Doppler

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viikolla 17 olevassa neuvolassa, minulla on taakse päin kallistunut kohtu. Kuului kyllä kotona dopplerilla jo viikon 13 paikkeilla, mutta neuvolareissuista vasta tuolloin.

meillä onnistuttiin saada äänet neuvolassa kuuluviin viikolla 11. Mulla kohtu on eteenpäin kallistunut ja vauva tuntui vatsanahan alla silloin päällepäin. Terveydenhoitajaharjoittelija onnistui saamaan äänet heti kuuluviin, ennen kuin vauva livahti karkuun. Seuraavilla kerroilla äänet löytynyt myös ihan hyvin. Missä vaiheessa sun raskaus on?

Mulla ei kuulunut edellisellä neuvolakäynnillä ja silloin oli viikkoja tasan 14. Tänään 17+6 ja pitkän yrittämisen jälkeen äänet vihdoin löytyivät. Odotan ensimmäistä ja olen kooltani normaalipainoinen. Ensimmäisellä käynnillä vauvan sydänääniä ei edes yritetty kuunnella.

Ekalla neuvolakäynnillä 11+5 kuului äänet heti ja voimakkaasti. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, istukka etuseinässä ja himppasen ylipainoa. Th varoitteli, ettei välttämättä kuului, mutta komeasti paukutteli. :)

Viimeviikolla kävin neuvolassa, rv9+4 oli silloin meneillään ja hyvin kuului sydänäänet. Esikoisen aikana en muista tarkaan milloin kuului, mutta ekalla neuvola käynnillä kuitenkin. Neuvolantäti kyllä varoitteli ettei välttämättä vielä kuulu. On kuulemma kiinni ""vatsanpeitteiden paksuudesta"" siis noista pelasturenkaista vyötäröllä eli mitä hoikempi sen aiemmin kuuluu ja tietysti myös kohdun asennosta sekä varmaan myös monesta muusta asiasta.

Viikolla 10 olleessa neuvolassa yritettiin kuunnella, mutta silloin ei kuulunut. Neuvolatäti varoittelikin ettei saa pettyä jos ei kuulu, se on ihan normaalia niin varhaisessa vaiheessa. Viikolla 14 olleessa neuvolassa äänet sitten kuuluivat. Myös neuvolan laitteiden taso voi vaikuttaa ja tietenkin juuri kohdun asento, istukan paikka, lantion malli, vauvan asento...eli vaikka mikä!

rv 11+0 ei kuulunut, ja tädin varoitteluista huolimatta olin vähän huolissani. Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, saattoi vaikuttaa asiaan. Seuraavaksi olikin rv 13 np-ultra, jossa pikkuinen potki ja oli todistettavasti elossa :) Sydänäänet kuultiin vasta seur. neuvolakäynnillä, n. rv 16.

Neuvolatädin epäilyistä huolimatta sydänäänet kuuluivat ensimmäisellä neuvolakäynnillä rv 9+1 ihan selvästi. Taisi olla vaan hyvässä kohdassa, kun lääkärikäynnillä rv12 niitä sitten etsisteltiinkin pitkään.

Yhteistyössä