄLYÖNTEJÄ UNOHTAMATTA

Kävin lääkäreillä useillakin.
Mysteeri sanoivat ja kokeita otettiin pilvin pimein.
Tähystettiin molemmista päistä.

En missään vaiheessa kokenut olevani masentunut, minua ei ahdistanut ollenkaan.Elimistö vaan teki täyden tenän.Halusin kovasti liikkua, touhuta kaikenlaista, mutta voimat oli kaikki.

Sitten minut määrättiin sydänlekurille.
Tehtiin pitkäaikaisrekisteröinti ja rasitustesti.
Syke oli karmean korkea pienestäkin rasituksesta.

SYY SELVISI
Unenpuutteesta johtuva elimistön stressitila.
Verrattavissa urheilijan ylikyntoon.
Ja kuulemma pitkittyessään voi aiheuttaa vaarallisia tauteja, vaurioita elimistöön, elimiin.

Lapsukainen valvotti öisin, yli vuoden nukuin aivan pätkissä.univelka kasaantui ja elimistö rupesi reistailemaan
 
jatkan......

Kantapäänkautta näköjään piti oppia.

ELI TARKOITUKSENI ON SANOA, ETTÄ IHMINEN EI OLE KONE.
EI MEIDÄN ELIMISTÖ JAKSA ILMAN RIITTÄVÄÄ UNTA, TERVEELLISTÄ RUOKAA, VITAMIINEJA, ULKOILMAA JA LIIKUNTAA.

Siksi kirjoitin tämän, että teidän oireet olivat samanlaisia kuin minulla, vaikka en olekkaan masentunut.
Luulen, että teilläkin elimistö niin kovilla, että se ei jaksa yksinkertaisesti ilman sitä energiaa, polttoainetta toisinsanoen.

En halua pahoittaa kenenkään mieliä.Masentuneena raskasta ajatella itseään kun poitäisi perheestäkin huolehtia.
Mutta
Kiivetkää kohti aurinkoa, levätkää, ajatelkaa positiivisia asioita, taistelkaa itsellenne hyvä olo.
Luulen, että sen jälkeen teidän masennustakin on helpompi teidän ruveta työstämään.

Voimia kaikille ja iloa ja auringonsäteitä niitä tarvitseville.
 
Itse olen kokeillut kaikki käytännön asiat masennuksen voittamiseen ilman lääkitystä ja lääkityksen aikana. Ulkoillut, levännyt ja syönyt terveellisesti yms mutta olen tullut siihen tulokseen, että jos aivoissa ovat välittäjä aineet sekaisin niin itse niille ei mitään voi. Ei vaikka kuinka toisten neuvojen mukaan yrittäisi itseään ottaa niskasta kiinni. En itse ikinä aiemmin voinut edes kuvitella sairastuvani masennukseen, mutta tässä sitä ollaan... Ajattelin aiemmin että masenutunut ihminen on jotenkin laiska ja itse aiheuttaa itselleen masennuksen. Mutta nyt on kyllä itsellä ajatukset täysin muuttuneet.

Mamba! Minullakin on nyt ollut mielessä että pitäisikö tämä efexor lopettaa??? En millään haluaisi luovuttaa mutta eihän tästä mitään tule kun nukun kellon ympäri enkä saa mitään aikaiseksi.... Miten sinun lääkkeen vähennys mennyt? Onko jotain mietitty tilalle? Itsellä oli silloin vaihtoehtona tämä efexor ja sitten cumbalta.... (kirjoitinkohan oikein???) Eli itsellä varmaan se olisi seuraavaksi vuorossa. En vain millään jaksaisi enään aloittaa toista kärsimystä.......
 
Heinäsirkka
Joo niinhän monet tietämättömät ihmiset luulevat että masennus on laiskuutta, ja turhaa valittamista.Näin ei kuitenkaan ole, vaan aivoissa ei ole tarpeeksi serotoniinia joka tuottaisi mielihyvän tunnetta asioista.Itselläni tämä on toinen masennus.. eka masennus oli sellaista erilaista, opiskeluväsymystä ja kiukkuisuutta yms.. siihen söin silloin paroxetin 20mg... ei siitä kauheesti apua ollut, ehkä hieman, ja läpäisin opiskelun ja sain ammatin hyvillä arvosanoilla.


Tää masennus alkoi odotusaikana, eli odotusajan masennus/synnytyksen jälkeinen masennus.(pakkoajatukset, ahdistus,kuoleman ja sekoamisen pelkoa)ei varmaan kovin kaukana ollut etten olis joutunu sairaalahoitoon... sain kauheita paniikkikohtauksia... Mitään kamalampaa en ole eläissäni kokenut!!Onneksi kurjat ajat ovat takanapäin, ja elämä näyttää valoisammalta.
Ei masennuksesta eroon pääse kaurapuurolla, ja kävelylenkeillä.Terapia ja lääkkeet auttaa paranemaan...

Kyllä tää tästä. :hug:
 
Mamba
Yhdyn edellisiin!
Masennus on hoidettava sairaus siinä missä diabeetteskin!

Peppiina: Tekaisin pikaisesti sähköpostiosoitteen, mihin voit laittaa mulle postia. Voin sen kautta antaa sulle sit virallisen sähköpostiosoitteeni.

Eli tähän voit kirjoitella, jos haluat: Nanna31@netti.fi
 

Yhteistyössä