Diabetes ja lapsettomuus

Minulla itselläni ei ole diabeettestä, mutta olen oppinut asiasta sivusta seuraamalla. Diabeettes vaikuttaa munasoluihin, niiden laatuun ja kehitykseen. Jos diabeettes on paha on riskinä että lapselle tulee vaikeita kehityshäiriöitä. Mutta jos sokeri ovat olleet tasaiset ja lääkäri on antanut luvan niin silloin on mahdollista yleensä yrittää lasta.
 
Minulla itselläni ei ole diabeettestä, mutta olen oppinut asiasta sivusta seuraamalla. Diabeettes vaikuttaa munasoluihin, niiden laatuun ja kehitykseen. Jos diabeettes on paha on riskinä että lapselle tulee vaikeita kehityshäiriöitä. Mutta jos sokeri ovat olleet tasaiset ja lääkäri on antanut luvan niin silloin on mahdollista yleensä yrittää lasta.
Ok, arvelin diabeteksen vaikuttavan jotenkin raskaaksi tulemiseen, mutten tiennyt
miten. Kiitos vastauksesta.
Vasta tänään aloitin diabeteslääkityksen, lapsettomuustutkimuksissa huomattiin
korkea verensokeri.
No muutakin ongelmaa löytyi kuin pelkästään diadetes, joten saa nähdä pystynkö
raskaaksi tulemaan edes,tai miten hoito alkaa vaikuttamaan .
Kunhan saisi diabeteksen ja hormoonit kuntoon.
 
En allekirjoittaisi tuota diabeteksen vaikutusta munasoluihin. Diabeetikot voivat raskautua ihan normaalisti. Raskausaika on tietysti haastava ja hoitotasapainon on oltava hyvä raskautuessa.

Itse raskauduin tästä pikkukakkosesta ekasta kierrosta. Tsemppiä!
 
En allekirjoittaisi tuota diabeteksen vaikutusta munasoluihin. Diabeetikot voivat raskautua ihan normaalisti. Raskausaika on tietysti haastava ja hoitotasapainon on oltava hyvä raskautuessa.

Itse raskauduin tästä pikkukakkosesta ekasta kierrosta. Tsemppiä!
Miulla on lapsettomuutta kestänyt jo useamman vuoden ja nyt tutkitaan miksi,
diabetes ja korkea verenpaine todettiin pari viikkoa sitten, lääkitys alettiin eilen
ja myös ainakin maitohormooni on koholla, lääkäri epäilee aivolisäkkeen kasvainta, joka aiheuttaisi nämä ongelmat ja vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
Joten saas nähdä miten akan käy. :)

Varmaan sitten raskautta seurataankin tarkemmin neuvolassa, jos raskaudun.
Kiitos tsemppauksesta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuttuni sanojen mukaan maitoa tulee hänellä ainakin silloin kun sokerit ovat käyneet varallisen koholla. Sokeri kuulema sekoittaa hormoonien toiminnan ja aiheuttaa sen että maitoa rupee tulemaan. Ja kyllä diabeettes vaikuttaa munasoluihin jos se on paha, sillä munasolut kehittyvät sokerin keskellä. Tämä on ainakin minun tutulleni sitten aiheuttanut useita keskenmenoja ja kiellon ettei hän saa yrittää lasta ennen kuin lääkärit antavat siihen luvan.
 
Tuttuni sanojen mukaan maitoa tulee hänellä ainakin silloin kun sokerit ovat käyneet varallisen koholla. Sokeri kuulema sekoittaa hormoonien toiminnan ja aiheuttaa sen että maitoa rupee tulemaan. Ja kyllä diabeettes vaikuttaa munasoluihin jos se on paha, sillä munasolut kehittyvät sokerin keskellä. Tämä on ainakin minun tutulleni sitten aiheuttanut useita keskenmenoja ja kiellon ettei hän saa yrittää lasta ennen kuin lääkärit antavat siihen luvan.
Ikävää että tutullasi on hankaluuksia hankkia lapsia ja noin huono hoitotasapaino.:(
Yritin tässä vain sanoa, että ei saa yleistää, jos yhdellä diabeetikolla on hormonihäiriöitä, että se kuuluisi sairauteen.
 
Viimeksi muokattu:
Mami2010:Anteeksi en tarkoittanut viestiäni siten ja siksi käytin sanoaa paha. Sillä mitä ite olen käsittänyt jos sokerit on tasapainossa eli ei ole korkealla tai heittele rajusti niin lääkärit ovat paljon luottavaisempia. Ja pocs:ia hoidetaan toisinaan dibeetteslääkityksella (tabletti) ja siinä on usein että sokeria kertyy elimmistöön herkästi ja siksi puhutaankin vähähiilarisin ruokavalion puolesta nille joilla PCOS on. Tästä kaikesta on minulle jäänyt käsitys että diabeettes kyllä jotekin vaikuttaa hormooneihin oli se kuinka lievä tahansa, mutta lääkeillä asia saadaan korjattua, sillä moni PCOSin omaavat tuntuu onnistuneen lääkeen aloittamisen myötä. Tarkoitukseni ei ole siis yleistää ja nujertaa vaan että kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen halusi sitä tai ei, se on hyvin yksilöllistä vain että millä tavalla.
 
Diabetes ei ole este lasten hankkimiselle. Äidin diabetes täytyy kuitenkin ottaa huomioon jo raskautta suunniteltaessa. Näin varmistetaan, että edellytykset onnistuneelle raskaudelle ovat parhaat mahdolliset sekä lapsen että äidin kannalta.

On tärkeää, että diabeteksen hoito - etenkin verensokeritaso - on kunnossa jo ennen hedelmöittymistä.

Raskaus pitää ottaa huomioon myös lääkityksessä. Muutoksia voi tulla sekä verensokeri-, verenpaine- että rasva-aineenvaihdunnan lääkkeisiin.

Diabeetikon raskautta seurataan huolellisesti.

Tärkein hoito on ruokavalio, jolla hillitään aterioiden aiheuttamaa verensokerin nousua sekä estetään toivottua suurempi painonnousu raskauden aikana. Paino voi nousta 7-8 kiloa, kuten yleensä raskausaikana tapahtuu.

Raskausaikana verensokerin tavoitteet ovat tiukemmat kuin muulloin. Verensokeria on mitattava päivittäin sekä ennen aterioita että 1 tunti niiden jälkeen. Jos verensokeri on toistuvasti ennen ateriaa yli 5,5 mmol/l ja/tai 1 tunti aterian jälkeen yli 7,8 mmol/l, aloitetaan insuliinihoito.

Myös sikiön kasvua ja hyvinvointia seurataan tarkasti. Seuranta tapahtuu joko omassa äitiysneuvolassa tai sairaalan poliklinikalla.

Diabeteksen periytyvyys saattaa mietityttää monia. On kuitenkin hyvä muistaa, että periytyvää on vain alttius sairastua. Perinnöllisen alttiuden lisäksi diabeteksen kehittyminen edellyttää sairaudelle altistavia lisätekijöitä kuten esimerkiksi ylipainoa. Koko perheen elintapoihin onkin hyvä kiinnittää huomiota alusta asti.

Esimerkiksi huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes lisää sikiön rakennepoikkeavuuden ja keskenmenon riskiä, joten ennen raskaaksi tuloa pyritään veren sokeriarvot tasapainottamaan. Kroonista sairautta sairastavan naisen raskauden seuranta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä neuvolan ja äitiyspoliklinikan kanssa.
 
Diabetes ei ole este lasten hankkimiselle. Äidin diabetes täytyy kuitenkin ottaa huomioon jo raskautta suunniteltaessa. Näin varmistetaan, että edellytykset onnistuneelle raskaudelle ovat parhaat mahdolliset sekä lapsen että äidin kannalta.

On tärkeää, että diabeteksen hoito - etenkin verensokeritaso - on kunnossa jo ennen hedelmöittymistä.

Raskaus pitää ottaa huomioon myös lääkityksessä. Muutoksia voi tulla sekä verensokeri-, verenpaine- että rasva-aineenvaihdunnan lääkkeisiin.

Diabeetikon raskautta seurataan huolellisesti.

Tärkein hoito on ruokavalio, jolla hillitään aterioiden aiheuttamaa verensokerin nousua sekä estetään toivottua suurempi painonnousu raskauden aikana. Paino voi nousta 7-8 kiloa, kuten yleensä raskausaikana tapahtuu.

Raskausaikana verensokerin tavoitteet ovat tiukemmat kuin muulloin. Verensokeria on mitattava päivittäin sekä ennen aterioita että 1 tunti niiden jälkeen. Jos verensokeri on toistuvasti ennen ateriaa yli 5,5 mmol/l ja/tai 1 tunti aterian jälkeen yli 7,8 mmol/l, aloitetaan insuliinihoito.

Myös sikiön kasvua ja hyvinvointia seurataan tarkasti. Seuranta tapahtuu joko omassa äitiysneuvolassa tai sairaalan poliklinikalla.

Diabeteksen periytyvyys saattaa mietityttää monia. On kuitenkin hyvä muistaa, että periytyvää on vain alttius sairastua. Perinnöllisen alttiuden lisäksi diabeteksen kehittyminen edellyttää sairaudelle altistavia lisätekijöitä kuten esimerkiksi ylipainoa. Koko perheen elintapoihin onkin hyvä kiinnittää huomiota alusta asti.

Esimerkiksi huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes lisää sikiön rakennepoikkeavuuden ja keskenmenon riskiä, joten ennen raskaaksi tuloa pyritään veren sokeriarvot tasapainottamaan. Kroonista sairautta sairastavan naisen raskauden seuranta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä neuvolan ja äitiyspoliklinikan kanssa.
Mistä ihmeestä tämä on? Ainakin itse olen tässä ketjussa puhunut ykköstyypin diabeteksesta, jota ei saa sotkea kakkoseen tai radiin. Ykköstyypin diabetesta ei voida hoitaa ruokavaliohoidolla, kuten tässä nyt virheellisesti oletetaan. Insuliinia tarvitaan joka päivä, koska haima ei yksinkertaisesti tuota omaa insuliinia.
Nämä ylläolevat ohjeet olivat raskausdiabeetikoille. Se on aivan erilainen sairaus se.

Ykköstyypin diabetes ei myöskään liity millään tavalla ylipainoon. Se on geneettinen autoimmuunisairaus. Eli lapsi ei sairastu ykköstyypin diabetekseen ylipainon tai sokerin syönnin takia.
 
Viimeksi muokattu:
No kaikki tieto ja kommentit diabeteksestä ja raskautumisesta tai diabeteksen vaikutuksesta
lapsettomuuteen on tervetulleita. :)

Miulla on siis parisen viikkoa sitten todettu 2 tyypin diabetes ja korkea verenpaine, lisäksi
eräät hormoonit ovat koholla, jonka takia lääkäri epäilee myös aivolisäkkeen kasvainta.
2 viikkoa ole käyttänyt diabetes ja verenpainelääkkeitä, toki myös ruokavalio ja laihduttaminen
kuuluu asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
"Anna"
Täällä diabeetikko äiti jolla on kaksi lasta. Ensimmäinen ei ollut suunniteltu tapaus ja pitkäaikanenverensokeri eli hba1c oli lähemmäs 11 terve tyttö syntyi 38+4 sektiolla isonkokonsa takia 3883g 52cm. Toki verensokeritasapaino laski samantien kun aloin aktiivisemmin mittaamaan sokereita. Ja sokerit pysyivätkin tasaisena koko rasakuden. Toinen oli suunniteltu,mutta ei lääkärin vaan mieheni kanssa (minulle ei puhuttu että lapsensuunnittelusta pitäisi keskustella lääkärin kanssa) ja terve tyttö synyi 35+0 sektiolla hänellä oli diabeetikkoäidin lapsille tyypillistä "liikakasvua" otettiin toki lapsivesipunktio ennen kun päädyttiin leikkaamaan aikasemmin tyttö painoi 3500g ja 48cm.

Kiteytettynä: Raskaaksi voi tulla jos on diabeetikko. Toki pitää muistaa itsensä hoitaminen. Minä en erityisemmin noudattanut mitään ruokavaliota tai syynännyt joka suupalaa. Kunhan verensokerit pysivät oikeissa lukemissaan. Hba1c oli molemmissa raskauksissa (kun aloin aktiivisemmin mittaamaan 6,5-7.0 :) )
 
"Heidi"
Mikä se katsotaan isokokoiseksi, eihän nuo lapset 3,8kg ja 3,5kg mitenkään isoja ole. Itse olen ollut 4,2kg ja äiti puski maailmaan ilman mitään ongelmia. Itselläni 1-tyyppi ja vauvakuume kova, keisarinleikkausta vaan EN halua, haluan synnyttää pikkusen ite.
 

Yhteistyössä