Edulliset ja helpot ruokaohjeet lapsiperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotikokki'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotikokki'

Vieras
Vaikka tää ei olekaan keittiöpalsta, niin varmasti monessa muussakin perheessä mietitään, miten tehdä ruokaa edullisesti. Kerättäiskö tähän edukkaita ja helppoja luottoreseptejä, jotka on hyväksi havaittu?

Tässä omani:

kiinalainen kaalisalaatti (on siis vähän pitseriatyyppistä salaattia, mut pehmeämpää ja mehukkaampaa)

1 kaali + sipuli+paprika+ 1,5 dl sokeria
Tähän päälle keitetään liemi:
1,5 dl omenaviinietikkaa+0,5 dl vettä+1 dl öljyä+ 1tl suolaa + 1tl sinappia sekä pippuria maun mukaan. Sekoita liemen ainekset ja anna kiehua pari minuuttia. Kaada kaalin päälle, sekoita ja anna maustua.

Tää salaatti säilyy pitkään ja paranee vaan vanhetessaan ja maustuessaan. Ruokaisaa ja maukasta ruuan lisuketta.

Porkkana -tomaatti- linssikeitto:

Keitä vähässä vedessä porkkanoita ja sipulia. Lisää tomaatti, mausteet ja huuhdellut punaiset linssit. Keitä kypsäksi ja soseuta.
Tää peruskeitto on nopea ja täyteläinen joka pitää nälkää hyvin noiden linssien ansiosta. Joskus paistan ruisleipäkuutioita kaveriksi. Menee alas kaikenikäisille (meillä) ja on tosiaan edullinen.

on kanapasta!

Eli täysjyväpastaa, broitskusuikaleita ja (meidän perheen suosikki)3 juustoa kermaa.
Pastat kiehumaan, broitskut pannuun ja kun ne on ruskistunut niin joukkoon kerma.
NAM! :)

Tässä hyvä perusresepti muffinsseihin ja kuivakakkuun. Ei tarvi kuin sekoittaa, rakenne on hyvä - ja tää onnistuu aina! Kiva ettei tarvi käyttää vatkainta, kun meillä vauva meinaa herätä sen ääneen jos nukkuu sisällä päiväunia.

Eli:
3½ dl vehnäjauhoja
2 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
1 dl kermaa (tai maitoa ym.)
2 kananmunaa
100 g sulatettua margariinia
1 dl appelsiinituoremehua (tai muuta nestettä, kahvia jos tekee suklaaversion ym.)

Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää muut aineet hyvin sekoittaen. Jaa taikina muffinivuokiin ja paista 200-asteisen uunin keskitasolla 15-20 min TAI kaada taikina kakkuvuokaan ja paista kypsäksi (en muista paistoaikaa, oiskohan ollut 45 min).
Tästä tosiaan tulee hyvä vaikka käyttäis muitakin nesteitä kuin maitoa tai kermaa, tai vähentää vähän tuota nesteen määrää. Pienä muffinsseja tulee n. 20 kpl ja isolla muffinssipellillä tällä tulee just 12 kpl muhkeita leivonnaisia.

Jauheliha-pottumuusilaatikko on tosi helppo ja maistuu aina. Jos tuntuu ettei kaapissa ole oikein mitään, mut kananmunia löytyy, niin munista voi tehdä uunissa levyllisen munakasta, johon sitten itse säveltää täytteet, niitä kun ei tarvita paljoa. Eli kuusi munaa (tai enemmän) pari rkl jauhoja, 6dl maitoa, sekaisin ja uuniin 220 astetta 20 min. Täytteen voi joko suurustaa tai laittaa joukkoon kermaa ym. että siitä saa vähän mehevämpää.

Ihan vaan kommentti väliin että tosi kiva ketju, kunhan vielä reseptit saisi ihan selkeästi. Eli siis paljonko mitäkin jne. Itse ainakin olen niin huono kokki että en osaa tehdä mitään summittaisilla ohjeilla ;) Mutta siis tosiaan kaipaisi kyllä jotain helppoa ja uutta niiden ainaisten makkarakeiton ja lihamakaroonilaatikon tilalle ;)

Sikanopee ja maukas kastike mille tahjansa lisukkeelle:

Valmiiksi marinoituja liha tai kana tai kalasuikaleita
purkki-pari ruokakermaa (jos haluaa vähän erimakusta välillä niin myös creme fraicea)

tällasen kastikkeen kanssa käy pottu, pasta,riisi,gratiinit,röstit, muusit

meillä lisäksi välillä keitettyjä kasviksia välillä tuoresalaattia.

Voihan joku laittaa oikein määrätkin, mutta koska perheitä on erikokoisia, niin joku joutuu soveltaan jokatapauksessa.
Meillä 5 henkinen perhe, ja mies oikea suursyömäri, niin 4 henkisen perheen ohje ei riitä meille alkuunkaan :)

Mun suuri apu arjen ruuanlaitossa on s-kanavan ruokamaailma, varsinkin ne "nopeasti ja edullisesti" reseptit.

Pakko mainostaa tässä yhtä ruokablogia, jonka itse olen vasta "löytänyt".
http://miksuliini.vuodatus.net/
Mielestäni hyviä ruokaohjeita! Meillä Nakkipata ja Maukas uunisei on olleet todellisia menestyksiä.
Kiitos vain blogin pitäjälle :)

Meillä syödään nakkikastiketta perunamuussilla (nakit ja sipulit palasiksi ja pannulle paistumaan, päälle jauhoa, sitten vettä ja purkki tuorejuustoa)

Lisäksi uunilohta (file uuniin, päälle suolaa, sitruunaa, tilliä, mustapippuria, 200c noin 20 min) ja muussia / keitettyjä perunoita

Herkkua on myös lohipasta (marinoituja lohisuikaleita, purkki ruokakermaa, keitettyä parsakaalia ja pastaa sekaisin)

Chili con carne (valkoisia papuja tom.kastikkeessa-prk & jauhelihaa paistettuna, tarjotaan riisin kera)

Tämä on kiva ketju, kun omat ideat ovat vähissä, joten laittakaa ideoitanne!

Broileri-/lohiriisilaatikko

2dl täysjyväriisiä
4dl vettä
300-400g marinoituja broileri-/lohisuikaleita
2dl kevytkermaviiliä
1,5dl rasvatonta maitoa
0,5rkl esim. soijakastiketta
2dl vähärasvaista juustoraastetta

Keitä riisiä n. 10min (kunnes vesi on haihtunut). Ruskista suikaleet pannulla. Sekoita keskenään kermaviili, maito ja maustekastike. Laita kaikki aineet vuokaan. Lisää juustoraaste (itse en monestikaan ole jaksanut alkaa raastamaan juustoa, mutta hyvä tulee ilman sitäkin:)). Sekoita. Uuniin 200C n. 35-40min.

Tämä ohje on kuulemma jostain painonvartijoiden kokkikirjasta tms. Minä tykkään:) Joskus heittelen sekaan esim. pakastevihanneksia, herneitä tai maissia. Sinnehän voi lisäillä mitä itse tykkää!

Kiitos edelliselle tosta reseptista! Just mietinkin, että mitä ihmettä tekisin noista kanasuikaleista, kun ideat vähissä! Yleensä teen ne niin, että paistan pannulla, lisään pari pussia wokvihanneksia ja ranskankermaa ja tarjoan riisin kanssa. Mut siihen kyllästyy aika nopsaan.

Tää ohje on edullinen, ja taivaallisen herkullinen kun sen tekee varhaiskaalesta ja pienistä uusista perunoista. Mut maistuu muutenkin.:)

250g luutonta porsaan lapaa pieninä kuutioina (sokeripalan kokoisina)
500 g keräkaalta suikaleina
250 g porkkanaa kuutioina
8-10 pientä perunaa
0,5 l kasvislientä
pippuria.

Laita kaikki ainekset pataan, pistä kansi kiinni ja anna muhia 200-asteisessa uunissa vähintään 1, 5 tuntia, kunnes liha on mureaa ja kypsää.
Tähän samaan syssyyn olen sit paistanut joskus sämpylöitä kaveriksi, jotenkin sopivat hirmu hyvin. On kevyttä ruokaa (alunperin painonvartijoiden resepti). Yhdessä annoksessa on 250 kaloria ( joskus oli jotain pisteitä ?? ja niitä on yhdessä annoksessa 3 ja koko satsissa 12).

Yhteistyössä