Diabeetikkoäitejä?

Löytyisikö muita diabeetikkoäitejä, joko raskaana olevia tai jo synnyttäneitä? Mielellään siis ihan 1. tai 2. tyypin diabeetikkoja, ei vain raskausdiabeetikkoja.

Itselläni tutkinnan alla tuo 1. tyypin diabetes, myöhään puhjenneena ja hitaasti kehittyvänä. Ensimmäisen raskauden aikana luultiin raskausdiabetekseksi jolloin oli insuliinihoidot, nyt kuitenkin kolmekin vuotta synnytyksen jälkeen sokeriarvot hirveitä - uusi raskaus kuitenkin nyt toiveissa.

Mites te diabeetikkoäidit (joita toivon edes yhden täältä löytäväni!); Kun tulitte raskaaksi, teittekö lääkärin kanssa uuden hoitosuunnitelman? Olivatko lääkärit vastahakoisia raskautumiseen? Olivatko sokeriarvonne 100% kunnossa raskautta yrittäessänne, vai oliko raskaus vahinko? Ovatko jo syntyneet lapsenne terveitä, vai onko diabeteksesta johtuvia kehityshäiriöitä/lapsella todettu diabetes?

Toivoisin todella, että löytäisin diabeetikkoja jotka osaisivat kertoa kokemuksia liittyen kysymyksiini.

Mulla todettiin juuri hitaasti kehittyvä 1. tyypin diabetes. Jäin kiinni neuvolassa rv9 ja pikainsuliini aloitettiin keskiviikkona (rv12). Pitkävaikutteista olen joutunut pistämään rv10 alkaen.
Mulla on 3 ja 4 vuotiaat lapset ja kumpaakin odottaessa raskausdiabetes. Toisessa insuliinihoitoinen.
En tiedä yhtään millaiset sokeriarvot ovat ennen raskautta olleet, mutta ultran mukaan vauvalla näyttäs olevan kaikki hyvin, vaikka ennen insuliinia verensokerit oli ihan kammottavan korkeita!! Onneksi omaa insuliinin tuotantoa vielä kuitenkin on, niin saa ihan rauhassa opetella tähän uuteen elämään :) Tämän enempää en tästä aiheesta vielä tiedä, mutta haluaisin myös kuulla muiden kokemuksia :) Ja tsemppiä sulle!

Viimeksi muokattu:
Hei! Minä olen sairastanut 1 tyypin diabetesta lapsesta saakka. Nyt ikää tulee tänä vuonna 30 vuotta ja olen terveen 5-vuotiaan tytön äiti. Odotan toista lasta tällä hetkellä, laskettu aika on elokuussa. Ensimmäinen raskaus oli ns. vahinko eikä hoitotasapaino ollut mikään hyvä raskauden alussa. Nopeasti parani kyllä, mutta sitten jälleen huononi raskauden loppua kohden. Tyttö syntyi ennenaikaisesti sektiolla minun kärsiessä pahasta raskausmyrkytyksestä. Kärsi samoista "vaivoista" kuin keskoset normaalistikin kärsivät. Sai sinivalohoitoa ja oli sairaalassa 4 viikkoa kasvamassa ja opettelemassa syömään.
Tämä toinen raskaus on suunniteltu ja erittäin toivottu. Paremmalla sokeritasapainolla siis on menty alusta lähtien. Tällä hetkellä minulla on insuliinipumppuhoito, ollut käytössä noin vuoden ajan. Ensimmäinen lapseni oli isokokoinen, vaikka syntyikin etuajassa. Ja nyt tämä toinenkin näyttää kasvavan yläkäyrillä, joten en tiedä millainen synnytys on luvassa ja millä raskausviikoilla tällä kertaa. Niin ja ennen tätä raskautta minulla on ollut 3 keskenmenoa, jotka varmasti ainakin osittain johtuneet diabeteksesta.
Oletko käynyt diabetes.fi-sivuston kohtauspaikassa? Se on keskustelupalsta, josta löytyy oma osio diabetes ja raskaus-aiheille. Siellä itsekin olen käynyt lueskelemassa, löydät varmasti sieltä vastauksia kysymyksiisi. :)
Tsemppiä ja toivottavasti raskaus on pian ajankohtainen ja kaikki sujuu hyvin!

Yhteistyössä