Decluttering, rojun vähentäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The Maiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

The Maiden

Aktiivinen jäsen
28.09.2009
1 576
0
36
Lastenhuoneessa kompuroidessa meni ärtymys nollasta sataan ja aloin nakkelemaan tavaraa kasseihin. Suureksi yllätykseksi lapset ei älähtäneet, esikoinen totesi, ettei harmita, tuleehan niitä uusia tavaroita. Viimejouluna saatu kampauspääkin meni säkkiin jotta hujahti.

En itse pystyisi hallitsemaan tuollaista tavaramäärää, vaikka niille kuinka olisi paikkansa. En voi siis vaatia sitä lapsiltakaan.

Miten sanoa sukulaisille, että meidän perhe ei pärjää liian tavaran kanssa, älkää tuoko niitä?

Ihan suoraan. Sanot että toivot, ettei lahjaksi tuotaisi leluja, vaan jotain aineetonta (leffaliput, käynti lintsillä...). Osa aina noudattaa toiveita. Jotain leluja kannattaa kyllä säilyttää lapsille tulevaisuutta varten muistoiksi, mutta ne lempparit vaan. Muuten päätä että lelujen määrä on joku tietty, muut lähtevät kiertoon.

Taitaa osa jo hokannutkin tuon, ettei meille kannata tuoda enempää... Duploja ollaan ostettu lähinnä, kun ne ei mene rikki ja on helppo kierrättää, mutta levällään nekin on pitkin lattiaa, ei niistäkään paljoa iloa ole ollut.

Itse tehdyt leikkikalut säilytän, lasten lempparit, mun wanhat Barbiet ja ponit. Kirjoja on ihan liikaa myös.

Oikeastihan lapset tulisi opettaa keräämään lelut leikin jälkeen pois, mutta mä en vaan JAKSA, kun nuorempi levittää joka päivä kaikki mihin ylettyy.

Oikeastihan osa leluista pitäisi olla jemmassa ja laittaa toiset tilalle, mutta se ei vaan ole onnistunut meillä.

Taitaa osa jo hokannutkin tuon, ettei meille kannata tuoda enempää... Duploja ollaan ostettu lähinnä, kun ne ei mene rikki ja on helppo kierrättää, mutta levällään nekin on pitkin lattiaa, ei niistäkään paljoa iloa ole ollut.

Itse tehdyt leikkikalut säilytän, lasten lempparit, mun wanhat Barbiet ja ponit. Kirjoja on ihan liikaa myös.

Oikeastihan lapset tulisi opettaa keräämään lelut leikin jälkeen pois, mutta mä en vaan JAKSA, kun nuorempi levittää joka päivä kaikki mihin ylettyy.

Oikeastihan osa leluista pitäisi olla jemmassa ja laittaa toiset tilalle, mutta se ei vaan ole onnistunut meillä.

Parempi opettaa nyt kun se on paljon helpompaa. Sit kun sulla on teini, joka sotkee koko kämpän ja keittiön, se on paljon vaikeampaa. Tee keräämisestä leikki tai kilpailu, sujuu paljon helpommin. Muista palkita ja kehua kun yksikin lelu löytää tiensä takaisin laatikkoon. Meillä ainakin meni näillä keinoilla omien rojujen siivoaminen hyvin perille.

[QUOTE="hmm";23503309]Parempi opettaa nyt kun se on paljon helpompaa. Sit kun sulla on teini, joka sotkee koko kämpän ja keittiön, se on paljon vaikeampaa. Tee keräämisestä leikki tai kilpailu, sujuu paljon helpommin. Muista palkita ja kehua kun yksikin lelu löytää tiensä takaisin laatikkoon. Meillä ainakin meni näillä keinoilla omien rojujen siivoaminen hyvin perille.[/QUOTE]

Tottahan toki opetan, mutta sitä ennen täytyy vähentää tavaran määrä niihin mittoihin, että se on mahdollista minulle.

Me ollaan jo siitä saakka kun esikoinen oli pieni vauva sanottu sukulaisille ettei haluta mitään muuta kuin korkeintaan muutama toivottu lelu tai vaate, muuten ei tarvitse antaa mitään synttäri- ja joululahjoja. Turhaa krääsää on ihan tarpeeksi muutenkin ja jatkuvasti tulee lisää.. Inhottaa sukulaisten 'rakkaus ostetaan lahjoilla' ajattelutapa, varsinkin kun lapset on vielä niin pieniä etteivät tosiaankaan laske onko jokainen sukulainen tuonut kalliin lahjan synttäreille!

Pitäisi käydä noiden lelut läpi ja katsoa mitä voi laittaa säilöön tai eteenpäin.. Omaa tavaraa on viime aikoina mennyt ihan kiitettävästi huuto.nettiin ja kierrätykseen tai roskiin, silti on vielä paaaaljon tekemistä asian kanssa.

Kannattaa käydä läpi ihan kaikki lelut, lajitella laatikoihin tai pusseihin, heittää risat menemään, kenties viedä jotain kirpparille tai antaa hyväntekeväisyyteen. Sitten suurin osa leluista varastoon ja vain pieni osa kerrallaan lasten leikittäväksi. Helpottaa kummasti siivousta kun ei joka päivä tarvitse keräille ihan kaikkea. Meillä ei lapset pitkään leikkineet esim. dubloilla, vaan ne vain leviteltiin pitkin lattioita. Niinpä ne ovat nyt varastossa odottamassa, josko jonain päivänä löytyisi taas innostusta tehdä niillä muutakin kuin sotkua.

Sukulaisille voi hyvin ennen synttäreitä tai joulua sanoa, että toivotte tällä kertaa vaatteita tai aineettomia lahjoja. Tai jos lelua haluavat ostaa, ostaisivat lapsille yhden yhteisen lelun. Kirjoja ei muutenkaan kannata kauheasti ostella, vaan käyttää kirjaston palveluja.

Yhteistyössä