Cymbalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sydämentykytyksiä ja ahdistuneisuutta oli alkuun. sitten olo koheni, sain sitä siis masennukseen ja kipuihin myös. auttoi, mihin pitikin mutta lopetin sivuvaikutusten takia: hirmu pistelyt ja kipinät naamassa ja kaulalihaksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Cymbaltasta kamalan huono olo moneksi viikkoa, haukotutti sietämättömästi ja eka viikkona ei paljoa tullut yöllä nukuttua. Muutenkin olo kuin lumiukolla pihalla. Ei sopinu mulle, jätin pois. Nykyään käytössä Cipralex ja se toimii!

Mulla täysin samat sivuvaikutukset tuon Cymbaltan kanssa, nyt Cipralex ja hyvin sopii!
Mulla taas meni ihan toisinpäin: Cipralex teki mut täysin apaattiseksi ja flegmaattiseksi. Cymbalta taas on tasoittanut elämää kummasti. Ihan alussa oli voimakasta hienhajua ja lievää pahoinvointia. Nyt puolen vuoden käytön jälkeen en huomaa mitään sivuoireita, mutta kun unohtaa ottaa parina päivänä tabletin niin paha olo iskee.

jatkan vielä edelliseen viestiin:

halut ovat ennallaan, hikoilu normalisoitunut. Ahdistuksen terävin kärki taittui nopeasti, enää en huomaa sitä juuri lainkaan. Masennus on kurissa ja ns. tasoittunut, asioita pystyy pohtimaan ja elämää laittamaan järjestykseen kun oma olo ei ole niin paha.

mulla vaihdettiin cipralex cymbaltaan juuri siki, että meni kaikki halut ja jotenkin tunto sänkypuuhissa. lääkäri sanoi, että kyseessä on elämännlaatuun vaikuttava asia, joten vaihtoi mielellään.

cymbaltallakin on tullut pahoja masennuksia. lähinnä huomaan syöväni tuota lääkettä silloin, jos aamulla on jäänyt ottamatta, niin iltapäivällä alkaa kiertohuimaus ja mieliala laskee hurjasti.

syön myös mirtatsapiinia masennukseen ja uskon, että se on se, joka pitää minut suht kunnossa.

Itse söin masennukseen cymbaltaa n. vuoden verran, nyt pari viikkoa sitten lopetin.

Aloitin vahingossa suoraan 60mg:llä (piti aloittaa 30mg), ja alkuun oli pari päivää huono olo. Muistan myös olleeni todella väsynyt aloittamisen aikoihin, mutta terapeutin mukaan se on tavallaan hyvä, koska silloin saa sitä lepoa mitä kaipaa. Heti lääkkeen aloittamisen jälkeen päivittäinen, syvän masentunut olo (ilman mitään syytä, jatkuva itkuisuus) hävisi.

Itse koin lääkkeen positiivisesti, tärkeintä oli, että se vei sen selittämättömän pahan olon pois. Terapia tietysti lopulta tärkeämpää.

Seksihaluja ei pahemmin lääkkeen aikana ollut, mutta ei niitä kyllä silloin masentuneenakaan ollut. Halut alkoi palailla jo ennen lääkkeen lopettamista, mutta huomasin, että enemmän palautuivat sitä mukaa kun lääkettä jätti pois.

Ennen cymbaltaa kokeilin pariakin eri masennuslääkettä (mm.cipralex), masennusoireet ryöpsähtivät pahemmaksi, lihoin 10 kg kolmessa kuukaudessa, suu kuivui, ja olin aivan seis. Olisin voinut tuijottaa seinää.
Sain vihdoin läkärin vaihtamaan lääkettä, ja nyt olen käyttänyt cymbaltaa. Kaikki edellämainitut vaivat katosivat, ja hiljalleen mielialakin nousi. Annostusta nostettiin 60mg:sta 90:n työjaksamisen takia, ja nyt toivon, että tilanne pysyisi yhtä hyvänä pitkään.

En pidä lääkkeiden syönnistä, ja periaatteelisesti en haluaisi syödä ylimääräisiä lääkkeitä. Mutta kun takana on yli 10 vuotta vakavaa masennusta sekä ahdistusta tatraumaoireilua, olen joutunut hyväksymään, että joskus sille ei ole vaihttoehtoa.

Cymbaltalla hävisi myös 15 vuotta jatkunut kipu, joka syntyi lapsena murtuneesta häntä - ja ristiluusta. Kipukin varmasti lisäsi masennusta.