Dodii, nyt kerrotte miten PERUNAMUUSSIA tehdään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä en vaan osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tätä en vaan osaa

Vieras
Yksityiskohtaiset ohjeet kiitos. Mie saan siitä aina aikaiseksi löysää liisteriä.

En sellaista kuohkeaa muussia.

Kuorin ja pilkon perunat, keitän ne. Soseutan. Lisään kuumaa maitoa ja sotken. Vatkaan.

Mikä meni vikaa?

Okei, elikkäs. Ostan jauhoisia perunoita. Kuorin ja pilkon ne. Keitän. Muussaan Onko sillä väliä että millä ne muussaa?
Sitten lisää maitoa, saa siis olla kylmääkin? ja voita. Ja sitten pyöräitän nopeesti sekaisin.

Mikä suurinpiirtein maidon ja perunoitten suhde?

Itse ainakin vatkaan kunnolla, että tulisi kuohkeaa. Perunalaatu ratkaisee sen, meneekö liisteriksi, ei vatkaaminen.

Ja mulle aina opetettu, että muusistakin kaadetaan ensin keitinvesi pois. Ehkä tyhmä täsmennys, mutta tästä ei nyt käynyt ilmi, tehdäänkö tuossa ohjeessa niin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei, elikkäs. Ostan jauhoisia perunoita. Kuorin ja pilkon ne. Keitän. Muussaan Onko sillä väliä että millä ne muussaa?
Sitten lisää maitoa, saa siis olla kylmääkin? ja voita. Ja sitten pyöräitän nopeesti sekaisin.

Millä vatkaat/pyöräytät?

Mä käytin ennen maitoa mutta olen huomannut että maitojauheesta tulee pehmeämpää ja ilmavampaa muussia, joten nykyään käytän maitojauhetta + vettä.
Eli ensin soseutan sähkövatkaimella perunat ja sitten lisään siihen päälle 2-3rkl maitojaudetta ja nokareen voita, jonka vatkaan sekaan samoin kuin veden. Joskus otan veden hanasta, joskus jätän pohjalle hieman keitinvettä (joka siis vatkautuu sekaan jo perunoiden soseutusvaiheessa).

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Itse ainakin vatkaan kunnolla, että tulisi kuohkeaa. Perunalaatu ratkaisee sen, meneekö liisteriksi, ei vatkaaminen.

Ja mulle aina opetettu, että muusistakin kaadetaan ensin keitinvesi pois. Ehkä tyhmä täsmennys, mutta tästä ei nyt käynyt ilmi, tehdäänkö tuossa ohjeessa niin.

Mä kaadaan myös keitinveden pois aina

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä lisään maitoa pikkuhiljaa ja lopetan ku näyttää ja tuntuu muusi sopivalle. En siis osaa sanoa suhdetta

Minä teen muusin näin: kaupasta kahden kilon pussi jauhoisia perunoita (punainen pussi).
kuorin, pilkon ja keitän ne. Kaadan keitinveden pois ja annan perunoiden seistä sen aikaa, kun kuumennan pilkotun sipulin maidossa mikrossa.
Sähkövatkaimella pyöräytän sen verran, että perunat vähän muussautuvat, lisään voita nokareina samalla vatkaten ja viimeisenä kuuma maito ja suola ja TODELLAKIN VATKAAN! :)

Hyvää tulee... voita tohon meneen n. 50-100 grammaa, riippuen päivästä :) ja maitoa ehkä kolmisen desiä, joskus hiukan reilummin.

Yhteistyössä