Heippa taas!
Nyt kun alkaa jo kevättämään, ajattelin kommentoida taas käyttökokemuksiamme Croozer kid 2:stamme talven ajalta, siltä varalta että joku niitä kaipailee kun alkaa miettiä pyöräkärryn hankintaa, oli kärry sitten mikä tahansa..
Ollaan koko talvi käytetty Croozeria lasten päivähoitokuljetukseen, pahimpina pakkaspäivinä eli kun mittari on mennyt alle -10 ( minulla raja tässä kohtaan) tai - 15( mieheni raja), ollaan viety autolla. Croozer kulkee ihan hyvin yli 5cm lumessa, mutta raskaampaa polkeminen tietty on. Lapset kyydissä ulkovarusteissa ja hyvin ovat pärjänneet. Nyt kun on liukkaat kevätkelit, pidän parin viikon tauon kun en uskalla luistella pyörällä, mies kyllä vei poikia kärryllä. Kaaduin kerran pyörällä kun hitaalla vauhdilla takapyörä suti ylämäkeen kääntyessäni, mutta kärryn nivel estää kärryjä kaatumasta eli vain minä ja pyöräni otettiin maakosketus. Kärry antaa yllättävän hyvin vakautta talviliikkumiseen. Muutaman kerran olen joutunut talvella pyöräilemään ajoradalla lun pyörätielle ei ole mahtunut lumien takia, mutta soitto kaupungin huoltonumeroon ja seur aamuun mennessä jalkakäytävät on aurattu.
Jos lähestyy kävelijää takaa, soittokellolla heidät saa väistämään, mutta joutuu usein soittamaan useammin kunnes katsovat ärtyneenä miksi ei riitä kun menevät sivuun. Olen hihkaissut että olen leveä kuljetus ja yleensä ihmiset nauravat ja väistävät enemmän. Joskus huudellaan perään että onko sulla siellä koira vai lapsi ja kun vastaan että kaksi lasta, saan kommentin että on siinä polkemista..
Kärry toimii talvella siis lähes yhtä hyvin kuin kesällä, mutta hieman sen läpinäkyvät seinät meinaa huurtua joskus. Asiaa auttaa pieni pehmolelu hyttysverkin ja muoviverkon välissä etureunassa tai takaluukun kannen pitämien auki. Oletan huurtumisen liittyvän lasten hengittämisen kosteuden tarrautumisesta muoviseiniin. Hyvin kärry kestää nököttää pihalla koko päivän päivähoidon pihassa odottamassa kotimatkaa.
Meillä on ollut croozer kid 2 nyt vuoden päivät ja tähän mennessä on tullut vastaan seuraavat ongelmat:
- pyörään liitettävän tangon muovieristeen toinen puoli katosi=> hieman hankalampi ujuttaa pyörässä olevaan tappiin, mutta äkkiä siihen tottui, uusi maksaa 28e, jos haluaa tilata ( kärry tilattu Hollannista)
- Juoksupyörän läpi menevä kiinnitystapin irto-osat lapsi hautasi maahan=> uusi osa löytyi ihan peruspyöräkorjaamolta 5e
- Yksi neppari siinä työntökahvan kiinnityssokan kohdalla lähti irti=> täytynee laittaa siihen kohtaan joko uusi nepparin puolikas tai tarra, kunhan jaksan, käyttöä ei estä.
- Lisäksi ongelma, joka koskenee kaikkia pyöräkärryjä eli polkupyörästä lentää rapaa kärryn etumuoviin vesikelillä, korjaantui kun polkupyörän rapakaarta jatkoi muovipalalla. Vastaavasti talvella siihen edessä olevaan turvakaarena toimivan metalliputken päälle kertyy muuta sentti lunta, joskus hiekoutussoraa eli kannattaa harjata tai pyyhkiä kädellä pois ennen kuin raahaa sivuttain sisälle ettei kaikki sora ole eteisen lattialla.
- Muoviseinät huurtuu ajoittain, tuuletus paranee pienellä pehmoleluheijastimella etuverkon ja - etumuovin välissä.
- Pyöräkärry herättää huomiota ja kyselyjä niin päivähoidon pihassa kuin kaupassakin, joten kannattaa varustautua hymyihin ja kyselyihin.
Eipä muita ongelmia, sellaisia hopeisia pitkulanmallisia heijastimia lisäsin kaikkiin renkaisiin varan vuoksi. Ollaan oltu tyytyväisiä ostokseen, mennään varmaan ensi vuosi vielä tällä, kunnes isompi lapsi alkaa kulkea omalla polkupyörällä päivähoitomatkat. Juoksupyörän käyttö on vähentynyt kun lähinnä viedään päivähoitoon ja takaisin, usein otan mukaan sen pienen etupyörän ja käydään kotimatkalla croozerilla kaupassa ja sitten loppumatkan kärry painaakin jo ikävästi kun lapset ja ruokaostokset mukana.. Kärryn saa jättää päivähoitoon, joten hakijan ei tarvitse olla sama kuin viejän, kun pakettiin kuului liitäntä osa kahteen polkupyörään.
Meillä oli siis Hollannista tilattu kärry, jossa säästettiin lähes 200e täältä ostettuun verrattuna eikä säästöä ole tarvinnut onneksi kuluttaa kärryn korjaukseen jos takuut ei toimikaan tässä maassa..
Äiti, jolla on kyllä kunto kasvanut pyöräkärryn kuljetuksen myötä hyötyliikunnan mukana.