D-vitamiini tipat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Eikös D-vitamiinien suositus oo nykyisin että 3 vuotiaaksi asti niitä annettais? Meidän poika täyttää syksyllä 3v ja pimeä talvi edessä... niin saako hän nyt tarvittavan määrän sitten maidosta ym. Miten te muut 3 vuotiaiden vanhemmat... annatteko edelleen talvella tippoja vai lopetatteko ne? Keväällä syntyneillä sen jotenkin ymmärränkin, mutta nyt tuntuu hurjalta lopettaa, kun auringon valokin vähenee...

Annan 3,5 vuotiaalle lapselleni Sana-Solia talvisin, muuten sitten D-vitammini "helmiä", kyllä kesäisinkin! Juo kyllä jonkin verran maitoa! D-vitamiinia ei taida saada kyllä liikaa, puutosta kyllä monella lapsella siitä on!
Neuvoloissa näkyy olevan kyllä vähän eri suositukset sen suhteen! Tervettä maalaisjärkeä vaan peliin....

Mun likka täyttää ens talvena 3-vuotta ja olen vielä antanut d-vitamiinia. Miten mulla on sellainen mielikuva, että 5-vuotiaaksi asti pitäis antaa niitä tippoja??? Muistankohan ihan väärin... No, ei niistä tosiaan yliannostusta helpolla saa täällä pohjolan perukoilla (ja minisun-pilleripurkin ohjeissakin sanotaan, että yliannostus aiheuttaa ilmavaivoja, että ei kovin vakavaa kai tuokaan, heh).

Mitä ne vitol-helmet on? Onko ne samanlaisia kuin noi minisun-tabletit?

Pimeän ajan eli oliko se loka-maaliskuut annetaan vielä d-vitamiinia. En muista kuinka kauan mutta neuvolassa meidän 4 vuotiaalle ainakin antoivat tän suosituksen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2005 klo 15:48 vieras kirjoitti:
Mitä ne vitol-helmet on? Onko ne samanlaisia kuin noi minisun-tabletit?

Vitol helmet on semmoisia pyöreitä 'helmiä'. =) Niissä on hieman läpikuultava 'kalvo' pinnassa ja siellä sisällä nestemäistä d-vitamiinia joka maistuu hyvälle purtaessa pallo rikki!

Itse muista net lapsena tykkäsin noista kovasti ja nyttenkin on muksuja vaikea saada tajuamaan ettei ne oo karkkia vaan niitä voi ottaa vain yhden päivässä!! :D
Oonpa kyllä itekin niitä nyt ottanu välillä ja hyviä ne on edelleen,ihan samanmakuisia kuin liki 30vuotta sittenkin! ;) :whistle: