Dypraksia diagnoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti...

Vieras
Saimme vähän aikaa sitten 3,5 vuotiaalle dypraksia diagnoosin. Puheterapiassa oli käyty jo vuoden verran ja olen kyllä tiennyt jo ennen kuin lapsi oli edes 1 v. että jotain on vialla... Lapsi yrittää kovasti puhua, mutta sanavarasto on suppea, niistä ei saa selvää, sijamuodot puuttuu ja sanajärjestys on usein väärä. Lapsi on muuten terve ja vastaa älyllisesti täysin ikäisiään. Silti tämä diagnoosi järkyttää.

Tuntuu, että olen aivan yksin. En ole ikinä tavannut lasta, jolla olisi puhehäiriötä. Puistossa, kerhossa, päiväkodissa ja kaikkialla kaikki lapset osaavat puhua. Tältä minusta tuntuu. Tunnen, että olemme jotekin ulkopuolisia.

Pelkään tulevaisuutta, eli sitä miten koulussa aikanaan käy. Kiusataanko lasta jne. Puistossa lapsi ei saa kavereita, sillä kommunikointi heidän kanssa ei onnistu ja siksi lapsi ei uskalla mennä muiden mukaan.

Luultavasti lapsi opettelee viittomat puheen tueksi. Ainakin meidän pikkukoulussakin on jo niin monenlaisia erityistarpeita että eivät lapset niitä ihmettele. Hyväksyvät vaan et Jussilla on sitä ja Maijalla tätä.

Hei..Mun 13-vuotiaalla pojalla on dysfasia,dyspraksia..Me opeteltiin viittomat,niiden rinnalla oli käytössä kuvat,kuvakansio ja vuoden ajan kokeiltiin kommunikaattorilaitettakin.Kunta joutui järjestämään tukiviittomakurssin kotiopetuksena meillä(vammaislaki) ja ne oli suht helppo oppia.Meillä niitä viittomia opetteli mummo,mun sisko,mun veli,minä ja eräs kaveri..eli sellaiset henkilöt jotka pojan kanssa olivat paljon tekemisissä.
Lapsi varmaan saa pidennetyn oppivelvollisuuden? Mun
poika kävi erityisluokassa (pienryhmä) 3 ekaa kouluvuottaan,sitten siirrettiin normaalikouluun,pienluokaan-ja siellä on nyt taivaltanut 2 vuotta.Suuria ongelmia ei ole ollut,puolin toisin niin kavereiden kuin opettajien kanssa ymmärtämis/kommunikaatio-ongelmaa..

Tekase ittellen nimimerkki,rekkaudu-voin toki kertoa lisääkin =) Hyvin lapsi pärjää!Älä sure..

Meillä on 9 v dyspraktikko. Varaudu, että sen puheen takia saatte tehdä paljon työtä, päivittäisiä harjoituksia kerta toisensa jälkeen, mutta se työ tuottaa vähitellen hedelmää. Meillä on pidennetty oppivelvollisuus eli alkuopetusta käydään 4 vuotta, esikoulu ja kahden ensimmäisen luokan sisältöön käytetään 3 vuotta. Sinällään tuo teidän puhe kuulostaa ihan lupaavalta, meillä tuossa vaiheessa ei ollut kuin pari sanaa vasta käytössä.

Meillä ei ole ollut juurikaan ongelmia kavereiden saannin kanssa, lapsi on olllut ehkä vähän liiankin sosiaalinen ja osasi kommunikoida pienempänä loistavasti ilman varsinaista puhetta. Dyspraksian huomaa tänä päivänä lähinnä tiettyjen kirjainyhdistelmien kääntymisenä sanoissa, niitä koitetaan saada oikeaan muotoon toistamalla niitä harjoituksissa oikein.

• Tykkää
Reactions: totalfailier
Meillä kuopuksella huomattiin ongelmia puheentuottamisessa ja ymmärtämisessä, kun hän aloitti päiväkodin kolme vuotiaana. Hän sai dysfasia ja -praksia diagnoosit 5-vuotiaana. Tämä dyspraksia voi näkyä muuallakin kuin puheessa: meidän lapselle esim. polkupyörällä ajaminen tai neliön piirtäminen tai laskeminen 1-2-3 olivat sula mahdottomuus. Lapsi sai sekä toiminta- että puheterapeutin palveluja sekä pidennetyn oppivelvollisuuden. Eskarivuonna dysfasiakoulun erityisopettaja kävi hänen luonaan kerran viikossa ja lisäksi omahoitaja perehtyi erilaisiin menetelmiin joilla tilanteita ja ymmärrystä parannetaan.

Nyt lapsi aloitti koulun ihan tavallisella luokalla. Toisena mahdollisuutena olisi ollut dysfasialuokka. Lähikoulussa hänelle tehdään henkilökohtainen opetussuunnitelma. Opettaja ja erityisopettaja antavat pienryhmäopetusta LU-KI-MA-aineissa. Alkuopetukseen on varattu mahdollisuus tuplata, mutta ainakin nyt näyttää oppiminen hyvältä.

Teidän kannalta on hyvä, että tilanne on huomattu varhain: kuntoutuksella ja sinnikkäällä harjoittelulla kielelliset pulmat voidaan- jos ei kokonaan poistaa- niin ainakin lieventää niitä. Tsemppiä!

mikä tuo pidennetty oppivelvollisuus on? tuleeko sellainen, vaikka ymmärtämäisessä ei olisi mitään vikaa? Lapseni oppimiskykyä en tosin osaa vielä sanoa, kun on vasta niin pieni. Kuka oppivelvollisuuden pituudesta päättää? tarkoittaako se siis käytännössä mitä? Tuomittu käymään peruskoulua 12 luokkaa vai mitä :-) ?

En ollut ikinä ajatellut että näin voi käydä. siis että lapsi ei oppisi puhumaan. Siksi tämä on minulle niin kova järkytys.

Pidennetty oppivelvollisuus ei ole tuomio,älä ota sitä niin..Se on lapsen etu.Meillä kävi 2 eskarivuotta ja siihen 9 peruskouluvuotta.Sen päättää taho,joka päättää myöskin sen,aloittaako lapsi koulunsa 6 vai 7-vuotiaana-nyt en muista tarkkaan tahon nimeä..meillä päätöksestä on jo niin kauan.Meillä koulun "jatkoajan" ehdotti lasten neuropsykologi,tehtyään testit.
Vammaispuolelta sinun on mahdollisuus hakea lapsesi kouluun joko henk koht avustaja tai "yleisavustaja",joka avaa lapselle annettuja ohjeita..Tästäkin on olemassa joku vammaislaki pykälä.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti...;27092690:
mikä tuo pidennetty oppivelvollisuus on? tuleeko sellainen, vaikka ymmärtämäisessä ei olisi mitään vikaa? Lapseni oppimiskykyä en tosin osaa vielä sanoa, kun on vasta niin pieni. Kuka oppivelvollisuuden pituudesta päättää? tarkoittaako se siis käytännössä mitä? Tuomittu käymään peruskoulua 12 luokkaa vai mitä :-) ?

En ollut ikinä ajatellut että näin voi käydä. siis että lapsi ei oppisi puhumaan. Siksi tämä on minulle niin kova järkytys.

Vanhemmat päättää sen lopullisesti, mutta asiantuntijat antavat siitä suosituksen. Meidän lapselle esim. psykologi teki laajat koulukypsyystutkimukset ennen eskaria ja pitkälti hänen suositustensa mukaan edetään. Meidän lapsella ei ole mitään vikaa ymmärtämisessä, mutta puheentuoton ongelmien takia hänet laitettiin pidennettyyn. Eskarivuonna oli opettajalla vielä kova työ ymmärtää lapsen puhetta kaikkien puheongelmien takia, mutta kovalla työllä tuon vuoden aikana puheterapiassa otettiin aimo harppauksia eteenpäin.

Täällä käytännössä pidennetty oppivelvollisuus suoritetaan erityisluokalla. Koulu alkaa eskarilla, joka on osa oppivelvollisuutta eli sieltä ei olla poissa ihan siitä syystä, ettei tänään huvita mennä. Sen jälkeen tulee kolmivuotinen osuus, minkä aikana käydään kahden ensimmäisen kouluvuoden asiat eli käytännössä useimmilla koulu kestää vuoden kauemmin kuin tavalllisella eskarin käyvällä lapsella. Tosin oman lapsen luokalta on joku edennyt ihan normaalitahtia suorittaen alkuopetuksen normaalitahtiin, toisaalta on sitten tapauksia, jotka ovat aloittaneet eskarin vasta 7 vuotiaana. Jokaisella on oma henkilökohtainen opetussuunnitelma ja osa lapsista siirtyy sitten ihan normaaliluokkiin vähitellen, kun katsotaan rahkeiden kestävän siellä mahdollisella pienellä erityisopettajan tukiopetuksella, vaikeimmat tapaukset sitten pysyvät siellä erityisluokalla koko kouluaikansa opiskellen mahdollisesti mukautetun oppimäärän mukaan (eli saaden helpotuksia opiskeltaviin aineisiin).

Älä stressaa liikaa vielä sen pidennetyn 11 vuotisen oppivelvollisuuden kanssa, ota kaikki tuki vastaan tässä vaiheessa mitä saatte. Suosittelen esim. sopeutumisvalmennuskursseja, menkää sellaiselle, jos vaan saatte mahdollisuuden. Siellä on täysylläpito ja vanhemmat saavat kurssin ajalta sairauspäivärahan verran korvausta kelalta, jos kurssille pääsee kelan kautta ja matkakorvauksetkin menevät kelan korvausten mukaan. Kursseilta saa paljon hyödyllistä tietoa ja vertaistukea muilta vastaavanlaisessa tilanteessa olevilta.

Ja kelan hakemusten täyttämisessä kannattaa käyttää apuna sosiaalityöntekijää, itse olen saanut suuren avun lasten neurologisen osaston sosiaalityöntekijältä.