Dialyysipotilas ja jouluruoat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Onko kenenkään lähipiirissä dialyysissä kävijää, mitä tarjotte hänelle jouluruoaksi tai mitä olette nähneet syövän?

Suolaahan ei saisi kovin paljon tulla ja suomalaiset jouluruoat on perinteisesti kovin suolaisia. Lisäksi on kalium ja fosforirajoite.

Yritin googlettaa ruokavaliosta, jotain löytyy mutta olisin kiinnostunut kuulemaan jos jollain on kokemusta asiasta. Meille tulee siis jouluna ruokavieraaksi dialyysissä kävijä, ja haluaisin suunnitella ruokia niin että olis edes jotakin mitä hän saisi syödä ns. hyvällä omallatunnolla.

Mulla lähipiirissä dialyysipotilas. Mutta hänellä paljon muitakin rajoitteita. Melkein neuvoisin kysymään henkilöltä itseltään mitä hän ei voi syödä. Näin itse aina toimin meidän läheisemme kohdalla. Tosiaan suola ja nesteet minimiin, se ainakin tosi tärkeää. Kaikki muu niin kovin yksilöllistä, meidän läheisellämme eivät päde nuo yleiset rajoitukset, on siis sikäli kumma tapaus. :D eli hän voi syödä joitain ruokia joita dialyysipotilaat eivät yleensä voi syödä. :)

Mitkä jouluruoat on suolaisia? Voihan ne tehdä vähäsuolaisinakin tai jopa kokonaan suolattomina. Tunnen yhden dialyysipotilaan, eikä hänellä ole ollut mitään ruoka-ainerajoitteita joista olisi erikseen maininnut vaikka on pitempäänkin viipynyt ja ihan samaa syönyt kuin me muutkin.

[QUOTE="viiru";22575544]laitapa vettä. sitä voi juoda vapaasti tai kysy häneltä itseltään. Niin minä tekisin.[/QUOTE]

Pakko kommentoida... Dialyysi potilailla on yleensä äärimmäisen tarkka nesterajoitus, joten ei tuo vesi ole kovinkaan hyvä vaihtoehto. ;)

Yhteistyössä