Ebaysta ostaneet, auttakaa vähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Onko kellään tietoa ebaysta ostamisesta ja suomen verotuksesta. Jos ebaysta huutaa/ostaa itselleen esim. sormuksen. Sormus maksaisi 200$ ja lähetyskulut 20$. Tuleeko tämän päälle vielä suomen arvonlisäveroa vai ei. Ja tuleeko jotain tulli maksuja? Olen ihan ulalla, ensimmäistä kertaa ebayta selailemassa. =)

Yksityishenkilö voi ostaa 150e arvoon saakka EU:n ulkopuolelta ilman tullimaksuja (postikulut sisältyvät tähän summaan). Kuitenkin jos lähetyksen arvo on yli 22e, menee arvonlisävero 22%. Mä jäin nyt pohtimaan, että meneekö sitten arvonlisäveroa ollenkaan, jos raja menee yli tuon 150e... Siis jos tuo raja ylittyy, meneekö silloin tullimaksu ja arvonlisävero molemmat lähetyksen arvosta? Mulla on vain pieni kopio tullin sivuilta täällä tuosta nettitilauksien rajasta. Pitänee siis itsekin tutustua noihin tullin sivuihin...

Niin ja on siinä sekin vielä, että jos esim. se arvonlisämaksu jää alle 10e - sitä ei peritä. Muistaakseni... Mä olen ostanut sekä Usasta ja EU:n alueelta. Harvoin Ebayn paketit tulliin jää (siis Usan). Nettikauppojen paketit kyllä useammin joutuu tullista noutamaan.

Kiitos paljon vastauksista. Vielä yksi kysymys. Miten ostaminen käytännössä tapahtuu. Siis maksan ostokseni kauppiaalle ja jään odottelemaan pakettia? Vai ilmoitanko ostosta esim. tulliin?

Alkuperäinen kirjoittaja a-p:
Kiitos paljon vastauksista. Vielä yksi kysymys. Miten ostaminen käytännössä tapahtuu. Siis maksan ostokseni kauppiaalle ja jään odottelemaan pakettia? Vai ilmoitanko ostosta esim. tulliin?

Kannattaa maksaa paypalin kautta ja tulli ilmoittaa postin pakettikortilla, jos paketti on heillä( katso pakettikortin leima. Siitä näkee onko paketti postissa vai tullissa).