Collie kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivi

Vieras
harkitsen meille pk collieta.

onko sen turkki työläs? sopiiko se mielestäsi hyvin lapsiperheeseen? mitä tiedät collien luonteesta? onko jotain mitä pitäisi osata ottaa huomioon?

koira on 1,5v, ei siis mikään pentu enää.

olen kaikista tiedoista (en luuloista) erittäin kiitollinen =)

Ei se kovin työläs ole kunhan harjailee silloin tällöin. Sopii lapsiperheeseen kunhan kouluttaa(sama pätee toki kaikkiin koiriin). Me otettiin collie kun se oli n.vuoden vanha. Hyvin sopeutui. Tosin mä olin silloin 7v. Ei kai colliessa ole sen erikoisempaa huomioonotettavaa kun muissakaan roduissa. Kaikin puolin ihana koira.

Aivan ihana koira, mutta kannattaa olla todella varovainen lasten kanssa. En yleistä mutta tunnen kolme pk collieta ja jokainen tosi äreä karvoistaan, eli ei auta lasten vahingossakaan nyhtäistä. Tietysti jos on jo niin isot lapset että ymmärtävät olla kiskomatta, niin sitten ei varmasti ongelmia...

Collien turkki on todellakin työläs.Omasta mielestäni ei ole oikein moni lapsisen perheen lemmikki.Luonteeltaan meidän koira oli kiltti,seurallinen mutta vieraita ihmisiä kohtaa salakavala.Meillä oli collie 13 vuotta

meillä collieta sai kyllä väännellä ja käännellä ihan mitenlystäsi, eikä koskaan hermostunut. Turkki ei ole työläs, sitä ei saa pestä usein, eikä harjata. Ainoastaan korvanalusia pitää harjailla tiheään, koska pehmeäkarva takkuuntuu helposti, ja tassukarvat täytyy leikata tai muuten liukuu lattioilla hirveästi.

Collieta ei kannata ostaa vähänkään epäluotettavalta kasvattajalta, ja lonkkakuvaus kannattaa ehdottomasti vaatia ennen lopullista kauppaa.

Mulla oli pk collieuros 12v.
Turkki ei ollut mitenkään työläs, silloin tällöin kunnon kampaus/harjaus ja tassukarvojen leikkaus. Pesu tarvittaessa, mutta harvemmin. Luonteeltaan oli tosi kiltti uros sekä ihmisiä että toisia koiria kohtaan vielä vanhuksenakin. Kouluttaahan piti toki, mutta sehän on tiedossa jo etukäteen.
Erityisesti lapsiin suhtautumisesta en osaa sanoa mitään, koska meillä ei ollut silloin lapsia. Se mitä lasten kanssa oli tekemisissä, niin jäi mieleen ettei välittänyt niistä mitään, meni omiin oloihinsa (oli kyllä vanha jo silloin).

Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
kiitos ihanista vastauksista!

tosin turkin hoito-ohjeita tuli monenlaisia, jotta se jäi kyllä edelleen epäselväksi, eli onko työläs turkki vai ei...

Riippuu varmaan siitä millaisissa maastoissa koira liikkuu...meillä oli "siisti" kaupunkilaiskoira, joten mitään metsäretkiä tai mutakylpyjä ei juurikaan päässyt kokemaan :) Yhdesti eläisään oli täitä turkissa, joiden havaitseminen oli hankalaa pitkän karvan vuoksi, mutta kyllähän se jatkuva rapsuttelu ne paljasti. Nekin täit oli tulleet naapurin räksyttävältä pikku-Ressulta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
kiitos ihanista vastauksista!

tosin turkin hoito-ohjeita tuli monenlaisia, jotta se jäi kyllä edelleen epäselväksi, eli onko työläs turkki vai ei...

http://personal.inet.fi/koti/irokon.collies/hoitohet.htm
http://www.geocities.com/nellijanooralandia/collienhoito.htm

Suunnilleen vastaavilla ohjeilla meillä hoidettiin. Mun mielestä ei ole lainkaan työlästä.

Yhteistyössä