Edullisten ruokien ruokakuvaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Valmista ja kuvaa nk omalle pussillesi edullista ruokaa. Laske yhden hengen aterialle hinta, joka on suurinpiirtein oikea. Ei siis tarvitse muistaa täsmälleen, paljonko kaurahiutaleet 3 viikkoa sitten maksoivat. Jos käytät ilmaiseksi saamiasi raaka-aineita (metsästys, kalastus, marjastus, sienestys, kasvaa omalla pihalla, sain anopilta jne), käytä laskiessa sitä hintaa, minkä kyseinen tuote maksaisi kaupasta ostettuna.

Jos ateriasi edullinen hinta perustuu poikkeuksellisen hyvää erikoistarjoukseen, mainitse siitä erikseen tyyliin "kotimaiset tomaatit 0,99 €/kg Citymarketissa). Tavallisia tarjouksia ei tarvitse mainita eikä tarjousta silloin, jos sillä ei ole ollut merkittävää vaikutusta aterian hintaan. Ei myöskään tarvitse erikseen mainita, jos on käyttänyt Pirkkaa, Rainbowta, Euroshopperia tms. Ja ainahan muut voivat kysyä, kui sää ny noi halvalla tuon teit :)

Mikäli ateriaan on käytetty erikoisruokavalioiden vuoksi tavallista kalliimpia tuotteita, mainitse siitä erikseen tyyliin "laktoositon banaanirahka", "gluteiiniton pannukakku" tai "maidoton vaniljakiisseli".

Ja eiku kaikki porukalla ideoimaan, kokkailemaan ja räpsimään valokuvia :)

Jaahas, onkohan Rätti Väsynyt kuollut nälkään vai missä luuraa? : / Ja muut myös, jotka tällaista ketjua kaipasivat.

Kalakeitto, 1,25 € /annos

edullinen1.jpg

Porkkanalla kevennetty läskisoosi + perunamuusi, 1,20 €/annos (salaattia ei ole laskettu hintaan mukaan)

edullinen2.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26863814:
Jaahas, onkohan Rätti Väsynyt kuollut nälkään vai missä luuraa? : / Ja muut myös, jotka tällaista ketjua kaipasivat.

Kalakeitto, 1,25 € /annos

edullinen1.jpg

Porkkanalla kevennetty läskisoosi + perunamuusi, 1,20 €/annos (salaattia ei ole laskettu hintaan mukaan)

edullinen2.jpg

Jos on ihan peruskalakeitto, niin saisiko tuota ohjetta? Tomaattimehuun tehty nähtävästi.

[QUOTE="vieras";26864459]Jos on ihan peruskalakeitto, niin saisiko tuota ohjetta? Tomaattimehuun tehty nähtävästi.[/QUOTE]
Itse asiassa ei ole tomaattimehuun vaan seassa on tomaattipyrettä. Mutta ohje on
- 500 g perunaa
- 200 g porkkanaa
- 1 sipuli
- 1 dl pakasteherneiä
- paketti pakastekalaa (oli jotain Pirkan kalakuutioita)
- 8 dl vettä
- 2 tl kuivattua ruohosipulia
- 2tl kuivattua tilliä
- 1 tl valkopippuria
- suolaa maun mukaan
- 3 rkl tomaattipyrettä

Kuori ja paloittele perunat ja porkkanat. Kuori ja silppua sipulit. Laita ne kattilaan, kaada päälle vesi ja lisää ruohosipuli, tilli ja valkopippuri. Keitä, kunnes perunat ovat melkein kypsiä. Lisää kalapalat, tomaattipyre ja pakasteherneet. Keitä vielä noin 5 min, tarkista maku ja lisää suolaa maun mukaan.

Tossa voisi kyllä korvata veden ja tomaattimurskan hyvin tomaattimehullakin.

[QUOTE="äiti";26878581]onko tuo pinaattikeitto gluteiiniton?[/QUOTE]
Ei ole, laitoin siihen vehnäjauhoja. Litraan maitoa meni 3 rkl vehnäjauhoja, joten - en tosin tiedä gluteiinittomien jauhojen hintaa - en usko hinnan kovinkaan paljoa tuosta nousevan, vaikka käyttäisikin gluteiinittomia jauhoja. Toi mulkeron puolikas on luomumuna ja laskin yhdelle munalle hinnaksi 0,50 € ja puolikkaalle siis 0,25 €. Gluteiiniton jauho + tavallinen muna olisi varmaan about saman hintainen kuin tuo annos.

[QUOTE="vieras";26878625]Onko nuo nyt kovinkaan halpoja kun peruskoulussakin käytetään ruoka-annokseen rahaa 50c.[/QUOTE]
Kaikki on suhteellista. Tällaista ketjua jokin aika sitten ehdotettiin ja lähtökohta oli just se, että jokainen tekee oman kukkaronsa mukaista edullista ruokaa. Tosin tähän ei nyt näytä osallistuvan kuvineen muut kuin minä ja mä osallistun vielä kolmannen kerran, mutta en sen jälkeen enää, jos kukaan muukaan ei viitsi.

Peruskoulussa varmaan raaka-aineet hankitaan tukkuliikkeistä suoraan ja isoissa erissä kilohinta on toista kuin Citymarketissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26878639:
Kaikki on suhteellista. Tällaista ketjua jokin aika sitten ehdotettiin ja lähtökohta oli just se, että jokainen tekee oman kukkaronsa mukaista edullista ruokaa. Tosin tähän ei nyt näytä osallistuvan kuvineen muut kuin minä ja mä osallistun vielä kolmannen kerran, mutta en sen jälkeen enää, jos kukaan muukaan ei viitsi.

Peruskoulussa varmaan raaka-aineet hankitaan tukkuliikkeistä suoraan ja isoissa erissä kilohinta on toista kuin Citymarketissa.

Ne raaka-aineet on sitä huonompaa laatua ja ostetaan ulkomailta, lähiruokaa ei ole varaa ostaa. Siksi ne on niin halpoja ruokia. Salaattikin on kiinan kaalta ja rusinoita, ei voi tulla kilohinnaki kuin muutama c.

[QUOTE="vieras";26878650]Ne raaka-aineet on sitä huonompaa laatua ja ostetaan ulkomailta, lähiruokaa ei ole varaa ostaa. Siksi ne on niin halpoja ruokia. Salaattikin on kiinan kaalta ja rusinoita, ei voi tulla kilohinnaki kuin muutama c.[/QUOTE]

Näinpä, valitettavasti. Tässä ketjussa oli tosiaan ideana ihan kotiruoka ja raaka-aineet, joita tavallinen kuluttaja voi ostaa kaupasta.

Mulla ei ole kuvaa, kun ruoka on syöty jo.

Mutta söimme seuravaa jämätähteistä tehtyä ruokaa joka oli spagettia ja jauhelihakastiketta v-jauhosuurusteella+ tölkkiherkkusienillä.

Seuraavana päivänä tein jämistä siis spagettivuoan, jonka laitoin uuniin ja ripottelin päälle juustoraastetta ja ennen sitä sotkin sekaan puolikkaan wokkivihannespussin.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;26878683:
Mulla ei ole kuvaa, kun ruoka on syöty jo.

Mutta söimme seuravaa jämätähteistä tehtyä ruokaa joka oli spagettia ja jauhelihakastiketta v-jauhosuurusteella+ tölkkiherkkusienillä.

Seuraavana päivänä tein jämistä siis spagettivuoan, jonka laitoin uuniin ja ripottelin päälle juustoraastetta ja ennen sitä sotkin sekaan puolikkaan wokkivihannespussin.
Seuraavalla kerralla otat valokivankin :)

:D

6042.jpg

Keskisellä 1,20e/kpl :D Mies jemmasi noita pakkaseenkin itseään varten (ruokatauoille) ja mä söin eilen yhden. Söin viimeksi tuon tyyppisen valmisruuan yli vuosi sitten ja vatsa tuli tajuttoman kipeäksi, tuosta ei tullut. Ei kuulu meillä normaaliin ruokavalioon, mutta laitoin nyt tänne kun huomasin, ettei hinta eronnut esim. Keittiksen kalakeitosta :) (joka on kyllä varmasti parempaa kuin nää valmismössöt)

Koitan muistaa kuvata seuraavan ruuan :)

• Tykkää
Reactions: Rätti Väsynyt
[QUOTE="vieras";26878747]:D

6042.jpg

Keskisellä 1,20e/kpl :D Mies jemmasi noita pakkaseenkin itseään varten (ruokatauoille) ja mä söin eilen yhden. Söin viimeksi tuon tyyppisen valmisruuan yli vuosi sitten ja vatsa tuli tajuttoman kipeäksi, tuosta ei tullut. Ei kuulu meillä normaaliin ruokavalioon, mutta laitoin nyt tänne kun huomasin, ettei hinta eronnut esim. Keittiksen kalakeitosta :) (joka on kyllä varmasti parempaa kuin nää valmismössöt)

Koitan muistaa kuvata seuraavan ruuan :)[/QUOTE]

Toi on ihan hyvääkin einesruuaksi :D :p

Yhteistyössä