Dietti asiaa... Jätin pois leivän, sokerin ja punaisen lihan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kukkamaaria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kukkamaaria"

Vieras
Hei neuvokaa!!!!!!!!!!!

Eli minulle jäi neljännen lapsen jälkeen 9kg ylimääräistä. Aiemmista kolmesta raskaudesta ei jäänyt mitään, olin 2-3vk päästä synnytyksestä normaalipainossa ilman laihdutusta. Painoin ennen viimeisintä raskautta 52kg ja raskauden jälkeen 60-61kg. Pituutta 163cm ja nuorin on jo 1,5v.

Olen nyt siis ekaa kertaa elämässäni laihduttamassa ja tarvitsisin vinkkejä????!!! :)

Jätin 4vk sitten pois kokonaan leivän ja kaikki viljat. Olen keliaakikko niin se oli helppoa. Korvasin leivän riisikakuilla. Niitäkin syön sen max 1-2kpl pv. Jätin pois myös kokonaan punaisen lihan, herkut, karkit ja tuotteet missä on paljon sokeria. En mm juo mehuja ja muuta. Juustoa ja maitoa käytän että saan kalkkia. Ruokavalioon olen lisännyt hedelmiä, kasviksia, soijatuotteita ja pähkinöitä. Pähkinöitä syön vain silloin tällöin, enkä kourakaupalla. Painoa on lähtenyt tällä ruokavaliolla neljässä viikossa 2-3kg ja nyt painon tippuminen näyttää seisahtuneen. Painan nyt siis noin 38kg. Vatsa on selkeästi pienempi ja reisissäkin jo jotain muutoksia näkyy :) Mutta tahtoisin enempi tuloksia.

Vaikeaksi tilanteesta tekee sen etten voi oikein harrastaa liikuntaa. Minulta löytyi nuorimman jälkeen harvinainen sidekudos sairaus, jonka takia menin fyysisesti tosi heikkoon kuntoon. En saa rasittaa kroppaa, käytän mm ranne ja polvitukia. Jaksan hyvänä päivänä kävellä 1-2km. Sairaus aiheuttaa mm lihasheikkoutta ja nivelten/lumpioden paikaltaan menoa ym ym... Sairaus johtuu kromosomivirheestä ja aiheuttaa kaikkiin kehon sidekudoksiin heikkoutta/virheitä. Sidekudosta on sydämessä, ihossa, silmissä ym.... Jos esim. teen vääriä liikkeitä niin saan migreenin kaltaisen niska/päänsäryn jopa viikoksi. En siitä nyt jaksa sen enempiä selittää... Olen saanut lähetteen fysioterapiaan mutta ensimmäinen käynti on vasta ensikuun lopulla. Käsittääkseni mietitään jonkinmoista allasterapiaa. Olen odottanut viime kesästä saakka fysioterapiaan pääsyä :( Pikkasen hidasta hommaa... Sairauden diagnosoiminenkin kesti reilu 7v....

Ylimääräinen paino rasittaa jalkoja/polvia ja minun yksinkertaisesti pitäisi saada paino takaisin 52-55kg. Kauhean suuresta painon pudotuksesta ei ole kyse, mutta miten onnistun ilman liikuntaa? Fysiatrini (jonka näin viimeksi kesällä) sanoi että tämän sairauden kanssa ei saisi olla yhtään ylimääräistä. Ja vaikken ole ylipainoinen niin olisi hyvä päästä takaisin lähtöpainoon. Eli paremmin voi jos on hoikka.....

Laittelen lapsia nukkumaan mutta palailen lukemaan ja vastailemaan. Olisi kiva saada neuvoja :) Kokemuksia :)

Yhteistyössä