Edometrioosi ja vauvatoiveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja polkadot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

polkadot

Jäsen
20.05.2004
129
0
16
Hei!

En löytänyt keskusteluketjua tähän itseäni hyvin ajankohtaisesti koskettavaan aiheeseen, joten aloitanpa ketjun nyt.

Minulla diagnosoitiin yllättäen ultraäänessä pienehkö endometrioosi oikeassa munasarjassa, ja lääkäri laittoi laparoskopiajonoon. Olin aivan lyöty, juuri kun vauva olisi täydellisen tervetullut kaikin puolin. Olemme nyt yrittämässä neljättä kuukautta raskautta - lääkäri totesi luomuraskauden kuitenkin olevan mahdollista tilanteessani.

Jakaisin mielelläni kokemuksia kanssanne endometrioosista ja raskaaksi tulemisesta! Onko onnistunut ilman hoitoja? Kauanko olette yrittäneet? Entä hoitojen jälkeen?

Taisteluun tätiä ja kiinnikkeitä vastaan!! :p

Moikka!

Mulle diagnosoitiin maaliskuussa skopiassa endo, ja viime joulukuussa alotettiin yrittäminen. Nyt sitten clomit apuna. Vielä ei siis ole tärpännyt :'( Tärppionnea sulle!!!

Hei!Minulla on poistettu endometrioosia laparoskopiassa ensimmäisen kerran noin viisi vuotta sitten.Valitettavasti endometrioosi alkoi tulemaan heti uudelleen ja toimenpide uusittiin reilu vuosi edellisestä toimenpiteestä.Lapsettomuushoidot piti aloittaa vajaa kolme vuotta sitten,mutta muutamaa viikkoa ennen ensimmäistä käyntiä olinkin raskaana,luomusti!Esikoisen ollessa puoli vuotta olin uudelleen raskaana.Nyt lapset 1,6kk ja 4kk :heart: .Eli raskautua voi kyllä endomertioosista huolimatta.

Laparoskopiasta mulle on jäänyt päälimmäisenä mieleen se kamala paineen tunne yläselässä ja hengittämisen vaikeus.Johtuivat muistaakseni siitä kaasusta millä vatsaontelo täytetään leikkauksen ajaksi.Ja navassa oleva arpi oli tosi pitkään kipeä.Nämä olivat minun tuntemuksia ja eivät tarkoita että sinä olisit niin kipeä.

Onnea laparoskopiaan ja toivottavasti sinä raskaudut myös vielä luomusti, vaikka jo ennen laparoskopiaan pääsyä!

Mullakin tuo skopia oli elämäni ensimmäinen leikkaus, joten sen puolesta kyllä jännitti, mutta mulla oli kyllä helpotus päästä sinne kipujen takia. Leikkaus meni ok, mutta olin tosi kipeenä sen jälkeen, yön yli jouduin olemaan osastolla. Kävely oli vaikeeta eikä ylhäällä kyenny paljoa olemaan noin viikkoon :/ Kivut oli myös vaivana ja vuotoa kesti aika pitkään. Mutta kun vaivoista pääsin niin elämä oli sitte kuukkareiden aikaan helppoa :) Kysele vaan lisää jos joku asia vielä mietityttää, mielelläni kerron kun kerrankin jostain jotain tiedän ;)

Mulla myös kokemusta endosta. Kun lasta oli toivottu vuosi, gynekologi huomasi kystan ja ohjasi jo muutenkin lapsettomuustutkimuksiin. Menin laparoskopiaan, jonka piti olla "helppo" juttu, mutta sen yhteydessä havaittiin laaja endometrioosi joka saman tien leikattiin. Sairaalassa meni monta päivää ja toipuminen kesti viikkoja. Tämän jälkeen kerrottiin, että lapsi voisi hyvinkin tulla ilman hoitoja, mutta jos raskaus ei puolen vuoden sisällä ala, niin ivf-hoitoon. Jouduin hoitoihin, jotka onneksi tuottivat tulosta, molemmilla kerroilla ensi yrittämällä. Joten toivoa sinulla kyllä on! =)

Kiitos ihkut neidot tuesta ja tiedosta!

Itselläni näkyi ultrassa tosiaan endo oikeassa munasarjassa, vasen oli täysin puhdas onneksi. Kipuja ei toistaiseksi ole ollut kuin kuukautisten aikaan (silloin tosin kovat!), ja lääkäri määritti endoni toistaiseksi lieväksi ja pohti, että on niillä rajoilla leikataanko näin lieväoireista endoa joka oli kooltaankin vain 2,5 cm. Olen kuitenkin jonossa ja kaiketi leikkaus tehdään jos ei raskautta kuulu jonotusaikana!

Lähinnä laparoskopiassa pelkään nukutusta, koska mulla ei ole hajuakaan miltä se tuntuu! Tää lienee näitä hyvin irrationaalisia pelkoja, mutta sitä mä lähinnä mietin.. Kertoisitteko siitä?

Myös teiltä toivoisin viestiä, jotka olette endosta huolimatta raskautuneet ilman laparoskopiaa. Onko meillä mahdollisuuksia siis onnistua jonotusaikana?

Haleja teille kaikille :hug:

Yhteistyössä