Colitis ulcerosa ja raskaus aika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hanna"

Vieras
Hei.

Sairastan colitis ulcerosaa,sairaus puhkesi vuosi sitten,diagnoosin sain keväällä. Tällä hetkellä minulla ei ole lääkitystä tähän koska asa-5 valmisteet ei sopineet ja oireeton kausi on kestäny jo kauan. Uusinta tähystys on ihan pian.

Mieheni kanssa meillä on suunnitelmissa kasvattaa perhettä,mihin vaiheeseen raskaus aika olisi hyvä suunnata? Mitä riskejä tuosta taudista voi olla raskaudelle ja voiko siitä tulla vauvalle jotain? onko raskauden seuranta tihenpää kuin normaalisti? Miten synnytys,olen lukenut että yleensä suositellaan sektiota,onko näin? Jos akuutti iskee ja joudun kortisonille,onko tästä vauvalle vaaraa?

Meillä on kolme lasta jo ennestään,näiden odotus ajat ja synnytykset on mennyt hyvin.

Hei "Hanna"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Ilmeisesti sinulla tuo tauti on aika lievänä ja onneksi olet ollut nyt oireeton pitkään. Tämä lienee hyvä vaihe raskaudelle, jos se on alkaakseen. Raskautta käsittääkseni seurataan kuten normaalia raskautta ja äitiyspoliklinikalla seuranta tapahtuu jos akutteja oireita. Ennustekaan ei eroa normaalista raskaudesta. Synnytystapakin on ilmeisesti normaali alatiesynnytys, tässä saattaa toki olla eroja esim paikkakunnittain.
Lääkitys raskauden aikana tarvittaessa on ok, ei ole vauvalle vaaraa. Joten onnea siis matkaan!

Hei :wave:

Minulla todettiin colitis ulcerosa 2006. Meillä on nyt kolme lasta ja neljäs haaveissa. Kaikki raskaudet on menneet hyvin ja lapset ovat syntyneet normaalisti alakautta. Raskauden aikana kävin verikokeissa useimmin kun ns. "normaaliraskaudessa". Ja minulla on ainakin tauti ollut oireeton joka raskauden ajan eikä synnytykseenkään jälkeen ole pahentunut vaikka kaikki lääkärit siitä joka kerta varoittivatkin.

Olen kärsinyt colitiksesta nuorempana ja tulehdus pääsi niin pahaksi, että paksusuolen poisto oli ainut ratkaisu henkeni pitimiksi. Onneksi matkassa oli tuuria ja taitava lekuri sai paksusuolen ja peräsuolen yhdistettyä J-pussiksi, joka on toiminut viimeiset 20 vuotta erinomaisesti. Silloin en uskaltanut ajatellakaan mitään raskauteen liittyvääkään, kun olin vain niin tyytyväinen, kun sain elää normaalia elämää. Nyt vasta vanhoilla päivillä raskauduin ja kaikki meni erinomaisesti. Synnytystavaksi halusin suunnitellun sektion, koska jos leikattu peräsuoli pääsee repeämään, löysät kakat housuissa tai vaipoissa tai avanne voivat olla sitten loppuiäksi ainut tapa elää. Kuulemma kerran repeytynyttä j-pussia ei voi enää korjata. Olen kyllä kuullut, että jotkut ovat J-pussinkin kanssa synnyttäneet alakautta ja tätä naistenklinikka melkein väkisin suositteli, mutta halusin sektion ja hyvin meni. Ei ole myöhemminkään ollut ongelmia. Suosittelen kyllä sektiota, koska aina synnytyksessä on repeämisen riski ja leikatulle se tulee sitten kohtalokkaaksi.

Mulla todettu proktiitti 2008. Ylläpitolääkityksenä on Pentasa suppona. Parit kortisonikuurit jouduin syömään ennen kuin aktiivinen vaihe loppui, muuten tauti ollut tasainen. Toiveissa on kovasti pienokainen. Taustalla vielä kaiken lisäksi PCO, yritystä jo 17kk. Ollaan oltu hoidossa yksityisellä viime syksystä lähtien, hoitoina tähän asti ollut 3 OI ja 1 IUI.

Mulle heti sanottiin, että raskautuminen on mahdollista sairaudesta ja lääkityksestä huolimatta, kun sain proktiittidiagnoosin. Olen kysynyt asiaa useammilta lääkäreiltä ja ovat myös sanoneet, ettei Pentasasta ole mitään haittaa. Myöskään lapsettomuuslääkäri ei ole sanonut mitään lääkityksestäni, joten uskon, että ihan ok sitä on käyttää.

Itse olen ymmärtänyt, ettei raskautumista suositella, jos/kun on aktiivinen vaihe päällä. Ilmeisesti keskenmenon riski suurempi. Näin olen lukenut saamastani Crohn&Colitis -oppaasta, kun sairaus diagnosoitiin.

Moikka,

Mulla on todettu CU 12 vuotta sitten
Ensimmäisessä raskaudessa (2008)oli takana pitkä oireeton kausi ja ei vakilääkitystä päällä. Raskauden lopussa tauti aktivoitu ja sain kortisoni kuurin ja aloitettiin taas Asacol. Raskauden jälkeen tauti oli koko ajan päällä, joten asacolin rinnalle otettiin azamun joka viimein suolen rauhoitti. Nyt toisessa raskaudessa menossa rv 24, asacol ja azamun ovat koko ajan olleet lääkityksenä ja toistaiseksi suoli rauhallisena. Loppuraskaudesta katsotaan kontrollit normaalin sisätautipolin sijaan äitipolilla, muuten raskautta seurataan kuten normaalistikin.

Yhteistyössä