Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä vaativuuspersoonallisuushäiriö. Sairauttani on hoidettu parikymmentä vuotta masennuksena milloin milläkin lääkkeellä. Viime syksynä pääsin vihdoin erikoislääkärille, joka teki laajat testit ja totesi em. sairaudet, mikä oli suuri helpotus. En olekaan vittumainen ihminen, vaan olen sairas, ilman omaa tahtoani. Diagnosointihetkellä söin Efexoria, joka ajettiin sitten alas ja kokeiltiin Litoa. Lito aiheutti minulle todella kovat ruokahalut, lihoin kilokaupalla muutamassa viikossa. Se aiheutti myös voimakasta jalkojen turpoamista ja niinpä lääke vaihdettiin nyt Deprakineen, lisäksi määrättiin Topimax painonnousua ehkäisemään. Välillä olin tässä kolmisen kuukautta kokonaan ilman lääkitystä, koska säikähdin noita Liton haittavaikutuksia. Siihen väliin sitten pärähti kolmen viikon maaninen vaihekin. Seksi maistui illalla, päivällä hieroin avioeroa ja poismuuttoa ja rahaa paloi niin, että niitä laskuja maksan vieläkin olemattomalla sp-rahallani.
Tuolla lääketauolla tajusin kuitenkin yhden asian, jota en ollut edes muistanut enää: miten ihanaa on voida nauttia seksistä, haluta seksiä! Nyt pelkäänkin sitä, että Deprakine ja Topimax vievät seksihalut kokonaan, koska tähän asti kaikki lääkkeet, joita olen vuosien varrella käyttänyt, ovat sen tehneet. Minusta on suorastaan rikos ihmistyyttä vastaan, että köyhän ihmisen ainoa maksuton nautinto viedään sairaudenhoidon nimissä. Olenkin kysynyt psykiatriltani, että eikö olisi sama olla hullu ja työkyvytön kuin seksitön, itkuton ja nauruton. Lisäksihän lääkitys kuivattaa suun, mikä taas pilaa hampaat. Lääkkeet myös nostavat painoa, mikä taas vie lopunkin itsetunnon ja pilaa polvet ja nilkat. Mitä sairaudenhoitoa semmoinen oikein on, että kun yhtä kohtaa korjataan, niin kymmenen muuta kärsii. No, nyt kun olen ollut muutaman kuukauden ilman lääkkeitä, olen itkenyt silmäni kuiviksi, kärsinyt ahdistuksesta, aiheuttanut perheelleni taloudellisia ongelmia ja poltellut siltoja todella moneen suuntaan raivokohtauksillani. Toisin sanoen, minulla itselläni on ollut paha olla ja kaikilla ympärillä olevilla ihmisillä myös. Ehkä on kuitenkin viisainta tunnustaa, että olen oikeasti ja pysyvästi sairas ja tarvitsen lääkkeet voidakseni elää tasapainoista elämää yhdessä elämääni kuuluvien ihmisten kanssa.
Kuitenkin haluaisin kuulla noiden em. lääkkeiden käyttäjien kokemuksia siitä, vaikuttavatko ne seksihaluihin ja orgasminsaantikykyyn. Kiitos etukäteen tiedoista!