e-pillerien aloitus 1 pv liian aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja mercilon
  • Ensimmäinen viesti
mercilon
Aloitin pillerilaatan vahingossa perjantai kun normaalisti aloitan lauantaina. Kävin kysymässä terveyskeskuksessa asiasta. Terkka sanoi, et ei mitään hätää, aloitat seuraavan laatan normaalisti lauantaina. Kysyin et, eikö haittaa kun välipäiviä tuleekin sit yksi "liikaa" ja tavallaan se eka "unohtuu" jos aloitankin vasta lauantai. Sanoi terkka että ei haittaa. Voikos hänen sanaan nyt luottaa kun itselläni ollut käsitys, et varsinki se eka pilleri ois tärkee ottaa oikeeseen aikaan?

Haluan siis aloittaa just lauantaina kun olen 8 vuotta pillerit samana päivänä aloittanut, joten en halua, että se päivä olisi vast edes perjantai.

Kiitos jos joku voi sanoa oman mielipiteen!

varman päälle
Kysyisin toisenkin mielipiteen
Tai käyttäisin seuraavan jakson alussa kumia tukena. 1. vuotopäivästä + niin kauan, että pillerit ja kumi ovat olleet yhteiskäytössä 7päivää.

mä ainakin tekisin niin että
aloittaisin seuraavankin laatan perjantaina ja tekisin niin aina jatkossa. kyllä se nimenomaan on riski että taukoviikko pitenee! outo neuvo terkalta.

lukeva
kun ostat pilleri paketin niin siellä on se paperi.. siellä oli ainakin minulla ohjeet tuollaiseen ja painotettiin ettei tauko saa olla yli tietyn rajan, eli helpommalla käy kun luet sen paketin mukana tullu ohjelärpäke.. ei kato tartte miettiä ja panikoida
tämähän ohje on kaikkiin lääkkeisiin jos ei anneta eri ohjeita eli ainakin itse kun määrätään jotain uutta niin luen paketin mukana tulleet ohjeet eli siis tutustun niihin

mercilon
Alkuperäinen kirjoittaja lukeva:
kun ostat pilleri paketin niin siellä on se paperi.. siellä oli ainakin minulla ohjeet tuollaiseen ja painotettiin ettei tauko saa olla yli tietyn rajan, eli helpommalla käy kun luet sen paketin mukana tullu ohjelärpäke.. ei kato tartte miettiä ja panikoida
tämähän ohje on kaikkiin lääkkeisiin jos ei anneta eri ohjeita eli ainakin itse kun määrätään jotain uutta niin luen paketin mukana tulleet ohjeet eli siis tutustun niihin
No on tullut lärpäkkeet luettua, mutta monestihan niissä lääkepakkausten ohjeissa vedetään ihan yli kaikki ohjeistus, siis minimoidaan kaikki riskit ja luetellaan kaiken maailman sivuvaikutukset mitä VOI tulla tyyliin 1/10 000 käyttäjää. Tällä logiikalla ajattelin, että teoriassa on riski se yks lisäpäivä mut käytännössä todella pieni riski. Sen takia en ensimmäiseksi ota lääkepakkauksen ohjeita ainoana oikeana tiedonlähteenä huomioon. Ajattelin, et kai terkka tietäisi asian oikean laidan. Mutta hullua kun joutuu ammatti-ihmisten puheita alkaa epäilemään! :)

Jos aloitan vastaisuudessa aina perjantaina lauantain sijaan, niin varmasti käy joka tapauksessa joskus tulevaisuudessa sitten niin, että unohdan sen ekan pillerin, koska pitäisi alkoittaa päivää aikaisemmin totutusta. Joten ajattelin, että pidän nyt yhden välipäivän enemmän, että saan palautettua aloituspäivän normaaliin lauantaihin. Jospa sitten käytän myös kumia viikko ennen ja viikko jälkeen menkkojen.

Rinna
Eihän sillä ole niinkään merkitystä minä päivänä sen aloittaa. Itselleni on moni gyne sanonut, että laatan aloituspäivää voi muuttaa. Ei siis tietenkään jatkuvasti, mutta jos esim. haluaa kuukautistensa alkavan hieman totuttua aikaisemmin, niin pillereitä voi aloittaa syömään hieman aikaisemmin ja sitä rataa..

Yhteistyössä