Diabeetikkojen vanhemmat. Miten luokkaretket?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä toinen vanhemmista lähtee nyt mukaan yöretkelle. Kyseessä parin yön vaellusretki Lapissa. Lapsi kapinoi, mutta ei auta. Yksinkään häntä ei voi matkaan päästää. Kuis muilla?
 
diabeetikon äiti
Riippuu iästä ja siitä kauanko on sairastanut?

Mun oma 10v diabeetikko on sairastanut noin 6kk ja voisin päästää parin yön reissulle kunhan ohjaajat/opet olisivat ajan tasalla ja kaikki tykötarpeet varmasti mukana.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;24470069:
Riippuu iästä ja siitä kauanko on sairastanut?

Mun oma 10v diabeetikko on sairastanut noin 6kk ja voisin päästää parin yön reissulle kunhan ohjaajat/opet olisivat ajan tasalla ja kaikki tykötarpeet varmasti mukana.
10-v. Sairastanut kohta 2 vuotta. Ope yrittää, mutta ei tietenkään hallitse hoitoa. Ei sitä voi häneltä vaatia. Vaellusalueella ei kuulu puhelimet.
 
diabeetikon äiti
[QUOTE="vieras";24470095]10-v. Sairastanut kohta 2 vuotta. Ope yrittää, mutta ei tietenkään hallitse hoitoa. Ei sitä voi häneltä vaatia. Vaellusalueella ei kuulu puhelimet.[/QUOTE]

No tuo on kyllä huono juttu, ettei puhelimet toimi :| Sitten miettisin vielä uudestaan... Lapsen pitäisi saada elää kuin kuka tahansa ikätoverinsa, mutta ei terveytensä/henkensä uhalla.
 
"minnie"
No riippuu varmaan lapsesta. Itsellä ei diabeetikkolasta ole, mutta tutuilla on. Ja ihan yksin 12 vuotiaana pääsi leirikouluun (viikoksi? muistaakseni kesti useamman yön). En kyllä muista kauan oli sairastanut, mutta ainakin sen verran että osas jo itse hoitaa kaikki hommat jne. Muuten meni ihan hyvin mutta yhtenä meni verensokerit liian matalalle ja sai kohtauksen. Huonetoveri onneks sitte huomas ja haki opettajan, joka tiesi miten pitää toimia (onneks pojalla oli ollu karkkia mukana ni pysty sitte antamaan jotain sokerista hälle).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;24470108:
No tuo on kyllä huono juttu, ettei puhelimet toimi :| Sitten miettisin vielä uudestaan... Lapsen pitäisi saada elää kuin kuka tahansa ikätoverinsa, mutta ei terveytensä/henkensä uhalla.
Open kanssa soittelin asiasta. Hän pyysi heti alkuun vanhempaa mukaan, koska vastuu on liian iso. Niin onkin. Harmittaa lapsen puolesta, että hänen vanhempi lähtee, muiden ei... Hitto. Kokee erilaisuutta, ehkä liikaakin...

Ensi vuonna on kuulemma viikon vaellus. Plaah. Sinnekin pitää kai lähteä telttailemaan innolla. :D
 
"tinttu"
Itselläni ollut diabetes jo 23 v ja hyvin äitini uskalsi mut reissuihin päästää. Verensokerimittari mukaan+siripiri(tai sokeri palat) + välipaloista huolehtiminen ja vielä + insuliinit. Antakaa lapsenne mennä ilman toista vanhempaa, hyvin se menee!
 
"vieras"
[QUOTE="tinttu";24470133]Itselläni ollut diabetes jo 23 v ja hyvin äitini uskalsi mut reissuihin päästää. Verensokerimittari mukaan+siripiri(tai sokeri palat) + välipaloista huolehtiminen ja vielä + insuliinit. Antakaa lapsenne mennä ilman toista vanhempaa, hyvin se menee![/QUOTE]

Lapseni tuntien en anna. Opettajan pyyntökin oli, että aikuinen mukaan. Puhelimet ei kuulu alueella, joten hädäntullen apua ei saa heti, eikä meille voi soitella ja kysyä neuvoa.

Kyselin vain, että miten muilla menee nämä asiat. Minä lähden tai mies lähtee, pakkohan se on. =)
 
diabeetikon äiti
[QUOTE="vieras";24470173]Osaa ottaa, mutta ei välttämättä osaa korjailla oikeaan suuntaan, jos sokerit on päin jotain. Tai ei vaan viitsi mitata, kun kaverit näkee, kyselee tai muuta.[/QUOTE]

Eikä 10-vuotiaan edes tarvitse kantaa hoitovastuuta itse tai yksin, vaikka kuinka osaisikin! Kyllä se on aikuisen tehtävä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;24470196:
Eikä 10-vuotiaan edes tarvitse kantaa hoitovastuuta itse tai yksin, vaikka kuinka osaisikin! Kyllä se on aikuisen tehtävä.
Ei tarvitsekaan. Meiltähän lähtee aikuinen mukaan. Tässä vain halusin tietää, miten muilla ja muissa kouluissa. Ihan mielenkiinnosta.
 
"vieras"
No kai opettaja sen verran tietää että mitä tehdä jos sokerit on esim matalat.. Kun sen yleensä tajuaa maallikkokin???? Vai mikä perähikiän onneton se opettaja on
Tajuaa toki. Ihan varmasti. Mutta vaikka kahden vuorokauden seilaavat sokerit ei ole kiva juttu. Tai opettajan/vanhempien/lapsen pelko ja epävarmuus asian tiimoilta.

Okei, Väärä aihe. Anteeksi. Hyvää yötä. Tulipas paha mieli.
 
diabeetikon äiti
[QUOTE="vieras";24470261]Tajuaa toki. Ihan varmasti. Mutta vaikka kahden vuorokauden seilaavat sokerit ei ole kiva juttu. Tai opettajan/vanhempien/lapsen pelko ja epävarmuus asian tiimoilta.

Okei, Väärä aihe. Anteeksi. Hyvää yötä. Tulipas paha mieli.[/QUOTE]

Mun oli tarkoitus painottaa, ettei 10v:n todellakaan tarvitse ottaa hoitovastuuta, vaan että se on aikuisen tehtävä, vaikka lapsi tuntisi olevansa kuinka iso ja osaava tahansa :) Lähinnä vastine tuolle, joka sanoi että voihan lapsi sitten opettajalle mainita seilaavista sokereista jne. Entä jos lapsi ei muista mitat tai ei tunnista hypoja?

Ymmärrän ap:n huolen. Voisiko niille muille lapsille puhua, että "Matin" äiti lähtee nyt mukaan ja keksiä vaikka opettajan kanssa jokin tekosyy lähdölle? Jos ja kun ei halua, että oma lapsi on silmätikkuna sielläkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja diabeetikon äiti;24470727:
Mun oli tarkoitus painottaa, ettei 10v:n todellakaan tarvitse ottaa hoitovastuuta, vaan että se on aikuisen tehtävä, vaikka lapsi tuntisi olevansa kuinka iso ja osaava tahansa :) Lähinnä vastine tuolle, joka sanoi että voihan lapsi sitten opettajalle mainita seilaavista sokereista jne. Entä jos lapsi ei muista mitat tai ei tunnista hypoja?

Ymmärrän ap:n huolen. Voisiko niille muille lapsille puhua, että "Matin" äiti lähtee nyt mukaan ja keksiä vaikka opettajan kanssa jokin tekosyy lähdölle? Jos ja kun ei halua, että oma lapsi on silmätikkuna sielläkään.

Eiköhän se lapsi muista mitata JOS opettaja edes sen osaa että muistuttaa et nyt olis aika ottaa sokerit, esim vaikka 2h välein...???? Ja pyytää opettajaa kysymään välillä että millaine olo on jne, ja senhän voi tehdä niin ettei muut kuule.
 

Yhteistyössä