down syndroomasta

voiko lapsi siis olla down lapsi niin että itse et sitä tiedä? tuli shokkina vain sellane kysymys ja siihen selitys mihin voisi viitata niin lääkärissä ja nyt olen vähän niinkuinn paniikissa!!!! miten sen voi myöhemmin todeta kun lapsi ei näytä down lapselta,mutta nyt kyllä kokoajan löydän sellaisia piirteitä että jos kumminkin on!!!???? :headwall:

ja nyt en saa ajtusta siitä pois. missään vaiheessa ennen ei olla tällästä puhuttu neuvolois ym :attn:
 
Valtaosalla down-lapsista piirteet on jo syntyessä niin selkeät että lääkäri/kätilö osaavat tehdä epäilyn vammasta jo heti. Aina pelkät ulkoiset merkit eivät riitä vamman toeteamiseen ja siksi epäily-lapsilta otetaan verikokeet joista tutkitaan kromosomit ja näin saadaan varmuus asiasta.

Joitain tapuksia tiedän joissa synnytyssairaalssa merkit ovat olleet niin heikot ettei sairaalahenkilökunta ole osannut vammaa epäillä, vaan se sitten on selvinnyt vasta vähän myöhemmin. Mutta tuo siis todella harvinaista.
 
Joo, siis tosi harvinaista, ettei piirteitä löydetä heti vastasyntyneeltä. Meidän neiti huomattiin samantien Downiksi sairaalassa, vaikka itse en aluksi huomannut mitään. Saako kysyä mistä moinen pelko on herännyt?
 
tyttö ei alkanut istua normaalin kehityksen tahtiin ja siitä jouduimme neuvolasta lastenlääkärille tutkimuksiin. siellä lääkäri kysyi kun neuvola papereissa oli jotain sellaista että pitää kieltään ulkona. meille vanhemmille ei olla missään vaiheessa mitään sellaisesta huomautettu ja se oli pieni yllätys. ja nyt olen imeny tietoo netistä. shokki vaan taisi tulla eka ja pieni paniikki. ja kaikista ihmeellisintä on juuri se kun ei kerran mikään "pieni" vauva ole vaan melkein 9kk tyttö.

mahdankohan nyt vain pilata oman jouluni tällä paniikilla?? ja itkulla???

:'(
 
Meillä kanssa poika, jota alettiin epäillä downiksi 5vrk ikäisenä. Hänellä oli hieman vinot silmät, kieli ulkona, hieman hypotominen yms. Asia on varmasti vaikea, mutta sama tyttö hän silti on.
Kovasti :hug: :hug: :hug:
 
:D Joo, siis ei profiilissa olevalla vauvalla ole down, vaan meidän esikoisella, joka on jo 8-vuotias. Mutta siis hänestä löytyi silloin kaikki tyypilliset ulkonäölliset piirteet, ja kun epäilystä meille kerrottiin, niin kyllähän sen sitten itsekin huomasi.

Aika monilta lapsilta löytyy jotain yksittäisiä ulkoisia tekijöitä, joita on myös downissa. Pelkästään kielen ulkona pitäminen tai istumattomuus ei tee kenestäkään downia, vaan siinä tulee olla oireyhtymälle tyypilliset tekijät yhdessä. Niin, ja meidän tällä nuorimmalla on ainakin tapana imeskellä kieltään ja lussuttaa sitä ulkona, aivan kuten meidän downikin teki. Liittyneekö sitten hampaisiin tai johonki muuhun. Joskus tietenkin suun alueen hypotonia (velttous) pitää kieltä ulkona terveilläkin. Downeilla se taas johtuu liian matalasta kitalaesta.

Mutta ole huoletta, en kyllä millään usko, että teidän vauvalla Down olisi.

:hug:
 

Yhteistyössä