Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
Hauska ketju :)

Vaikka minullakin oli lapsista hurjasti kokemusta ennen omaa lasta niin kummasti moni asia on avautunut vasta kun on sen oman lapsen asioiden kanssa tekemisissä.

En voisi kuvitellakaan miten näistä yhteiskunnantuista jäisi mitään säästöön jos haluaa elää ihan normaalia elämää. Ei ne lapsiperheen tuet ole mitään suurensuuria, koska rahallisia menoja on valtavasti.

Kyllä tuon 1,5v lapsen elämiseen kuluu paljon rahaa, sellaisia juttuja joita ei välttämättä oikein edes aina ymmärrä kuten jäin kerran miettimään miten sähkölaskukin voi olla monta kertaa suurempi kuin mitä se oli yksinasuessa, mutta kaippa sitä perheellisenä ihmisenä viettää aikaa enemmän kotona ja sitä kautta sähköäkin kuluu enemmän vaikka siinä kun pesee lapsen vaatteita pyykkikoneessa.

Ja mitä tulee vaikka lapsenvaatteilla tienaamisesta niin toki joillain vaatteilla voi tienata hyvinkin vaikka triplasti enemmän mitä on itse maksanut kaupassa. Mutta kuka haluaa nukkaisen ja ihan likatahraisen vaatteen?! Niitä ei myyntikuntoisia vaatteita kun toisinaa on, vaikka silloin kun lapsi löytää tussin jolla sottaa siihen superkalliiseen takkiin kivan taideteoksen.

Ja mun elämä on ainakin muuttunut paljon lapsen myötä, on pitänyt tehdä itsellekin ihan uusia hankintoja kumisaappaista lähtien, kesäksi pitäisi ostaa polkupyörä. Ja kunhan lapsi kasvaa niin eiköhän ne lapsenkin menoerät siitä vain nouse nousemistaan. Mikä se olikaan se tutkimus jossa yksi lapsi tulee maksamaan vanhemmilleen keskimäärin 100 000 euroa.
 
"hih"
Kun lapsia ei ollut, säästin 100 000 asuntoa varten. Koska aikuinen ihminen ei kuluta mitään. yksiön vuokrat eivät paljon ole, vuokra-asunnoissa on pesukoneet, pienet sähkölaskut, ruokaa ei aikuinen paljon kuluta. On AIKAA eri tavalla kuin lapsiperheellisillä, jolla on ajasta puutetta. Ei ehdi aina kulkea kirppiksillä, koska pitää tarjota laadukasta ravintoa, käydä ruokakaupassa, askarrella lasten kanssa, paskarrella lasten kanssa, imettää, koti sotkeutuu ja kotitöitä on 100-kertaisesti verrattuna lapsettomaan aikaan.

vähän se nauratti lapsettomana jos joku valitti kotitöistä. Mietti vaan että hei haloo, nykyään on koneet!!!Kotitöihin menee ehkä 5 minuuttia päivässä. Eli vapaa-aikaa kaikki aika mitä töistä jää.

Mutta lapsiperheessä kotitöitä on enemmän kuin ehti ja jaksaa. 100 kertaa enemmän. Eihän lapsettomalla ole muuta kuin aikaa.

ja huono omatunto ei seuraa jos jonani päivänä syö vaan leipää, ja sitä seuraavana.

mutta ap on päättänyt että lapsilla rikastuu. onnea!
 
joop
Jos olisit lukenut viestini, niin olen kirjoittanut, että jos olisi samantasoinen palkka, jos lapset olisivat perusterveitä jne. Tottakai jos piruja haluaa maalta seinille, niin sitten aletaan pelkäämään vaikka mitä, entä jos joku puukottaa kadulla, joutuu onnettomuuteen, kaikki lapset syntyvät vammaisina, jäädään työttömäksi, auto hajoaa, pesukone hajoaa, tulee sota, rahat varastetaan. Loputon on tuo tie jos sille lähtee.

Itse olen ostanut netistä lastenvaatteita ja myynyt ne moninkertaisilla hinnoilla. Moni "hullu" maksaa hirveästi rahaa siitä, että saa vaatteet nopeasti huuto.netistä eikä jaksa tilata muualta netistä.
erusterveitä lasia kolme lääkekulut vuodessa esim. särkylääke 20€, perusvoide 60€, kortisonivoide 5€
aurinkovoide 20€, vitamiinit 100€, antiobiottikuurit 100€, kihomatolääkkeet 60€, täishamposilmälasit 100€
Tähän vielä mahdollisesti käsikaupasta silmätippoja ja allergia lääkkeitä kesäaikaan. ja polikklikkka maksut vajaa 30€ kerta. ja , jos ei ole perusterve lasi niin sitten vielä jatkuva lääkitys ja tutkinta käynnit
 
Mä jään ap mielenkiinnolla odottamaan.

Olen aivan varma että sä selität vielä kymmenenkin vuoden päästä tällä palstalla sitä miksi asut yksiössä yksin vaikka sulla on varaa kaikkeen ja mieskin ollut jo 20v ja säästät edelleen tonnin kuussa mutta ei silti ole varaa asuntoon, tai on toki mutta kun sekin on niin monimutkaista. Mutta silti pärjäisit hirveän hienosti jos sulla niitä lapsia vain olisi.....

Sä olet ihan kamalan kova selittämään miten sä tahtoisit elää/eläisit, mutta mitään ei silti tapahdu.

Sitten kun sä olet OIKEASTI tehnyt kaiken sen mitä moni meistä on tehnyt (ja mistä sinä edelleen vain haaveilet), ja jos silloin huomaat olleesi oikeassa niin voit tulla mulle ilkkumaan kuinka väärässä olin. Siihen asti mä mä pidän kiinni oletuksesta että sinä puhut vain lämpimiksesi paljon täyttä puuta heinää.
Meidän yhteisasuminen edellyttää pakkoavioliittoa ja minä en ole kovinkaan avioliittomyönteinen. Nopea käynti paikallisella oikeustalolla, mutta missään nimessä en olisi 20-vuotiaana halunnut olla naimisissa ja sanoa, että olen NAIMISISSA. :x Toisekseen en olisi voinut edes muuttaa sinne aiemmin, koska meillä ei ollut sitä asuntoa ja siellä ei voi asua ilman avioliittoa samassa asunnossa. ENkä halunnut mennä nuorempana naimisiin, en halua vieläkään, mutta menemme mahdollisten lasten tähden naimisiin ja sen talon tietysti. Itse haluan mahdollisimman hyvät "puitteet" ennen lasten tuloa, jotta viihdyn kotiäitinä ja on mahdollisuus harrastaa, minulla ja lapsilla. Minulla on mielestäni myös taipumusta alakuloisuuteen ja uskoakseni miellyttävä asunto auttaa tässä asiassa.

Sinä saat toki olla mitä mieltä tahansa. Useinhan se "ainoa oikea tie" ainakin palstan mielestä, on hankkia ulkomaalainen mies ja ravata jossain ulkomaalaisvirastossa itkemässä kuinka me nyt tarvittaan se viisumi miehelle Suomeen ja lurauttaa taas lisää itkua siinä anelussa.
 
Siksi kun matka on pitkä ja hankala, ja vie runsaasti paitsi aikaa (sinne ei kannata mennä päiväksi tai kahdeksi) myös rahaa, kun nelihenkinen (pian 5) perhe matkustaa. Koska käynti siellä ei olisi mikään löhöloma. Koska siellä on aika ajoin turvatonta - siksi mies teki reissun jokunen vuosi sitten yksin, ja me lasten kanssa jäimme kotiin. Koska sinne ei ole aina ollut mahdollista miehen kanssa mennä, armeija-asioiden takia, ja yksin lasten kanssa en sinne mielelläni lähtisi. Ja koska yhteyttä voi pitää myös puhelimitse & netin kautta, ja näinollen kauempana asuva isoäitikään ei ole tuikituntematon ihminen. Kaikki nämä syyt olen sulle jo aikaisemmin kertonut, mutta aina ne sinulta unohtuu, tai vastaus ei koskaan miellytä, koska tottakai sinä lapseton sinkku tiedät paremmin kaikki nämäkin perhe-elämään liittyvät asiat.

Se, miksi sinä et tunne isääsi ja hänen sukuaan, olisi toinen mielenkiintoinen keskustelunaihe, mutten ala siitä utelemaan koska asia ei kuulu minulle.
Olisihan teillä kuitenkin ollut VUOSIKAUSIA aikaa matkustaa ja voihan se mummokin sieltä varmasti matkustaa jonnekin muualle Turkkiin. Miksei mies käynyt armeijaa ennen kuin muutti Suomeen?
 
[QUOTE="Minna";26236970]:flower:

Mun mielestä suorastaan huvittavaa, että Akaatti lapsettomana luulee tietävänsä paremmin miten rahat lapsiperheessä riittää kuin me joilla oikeasti on niitä lapsia ja kokemusta asiasta.[/QUOTE]

Oma äitini on ollut yh ja meillä ei kukaan sukulainen ole rikas, silti kaikilla on varaa myös muuhunkin kuin pelkkään senttien laskemiseen, että riittääkö rahat vai ei. Minä en oikeasti usko, Suomessa ei lapsiperheillä jää koskaan, ikinä, milloinkaan mitään säästöön.
 
Siksi kun matka on pitkä ja hankala, ja vie runsaasti paitsi aikaa (sinne ei kannata mennä päiväksi tai kahdeksi) myös rahaa, kun nelihenkinen (pian 5) perhe matkustaa. Koska käynti siellä ei olisi mikään löhöloma.
Turkkiin ei ole pitkä matka. Lentokoneella pääsee muutamassa tunnissa Istanbuliin ja sieltä on lentoja eri puolille Turkkia. Voi vaikka yöpyä hotellissa Istanbulissa jos matka tuntuu liian raskaalta.

Thaimassakin käy paljon lapsiperheitä, osa matkustaa 10 tuntia ensin Vantaalle, muutaman tunnin odotus lentokentällä, 10 tunnin lento, kenties tuntien linja-automatka hotellille jne. Tai Australiassa jonne on Suomesta pelkästään lento yleensä vähintään 20 tuntia, siihen kaikki muu matkustusaika lisäksi.

Ei kai matkan tarvitse ollakaan mikään löhöloma. Itse olen aina inhonnut niitä lomia, joissa maataan rannalla tai uima-altaalla.
 
Oma äitini on ollut yh ja meillä ei kukaan sukulainen ole rikas, silti kaikilla on varaa myös muuhunkin kuin pelkkään senttien laskemiseen, että riittääkö rahat vai ei. Minä en oikeasti usko, Suomessa ei lapsiperheillä jää koskaan, ikinä, milloinkaan mitään säästöön.
Mä en ikinä lähtisi vertailemaan omaa lapsuuttani mun lapsen elämään. Siis rahallisesti, koska maailma ja talous on muuttunut aika paljon.
 
Juu. Ja hän tietää lisäksi myös siitä, miten kaksikulttuurisessa perheessä kuuluu kasvattaa lapset.
Onhan hän itsekin melkein kaksikulttuuristen lasten äiti - oltuaan nettisuhteessa 10 v ajan ulkomaalaisen miehen kanssa.

Oivoi. Luulisi, että sen 10 v aikana olisi jo jotain saatu aikaiseksi, jos homman olisi tarkoitus johonkin johtaa (ja pian kuulemme, miten kaikki eivät ole seksihulluja jotka hyppäävät samantien sänkyyn, vaikkei tämä kommentti liittynyt seksiin mitenkään).
Minulla on muutama perusperiaate liittyen lasten kasvatukseen. =)

- lapsen kanssa ei käytetä samaa hammasharjaa, lusikkaa, ruokailuvälineitä, lasten hampaat pestään kahdesti päivässä
- lapsille puhun suomen kieltä
- lapsille annan kaikille eri etukirjaimella alkavan nimen jos vaan mahdollista ja löytyy sopivia nimiä

Minä en ymmärrä miksei saisi olla yhtään omaa elämää? Tuntuu, että kiireen vilkkaa pitäisi olla avioliittopaperia kirjoittamassa ja olla niin yhtä perhettä. Ihan kuin ei muuten voisi/saisi toimia.
 
On munkin lapsillani äitinsä mukana elämässään ja pidän yhteyttä vanhempiini, sisaruksiini ja isoisääni jotka asuvat toisissa maissa. Siltikin parin viimevuoden aikana lapset ovat tavanneet ainoastaan niitä sukulaisia jotka ovat meillä pistäytyneet. Äitini ja isoisäni sekä pari sisarustani eivät ole koskaan nähneet meidän kuopusta joka on kohta 1,5v.

Ja tosissaan asutaan naapurimaissa eli kallis matkustaminen ei ole syynä vaan se että reissuihin liittyy muita hankaluuksia.
Luultavasti lapsenne tulevat jossain vaiheessa näkemään kuitenkin sukulaisia, vai seuraavan kerran vasta 20 vuoden päästäkö aiotte tavata?
 
[QUOTE="vieras";26237002]Etkö sinä nimenomaan maalaa niitä piruja seinille ja pelkää vaikka mitä? Kuten sitä raskautta ja synnytystä niin paljon, ettet uskalla hankkiutua raskaaksi?[/QUOTE]

Raskautta ja synnytystä pelkään. Se on melko yleinen pelko. Siinä pelkään sitä, että raskaus ja synnytys ei mene normaalisti ja joudun vaikka mihin ongelmiin. Pelkään myös sen vauvan puolesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26237044:
meillä ei ole lomaa? mistä sitä lomaa tulee lasten myötä?
Minulla ei ollut kesälomaa vuosikausiin. Talvella kun oli muutama lomaviikko, niin kävin niillä matkoilla. Nyt lähden sukulaiseni kanssa toiseen maahan lomalle, kun on vihdoinkin pitkästä aikaa lomaa. Miehellä on 30 päivän loma vuodessa.
 
[QUOTE="Minna";26237052]Oletko todellakin noin yksinkertainen? Ei kukaan kirjoittanut mistään puukotuksista, onnettomuuksista tms. vaan ihan perusterveydenhoidosta. Katsos kun lapsilla tuppaa olemaan erilaisia rokkoja, nuhakuumetautia, oksennustautia jne.

Ei kodinkoneet ei kestä loputtomiin, ei myöskään autot. Autoja pitää huoltaa, että ne pysyy kunnossa ja katsastus vie rahaa. SUOMESSA bensa maksaa enemmän kuin siellä sun kuvitellun miehen kotimaassa.[/QUOTE]

Tottakai täytyy olla tuhansien eurojen sairasvarastot. Itse kävin talvella apteekissa ja aika monia peruslääkkeitä sai sieltä ostettua ja hinta ei kovin suuri ollut. Suomessa maksaa bensiini enemmän, siltikin aika paljon saa ajaa kuukaudessa autolla, että summat olisivat kovinkin suuria.
 
Olisihan teillä kuitenkin ollut VUOSIKAUSIA aikaa matkustaa ja voihan se mummokin sieltä varmasti matkustaa jonnekin muualle Turkkiin. Miksei mies käynyt armeijaa ennen kuin muutti Suomeen?
Mies ei ehtinyt käymään armeijaa - me halusimme elää yhdessä, emmekä etäparina kuten jotkut :xmas:. Ja oota, pirautan anopille ja kerron että eräs Akaatti yhdellä suomalaisella keskustelupalstalla on nyt sitä mieltä, että sun pitää matkustaa vaikkapa sinne Alanyaan kesällä 45 asteen helteessä meitä tapaamaan :D

Meillä on ollut vuosikausia aikaa matkustaa, ja on jatkossakin vuosikausia aikaa matkustaa. Mutta me matkustetaan silloin kun se meille sopii, ei silloin kun sinä haluat. Tajuutsä?
 
[QUOTE="vieras";26237086]Etkö ota huomioon sitä mahdollisuutta, ettei tämä suku hyväksyisi sinua ollenkaan ja sitä kautta lapsiasi? Et voi tietää heidän reaktiotaan ulkomailta naituun vieraaseen naiseen, kun et heitä ole koskaan tavannut. Mies voi sanoa ihan mitä vain tästä asiasta, muttet voi mitenkään tietää kuinka sinut otettaisiin vastaan.[/QUOTE]

En voikaan tietää. Itse kyllä hoidan omat lapseni. En ole laskenut sen varaan, että joku muu hoitaisi heidän ilmaiseksi. Jos olen kotiäitinä, niin tietysti huolehdin itse lapsistani.
 
Minulla on muutama perusperiaate liittyen lasten kasvatukseen. =)

- lapsen kanssa ei käytetä samaa hammasharjaa, lusikkaa, ruokailuvälineitä, lasten hampaat pestään kahdesti päivässä
- lapsille puhun suomen kieltä
- lapsille annan kaikille eri etukirjaimella alkavan nimen jos vaan mahdollista ja löytyy sopivia nimiä

Minä en ymmärrä miksei saisi olla yhtään omaa elämää? Tuntuu, että kiireen vilkkaa pitäisi olla avioliittopaperia kirjoittamassa ja olla niin yhtä perhettä. Ihan kuin ei muuten voisi/saisi toimia.
Sinä saat tottakai toimia ihan kuten tahdot. Jokainen saa :)

Suunnitelmia saa myös olla, haaveita myös.

Mutta älä oikeasti ala neuvomaan muita sellaisissa asioissa, joista et itse vielä mitään tiedä - kuten parisuhdeasioissa, kaksikulttuurisessa perheessä elämisessä, tai lapsiperhe-elämässä ylipäätään :flower:

Kiireen vilkkaa avioitumisen ja 10 v etäsuhteilun (jossa nähdään max. kerran vuodessa) väliin mahtunee myös muita vaihtoehtoja.
 
[QUOTE="vieras";26237104]Ai niin, se taisikin olla Mummomainen joka niin sanoi ;D[/QUOTE]

Mummomainen on aiempi nimimerkkini. En ole kyllä silläkään nimimerkillä sanonut Suomea rumaksi maaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden lapsen äiti;26233098:
Siihen aikaan oli halpaa! Minunkin vanhemmat ostivat talon 30000 markalla..
HALOO!
Asuntolainan korot oli esimerkiksi 1990-luvulla ihan erilaiset kuin nykyään, saattoi olla lähes 20%. Milloinkohan tuo 30 000 euron talo on ostettu ja mistä? Ihan pienessä kaupungissa yksiökin maksoi monta kertaa enemmän 30 vuotta sitten.
 
Turkkiin ei ole pitkä matka. Lentokoneella pääsee muutamassa tunnissa Istanbuliin ja sieltä on lentoja eri puolille Turkkia. Voi vaikka yöpyä hotellissa Istanbulissa jos matka tuntuu liian raskaalta.

Thaimassakin käy paljon lapsiperheitä, osa matkustaa 10 tuntia ensin Vantaalle, muutaman tunnin odotus lentokentällä, 10 tunnin lento, kenties tuntien linja-automatka hotellille jne. Tai Australiassa jonne on Suomesta pelkästään lento yleensä vähintään 20 tuntia, siihen kaikki muu matkustusaika lisäksi.

Ei kai matkan tarvitse ollakaan mikään löhöloma. Itse olen aina inhonnut niitä lomia, joissa maataan rannalla tai uima-altaalla.
Turkkiin ei ole pitkä matka, vastahan me elokuussa siellä kävimmekin ja selvisimme vajaan 4 tunnin lennolla plus puolentoista tunnin bussimatkalla. Istanbuliin pääsee nopeasti, juu, vaan Istanbulista on pitkä ja kivinen (kirjaimellisesti) tie anoppilaan. Viimeeksi kun menimme, niin matka kotiovelta anopille vei liki 20 tuntia - vaikka lensimme Istanbulista eteenpäin. Matkaa on kilometreissä vain n. 1200 muistaakseni, mutta kilometrit ja saavutettavuus ovatkin kaksi ihan eri asiaa. Sitten vielä ajoittaiset turvallisuusongelmat, jotka estivät edellisen suunnitellun reissumme - kurdialue, nääs.

Sinä vihaat löhölomia, minä ja lapseni taas rakastamme niitä. Ihmiset ovat erilaisia :). Rakastan myös kaupunkilomailua, mutta sekin on täysin eri asia kuin vierailu miehen kotipaikkakunnalla.

Kivahan siellä anoppilassakin olisi taas käydä, sitten joskus kun on aikaa ja rahaa, mutta tuskin ainakaan vuoteen ollaan menossa. Mielummin menen rantalomakohteeseen. Mies voi syksyllä mennä isomman pojan kanssa kotipaikkakunnalleen, jos haluaa (ja saa tuo toki ottaa tyttärenkin mukaan, mutta pojan soisin sinne ensisijaisesti pääsevän, tyttö kun on tavannut sukulaisia pariin otteeseen jo). Minä en aio sinne lähteä vauvan ja kahden isomman lapsen kanssa, kerran olen 1-vuotiaan kanssa ollut ja se oli rankkaa vaikkakin myös mukavaa.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä