Cookiesit, virukset, elektroninen valvonta ym. ja yksityisyydensuoja. Mitä mieltä, missä menee raja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 774
19 180
113
Olen väsynyt.
Poistin juuri vaivalla yhden viruksen joka tutkaili mun käyttäytymistä ja polkuja netissä. No, virukset eivät ole yleisesti sallittuja, mutta ilmeisesti tälläkin sivustolla on cookieseja. Jos kuukletan jotain niin eikös se tieto mene Usaan. Facebook tarjoaa ystävyyksien ylläpitämistä mutta ei huvita se tieto että omat tiedot pyörivät sieltä lähtemisenkin jälkeen _jossain_.

Mä ymmärrän jonkinasteisen valvonnan. Tullitarkastukset, kauppojen ja kaupungin keskustan kameravalvonnan, EU:n byrokraattiset säädökset. Ymmärrän jopa jonkinasteisen maiden välisen vakoilun. Suomessa on vähän rikollisuutta, mutta voi vaan kuvitella millaista se on muualla maailmassa.
Mutta silti tuntuu, että jos ennen osattiin arvostaa yksityisyyttä niin nyt siitä ollaan lähes vapaaehtoisesti luopumassa. Ok, ei ketään Googlen työntekijää taida kiinnostaa jokainen miljardi klikkaus, meidän tietomme pitäisi siis olla turvallisten ihmisten käsissä. Mutta miksi meitä pitää silti valvoa?

Onko valvonta nykyisin lähes ainoa keino rikollisuutta vastaan? Mua jotenkin huvittaa USA:n malli, eli että ei millään tapaa panosteta rikosten ennaltaehkäisyyn vaan hoidetaan rappioituneen kulttuurin tuotokset valvonnalla.

Toinen selitys löytynee mainosmaailmasta. Onhan sata kertaa helpompaa ja halvempaa tutkia ihmisten mieltymyksiä ja tapoja ja päätellä siitä mitä he meinaavat seuraavaksi ostaa, ja kohdentaa mainontaa sitä silmällä pitäen. Kuin että aina pistettäisiin tarjolle ne samat tuotteet jotka ei mene kaupaksi. Mutta tuosta tulee mieleen, että meneekö raha yksityisyyden edelle?

Hei, mua ei tarvitse ihan niin paljon valvoa, eikä satoja miljoonia muita tavis-kansalaisia. Mä en meinaa varastaa enkä murhata. Saanko edes ruokareseptin hakea Googlesta ilman että siitä tiedetään? Saanko kirjoittaa netissä sanaakaan ilman että ne sanat kerätään johonkin?

Joko seuraavaksi luetaan ajatuksia, niin että tiedetään mitä terroristeilla pyörii päässä?

Rupesin vaan näitä miettimään tuon iltalehden artikkelin myötä, kyseessä kansalaisadressi (sinänsä en luota adressien tehoon, mutta hyvä yritys sentään) yksityisyyden suojan kiristämisestä:

Lex Snowden -kansalaisaloite: Suomalaisten vakoilu halutaan kriminalisoida | Digiuutiset | Iltalehti.fi

Sieltä löytyi yksi mielenkiintoinen ajatus, kunpa toteutuisikin:

Lex Snowden -niminen aloite ei kuitenkaan Effin mukaan auta itse Snowdenia.
- Vastaavia tapauksia kuitenkin täysin varmasti tulee jatkossakin, joten on tärkeää laittaa lainsäädäntö kuntoon nyt. Lisäksi ehdotus nostaisi Suomen maailman johtavaksi maaksi yksityisyyden suojaajana. Tämä olisi varmasti erinomainen myyntiargumentti, kun päätetään pilvipalveluiden sijoittelusta.

Voi sitä raukkaa joka on osoitettu seuraamaan mun nettiliikennettä :oD Toivottavasti työterveys sponssaa mielenterveyspalvelutkin.

Joo, ei kyllä huvittaisi olla se tietojen kerääjä joka kerää mun googletukset jostain jalkasienestä ja peräpukamista...

Mä en jaksa henkilökohtaisesti välittää siitä jos joku herra-googeli näkee mun googletukset tai pystyy ip nuron perusteella päättelemään missä kaupungissa tätä näppäilen yms. Netti on kuitenkin niin täynnä kaikkea laitonta sisältöä jota kukaan ei pysty valvomaan saati sitten poistamaan (osa on sisältöä jota ei pysty edes näkemään, kun kutsuttu ryhmä), niin en jaksa uskoa että netin kautta tapahtuva valvona on niin yleistä mitä annetaan ymmärtää. Jos kaikkia meistä pystyttäisiin valvomaan niin mistä se laiton materiaali tulisi nettiin? ja miksi näitä ihmisiä ei laiteta vastuuseen teoistaan? no tietenkään siksi että kukaan ei tiedä kuka sen todellisuudessa on sinne laittanut.
Jokainen pystyy katoamaan netistä niin yksinkertaisesti että nyppää nettipiuhan irti seinästä ja puf, ip vaihtuu ja jäljittäminen täytyy aloittaa uudestaan...

Mä en jaksa henkilökohtaisesti välittää siitä jos joku herra-googeli näkee mun googletukset tai pystyy ip nuron perusteella päättelemään missä kaupungissa tätä näppäilen yms. Netti on kuitenkin niin täynnä kaikkea laitonta sisältöä jota kukaan ei pysty valvomaan saati sitten poistamaan (osa on sisältöä jota ei pysty edes näkemään, kun kutsuttu ryhmä), niin en jaksa uskoa että netin kautta tapahtuva valvona on niin yleistä mitä annetaan ymmärtää. Jos kaikkia meistä pystyttäisiin valvomaan niin mistä se laiton materiaali tulisi nettiin? ja miksi näitä ihmisiä ei laiteta vastuuseen teoistaan? no tietenkään siksi että kukaan ei tiedä kuka sen todellisuudessa on sinne laittanut.
Jokainen pystyy katoamaan netistä niin yksinkertaisesti että nyppää nettipiuhan irti seinästä ja puf, ip vaihtuu ja jäljittäminen täytyy aloittaa uudestaan...

Ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta silti tuntuu surulliselta että esim. rikosten ehkäisyssä ja tutkimisessa käytetään kohta ihan mahdottomia menetelmiä, ja varmaan kajotaan kohta ihmisen kehoon asti. Joku voisi viheltää pelin poikki.

Tuo vaikuttaa jollain tavalla niin..usalaiselta touhulta. Liian pitkälle menevältä terroristifobialta ja kohkaukselta. Liian järeiltä keinoilta, kun jotain suomalaista mökin mummoakin pitää jo vahtia, ettei vaan etsi netistä pullaohjeen sijaan pomminteko-ohjeita.

Pitäisi enemmän kehittää ennaltaehkäiseviä juttuja, kitkeä koulukiusaamista, hoitaa syrjäytyneet paremmin, ehkäistä rikollisuuden uusiutumista (usalaiset vankilat eivät todellakaan ole mitenkään ihmistä jalostavia paikkoja) jne. Tehdä jotain muuta, en tiedä että mitä.

[QUOTE="nainen";28700995]Siis kyllähän suomalaisiakin vakoillaan ja ihan sallistusti. Jokaikistä bittiä, jotka tässäkin kirjoitamme. Mitä ihmeen USA:n malli siis?[/QUOTE]

Mikäs taho Suomessa tavallisia kansalaisia valvoo? Ja millä valtuudella?

Justhan mä kerroin. Eli eri suomalaisilla sivustoilla on cookieseja joilla valvotaan surffauksia netissä, ja jos me halutaan yhtään pysyä mukana tässä yhteiskunnassa niin googlettaminen on aika pakollista. Facebook ei onneksi ole niin suosittu kuin ensin, mutta jossain vaiheessa siihen kuulumattomia pidettiin jo kummajaisena.

Kun jos ajattelee näiden varsinaista käyttötarkoitusta, niin:
-tämänkään sivuston, kuten monien suosittujen suomalaisten saittien tarkoitus ei pitäisi olla kerätä meistä tietoa, vaan mahdollistaa kävijöille hyviä keskusteluja (moderoinnin ymmärrän).
-Googlen tarkoitus ei pitäisi olla kerätä tietoa käyttäjistään, vaan tarjota mahdollisuus tietojen etsimiseen
- Samoin Facebook, joka ei tunnu aina edes yrittävänkään suojata käyttäjiensä yksityisyyttä kuin vasta sitten, jos joku niistä rikkomuksista älähtää.

Mutta totta, ehkei varsinainen turvallisuuskohkaus ja terrorismin torjunta ole vielä rantautunut Usasta Suomeen siinä määrin mitä se siellä on. Mutta silti, miksi cookiesit melkein kaikilla sivustoilla? Tulee vähän semmoinen olo että "koska me tarjoamme sulle jotain kivaa niin vastalahjana otamme sun nettikäyttäytymisestä vähän tietoja. " Ei mikään kiva diili.

Justhan mä kerroin. Eli eri suomalaisilla sivustoilla on cookieseja joilla valvotaan surffauksia netissä, ja jos me halutaan yhtään pysyä mukana tässä yhteiskunnassa niin googlettaminen on aika pakollista. Facebook ei onneksi ole niin suosittu kuin ensin, mutta jossain vaiheessa siihen kuulumattomia pidettiin jo kummajaisena.

Kun jos ajattelee näiden varsinaista käyttötarkoitusta, niin:
-tämänkään sivuston, kuten monien suosittujen suomalaisten saittien tarkoitus ei pitäisi olla kerätä meistä tietoa, vaan mahdollistaa kävijöille hyviä keskusteluja (moderoinnin ymmärrän).
-Googlen tarkoitus ei pitäisi olla kerätä tietoa käyttäjistään, vaan tarjota mahdollisuus tietojen etsimiseen
- Samoin Facebook, joka ei tunnu aina edes yrittävänkään suojata käyttäjiensä yksityisyyttä kuin vasta sitten, jos joku niistä rikkomuksista älähtää.

Juu, mutta tuo on hieman eri juttu kuin jos valtio tutkisi kansalaisten internet- ja puhelinkäyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28701142:
Juu, mutta tuo on hieman eri juttu kuin jos valtio tutkisi kansalaisten internet- ja puhelinkäyttöä.

Eikös Ruotsista käsin vahdita jokaisen suomalaisen puhelinkäyttöä? Siitä uutisoitiin jokunen vuosi sitten, en muista että mikä taho on kyseessä.

Entiedä kuinka tuoltavakoilulta ja tiedon keräämiseltä suojautua? Käyttää toista hakukonetta kuin Google, Bing on yksi vaihtoehto, mutta kuka tietää minne se keräätietoa. Auttaisiko ip:n salaaminen?

[QUOTE="vieras";28701159]Entiedä kuinka tuoltavakoilulta ja tiedon keräämiseltä suojautua? Käyttää toista hakukonetta kuin Google, Bing on yksi vaihtoehto, mutta kuka tietää minne se keräätietoa. Auttaisiko ip:n salaaminen?[/QUOTE]

Bing=Microsoft, ei yhtään parempi vaihtoehto Googlelle. Vaikeata on estää tietojen keräämistä, mut cookiesit ainakin voi estää selaimesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28701170:
Ei puhelinkäyttöä, siihen puuttuisi nimittäin Supo, vaan joidenkin internetpalveluiden kuten suomi24:n (palvelimet Ruotsissa) käyttöä...

Tämmöinen löytyi, se olikin vasta lakiesitys Ruotsissa, mutta lieneekö mennyt läpi?

Suomi huolissaan Ruotsin salakuuntelulaista | Yle Uutiset | yle.fi

"Ruotsin tiedustelupalvelu on saamassa laajat salakuunteluoikeudet, jotka ulottuvat myös suomalaiseen puhelinliikenteeseen. Ruotsin hallitus esittää maan puolustustusvoimien radiolaitokselle oikeutta valvoa Ruotsin rajat ylittävää puhelin- ja sähköpostiliikennettä.
---------------
Lakiesitys on nostanut Ruotsissakin vastalauseiden myrskyn. Koti- ja ulkomaanpuheluita on teknisesti vaikea erottaa toisistaan ja lisäksi monet sähköpostipalvelimet sijaitsevat ulkomailla.

Arvostelijoiden mielestä Ruotsista on nyt tulossa kansainvälinen kauhuesimerkki siitä, miten yksilönvapautta loukataan. Lain on määrä tulla voimaan kesällä, mutta sitä saattaa lykätä opposition vastustus."

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28701181:
Bing=Microsoft, ei yhtään parempi vaihtoehto Googlelle. Vaikeata on estää tietojen keräämistä, mut cookiesit ainakin voi estää selaimesta.

Mä yritin joskus pyöriä netissä ilman keksejä mutta silloin ei kaikki nettisivustot suostuneet aukeamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28701063:
Mikäs taho Suomessa tavallisia kansalaisia valvoo? Ja millä valtuudella?

Lue viestini uudestaan, en kirjoittanut että suomalaiset valvoo, vaan _suomalaisia_ valvotaan. Ihan avoimestihan ja julkisestihan tämä tapahtuu. Kaikki menee jenkkilään.

Valtuuksina on FRA 2006/07:63

Yhteistyössä