D-vitamiini ja neuvolan asenteet

  • Viestiketjun aloittaja Sudenmarja
  • Ensimmäinen viesti
Sudenmarja
Millaisia ohjeita ja neuvoja olette saaneet neuvolasta D-vitamiinitippojen suhteen?

Me saatiin neuvolasta D-tipat merkkisiä tippoja ja käsky alkaa antaa niitä. Työtä käskettyä, ja vauvalla alkoi heti ilmavaivat. Känisi ja kitisi jatkuvasti, nukkui vain pieniä torkkuja ja selvästi kuuli kuinka mahassa kiertää. Lopetin tipat pariksi päiväksi ja oireet katosivat. Ostin Gefilus-tippoja, sama juttu.

Neuvolassa sanotaan, että ne tipat eivät aiheuta vatsavaivoja. Vatsavaivat kuullemma alkavat vain yleensä samaan aikaan ja menevät itsestään ohi ja se vaihe nyt vaan täytyy kestää. Totean, että aika maaginen yhteensattuma kun oireet alkavat ja loppuvat samana päivänä tippojen kanssa. Vastaus on vaan, että "joo no voihan niihin kai joku reagoida mutta niitä tippoja ei saa lopettaa". Kiitti avusta...

Kaverille sanottiin neuvolassa, että D-vitamiinitipat aiheuttavat lähes aina vatsavaivoja ja niiden antaminen pitää aloittaa varovasti yhdestä tipasta, ja jos yhdet ei sovi niin kokeilkaa toista merkkiä. Just joo, vähän on eri ohjeet...

Sitten ostamaan kolmansia tippoja, siinä apteekissa oli tarjolla vain Jekovit joten ostin sitä vaikka vierastinkin etanolipohjaisuutta, mutta ei ainakaan ole öljypohjainen kuten D-tipat ja Gefilus. Aloitin tippa kerrallaan: tadaa, ei vatsavaivoja. Nyt annos on nostettu jo kolmeen. Pientä käninää on ollut, mutta se voi tietysti olla jotain muutakin. Pääosin meillä on nyt tyytyväinen ja vatsavaivaton vauva.

Mielestäni on pelkästään loogista, että hiljattain toimintansa aloittanut ruoansulatuselimistö VOI reagoida kaikkeen ylimääräiseen. Lisäksi tipoissa näyttää olevan keskenään suuria eroja. Siis ei varmaan se itse D-vitamiini sinänsä mitään aiheuta, mutta entäs se öljy, alkoholi tai muu aine mihin vitamiini on liuotettu?
 
Annukka ejk
Millaisia ohjeita ja neuvoja olette saaneet neuvolasta D-vitamiinitippojen suhteen?

Me saatiin neuvolasta D-tipat merkkisiä tippoja ja käsky alkaa antaa niitä. Työtä käskettyä, ja vauvalla alkoi heti ilmavaivat. Känisi ja kitisi jatkuvasti, nukkui vain pieniä torkkuja ja selvästi kuuli kuinka mahassa kiertää. Lopetin tipat pariksi päiväksi ja oireet katosivat. Ostin Gefilus-tippoja, sama juttu.

Neuvolassa sanotaan, että ne tipat eivät aiheuta vatsavaivoja. Vatsavaivat kuullemma alkavat vain yleensä samaan aikaan ja menevät itsestään ohi ja se vaihe nyt vaan täytyy kestää. Totean, että aika maaginen yhteensattuma kun oireet alkavat ja loppuvat samana päivänä tippojen kanssa. Vastaus on vaan, että "joo no voihan niihin kai joku reagoida mutta niitä tippoja ei saa lopettaa". Kiitti avusta...

Kaverille sanottiin neuvolassa, että D-vitamiinitipat aiheuttavat lähes aina vatsavaivoja ja niiden antaminen pitää aloittaa varovasti yhdestä tipasta, ja jos yhdet ei sovi niin kokeilkaa toista merkkiä. Just joo, vähän on eri ohjeet...

Sitten ostamaan kolmansia tippoja, siinä apteekissa oli tarjolla vain Jekovit joten ostin sitä vaikka vierastinkin etanolipohjaisuutta, mutta ei ainakaan ole öljypohjainen kuten D-tipat ja Gefilus. Aloitin tippa kerrallaan: tadaa, ei vatsavaivoja. Nyt annos on nostettu jo kolmeen. Pientä käninää on ollut, mutta se voi tietysti olla jotain muutakin. Pääosin meillä on nyt tyytyväinen ja vatsavaivaton vauva.

Mielestäni on pelkästään loogista, että hiljattain toimintansa aloittanut ruoansulatuselimistö VOI reagoida kaikkeen ylimääräiseen. Lisäksi tipoissa näyttää olevan keskenään suuria eroja. Siis ei varmaan se itse D-vitamiini sinänsä mitään aiheuta, mutta entäs se öljy, alkoholi tai muu aine mihin vitamiini on liuotettu?

Meillä saatiin neuvolasta eka Jekovit-pullot heti, kun hoitaja tuli käymään syntymän jälkeen kotona ja siitä lähtien on Jekovitia ollut eikä koskaan vatsavaivoja. Neuvolan hoitaja kertoi, että tämä on ollut varsin siedetty... Poika nyt puolitoista vuotias
 
Viimeksi muokattu:
nii nii
Tässä minun ajatuksiani aiheesta:

Kannattaa tosiaan kokeilla eri merkkejä, jos vatsavaivat näyttävät liittyvän tippoihin. Minä hankin "fiksuna" tyttönä vauvalle Gefilus + D-tippoja kun ajattelin niiden ennaltaehkäisevän vatsavaivoja. Kun pullo loppui, niin jouduin vaihtamaan merkkiä, kun apteekin valikoimiin ei kuulunutkaan enää em. tipat. Merkin vaihtoon loppuivat myös vatsavaivat. Neuvolan terkkari oli tietenkin epäileväinen sen suhteen voisiko maitohappobakteeri olla vatsavaivojen aiheuttaja, koska senhän pitäisi päin vastoin lievittää vaivoja... Neuvolan lääkäri taas sanoi kuulleensa monen äidin kertovan samaa kuin minä ja suositteli jättämään maitohappobakteerit kokonaan pois vaikka siihen ei mitään tieteellistä perustetta olisikaan.

On niin henkilöstä kiinni miten joustavia minkäkin asian suhteen neuvolassa ollaan. Joku sanoo että on ihan sama mitä d-vitamiinia käytät kunhan käytät. Jotkut suosivat Jekovit -merkkiä siksi, että sitä on ollut myynnissä vuosikaudet (oletteko muuten maistaneet miten pahaa se on!!). Apteekkialan ihmiset neuvovat ehdottomasti valitsemaan jonkun D3 vitamiinin, koska se imeytyy paremmin kuin perinteiset D2 vitamiinit.

Oman järjen käyttö sallittua.... Meillä on kahden lapsen kohdalla merkki vaihtunut moneen kertaan apteekin valikoimista riippuen, mutta onneksi ei ole tullut mistään muusta vaivoja ja kaikki ovat maistuneet hyvin. Nykyisen valitsen vitamiiniksi aina sellaisen D3 valmisteen joka säilyy huoneenlämmössä. Kulkee helpommin mukana reissussa.
 
Olen
eikä tällaisia suosituksia ollut aikoinaan puoleen tai toiseen.

Kumpikin, tytär ja poika ovat nykyään hyvässä kunnossa ja hyvissä ammateissa.

En tiennyt suosituksista mitään tietysti tämän ikäisenä, mutta ruokin kumpaakin parhaani mukaan, maalaisjärjellä.

Eikö jokainen ihminen tiedä, mikä on hyvä lapsen terveyden kannalta.

No minä en kaiketi tiennyt, kun neuvola määrää nykyään D-vitamiinia, mutta aikanani en tiennyt mitään tästä, ja kaikki vain sujui. Eikä mitään vaurioita syntynyt "tietämättömyydestäni". Tietysti lapsille annettin kalanmaksaöljyä, ja jokainen lapsi "yökkäsi" sen saman tien ylös.

Kirjoitin tämän lukiessani ketjua vain sivusilmin.

Nimimerkit Annukka ejk ja Sudenmarja tietävät asioista enemmän kuin minä aikoinaan ja pärjäävät.

Hyvä, että elin aikoinani kolmen lapsen kanssa "tietämättömyyden aikaa."
 
meil,
Meillä Gefilustipoista tuli myös kamalat vatsavaivat. Meillä myös mies reagoi heti maitohappobakteereihin vatsallaa, eli ei ne kaikille sovi. Aloitettiin sitten jekovi, eikä mitään vatsavaivoja ole tullut. Nyt on pullo loppu ja neuvolan ohjeistuksen mukaan pitäisi siirtyä d-tippoihin. No, täytyy varmaan niitä kokeilla, mutta vaihdan kyllä takaisin Jekovitiin, jos vatsavaivat alkavat uudestaan. Meillä ei muutenkaan nukuta hyvin, joten en halua lisää ongelmia nukkumiseen. Juu, Jekovitissa on tuota D2 vitamiinia kun D-tipoissa on D3:sta mitä nykyään suositellaan. Meille neuvolassa kuitenkin sanottiin, että jos vatsavaivat jatkuvat tuosta uudesta vitamiinista, niin on parempi antaa Jekovitia kuin olla antamatta ollenkaan. Ne on kuitenkin vain suosituksia ja kyllä siitä D2 vitamiinistakin on ilmeisesti hyötyä.Vielä kolme vuotta sitten ei paljoa muuta suositeltukaan kuin Jekovitia.
 
Ewe
Mä en ole yhdellekkää lapselleni, joita mulla on kolme, antanut tippoja pienestä pitäen. Vasta 2-vuotiaana olen alkanut antamaan vitamiineja ylipäätään, pillereinä, joita he syövät mielellään. Olen sitä mieltä, että jos nuorena altistaa kropan vaatimaan vitamiineja, et voi myöhemminkään toimia ilman niitä. Vähän sama juttu esim. kahvin kanssa teillä aikuisilla. Kuinka moni saa päänsäryn jos jää kupilliset juomatta? En viitti lapseni roppaa altistaa vaatimaan itelleen tippoja. Ja mitä mä oon saanu? Ihanat, hyvinvoivat lapset jotka ei turhasta itke. Säännöllisen päivärytmin, jok' ikiselle, ei vaivoja ei mitään.
 
syökää kasviksia
D-vitamiinista:

D-vitamiini

Kannattaa etsiä mahdollisimman vähiten lisäaineita sisältävä valmiste.

Myös kuivapillerit voi murskata ja syöttää vauvalle, jota ei vielä syö kiinteää ruokaa.

Öljypohjaset tipat kannattaa antaa ruuan puolvälissä, jos maha sen kestäsisi.

Kokeilkaa kaikkea.
 
kiitos,
Voi että, nyt mä lopetan d-vitamiinin annon, niin mun lapsista tulee ihania lapsia joilla on säännöllinen päivärytmi. Nyt ne on niin kamalia rytmittömiä lapsia. Onneks löysin tämän kirjoituksen, Kiitos!
 
rarlinherezek
no jooh
Mä en ole yhdellekkää lapselleni, joita mulla on kolme, antanut tippoja pienestä pitäen. Vasta 2-vuotiaana olen alkanut antamaan vitamiineja ylipäätään, pillereinä, joita he syövät mielellään. Olen sitä mieltä, että jos nuorena altistaa kropan vaatimaan vitamiineja, et voi myöhemminkään toimia ilman niitä. Vähän sama juttu esim. kahvin kanssa teillä aikuisilla. Kuinka moni saa päänsäryn jos jää kupilliset juomatta? En viitti lapseni roppaa altistaa vaatimaan itelleen tippoja. Ja mitä mä oon saanu? Ihanat, hyvinvoivat lapset jotka ei turhasta itke. Säännöllisen päivärytmin, jok' ikiselle, ei vaivoja ei mitään.
Mulla on tähän kaksi sanaa: riisitauti ja osteoporoosi. Lasten D-vitamiinin riittävän saannin turvaaminen ei ole MITENKÄÄN verrattavissa aikuisten kofeiiniaddiktioon.
 
Viimeksi muokattu:
30µg
Raskaudenaikainen D-vitamiinin puute heikentää sikiön synnynnäistä immuunisuojaa

Äidin D-vitamiinin puute raskauden aikana heikentää lapsen luontaisen immuunivasteen kehittymistä ja voi altistaa syntyvän lapsen muun muassa autoimmuunitaudeille, kuten ykköstyypin diabetekselle. Raskaana olevien ja hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisikin kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin riittävään saantiin, suomalaisasiantuntijat muistuttavat.

- Tutkimusten valossa kaikkien hedelmällisessä iässä olevien naisten olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota riittävään D-vitamiinin saantiin jo raskautta suunniteltaessa, jotta äidin elimistön D-vitamiinipitoisuus olisi riittävä sikiön immuunivasteen kehittymiselle, Lamberg-Allardt toteaa.

Tutkimusten mukaan D-vitamiinin vajaus on yleistä.


n. 40 000 suomalaista sairastaa I-tyypin diabetesta.

Vuonna 2001 tehty syntymäkohorttitutkimuksen mukaan 50µg/vrk D-vitamiiniannokset lapsilla vähensivät ykköstyypin diabeteksen riskiä 88 % . Virallinen suositus on 10µg/vrk edelleen. Tämä sairaus lisääntyy 4% vuosivauhtia, koska riittävän D-vitamiinin saanin ja I-tyypin diabeteksen yhteyttä ei tutkita.
Diabetes


Imeväisille D3-tippoja: D-tipat, Minisun Drops, Bioteekin TEHO D-tipat, Disney tipat, Gefilus Tipat + D3 tai DeviSol Drops

Tutkimussuunnitelma:
2-viikon ikäisestä 2-vuotiaaksi asti annetaan joko 10µg tai 30µg D3-vitamiinia päivässä ja seurataan mm. autoimmuunitautien syntymistä.

Through several pathways, vitamin D deficiency has been associated with adverse effects on growth and calcium metabolism, but also on a variety of biological processes, such as immunity, allergy, development of autoimmune diseases and defence against infections. Since serum concentrations of vitamin D in Finnish infants are below optimal regardless of recommended vitamin D substitution the substitution recommendation may be inadequate. This randomized, controlled, double blinded study aims to evaluate the effect of recommended (400 IU, 500 infants) and 1 200 IU (500 infants) daily vitamin D substitution, given from 2 weeks to 2 years of age, on growth, neurologic and cognitive development, frequence of infectious diseases, allergic symptoms, and development of immunoregulation assessed at 2 years of age. The study will be funded from special government subsidy.
Vitamin D Intervention in Infants, VIDI
 

Yhteistyössä