Echon moraalisaarnaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 933
19 190
113
Koittakaa vihervasurit nyt kestää avointa keskustelua. :rolleyes:

Tää vois olla mulla semmoinen jatkossa yleinen päivitys "tapojen turmeluksesta."
Koska jopa mulle on kohtalaisen kuluttavaa tarttua yksittäisen julkkiksen/poliitikon töppäilyihin, koska samaa tekee kuitenkin kohta kaikki: mäkätystä en lopeta, älkää pelätkö.

On tärkeää pysäyttää kello nyt tiettyyn aikaan ja verrata, onko asioista samaa mieltä 5 ja 10 vuoden päästä.
No tätä ei kukaan tee, mutta kirjoita itsellesi, mitä olet mieltä *tänään, syksyllä 2022*
-lievistä ja kovemmista huumeista
-päihteistä työpaikalla
-saako naiset olla aina halutessaan rinnat paljaina, eli vain sääolosuhteet vaikuttaisivat
-tarvitaanko juhliin juhlavampaa pukeutumista
-mielestäsi alaikäraja nuorelle, jolloin voi harrastaa yhdyntään johtavaa seksiä (5 vuoden päästä tuo sana on "alakouluikäinen")
-Saako lapsi/nuori jakaa itsestään selkeästi eroottista materiaalia
-Aikuisen ja lapsen välinen seksi (valitettavasti tässä tulee tulemaan asenteiden lievenemistä)
-Saako nuori/lapsi tutustua päihteisiin jo alakouluikäisenä
-Onko voimakas kiroilu sama kuin muut sanat
-Onko yksiavioisuus täysin turhaa, vai onko moniavioisuus kelvollinen hallitsevaksi muodoksi?
-Toisenlainen kehollinen koskemattomuus: saako yhteiskunta pakottaa ottamaan kehoon mitään sirua tai rokotetta, kiristäen hyvinvointipalveluilla
-saako ihmisten aivoihin kajota, siis kaikilla, eli meihin asennettaisiin elektroniikkaa, jolla pystyisimme käyttämään kodin laitteita ja ehkä kommunikoimaan ilman sanoja? Vai onko sittenkin meille annettu kielen lärpykkä sitä varten ja kädet?
-ihmisen yksilönsuoja - mitä firmat saavat susta selville, mitä ei?

...ja ota se luettelo esiin 5 ja 10 vuoden päästä. Onko tullut eroavaisuuksia?

Mä en muuta mielipidettäni noista ylläolevistani nyt, enkä koskaan. Ne mielipiteet on niitattu jonnekin...no ehkä 80-90-luvulle

Koetapa itse käyttäytyä asiallisesti. Älä aliarvioi ja koko ajan ole lyttäämässä meitä muita keskustelijoita tai luokittelemassa meitä joihinkin ryhmittymiin, kuten nytkin teet. Jos haluat keskustelua, niin arvosta sinä myös muita mielipiteitä ja näkökulmia, niitä kun löytyy paljon, koska jokaisella keskustelijalla omansa. Omasi ei suinkaan ole absoluuttinen totuus, vaikka niin haluaisit.

Koetapa itse käyttäytyä asiallisesti. Älä aliarvioi ja koko ajan ole lyttäämässä meitä muita keskustelijoita tai luokittelemassa meitä joihinkin ryhmittymiin, kuten nytkin teet. Jos haluat keskustelua, niin arvosta sinä myös muita mielipiteitä ja näkökulmia, niitä kun löytyy paljon, koska jokaisella keskustelijalla omansa. Omasi ei suinkaan ole absoluuttinen totuus, vaikka niin haluaisit.

👍

Mä olen käyttäytynyt asiallisesti. Koita tajuta pointtini: Just kun yritän julkkisten/poliitikkojen törttöilystä puhua yleisellä tasolla, sä takerrut pääministeriin.

Ja tuo aloitusviestini on kysyvä: Oletko SINÄ samaa mieltä 10 vuoden päästä asioista, kuin nyt?

Vastasin ap:n ketjuun, mutta näytölle tuli ilmoitus ketjun poistumisesta.
Jatkossa en enää vilauttele tekstissäni S-ryhmän yhtä kauppaketjua pk-seudulla. Kirjoitustyylini kyllä tunnistetaan muutenkin.
En ajattele elämääni vuosien päähän.
Viime viikolla sain puhelun ulkomaanmatkallani, että veljeni kuoli yllättäen. Lähtö voi tulla itsekullekin milloin vain. Ollaan siis sovussa ja keskustellaan
rakentavasti.
Luen parhaillaan käännöshömppäkirjaa, jonka yhdessä kappaleessa ollaan amerikkalaisissa huumebileissä.
Taitavasti kirjoitettu episodi viihdekirjassa.
Asioista voi puhua ja kirjoittaa. Läpivalaisu
karkottaa möröt.
Olen jo korteni kantanut kekoon tämän huumeaiheen nettikeskusteluissa.
Tänä syksynä nettikeskustelut luuktavasti painottuvat korkeisiin hintoihin ja miten selvitä laskuista.
Tyttäreni lähetti viestin miten selviän sähkölaskuista. Vastasin selviäväni hyvin ja annoin muutaman vinkin miten pienentää huimasti noussutta sähkölaskua.
Olen aina kirjoittanut miten rakastan arkea, pieniä yksinkertaisia asioita, lukemista vilkasukat jaloissani ja monta muuta asiaa.
En pyöri deittipalstoilla. Avioerostani on lähes yhtä kauan aikaa kuin Dianan kuolemasta.
Kirjaa en ikinä kirjoita. Ostan vain satukirjoja jälkikasvulleni.
Ei maailmaa muuteta repimällä vaan keräämällä heitettyjä kiviä kuten ihana uskonnon ja psykologian opettajani sanoi koulun läksiäispuheessaan.
Ei hänenkään elämä ollut helppoa. Kerran hän oli töissä toinen silmä mustana.
Syytä siihen hän ei kertonut.

Jatkossa en enää vilauttele tekstissäni S-ryhmän yhtä kauppaketjua pk-seudulla. Kirjoitustyylini kyllä tunnistetaan muutenkin.
Viime viikolla sain puhelun ulkomaanmatkallani, että veljeni kuoli yllättäen. Lähtö voi tulla itsekullekin milloin vain. Ollaan siis sovussa ja keskustellaan
rakentavasti.
Luen parhaillaan käännöshömppäkirjaa, jonka yhdessä kappaleessa ollaan amerikkalaisissa huumebileissä.
karkottaa möröt.
Tänä syksynä nettikeskustelut luuktavasti painottuvat korkeisiin hintoihin ja miten selvitä laskuista.
Tyttäreni lähetti viestin miten selviän sähkölaskuista. Vastasin selviäväni hyvin ja annoin muutaman vinkin miten pienentää huimasti noussutta sähkölaskua.
Olen aina kirjoittanut miten rakastan arkea, pieniä yksinkertaisia asioita, lukemista vilkasukat jaloissani ja monta muuta asiaa.
En pyöri deittipalstoilla. Avioerostani on lähes yhtä kauan aikaa kuin Dianan kuolemasta.
Ei maailmaa muuteta repimällä vaan keräämällä heitettyjä kiviä kuten ihana uskonnon ja psykologian opettajani sanoi koulun läksiäispuheessaan.

Lämmin osanotto veljesi menetyksen johdosta❤️

Muilta osin kivasti kirjoitettu taas :)

Mä olen käyttäytynyt asiallisesti. Koita tajuta pointtini: Just kun yritän julkkisten/poliitikkojen törttöilystä puhua yleisellä tasolla, sä takerrut pääministeriin.

Ja tuo aloitusviestini on kysyvä: Oletko SINÄ samaa mieltä 10 vuoden päästä asioista, kuin nyt?
Missä kohtaa puhun pääministeristä? Itse otit pääministerin esiin ensimmäisessä jo poistetussa kyhäelmässäsi.
Koeta itse olla lokeroimatta jokaista kirjoittajaa vai onko niin kovin vaikeaa vain ajatella kirjoittaja kirjoittajana. Sä itse torpedoit keskustelusi juuri tuolla lokeroinnillasi, itse maalitat keskustelijat valmiiksi johonkin ryhmittymään miten itse haluat, aivan kuten nytkin heti alussa:... koittakaa vihervasurit..
Ja aloitusviestisi ei todellakaan ole kysyvä. Se on jo ensimmäisestä lauseesta lähtien leimaava. Eli kaikki me muut, jotka vastaamme, olet jo päässäsi laittanut vihervassari-lokerikkoon, jolloin mielipiteillä me ei oikeasti ole sinulle mitään merkitystä. Koska oletettu vihervassarius.
Koeta itse avata mieltäsi vastaanottamaan oikeasti meidän muiden mielipiteet.

rakentavasti.
karkottaa möröt.
Osanottoni veljesi poismenon johdosta❤️.

Elämä itsessään tarjoilee asioihin perspektiiviä ja pysähtymistä. Jatka vain persoonallisella kirjoitustyylilläsi mielipiteidesi sanoittamista. :)

Missä kohtaa puhun pääministeristä? Itse otit pääministerin esiin ensimmäisessä jo poistetussa kyhäelmässäsi.
Koeta itse olla lokeroimatta jokaista kirjoittajaa vai onko niin kovin vaikeaa vain ajatella kirjoittaja kirjoittajana. Sä itse torpedoit keskustelusi juuri tuolla lokeroinnillasi, itse maalitat keskustelijat valmiiksi johonkin ryhmittymään miten itse haluat, aivan kuten nytkin heti alussa:... koittakaa vihervasurit..
Ja aloitusviestisi ei todellakaan ole kysyvä. Se on jo ensimmäisestä lauseesta lähtien leimaava. Eli kaikki me muut, jotka vastaamme, olet jo päässäsi laittanut vihervassari-lokerikkoon, jolloin mielipiteillä me ei oikeasti ole sinulle mitään merkitystä. Koska oletettu vihervassarius.

👍

On tärkeää pysäyttää kello nyt tiettyyn aikaan ja verrata, onko asioista samaa mieltä 5 ja 10 vuoden päästä.
No tätä ei kukaan tee, mutta kirjoita itsellesi, mitä olet mieltä *tänään, syksyllä 2022*
-lievistä ja kovemmista huumeista
Huumeiden käytön pitäisi olla sallittua eli huumeissa olemisesta ei voisi tuomita rangaistusta aineesta riippumatta. Hallussapito ja myyminen voitaisiin säätää rangaistavaksi, mutta rajanveto pitäisi tehdä puhtaasti tieteellisin keinoin vaarallisuusperiaatteella. Tätä kautta miedot huumeet tulisivat ilman muuta laillisiksi samoin perustein kuin alkoholikin. Kannabista pitäisi saada kasvattaa omaan käyttöön kotona. Myynti voitaisiin antaa lisensoiduille kaupoille ja kannabiskahviloille.
-päihteistä työpaikalla
Edustan 1980-lukulaista linjaa eli tilanne pitäisi arvioida sen mukaan vaikuttaako päihteen käyttö työsuoritukseen. Ajohommissa nollatoleranssi, mutta muuten pieni määrä viiniä tai olutta tai vaikka kannabissätkä ruokatunnilla on ihan ok.
-saako naiset olla aina halutessaan rinnat paljaina, eli vain sääolosuhteet vaikuttaisivat
Saavat siinä kuin miehetkin, mutta en pidä tapakulttuuriin sopivana miestenkään paidattomuutta esim. terassilla tai ostoskeskuksessa.
-tarvitaanko juhliin juhlavampaa pukeutumista
Ei siitä haittaakaan olisi. Haluaisin koulupuvut Suomeen, niin pukeutuminen asiallisesti opittaisiin jo lapsena.
-mielestäsi alaikäraja nuorelle, jolloin voi harrastaa yhdyntään johtavaa seksiä (5 vuoden päästä tuo sana on "alakouluikäinen")
14 olisi varmaan sopiva ikäraja. Suurin osa ei halua noin nuorena seksiä harrastaa, mutta varhaiskypsiä on ihan turha lailla rajoittaa. Ennen kaikkea kyseessä on kasvatuksellinen asia.
-Saako lapsi/nuori jakaa itsestään selkeästi eroottista materiaalia
Tämä ei ole kansallisesti päätettävissä oleva asia. En haluaisi rangaista lasta tai nuorta, joka levittää itsestään kuvia. Ilman rangaistavuutta ei kannata kieltääkään. Mutta kenestäkään toisesta ei saa jakaa materiaalia, vaikka kyseessä olisi sinällään vapaaehtoisuus. Eli ainakaan mitään aktikuvia ei pitäisi saada levittää.
-Aikuisen ja lapsen välinen seksi (valitettavasti tässä tulee tulemaan asenteiden lievenemistä)
Pl. nykyisinkin olemassa olevat rajoitteet liittyen auktoriteettiasemaan, en näe mitään syytä varsinaisesti vetää erilaisia ikärajoja eri tilanteisiin. Eli tuo mainitsemani 14 vuotta voisi olla mielestäni voimassa siitä huolimatta onko partneri 14- vai 24-vuotias. Mutta sen lisäksi on tietenkin muut rikoslain pykälät, jotka voivat tulla kyseeseen. Esim. seksuaalipalvelujen osto, joka on kiellettyä sekä grooming, pakotus yms. Eli nuoria on suojeltava rikoksilta, mutta ei varsinaisesti seksiltä.
-Saako nuori/lapsi tutustua päihteisiin jo alakouluikäisenä
Pitäisin sitä jopa toivottavana. Ja nimenomaan tutustumista, mutta en kännäämistä. Tutustuminen esim. meillä kotona tehtiin sillä tavalla, että joskus saatiin lasi viiniä päivällisellä tai annettiin juoda olut saunan jälkeen. Se poisti mysteeriä aiheen ympäriltä ja auttoi vastustamaan kaveripiirin painostamista myöhemmin. En pidä mitenkään tuomittavana, jos vanhemmat antavat vaikka 16-vuotiaiden pitää saunailtaa ja ostavat sinne 2-4 tölkkiä siideriä tai olutta henkeä kohti.
-Onko voimakas kiroilu sama kuin muut sanat
On. Mutta sivistynyt ihminen ei kiroile ja ainakin yrittää oppia pois siitä tavasta.
-Onko yksiavioisuus täysin turhaa, vai onko moniavioisuus kelvollinen hallitsevaksi muodoksi?
Yksiavioisuus on ihanne, mutta ei itseisarvo. Moniavioisuutta on myös se, että otetaan avioero ja etsitään uusi puoliso. Jos tilanne on siihen suuntaan menossa, on ihan turha kahlita itseään kulttuuristen tapojen vuoksi, joita ei edes itse pidä tärkeänä.
-Toisenlainen kehollinen koskemattomuus: saako yhteiskunta pakottaa ottamaan kehoon mitään sirua tai rokotetta, kiristäen hyvinvointipalveluilla
Pakollinen rokotus tartuntatautitilanteessa on ok. Siru ei.
-saako ihmisten aivoihin kajota, siis kaikilla, eli meihin asennettaisiin elektroniikkaa, jolla pystyisimme käyttämään kodin laitteita ja ehkä kommunikoimaan ilman sanoja? Vai onko sittenkin meille annettu kielen lärpykkä sitä varten ja kädet?
Ei pakolla, mutta vapaaehtoisesti kukin tehköön mitä haluaa.
-ihmisen yksilönsuoja - mitä firmat saavat susta selville, mitä ei?
Ainakin nykyinen hyväksytkö evästeet -pelleily, jonka piti parantaa tietoturvaa pitäisi päivittää muotoon, jossa automaattisesti tarjottaisiin vaihtoehtoa ainoastaan käytettävyyden kannalta pakolliset evästeet ja kaikki muut pitäisi erikseen ruksia päälle, jos sellaisia haluaisi käyttää.

...ja ota se luettelo esiin 5 ja 10 vuoden päästä. Onko tullut eroavaisuuksia?

Mä en muuta mielipidettäni noista ylläolevistani nyt, enkä koskaan. Ne mielipiteet on niitattu jonnekin...no ehkä 80-90-luvulle
[/QUOTE]

Mielestäni teknologian kehitys tässä yhteydessä ei ole moraalin paikka. Emme saa nytkään valita, että emme halua jääkaappia tai uunia tai asua missä tahansa ilman sähkövetoja.
Miten edes kysyisi asian toisin päin, olisiko moraalista vaatia, että saa omanlaisiansa tuotteita, joita markkinoilla ei valmisteta. Siis ainahan niitä saa vaatia, mutta ei se taida olla ihan moraalikysymys.

Seksuaalisuus on ikäkysymys siinä mielessä, että se mittaa yleistä kehitystasoa. On uusi keksintö, että aikuiset eivät saa harrastaa seksiä lasten kanssa. Koska nykyisin täytyy yhä enemmän olla tasavertainen ja se suostumus.
Näkisin, että tämä kanta on kehityksen tulos, enkä näe, että sitä kantaa oltaisiin muuttamassa. Irl. Ehkä jokin salaliitto tosta on sit olemassa.

Mikä ihmeen juhlava pukeutuminen? Muoti muuttuu jatkuvasti ja nuoremmat sukupolvet nauraa vanhempien teinivuosille. Kunnes ottaa ne olkatoppaukset ja gebardikuviot käyttöön taas. Ei, en haikaile 80-90-luvun muodin perään. Onneksi ne taitaa olla ohi tästäkin ajasta.

Saako ihmisiä hyvinvoinnin nimessä käskeä elämään terveellisesti ilman päihteitä, tai huumeita. Jos saa, niin muukin terveyteen liittyvä juttu on samalla tasolla. Ne suojelee väestöä, ja jos haluaa olla väestön osa, on pelisääntöjä noudatettava.
Jos ei saa käskeä ottamaan rokotteita, ei saa myöskään evätä muita aineita.

• Vau!
Reactions: Echo
Echo "kysyy", koska haluaa tuputtaa omia kantojaan. Se on sen tyyli. Sit vetelee ihan puskista vastustajia, joille alkaa saarnaamaan asioista, joista ei ole aiemmin puhuttu. Paitsi Echon päässä.

Lämmin osanotto veljesi menetyksen johdosta

Muilta osin kivasti kirjoitettu taas
Kiitos viestistäsi. Veljeni oli hauska ihminen. Hänelläkin oli elämässään
paljon vaikeuksia. Ehkä hänen mökkipitäjän naapurit joskus vilkaisevat tätäkin palstaa.
Kävin äsken kirjakauppani sivulla ja tein satukirjavarauksen. Sain sähköpostin, että voin jo hakea kirjan. On tämä nettitouhu uskomatonta.
Ylen jälkikaronkassa oli sekalaisia puheenaiheita. Kuuntelin ja luin samalla mainitsemaani hömppäkirjaa toisella kotimaisella. Aivan mahdotonra jaarittelua huoneen termostaatin lämmön säätelystä oikeaan lämpötilaan. Vielä pahempaa kuin minun jankkaaminen.
Ei maailmaa saada järjestykseen nettipalstoilla piehtaroimalla.
Pitää vain elää ja antaa toistenkin elää.
Lasteni isä oli kertonut kyläreissullaan ettei ole koskaan vaihtanut lastemme vaippoja.
Sanoin ettei pidä paikkaansa. Lähdin aikoinaan lähes suoraan synnytyslaitokselta esikoiseni kanssa lentokoneella äitini hautajaisiin. Kuopus jäi isänsä hoitoon.
Niin se ihmisen muisti on hatara ettei enää muista hyviäkään asioita.
Reilu vuosi sitten ap. ei sietänyt juttujani ja nimesi minut Elämänkerta joksikin.
Tänään hän haikaili minua kommentoimaan jo poistetussa ketjussaan.
Jokaiseen listan kysymykseen vastaan: en tiedä tai en osaasanoa. Aika näyttää kuten Doris Dayn laulussa. Doris oli laulun levytyksen aikoihin sanomut ettei laulu menesty ja se on liian siirappinen. Toisin kävi.
Viileää elämänasennetta kallissähköiseen syksyyn. Eikös se ole jonkun mainostoimiston keksimä iskulause tuleviin haasteisiin.
Eikun menox sanoi Annie Lenox. Jag tackar ovh bockar.

Kiitos viestistäsi. Veljeni oli hauska ihminen. Hänelläkin oli elämässään
paljon vaikeuksia. Ehkä hänen mökkipitäjän naapurit joskus vilkaisevat tätäkin palstaa.
Kävin äsken kirjakauppani sivulla ja tein satukirjavarauksen. Sain sähköpostin, että voin jo hakea kirjan. On tämä nettitouhu uskomatonta.
Ylen jälkikaronkassa oli sekalaisia puheenaiheita. Kuuntelin ja luin samalla mainitsemaani hömppäkirjaa toisella kotimaisella. Aivan mahdotonra jaarittelua huoneen termostaatin lämmön säätelystä oikeaan lämpötilaan. Vielä pahempaa kuin minun jankkaaminen.
Ei maailmaa saada järjestykseen nettipalstoilla piehtaroimalla.
Pitää vain elää ja antaa toistenkin elää.
Lasteni isä oli kertonut kyläreissullaan ettei ole koskaan vaihtanut lastemme vaippoja.
Sanoin ettei pidä paikkaansa. Lähdin aikoinaan lähes suoraan synnytyslaitokselta esikoiseni kanssa lentokoneella äitini hautajaisiin. Kuopus jäi isänsä hoitoon.
Niin se ihmisen muisti on hatara ettei enää muista hyviäkään asioita.
Reilu vuosi sitten ap. ei sietänyt juttujani ja nimesi minut Elämänkerta joksikin.
Tänään hän haikaili minua kommentoimaan jo poistetussa ketjussaan.
Jokaiseen listan kysymykseen vastaan: en tiedä tai en osaasanoa. Aika näyttää kuten Doris Dayn laulussa. Doris oli laulun levytyksen aikoihin sanomut ettei laulu menesty ja se on liian siirappinen. Toisin kävi.
Viileää elämänasennetta kallissähköiseen syksyyn. Eikös se ole jonkun mainostoimiston keksimä iskulause tuleviin haasteisiin.
Eikun menox sanoi Annie Lenox. Jag tackar ovh bockar.

👍:)

Echo vastaan myöhemmin noihin. Mut olin just facessa ja luin pepputaputuksesta tennis tytölle. Mitä mieltä itte oot siitä?. Mä kyl kun lapsi oli pieni taputtelin pepulle. Mut emmä kyllä enään kun se olis teini tekisi moista tai suutelis sitä suulle. Ei vaan ittelle sopisi. Oon toki viel poski pusui antanut ja taputan päälaelle kun kehun tai muuten vaan oon onnellinen tyttöni puolesta.

Siis luettelit laittomia hommia, jotka muka moraalisesti tuomitset. Myös Suomen laki ja melkein koko kansa tuomitsee. Tuskinpa noita lakeka 10 vuodessa muutetaan mihinkään..

Ne mammat, jotka eivät noudata Echon moraaliohjeita, tulevat saamaan perinteistä "valmennusta" siveellisempään elämään
a045.gif

claque-bien-fesses.gif

• Rakkaus
Reactions: setis