Cooperin testi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuo monen (ainakin minun) kauhistus koulussa on alkanut pyöriä mielessä kuntoiluharrastuksen myötä. Kuinkahan paljon siinä jaksaisi tällainen melkein 40v vanhus. Onko kukaan juossut sitä sellaisena testinä itselleen? Olisiko se hassu/hullu tapa seurata kunnon kehittymistä?

Alle nelikymppiselle naiselle yli 2500m tulos on erinomainen ja saman ikäiselle miehelle yli 2700m. Minun mielestäni nuo ovat hiukan alakanttiin, koska aktiivinen kuntojuoksija lataa tauluun yli 3000m tuloksen heittämällä. Urheilijat sitten yli 4000m.

Minäkin laskeskelin, että hitaan lenkin vauhdilla pitäis mennä n. 2km, joten ei tuo erinomaisen tuloskaan niin mahdottoman kauas jäisi. Ja olen todella vasta pari kuukautta harrastanut juoksua.

[QUOTE="vieras";26967472]Minäkin laskeskelin, että hitaan lenkin vauhdilla pitäis mennä n. 2km, joten ei tuo erinomaisen tuloskaan niin mahdottoman kauas jäisi. Ja olen todella vasta pari kuukautta harrastanut juoksua.[/QUOTE]

Hitaan (pitkiksen?) lenkin vauhtisi on siis 6,00min/km, joka on minun mielestäni aloittelijalle(?) aikamoista vauhtia! :) Tavallisesti kun aloittelijat juoksevat pitkiksiä n. 7min kilometrivauhtia ja peekoot menevät ehkä 6,30-6,45min/km tjsp.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26967514:
Hitaan (pitkiksen?) lenkin vauhtisi on siis 6,00min/km, joka on minun mielestäni aloittelijalle(?) aikamoista vauhtia! :) Tavallisesti kun aloittelijat juoksevat pitkiksiä n. 7min kilometrivauhtia ja peekoot menevät ehkä 6,30-6,45min/km tjsp.

Minun lenkkini eivät ole vielä kovin pitkiä. En jaksa juosta 10 km järkevällä asennolla vaan siinä tulee kipuja kun asento menee vääräksi. Juoksen reilun 6km:n lenkkejä. Vauhti vaihtelee päivän kunnon mukaan.
Pitäisikö yrittää keventää vauhtia ja jatkaa pikkasen matkaa, jos haluaa parantaa kestävyyskuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26967424:
Alle nelikymppiselle naiselle yli 2500m tulos on erinomainen ja saman ikäiselle miehelle yli 2700m. Minun mielestäni nuo ovat hiukan alakanttiin, koska aktiivinen kuntojuoksija lataa tauluun yli 3000m tuloksen heittämällä. Urheilijat sitten yli 4000m.

Niin no, eiköhän luvussa ole mukana tämmöiset penkkiurheilijatkin ;) Harrastan lähinnä vain hyötyliikuntaa, joten minulta jäisi varmasti juoksematta tuo aika, oliko se 10 min.? Kävellä voisin, mutta juossut olen viimeksi koulussa.

Kokeilin itse ihan huvin vuoksi jokunen vuosi sitten. En siis harrasta minkäänlaista juoksua, mutta kävelylenkkejä (ei edes kiivastahtisia) teen.

Juoksin juuri ja juuri sen 2 km, ja olin kyllä aika sippi, mutta tyytyväinen.

Olin 40 v.

[QUOTE="vieras";26967579]Minun lenkkini eivät ole vielä kovin pitkiä. En jaksa juosta 10 km järkevällä asennolla vaan siinä tulee kipuja kun asento menee vääräksi. Juoksen reilun 6km:n lenkkejä. Vauhti vaihtelee päivän kunnon mukaan.
Pitäisikö yrittää keventää vauhtia ja jatkaa pikkasen matkaa, jos haluaa parantaa kestävyyskuntoa.[/QUOTE]

No niin, vaikuttaa siltä, että sinulla todellakin on tuota vauhtia hiukan liikaa. Jos olet aloittelija, niin seuraa mieluummin sykettä ja lenkkiin käytettyä aikaa, kuin sitä vauhtia. Koeta tehdä yksi pidempi (noin 2 tuntia) lenkki kerran viikossa (syke n. 75% maksimista). Ei haittaa vaikka kävelisitkin välillä, pääasia että saat suoritukseen kestoa. Viikon muut lenkit kannattaa pitää lyhyempinä, jotta kokonaisrasitus ei kasva liiaksi; näistä lenkeistä kun on tarkoitus myös palautua. :)

On aika sama lähteekö tuosta pienentämään tehoa ja lisäämään aikaa vai pitäisikö tehon samana ja lisäisi aikaa maltillisemmin. Molemmat toimivat ja parempi vaihtoehto riippuu tavotteesta ja "tunteesta". Pääasia on progressio. Kun progressio lakkaa otetaan kevyt ja aloitetaan uusi progressio. Tässäkään on turha miettiä alkuun mitään 4vk:n kiertoa, sillä alkuun voi vetää sopivasti paljon pidempään nousujohteista

Mä en kyllä tajua, että miten voi olla niin huono kunto, että pääsee vain hikisesti 2 000 metriä. Mä eli aika epäterveellistä elämää ikävuosina 25-35v. Poltin röökiä paljon, juopottelin, söin epäterveellisesti. Parhaimmillaan painoa oli 118 kg, pituus 188cm. Sitten päätin aloittaa uuden elämän. Tuossa vaiheessa, 35v, painoin 105 kiloa ja lähin sitten alkuun testaamaan urheilukentällä Cooper-kunnon. No tulos oli 2300m. Tuossa rapakunnossa. Kuukauden lenkkeilyä ja muutakin + parempaa ruokaa niin vedin sitten jo 2800m. Kolmen kuukauden päästä meni 3000m yli heittämällä.

Miten voi saada ittensä niin surkeeseen kuntoon, että 2000 metriä menee? Ymmärrän toki jos on ihan järkyttävä valas, mutta siis jos kroppa edes hämärästi muistuttaa ihmistä niin luulis ny 2000 metrii vetävän tosta vaan.

Vai onko miehet sitten niin paljon edellä tossa hommassa?

[QUOTE="hippi";26967754]On aika sama lähteekö tuosta pienentämään tehoa ja lisäämään aikaa vai pitäisikö tehon samana ja lisäisi aikaa maltillisemmin. Molemmat toimivat ja parempi vaihtoehto riippuu tavotteesta ja "tunteesta". Pääasia on progressio. Kun progressio lakkaa otetaan kevyt ja aloitetaan uusi progressio. Tässäkään on turha miettiä alkuun mitään 4vk:n kiertoa, sillä alkuun voi vetää sopivasti paljon pidempään nousujohteista[/QUOTE]

Kaikki yllä kirjoitettu on tietysti totta, mutta useimmilla aloittelijoilla yksittäisen lenkin tehon laskeminen on parempi vaihtoehto kahdestakin syystä. Ensinnäkin pienemmällä teholla saadaan enemmän aikaa ja kilometrejä samalla rasitustasolla ja toiseksi, seuraavalle lenkille lähtöä helpottaa, kun edellisestä on jäänyt "hyvä fiilis" (eli olo ei ole ollut puolikuollut lenkin jälkeen). Tulosten syntymisessä tärkeintä on säännöllisyyys, seuraavaksi tulee määrä ja vasta kolmanneksi teho.

[QUOTE="Mies";26967786]
Miten voi saada ittensä niin surkeeseen kuntoon, että 2000 metriä menee? Ymmärrän toki jos on ihan järkyttävä valas, mutta siis jos kroppa edes hämärästi muistuttaa ihmistä niin luulis ny 2000 metrii vetävän tosta vaan.
[/QUOTE]

Ketjun aloittaja puhui normaalista lenkkivauhdista, ei Cooperin testi -vauhdista. Jos haluaa kehittyä, jokaista lenkkiä ei voi vetää hampaat irvessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26967814:
Ketjun aloittaja puhui normaalista lenkkivauhdista, ei Cooperin testi -vauhdista. Jos haluaa kehittyä, jokaista lenkkiä ei voi vetää hampaat irvessä.

Tai vaihtoehtoisesti sitä hampaat irvessä juoksemisen määrää tarkkaillaan. Esim. vaikka siten, että juostaan vaikka alkuun 3 * 4 minuuttia jollakin nopeudella, vaikka sillä coopperin tavoitenopeudella. Sitten siihenkin progressio jollakin tavoin. Jos tavoite on coopperissa, niin 4 minuutin kesto on aika jees, mutta toistoja voi ottaa enemmän tai vähentää välissä olevia palautumisaikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26967814:

Puhui nimenomaan kunnon testaamisesta Cooperilla. Silloin vedetään täysillä. Toki sitä voi tehdä esim. kerran kuussa. Tosiaan vieläkin ihmettelen, että voiko jollain olla niin paska kunto, että pääsee Cooperissa vain 2000m.

Tyttö 14v sanoi että he juoksivat jotain 6 min sen testin. Repesin. Ei tyttö vissiin ollu oikein sisäistänyt testinä... Itse juoksin 15v 3150m ja vielä ammattikoulussa 2800m. Juoksin kilpaa silloin. Nyt nilkat nyrjähtäny, etten enää voi edes haaveilla juoksemisesta:(

[QUOTE="äiti";26969825]Tyttö 14v sanoi että he juoksivat jotain 6 min sen testin. Repesin. Ei tyttö vissiin ollu oikein sisäistänyt testinä... Itse juoksin 15v 3150m ja vielä ammattikoulussa 2800m. Juoksin kilpaa silloin. Nyt nilkat nyrjähtäny, etten enää voi edes haaveilla juoksemisesta:([/QUOTE]

Mitä tapahtui, kun tulos romahti silloin kun sen olisi pitänyt vielä kasvaa?

Puhui nimenomaan kunnon testaamisesta Cooperilla. Silloin vedetään täysillä. Toki sitä voi tehdä esim. kerran kuussa. Tosiaan vieläkin ihmettelen, että voiko jollain olla niin paska kunto, että pääsee Cooperissa vain 2000m.

Isämies on oikeassa, tarkotin todellakin, että laskelman mukaan lenkkivauhdilla menis se n. 2000m. Olisi mielenkiintoista katsoa, paljonko jaksan juosta testimielessä. Tätä en ole siis vielä tehnyt, mutta saatanpa piakkoin kokeilla.

Täällä taas jotkut miehet uhoaa. Minäkin juoksin nuorena lähes 3000 m ja nyt 43v 2330 m. Luulin sen olevan huono tulos, mutta ikäiselleni naiselle tulos on tosi hyvä, ei mikään rapakunto.Ja puoimaratonkin menee ihan kelpoaikaan. Joten voit ap käyttää sitä mittarina ja myös kunnon kehityksen tarkkailuun.

Täällä taas jotkut miehet uhoaa. Minäkin juoksin nuorena lähes 3000 m ja nyt 43v 2330 m. Luulin sen olevan huono tulos, mutta ikäiselleni naiselle tulos on tosi hyvä, ei mikään rapakunto.Ja puoimaratonkin menee ihan kelpoaikaan. Joten voit ap käyttää sitä mittarina ja myös kunnon kehityksen tarkkailuun.

Juuri näin.

Ihan sama, mitä mittaria itse käyttää. On se sitten tuttu lenkki, coopperi, puolimaraton, kympin aika, vitosen aika jne. Aivan sama. Käyttää sitä, mitä itsestä on mielekästä seurata. Ja vaikka kaikkia jos sikseen tulee.

Noita 3000 armeijassa juosseita on muuten paljon niissäkin, jotka ovat käyneet armeijan aikana jolloin ei vielä ollut olemassa koko cooperin testiä

No ei tässä mulla mitään uhoa ollu. Kerroin, että olin ihan rapakuntoinen ja silti meni 2300. No kaipa naiset sitten on ihan eri sarjassa. Jos jaksat puolimaratonin vetää niin hattua nostan sille. En uskois että kukaan 2330. Cooperissa juokseva jaksais. Mut ilmeisesti naiset ei saa Coopperiin puristettua kaikkia mehuja. Naiset ei osaa rääkätä ittestään kaikkea.

No ei tässä mulla mitään uhoa ollu. Kerroin, että olin ihan rapakuntoinen ja silti meni 2300. No kaipa naiset sitten on ihan eri sarjassa. Jos jaksat puolimaratonin vetää niin hattua nostan sille. En uskois että kukaan 2330. Cooperissa juokseva jaksais. Mut ilmeisesti naiset ei saa Coopperiin puristettua kaikkia mehuja. Naiset ei osaa rääkätä ittestään kaikkea.

Ikäiselleni naiselle erinomaisen raja on ainakin joissakin taulukoissa 2300 m. Itse laskin tuloksella myös hapenottokyvyn, kaava löytyy netistä ja senkin mukaan pituuteen, painoon ja ikään suhteutettuna tulos on erinomainen. Puolikkaita on takana useampi, nyt 43v tulos oli hiukan päälle 2 tunnin, eli noin 6 min / km koko matka. Että kyllä vaan jaksaa ja vielä hymyssäsuin. :)

Oletko huomannut, että myös kilpaurheilussa on eri sarjat naisille ja miehille? Mistähän moinen? :D

Yhteistyössä