Doula synnytykseen synnytyspelkoiselle? Onko kellään kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hammaskeiju"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hammaskeiju"

Vieras
Kiinnostaisi kuulla doula-kokemuksista, oliko hyvä idea palkata doula, voiko doulan saada synnytyspelon perusteella? Oliko doulasta todellista hyötyä synnytyksessä?

Pelkään kovasti synnytystä ja mietin mitä keksisin avuksi, koska sektiota haluaisin välttää viimeiseen saakka. Jos kuitenkaan en saa ns. varmuutta siitä, että joku "ajaa asiaani" synnytyksen aikana, taidan vaatia sektion. Eniten pelkään, että synnytyssairaalassa on ruuhkaa, enkä saa puudutusta ajallaan tai se kieltäydytään antamasta jollakin verukkeella. Tai että joudun hullun kätilön / lääkärin armoille pystymättä vaatimaan oikeuksiani. Tällaisista tapauksista olen kuullut / lukenut valitettavan usein :(

Eniten pelkään juuri sitä, että minua kohdellaan jotenkin väärin / huonosti, enkä pysty siinä tilanteessa itse reklamoimaan tai auttamaan itseäni mitenkään. Enkä "luota" siihen, että mieheni osaisi pyytää / vaatia oikeita asioita koska hän ei mikään ammattilainen ole.

Olisiko doulasta apua näissä?

Missä päin asut?
Doulan saat jos sellaisen löydät ja tärkeää on että tulette juttuun. Doulasta voisi nimenomaan olla apua juuri tuossa tilanteessa. :) Doulalla myös tietoa ja taitoa jota ei välttämättä miehellä ole joten osaa olla apuna oikeaan aikaan ja oikeassa tilanteessa.Varmasti ei haittakaan ole.

[QUOTE="Kia";25555976]Missä päin asut?
Doulan saat jos sellaisen löydät ja tärkeää on että tulette juttuun. Doulasta voisi nimenomaan olla apua juuri tuossa tilanteessa. :) Doulalla myös tietoa ja taitoa jota ei välttämättä miehellä ole joten osaa olla apuna oikeaan aikaan ja oikeassa tilanteessa.Varmasti ei haittakaan ole.[/QUOTE]

Asumme Porissa. Mistäköhän doulan voisi löytää..?

[QUOTE="vippis";25556017]Aktiivinen synnytys ry:n nettisivuilla on doulalista.[/QUOTE]

Ja Facebookissa on myös Suomen doulat -ryhmä mistä löytää yhteystiedot :)

Kyllähän sellaisen saat, jos kohtuullisen matkan päästä sellainen löytyy. Hinnaksi tullee jotain 200-300e doulan palveluille plus matkakulut. Voi tulla enemmänkin. Mutta hyvä ideahan se on, jos haluat pelostasi huolimatta alateitse synnyttää. Helsingin seudulla noita ainakin on saatavissa, mutta jos kovin pienellä paikkakunnalla ja syrjässä asut, niin voi olla hankalampaa.

Eräs ystäväni palkkasi doulan synnytykseensä ja koki, että oli avuksi. Paikalla oli joku, joka oikeasti tietää synnytyksestä ja kaikesta siihen liittyävstä. Helpottaa kummasti oloa ja kun tietää, että joku on vaatimassa puolestasi, jos et itse kykene. Hyäv doula osaa ohjata mm. oikeiden asentojen, hengityksen. kanssa, hän voi myös antaa akupainantaa jne. Hintaa tuli 450e.

Mutta monilla paikkakunnilla toimii vapaaehtoisia doulia, esim. ensikodin tai jonkin yhdistyksen (esim. Aktiivinen synnytys ry:n), jotka ottavat vain matka- ja ruokakustannukset.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä saat;25556113:
Kyllähän sellaisen saat, jos kohtuullisen matkan päästä sellainen löytyy. Hinnaksi tullee jotain 200-300e doulan palveluille plus matkakulut. Voi tulla enemmänkin. Mutta hyvä ideahan se on, jos haluat pelostasi huolimatta alateitse synnyttää. Helsingin seudulla noita ainakin on saatavissa, mutta jos kovin pienellä paikkakunnalla ja syrjässä asut, niin voi olla hankalampaa.

Eräs ystäväni palkkasi doulan synnytykseensä ja koki, että oli avuksi. Paikalla oli joku, joka oikeasti tietää synnytyksestä ja kaikesta siihen liittyävstä. Helpottaa kummasti oloa ja kun tietää, että joku on vaatimassa puolestasi, jos et itse kykene. Hyäv doula osaa ohjata mm. oikeiden asentojen, hengityksen. kanssa, hän voi myös antaa akupainantaa jne. Hintaa tuli 450e.

Uusimmat

Yhteistyössä