Clomit ja ohut limakalvo

• Viestiketjun aloittaja kuumeilija
  • Ensimmäinen viesti
kuumeilija
Takana ensimmäinen Clomikuuri ja tulosta tässä odotellaan. Esikoista on yritetty nyt 10 kk ja yhtenä syynä tärppäämättömyyteen lienee liian ohut kohdun limakalvoni. Kun gyneltä sain Clomit, kyselin onko seurantaultrat tarpeen. Hänen mielestään ei, koska on niin pieni annostus, eli 1 tab päivässä kierron 3-7 päivinä (lisäksi Terot käytössä). Palstoilta olen nyt kuitenkin lukenut, että Clomit voivat jopa aiheuttaa kohdun limakalvon ohenemista entisestään. Pitääkö tämä paikkansa? Mitään sivuoireita lääkkeestä ei tullut, nyt kuitenkin vihloo ja nipistelee reippaasti vatsasta, mikä on ihan uutta. Kp nyt 27/30, joten lienee menkat tulollaan? Pitäisikö nyt huolestua ja vaatia seurantaultraa? Kertokaa kokemuksistanne ja lämmintä kesän jatkoa kaikille!

Valitettavasti ei minulla ole kokemuksia kertoa kuin, että sama tilanne. Terot ? clomi käytössä ja ensi viikolla aloitan toivottavasti menkkojen tulon jälkeen clomit. Ihan sama ohjeistus, eikä seurantaa eli eiköhän nuo tiedä mitä tekevät... Odottelen myös kommentteja! Voimia ja peukkuja meille!

Valitettavasti ei minulla ole kokemuksia kertoa kuin, että sama tilanne. Terot ? clomi käytössä ja ensi viikolla aloitan toivottavasti menkkojen tulon jälkeen clomit. Ihan sama ohjeistus, eikä seurantaa eli eiköhän nuo tiedä mitä tekevät... Odottelen myös kommentteja! Voimia ja peukkuja meille!

Päivi79
Minä olen myös syönyt Teroja useamman kuurin ja kaksi clomifen kiertoa. Ensimmäinen lääkäri määräsi heti alkuun kaksi clomia päivässä ja ilman seurantaa. Vaadin ultria johon mieslääkäri sanoi että kaikkeen on riskinsä.....ei sellaisia ultria tarvita. Vaihdoin lääkäriä yksityiselle. Siellä naislääkäri oli heti minun kanssa samoilla linjoilla, että seuranta ultrat on tärkeitä ja sain ne ja annostuskin pistettiin alkuun pienemmäksi. Nyt olen käynyt julkisella puolella naapuri kaupungisa missä ollaan paremmin perehdytty lapsettomuuteen ja tämän toisen clomi kuurin sain sieltä ja AUTOMAATTISESTI myös seurannat.

Clomit ohentaa limakalvoa, siksi niitä ei pitäis käyttää, jos siinä ongelmia. Mulla oli kaavinnan seurauksena liian ohut limis (1mm) ja sain muita lääkkeitä. Estradot-laastarit ja Primolut-pillerit toi avun. (vuoden käytin). Ja kuten muissakin lääkkeissä, kyllä pitäis olla seuranta ultrat. Outoa, jos ei ole ultraa. Onko kyseessä mikä lääkäri? Gyne? Lapsettomuuslääkäri?
Totuushan on, ettei liian ohuella limakalvolla voi tulla raskaaksi. Joten nyt troppeja vaihtamaan ja jos ei muuta, niin lääkäriä!

-Vilma ja Onni 10kk-

kuumeilija
Kyllä kyseessä on ihan gynekologi ja ilmeisesti aika arvostettukin vielä. Selvästi se viimeksikin sanoi että on niin ohut limakalvo ettei siihen kyllä kiinnity yhtään mitään. Paksuus oli silloin jotain 4 mm. Silti kuitenkin kirjoitti Clomifen reseptin. Taidan tässä kierrossa mennä toiselle lääkärille ja pyytää seurantaultraa. Minä kiertopäivänä seuranta yleensä tehdään? Se on jäänyt mulle vähän epäselväksi.

toivoa täynnä
oon syönyt clomeja jo kolme kiertoa ja nyt odotellaan et onko tullut tulosta.. mulla oli kans limakalvo liian ohut ja jos noi lääkkeet ohentaa entisestään niin turha kait odotella raskautta.. pitää soittaa kyl lääkärille.. olen käynyt yksityisellä eikä ne kertonut mitään tollasta..lasta yritetty 1v ja 2 kk:tta..

haginalle
Mulla oli tänään clomiultra ekan kuurin jälkeen ja tuloksen kuulemma hyvä limakalvo ja yksi 17 mm munarakkula joka tod. näk. irtoaa juhannuksen aikana. mulla oli annostus kp5-9 2tbl/päivä. Seuraavat 2 kiertoa mennään ilman ultraa... siis jos en plussaa. Elokuussa viimeinen clomikuuri ja jos ei siihen mennessä plussaa niin sitten lähete Tays:iin, jos haluamme. Nyt siis menossa 9. kuukausi yritystä.

Mutta toivo on korkeella jos sais vaikka juhannusvauvan :)

Haginalle kp 12/n.30

Minulla on takana yksi clomikuuri. Lapsitoiveet meilläkin korkealla ja yritystä on :) Lopetin pillerit puoli vuotta sitten, eikä kuukautisia ole sen jälkeen näkynyt. Lääkärini sanoi tämän johtuvan siitä, että olen hieman alipainoinen (painoindeksini on kuitenkin 19). Tässä tilanteessa on hyvin vaikeaa arvioida mahd. ovulaation ajankohtaa. Olisin onnellinen jo siinä tilanteessa, jos kuukautiset tulisivat. Tähän mennessä olen tehnyt pari ovulaatiotestiä, mutta tuloksena hyvin haalea viiva. Onko teillä muilla palstan lukijoilla ollut kokemuksia vastaavasta? Hyvää juhannusta kaikille!

hhh
Hei Kaija!
Olen tuolla vauva-palstalla selitellyt hieman tilannettani, joka on aikalailla samanlainen kuin sinulla. Eli alipainoa on ihan vähän ja sen vuoksi ei sitten kuukautiset ole toimineet pillereiden jälkeen. Lääkärissä olen hypännyt useaan otteeseen ja hormonikokeiden mukaan estrogeenia ei ole kehossa tarpeeksi, jolloin kuukautiset eivät toimi eikä raskaus näin ollen ole oikein mahdollista...Onko sulla otettu kaikki testit? Mietin vaan, että syötkö clomeja ihan ilman mitään tietoa, onko estrogeenitasosi tarpeeksi korkea. Clomeistahan ei ole mitään hyötyä, jos estrogeenia ei ole tarpeeksi. Minä sain reseptiksi nostaa painoa ja olenkin sitä nostanut, mutta tasojen nousu meinaa vaan kestää...
Onnea kuitenkin yritykseen:)

Minullakin on todettu, että estrogeenitasoni on normaalia alhaisempi. Tämä siis liittyen lievään alipainoon. Olen myös pyrkinyt nostamaan painoa. Tasojen nousu vaan kestää. Lääkärini tiesi tilanteeni ja kirjoitti clomi-reseptin. Jos tämä 50 mg ei toimi, seuraavaksi 100mg kuuri. Onneksi jään töistä kesälomalle, niin saa ihan rauhassa kuumeilla.

hhh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2005 klo 18:25 Kaija kirjoitti:
Minullakin on todettu, että estrogeenitasoni on normaalia alhaisempi. Tämä siis liittyen lievään alipainoon. Olen myös pyrkinyt nostamaan painoa. Tasojen nousu vaan kestää. Lääkärini tiesi tilanteeni ja kirjoitti clomi-reseptin. Jos tämä 50 mg ei toimi, seuraavaksi 100mg kuuri. Onneksi jään töistä kesälomalle, niin saa ihan rauhassa kuumeilla.
Meillä on sitten aikalailla samanlainen tilanne, mutta ihmettelin vielä tuota clomijuttua...Kun mulle lääkäri sanoi, ettei niiden syönnistä ole mitään hyötyä, jos estrogeenitaso ei ole tarpeeksi korkea tai siis jos kuukautiset ei toimi, niin ei niitä kannata syödä. Mulla on koitettu kuukautisia käynnistää teroluteilla ja primoluteilla ja nyt pitäs seuraavaksi koittaa e-pillereiden ja clomien yhdistelmää...saa nähdä miten niiden kanssa käy:) E-pillereillä tiedän kuukautisten tulevan, mut jos ne jää siihen yhteen kertaan, niin eipä siitä ole mitään hyötyä. On tämä monimutkaista...:)

Tosiaankin kuulostaa tutulta tilanteelta! Pillereiden kanssa kuukautiset tulevat ongelmitta ja minullakin on pari Terolut kuuria takana -> ei kuukautisia. Jos tästä 50 mg:sta ei ole apua, heinäkuussa on tiedossa kattavat verikokeet. Clomit on ilmiselvästi kokeilu. Olen onnistunut nostamaan painoa 2-3 kiloa. Tänä aamuna ov-testillä huomattavasti vahvempi viiva kuin aikaisemmin. Niitä on vielä pari aamua jäljellä (3/5). Testitulos oli iloinen yllätys! Mikä sinun bmi on? Tietenkin nämä painoasiat ovat hyvin yksilöllisiä. Iselläni nyt siis 19. Olen aina ollut hoikka (sukuvika) ja pidän monipuolisesta urheilusta.

kuumeilija
Viittaan vielä tuohon tämän aiheen aloittamaani viestiin;

Vaihdoin lääkäriä jolla kävin kp 12 ja pyysin seurantaultraa. Kaikki oli todella hyvällä mallilla! Clomeista on ollut todellakin hyötyä kohdallani. Kohdun limakalvo oli kasvanut 4 mm:stä 8:saan (toinen Clomi kuuri siis menossa) ja vasemmassa ovariossa näkyi follikkeli joka oli läpimitaltaan 21.7 mm ja oikeassa munasarjassa taas useampia pienempiä kypsyviä follikkeleita, joista suurin 18 mm. Lähdin siis hymyssä suin ja levollisilla mielin vastaanotolta. Clomit eivät siis ainakaan olleet kohdallani ohentaneet entisestään limakalvoa, vaikka se lääkärin mukaan mahdollista kyllä olisikin. Oviksen tikutin kp 14 ja juhannus touhuilut tuli silloin hoidettua :) Nyt pidän täällä peukkuja ja odottelen tulosta. Jos ei sitä tule, taitaa olla viimein aika passittaa mies kokeisiin.

haginalle
Mulla oli ovis ilmeisesti eilen, kp16, eli ei ihan juhannukseen ehtinyt. Eilen aamulla sain ovistestillä plussa ja iltapäivällä kun tein huvin vuoksi uudestaan niin sain vielä vahvemman plussan ja mahakivuista päätellen ovis oli eilen. Tosin mahaa jomottaa vieläkin, mutta se on erilaista. Huomenillalla aloitan luget, joita syön sitten 12 päivää. Fiilikset on kyllä aika hyvät kun kylväjäkin on tasaisesti tehty, eilen viimeksi

:heart:

Haginalle kp 17/n. 30

hhh
Kaija!

Terolutit ei mullakaan oo toimineet, välillä oon koittanut syödä niitä, mutta tasot vaan ei ole vielä nousseet tarpeeksi. Mulla alkaa bmi olla nyt sama kuin sulla ja olen tässä nostanut painoa ennen sitä viitisen kiloa, joten oli kyllä aika matala ennen tätä. En vaan tiedä riittääkö tämäkään paino vielä, kun urheilen paljon ja rasvaprosentti ei siksi ole mikään ihan hirveän korkea. Lääkäri ainakin sanoi, että sen pitäisi nousta...Tässä samassa painossa mulla on joskus toimineet kuukautiset ihan normaalisti ilman mitään lääkkeitä, mutta silloin en harrastanut liikuntaa nimeksikään, joten nyt sitten pitäisi varmaan painaa vähän enemmän. Niin no, onneksi kuitenkin sain tuon viisi kiloa ylöspäin:) Ja on tehnyt vaan hyvää ulkonäöllekin:) Mutta niin, aloittelen tuossa ensi viikolla e-pillerit ja sen jälkeen clomit...Tuntuu vaan aika niin pitkältä, kun nämä "kuurit" aina kestää aikansa...odottelua...
Niin, muuten oletko kuinka vanha? Itse olen 25-vuotta.

Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa ;) . Minäkin yritän tasapainoilla painon ja liikunnan kanssa. Pidän liikunnasta hyvin paljon, enkä voisi elää ilman liikkumisen kautta saatuja ilon ja onnistumisen tuntemuksia. Mikään herkkusuu en ole koskaan ollut, joten painomuutokset tulevat peruskotiruoan kautta ja lisäämällä entistä enemmän hyviä rasvoja (öljyt) ruokavalioon. Vähitellen elimistö herää tähän muuttuvaan tilanteeseen. Muotoja on tullut :) ja hormoonitkin hyrrää eri tavalla kuin aikaisemmin. Täytän 24 vuotta.

hhh
Heh...puhut kyllä niin samallalailla kuin minä, on kuin lukisi omaa tekstiä :) Mullakin tuo painonnousu tapahtui täysin perusruokavaliolla ja öljyjen runsaalla käytöllä, jonka sitten sain "jättää pois". Liikunta on mulle kanssa ihan hirveän tärkeä juttu ja sitä en osaisi jättää pois. Olen jo vuosia harrastanut aktiivisesti ja jossain alkuvaiheessa tippui paino huomaamatta liian matalaksi. Nyt sitten saan koko ajan tehdä tosissani töitä, että saan painon pidettyä edes tässä ja tuntuu ihan hullulta välillä, kuinka paljon sitä "joutuu" syömään. Musta alkaa tosissaan olla vastusta miehelleni ;)
Tänään alkoi jotkut "minimenkat" kymmenen päivän primolut-kuurin jälkeen, mutta huomaa, ettei se limakalvo tosiaan ole paksu, kun vuotoa ei tule kuin minimaalisesti. Ajattelin nyt kuitenkin syödä clomi-kuurin kierron 3.-7. päivä...ei kai siitä haittaakaan ole...Yritystä ei ainakaan puutu :) Ja vaikka näiden tasojen nousu on hidasta, niin koitetaan taistella eteenpäin :)

jahu
Tässä teille tarina jo toivonsa menettäneestä lapsettomasta pariskunnasta. Yritimme lasta yhteensä seitsemän vuotta jonka aikana sain keltarauhashormoni hoitoa ja ties vaikka mitä. Minulle tehtiin kolme koeputkihedelmöitystä, tuloksetta. Pidimme välivuosia hoidoissa. Vuodet olivat tuskallisen pitkiä ja hoidot raskaita...siis todella raskaita henkisestikin. Olimme ainut pariskunta kaveripiirissämme joilla ei ollut niitä kauan odotettuja lapsia. Mutta ihmeitä tapahtuu...tulin raskaaksi ilman hoitoja ja nyt kolmas lapsi tulossa. Tämä teille kannustuksena...älkää luopuko toivosta!!!

Kyllä clomien kanssa pitää olla ehdttomasti seurantaultra! Itselläni kohdun limakalvo oli ok ennen ensimmäistä clomikuuria, jolloin söin yhden tabletin kp 3-7. Tämä annostus ei kasvattanut munasolua, jonka takia annnostus nostettiin seuraavassa kierrossa kahteen tablettiin. no, munasolu kypsyi mutta kohdun limakalvo oli niin onneton, että ei siihen olisi mikään kiinnittynyt. Tämä siis vain kahden clomikierron jälkeen ja sitä ennen ei kohdun limakalvossa ollut mitään vikaa.

Jos seurantaultraa ei ole niin ei ole takuita, että clomit tehoavat ja jos tehoavat munasolun kypsyttelyyn, voi limakalvoa ohentua olemattomiin.

sandeliina-75
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2005 klo 15:40 jahu kirjoitti:
Tässä teille tarina jo toivonsa menettäneestä lapsettomasta pariskunnasta. Yritimme lasta yhteensä seitsemän vuotta jonka aikana sain keltarauhashormoni hoitoa ja ties vaikka mitä. Minulle tehtiin kolme koeputkihedelmöitystä, tuloksetta. Pidimme välivuosia hoidoissa. Vuodet olivat tuskallisen pitkiä ja hoidot raskaita...siis todella raskaita henkisestikin. Olimme ainut pariskunta kaveripiirissämme joilla ei ollut niitä kauan odotettuja lapsia. Mutta ihmeitä tapahtuu...tulin raskaaksi ilman hoitoja ja nyt kolmas lapsi tulossa. Tämä teille kannustuksena...älkää luopuko toivosta!!!
:hug: :hug: :hug: :) ihanaa!

Yhteistyössä