E-pillerit ja kivut

• Viestiketjun aloittaja marjoann
  • Ensimmäinen viesti
marjoann
Onko jollakin tällä palstalla kuukautiskivut pahentuneet e-pillereiden syömisen myötä? Etsin kohtalotovereita, sillä haluan tietää syyn moiseen ongelmaan. Oma pöljä lääkärini ei osaa sanoa mitään.

marjoann
Etsin siis naisia, jotka ovat syöneet pitkään (yli 10 vuotta) e-pillereitä ja jotka ovat joutuneet lopettamaan niiden käytön lisääntyneiden kuukautiskipujen vuoksi. Oireita on epäilty ehkä endometrioosiksi.

Kertokaa, jos on kokemuksia asiasta! Edes kuulopuheen kautta.

Tyttö
Hei, käytin itse Nuvaringia vähän yli puoli vuotta, mutta lopetin juuri näiden kamalien kuukautiskipujen takia, joita mulla ei ole IKINÄ ennen ollut. Olen 19 v. Luulenpa että kivut johtui liian matalasta estrogeeni määrästä mitä renkaissa on, siksi vaihdoinkin yasmineihin joissa on paljon enemmän estrogeeniä.

Arkisto!
Ellit arkistosta löytyy 1500 kirjoitusta koskien e-pillereitä, niiden hyödyistä ja haitoista. Voit myös syöttää hakusanaksi konkun haluamasi pillerimerkin, niin voit lukea, mitä siitä on kirjoitettu.

Tämän sivun vasemmassa reunassa on suorakaide, jonka ylrivillä on sana ""Keskustelut"". Alimmalla rivillä on sana ""Hae viestejä""> klikkaa sitä.

Aukeavalla sivulla kirjoita ruutuun ""Hae viestejä, joko sana-e pillerit-, tai haluamasi pillerimerkki.

Valitse keskimmäiselle riville (keskustelupalsta) -terveys-.

Valitse alimmalle riville -""milloin tahansa"" ja klikkaa sanaa ""hae"". Sivuja on useita, jotenka selaile niitä ja valitse kirjoitus, joka tuntuu sinua kiinnostavan.

Kannattaa kokeilla myös hakusanalla -pms oireyhtymä- (Pre menstrual syndrome), eli kuukautisia edeltävä oireyhtymä, joka on aika vieras ja tuntematon alue myös lääkäreille. Jospa oireet johtuisivatkin pms:stä. Ilmeisestikään ei tiedetä onko näillä syy-yhteyttä keskenään.

Pms oireyhtymään tiedetään kuuluvan yli 150 erilaista psyykkistä ja fyysistä oiretta, mutta kuten kirjoitin aihe on aika tuntematon. Googlen haulla pms oireyhtymä löytyy useitakin artikkelita, joissa käsitellään kyseistä aihetta.

marjoann
Toki hakutoiminnot auttavat monessa asiassa, mutta jos etsii sanoilla e-pillerit ja kivut, saa poikkeuksetta tulokseksi naisten hehkutuksia siitä, miten kuukautiskivut kaikkosivat/vähenivät pillereiden myötä.

PMS ei liity tähän asiaan mielestäni mitenkään. Täysin vieras asia minulle. Ainoa ongelmani on kivut, jotka helpottuvat ilman pillereitä ja pahenevat hormoneja käyttämällä.

Pms oireyhtymä.
marjoann!

Kirjoitit ""Pms ei liity asiaan mielestäni mitenkään. TÄYSIN VIERAS asia minulle. Ainoa ongelmani ovat kivut, jotka helpottuvat ilman pillereitä ja pahenevat hormoneja käyttämällä"".

Suosittelen sinua syöttämään googlelle hakusanaksi pms-oireyhtymä-. Aiheesta löytyy runsaat 500 ilmiötä käsittelevää artikkelia.
Ensimmäisellä sivulla esimerkiksi otsakkeiden ""Kätevä emäntä,- MTV3 Internet Helmi, -Sonera Plaza-PMS peto, löytyy ilmiötä käsittelevää tietoa.

Kirjoituksessasi totesit ""ainoa ongelmani ona kivut"".
Kätevä emäntä artikkelissa todetaan mm. Pre menstrual syndroomaan kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia. Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolesta välin kuukautisten alkamiseen saakka.
Tavallisimpia fyysisä PMS oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, liahssäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo, varisinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus, ripuli, painonnousu, häiriöt yöunessa.

Psyykkisiä PMS oireita ovat mm. ärtyneisyys, ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus. Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää, kuin fyysiset"".

Kun luet nuo muutkin runsaat 500 ilmiötä käsitteleviä tutkimuksiin liittyviä kirjoituksia, niin ehkäpä asia ei ole sinulle enään ""täysin vieras"".

marjoann
No voihan v.

Tarkoitukseni oli sanoa, että TIEDÄN kyllä PMS:n oireet, eikä minulla moisia ole. Kivut ovat ainoa ongelma. Ihan kuin olisin mennyt lääkäriin valittamaan päänsärkyä ja lekuri tyrkyttäisi minulle migreenilääkkeitä...

Sinulle PMS on varmasti jollain lailla tärkeä juttu. Mene ja kirjoita siitä omaan ketjuusi.

kipusisko
Jo tuttua on. Aloitin pillerit 19v. Noin puolen vuoden sisällä sain järkyttävät kuukatiskivut, kaksi päivää kuussa makasin sängyssä, oksensin enkä voinut liikahtaakaan järkyttävän kivun vuoksi, olisin pyörtynyt. Lisäksi hirveät rytmihäiriöt. Mitään muita varsinaisia pms oireita ei ollut. Tutkittiin endometrioosi, ei ollut. Kokeilin varmaan kaikkia pillerimerkkejä, ei apua. No sitten aloin syömään harmonet-pillereitä 2 laattaa putkeen, kivut helpotti huomattavasti! En tiedä mistä johtui. Lääkäreiden mielestä tietenkään kivut ei johtuneet pillereistä. Tosin kun heitin viimeisen laatan roskiin, luin pitkästä aikaa sen ohjeen. Siellähän sanottiin että sivuvaikutus voi olla kovat kuukautiskivut! Eipä sitä sillon 8 v sitten siellä lukenut.. Nyt siis olen ilman, ja parempi olo. Kivut on lähes poissa. Toivottavasti tästä nyt oli apua, edes jotain.

tipi
Itselläni kuukautiskivut loppuivat pari vuotta ensimmäisten kuukautisten jälkeen, enkä siis enää kärsinyt lainkaan kivuista. Kun aloitin ehkäisypillerit kuukautiskipuni palasivat. Nyt yritän etsiä merkkiä, joka poistaisi kipuni, toistaiseksi en sellaista ole kuitenkaan löytänyt.

Yhteistyössä