clomit -> hyperi??

  • Viestiketjun aloittaja clomitar
  • Ensimmäinen viesti
clomitar
Tää hyperi on mulle aivan outo asia, siitä kaipaisin lisätietoa, nyt kun seurantaultria ei toistaiseksi ole ja hieman tuo arveluttaa kun annostuskin on 2tbl/vrk..eli

-Mitä tarkoittaa hyperi, ainoastaanko monikkoraskausriskin suurenemista?
-Aiheuttaako mahd. hyperi kovaa kipua tms. josta itse sitä osaisi epäillä?

Onko nykyään yleistä että seurantaultrissa ei kunnallisella puolella käydä joka kierrossa? Olen clomien käyttäjänä jo vanha konkari (2 lasta) , mutta silti toivoisin, että pääsisin ultriin joka kierrossa...

Kiitos vastauksista jo etukäteen! :flower:
 
sh-80
Hyperi ei liene ihan virallinen termi, mutta tarkoittaa käsittääkseni tilannetta, jolloin munarakkuloita on kypsynyt huomattavasti yli normaalin määrän. Korjatkaa, jos jollain tarkempaa tietoa.

Itse söin viisi Clomikuuria, joka kierrossa kävin uä-kontrolleissa. Viidennellä kerralla , muistaakseni kp 12, ultrassa näkyi kaksi johtavaa munarakkulaa ja lisäksi useita pienempiä.

Viides inseminaatio oli tarkoitus suorittaa kp 15, mutta silloin ultrassa näkyikin seitsemän yli 2-senttistä munarakkulaa, joten lääkäri ei suostunut inseminaatiota tekemään. Silloin kipua tuntui sillä puolella jossa valtaosa munarakkuloista oli, etenkin liikkuessa, vuoteelta noustessa ym. Sain ohjeeksi olla hyvin rauhakseen jonkin aikaa, ettei tule komplikaatioita.

 
clomitar
Voi apua, mikä sun annostus oli? Oliko joka kierrossa sama?

Tätä mä tarkoitin, että menee överiksi, kun täältä olen lukenut että clomit jäävät ns. elimistöön pidemmäksi aikaa ja kun joja kierrossa on toi 2 tbl:n annostus ja 6kk pitäis syödä, vielä viis ilman ultria, niin kyllähän voi muutaman kierron jälkeen hieman kauhistuttaa :x Mun pitää soitella huomenna sinne polille ja yrittää saada itselleni ultran edes seuraavassa kierrossa tai sitten se on vaan pulitettava yksityiselle gynelle.. :/

Kiitos paljon vastauksestasi :flower:

t. clomitar
 
Hyperi = munasarjojen hyperstimulaatio
Käsittääkseni hyperi-riski on korkein IVF ja ICSI hoidoissa, joissa munarakkuloita pyritään kasvattamaan suuria määriä. Lääkärin mukaan, kun munarakkuloita kypsyy yli 25 kpl aletaan puhumaan hyperi riskistä.

Hyperi on tila, jossa elimistön nestetasapaino häiriintyy. Nestettä alkaa kertyä sisäelimiin (munasarjoihin, vatsaonteloon, keuhkoihin....). Samalla veren nestepitoisuus vähenee, elimistö ikäänkuin kuivuu.
Vain noin 1% tapauksissa hyperi muodostuu vakavaksi ja vaatii tehohoitoa (nestettä on kertynyt keuhkoihin).
Normaali tilanteessa veden runsas nauttiminen ja lepo auttavat.

Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt tai selittänyt jotain väärin :wave:

Itse olen ICSI-hoidossa punktion jälkeen joutunut jäämään sairaalaan osastolle yöksi tiputukseen ja tarkkailuun hyperi riskin vuoksi. En onneksi kehittänyt mitään. Joten en noista oireista oikein tiedä. Tietääkseni niitä ovat alavatsan voimakas turpoaminen ja kipu. <br><br>
 
sh-80
Tietoni olivatkin varsin puutteelliset tästä hyperistä. Hyvä että kokeneemmat korjailivat.

Itse söin Clomeja annostuksella 2 tbl/vrk kiertopäivinä 3-7. Ei munarakkuloita joka kerta niin paljon kehittynyt, mutta kerta toisensa jälkeen vähän enemmän.

Nyt olen menossa puolen vuoden tauon jälkeen viidenteen inseminaatioon ilman Clomeja.
 
Siis clomittarelle vielä selvennys, joka taisi vielä kysellä: hyperstimulaatio EI synny pelkillä clomeilla. Ja myös olen sitä mieltä, että hyperivaara on VAIN IVF/ICSI (koeputkihedelmöitys/mikrohedelmöitys) hoidoissa. Eli silloin, kun pistetään puregonia/gonalia/vastaavaa lääkettä.

Tosin clomit saattavat aiheuttaa kyllä muuta vaivaa ja sivuoiretta (itkuisuus, ärtyneisyys, väsymys, lievä lihominen/turvotus), mutta ei mitään noin vakavaa kuin hyperi, joka vaatii sairaalahoitoa.

nimim. reilun viikon päästä aloitellaan... (siis ei clomit vaan pistely) :)
 
Minullakin on se käsitys, että hyperi riski on suurin IVF/ICSI- hoidoissa. Käsittääkseni juuri punktio on monesti se laukaseva tekijä. Hyperin riski kannattaa ottaa vakavasti, mutta turhaan hysteriaan sen takia ei kannata lähteä. Monelle, kun hyperi ei tule edes lievänä ja niille joille tulee vain 1%:lla on paha.

Lisäksi luottaisin lääkäreihin. Minulle ainakin osui kohdalle asiansa osaava lääkäri, joka jo ennen pistoshoidon aloittamista osasi arvioida, että kuulun hyperin suhteen riskiryhmään. Eli on hyvin suuri todennäköisyys, että stimulaatio hoidot aiheuttavat minulle hyperin. Ennen hoidon aloitusta lääkäri kertoikin hyperistä, varmisti että ymmärrän kuuluvani riskiryhmään ja kysyi, että haluanko siitä huolimatta lähteä hoitoihin.

Ja oikeaan lääkäri osuikin, vaikkakin osottautui myös, että elimistöni kykenee toipumaan hoidon aiheuttamasta stressistä hyvin ja nopeasti, eikä hyperi ole siksi ollut minulle ongelmana.
 
clomitar
Kiitos kaikille asiasta tietäville, clomeista kuitenkin lukee pharmacassa että saattaa aiheuttaa hyperstimulaatiota, samoin kun limakalvon ohentumista, sen vuoksi joka kierrossa ultraus tärkeää ja sen vuoksi olenkin panikoinut, koska annostus on kuitenkin tuo 100mg/vrk, eikä ultria ole. Mutta kaipa ne gynet sitten asiansa osaavat ja tietävät sitten että mun pco jarruttaa, mutta onhan tässä kuitenkin kaksosriski olemassa ja tietävät että on jo kaksi lasta, mutta kaipa ne kunnallisella puolella sitten karsivat käyntien määrää, eikä niin kiinnitä huomiota tohon seurantaan, tuli sitten yks, kaks, tai kolme.. :whistle:

Mutta, kiitos vielä, tämä helpotti jo pelkojani kummasti ja tsemiä kaikille :flower: tämän lapsettomuuden ja hoitojen kanssa "painiville", oli sitten eka tai viides toiveissa :hug:

t. clomitar
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 18:13 clomitar kirjoitti:
Metsänhenki: Millä annostuksella? Pelkillä clomeilla vai?? Kehittyikö nopeasti, siis vuorokaudessa?? Apua, mä lopetan kohta leikin tähän :x
ei clomeilla tapahtunut mitään.mutta ivf hoidolla tuli tää paha hyperi.siitä ei puhuttu silloin kun sain hoitoja.oli kauhee yllätys mulle.
 

Yhteistyössä