diabeetikkoja paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole diabeetikko, mutta jos on aamuinsuliini niin kyllä se pistetään heti heräämisen jälkeen, koska aamupala nostaa verensokeria. Toisaalta, jos ei syö aamupalaa niin sitten insuliini pisteään joissain tapauksissa eri aikaan, mutta riippuu ihan henkilön elämänrytmistä ja hoitotasapainosta mikä on hyvä tapa. Itse en ole diabeetikko, mutta sairaanoitajana osastolla olen nähnyt monenlaista diabeteshoitoa. Yleensä kuitenkin aamulla pistetään heti heräämisen jälkeen ja erittäin harvoin on muu aika.

Jos paastosokeri on matala niin heti sokerimehua naamaan lasillinen ja sitten aamupuuro tai voileipäateria.

Diabeetikko tarvitsee perusinsuliininsa eli pitkävaikutteisen insuliinin aina, vaikkei ikinä söisi mitään. Pistosajankohta on yksilöllinen, voi siis olla melkein mihin aikaan vaan, kunhan on samaan aikaan joka päivä. Esim itse pistän klo 9.30.

Ateriainsuliini on lyhytvaikutteista ja se pistetään ennen ruokailua. jos vs on 3, silloin syödään nopeasti vaikuttavaa hiilaria, eikä todellakaan pistetä mitään, koska sokerit on jo alhaalla.

aivan. eli siis käytännössä niin, että jos vs on esim 8, eikä ihminen syä yhtään mitään, niin silloinko ei kannata pistää pikainsuliinia ollenkaan, tai esim 2 yksikköö?

insuliinin annostus ja diabeteksen hoito-ohjeet kysytään omalta diabeteshoitajalta, omalta terveysasemalta, terveysneuvonnasta tai soittamalla päivystykseen.

ei internetin keskustelupalstalta

[QUOTE="vieras";27416622]insuliinin annostus ja diabeteksen hoito-ohjeet kysytään omalta diabeteshoitajalta, omalta terveysasemalta, terveysneuvonnasta tai soittamalla päivystykseen.

ei internetin keskustelupalstalta[/QUOTE]

tietenkin.

aivan. eli siis käytännössä niin, että jos vs on esim 8, eikä ihminen syä yhtään mitään, niin silloinko ei kannata pistää pikainsuliinia ollenkaan, tai esim 2 yksikköö?

Tuokin on yksilöllistä. Joillain menee ateriainsuliini joka aterialla, vaikka sokeriarvo olisi matala, kun se aterian jälkeen voi olla tosi korkea ilman ateriainsuliinia. Niin yksilöllistä ettei ohjetta voi sanoa ellei tiedä henkilön diabeteshistoriaa.

yleensä arkisia hoitopäätöksiään kysele keltään, vaan hoitaa ihan itse itsensä. En tiedä ketä se ap hoitaa, mutta ota ihmeessä yhteyttä hoitavaan tahoon, ettet ryssi koko hommaa.

Ja ei, jos vs on 8, eikä aio syödä mitään, ei silloin ateriainsuliinia pistetä, koska silloin mennään ojasta allikkoon eli sokerit laskee liikaa. Jos sokerit on 12, voi ottaa 1-2 ky lyhytvaikkuteista insuliinia laskeakseen sokeria. MUTTA nämä on yksilöllisiä asioita, ei ole mitään kovin pätevää yleisohjetta, koska ihmisten insuliiniherkkyys on yksilöllinen.

Ja sä jonka paastoarvo on mukamas 2, mene lääkäriin. Mistä sä sen paastoarvos tiedät jos et ole diabeetikko etkä kai sokereitasi mittaa? Joku ongelmahan sulla sit on jos sokerit noin alhaalla on.

Yhteistyössä