clomeista tietoa kaipailen paljon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lumikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lumikko

Vieras
Kävin labrassa testeissä ja sieltä selvisi, että en ovuoloi. Gyne määräsi minulle clomit. Osaako joku sanoa, että onko kyseessä aina PCO jos ei ovulaatiota tapahdu? Gyne ei meinaan sanonut mitään diagnoosia enkä itse tajunnut kysä, kun puhelimessa keskusteltiin. Kuinka nopeasti olette tulleet raskaaksi? Oletteko käyneet ultarassa? Minulle ei ainakaan määrätty ultrakäyntejä, itse asiasta netistä luin. Eikä gyne maininnut monisiköisen raskauden mahdollisuudestakaan. Ja vielä kysyisin, että kuinka kauan clomeja saa syödä? Mikä on hoito sen jälkeen jollei tärppää. Tässä tuli paljon kysymyksiä, mutta asia vaivaa minu todella. Kiitos jos joku viitsii vastata!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 16:39 lumikko kirjoitti:
pitääkö siihen tutkia jotenkin enemmän? Itse sitä miettii kaikkea mahdollista ja yleensä aina sen pahemmin kautta.

Luota vaan lääkäriin, jos ei ole ilmoittanut lisätutkimuksen tarpeesta niin todennäköisesti sitä ei ole. Tai syö ainakin ohjeuden mukaan ne clomit ja sitten JOS ei mitään tapahdu niin menet uusiksi lääkärin luokse! Ja jos tapahtuu, huoli on ollut ainakin aiheeton!

Pco-diagnoosiin tosiaan tarvitaan verinäytevahvistus ultran lisäksi, ja lääkäri olisi tuosta diagnoosista varmaan maininnut.. Kiertohäiriöiden syynä voi toki olla moni muukin kuin pco. Meillä tärppäsi 1.clomikierrosta kaksoset, ultrassa emme käyneet. Tuntuu olevan erilaisia koulukuntia tuon ultran kanssa, kun osa sitä kovasti painottaa ja osan mukaan se ei ole välttämätöntä..

Tsemppiä yritykseenne! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 19:22 vieras kirjoitti:
Pco-diagnoosiin tosiaan tarvitaan verinäytevahvistus ultran lisäksi, ja lääkäri olisi tuosta diagnoosista varmaan maininnut.. Kiertohäiriöiden syynä voi toki olla moni muukin kuin pco. Meillä tärppäsi 1.clomikierrosta kaksoset, ultrassa emme käyneet. Tuntuu olevan erilaisia koulukuntia tuon ultran kanssa, kun osa sitä kovasti painottaa ja osan mukaan se ei ole välttämätöntä..

No eilen juuri selvitin erikoislääkäriltä tätä asiaa. Pienillä annoksilla eli 1-2 tablettia päivässä ei ultraa tarvita, vaan riittää esim tikuttaminen tai tuntemusten kuulostelu. Mutta 3-4 tabletilla päivässä on ylistimulaation vaara, joten silloin otetaan ultrakuvia. Koska ylistimulaatio ei tikuttamalla tietystikään näy.

Pco diagnoosia ei tehdä todellakaan verinäytteellä, veressä ei ole mitään mikä osoittaisi pcon. Olen itse kärsinyt kyseisestä vaivasta yli 10v ja viimeisimmät hoitotiedot jne on alan huippulääkäriltä helmikuulta. Mutta lääkäri olisi maininnut jos sulla olis edes pco TYYPPISSET munasarjat, se on aika selkeästi nähtävissä. Samoin muista oireista ja niiden esiintymisestä voidaan alkaa tautia etsiä.

6kk on yleensä suositus yhtämittaisen clomifeenin käyttöön. Ja jos siinä ajassa ei vastetta tule, yleensä ei sen pidempää ole mielekästäkään käyttää kyseistä lääkettä vaan sen jälkeen tulisi kysymykseen injektoitavat lääkevalmisteet. Lääkärini mukaan näillä injektiolääkkeillä saadaan ovulaatio tulemaan 100% varmasti, mutta niissä on tarkka seuranta tarpeen.

Oikein paljon onnea yritykseenne, syödään me näitä clomeja oikein yksissä tuumin :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 12:20 lumikko kirjoitti:
niin minullehan ei ole tehty missään vaiheessa ultraa. saako pcon tyyppiset munasarjat selville pelkällä sisätutkimuksella?

Ei suoraan, mutta oireita voi kyllä etsiä jo ihan silmämääräisesti. Pyydä ulraamaan yksityisellä, jos asia vaivaa sillä se on pieni hinta mielenrauhasta. Mulla on kokonainen kirjo pco oireita, eli karvan liikakasvua eli hirsutismia, aknea, ylipainoa, munasarjat täsmälleen tyypilliset jne. Mutta ihan pelkkä ylipaino ilman pcota tai sen suuntaistakaan estää joskus ovulaation, sillä rasvakudos erittää estrogeenia ja se taas on jarru munasolun kypsymiselle.

Myös muita syitä on!

Lumikko:

Jos pystyt kirjautumaan niin kirjaudu jos haluat jutella ihan yynä! Mie en tässä halua paljastaa nimimerkkiäni, ihan tyhmästä syystä jonka voin sitten kyllä selittää joten jos kirjaudut niin viestittelen sullepäin ensin. Mutta nää naistentaudit on mulle enemmän tuttuja kuin moni uskoisi...

joo voin kirjautua, mutta just nyt en ehdi....mulla on kyllä oireena aknea. olen siis koko ajan käynyt yksityisellä gynellä eikä se ole ehdottanut ultraa. ei olisi edes ehdottanut ovulaation määrittämistä verikokeesta, mutta itse ehdotin sitä. tulee vähän sellainen olo, että en yhtään yllättyisi vaikka mulla olisikin pco.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 15:18 lumikko kirjoitti:
joo voin kirjautua, mutta just nyt en ehdi....mulla on kyllä oireena aknea. olen siis koko ajan käynyt yksityisellä gynellä eikä se ole ehdottanut ultraa. ei olisi edes ehdottanut ovulaation määrittämistä verikokeesta, mutta itse ehdotin sitä. tulee vähän sellainen olo, että en yhtään yllättyisi vaikka mulla olisikin pco.

Outoa että ei ottanut ultraa, meillä yksityisellä se kuuluu rutiiniin... tai siis on aina kuulunut. Kun onhan se nyt tärkeää nähdä se "pääkallopaikka" jos kerran on ovisongelmaa. onko sulla mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä? Missäpäin asut? Mie menisin uusiksi lääkäriin.

joo kyllähän mulla on mahdollista vaihtaa lääkäriä ja olen sitä miettinytkin. käyn yksityisellä lääkäriasemalla ja olen katsellut että siellä on paljon gynekologeja. ja tämä gyne kun on tässä viime aikoina kämmännyt vähän kaikessa mun kohdalla. esim clomi resepti sen piti soittaa apteekkiin puhelimitse ja sitä se ei ollut tehnyt, verikokeeseen piti laittaa kaksi lähetettä samalla kertaa sitä se ei tehnyt. muuten lääkäri on tosi mukava ja herttainen. mutta ärsyttää todella soitella koko ajan perään ja vahtia että kaikki on tehty niinkuin pitää. maanantaina kun menin hakemaan sitä reseptiä meinasi itku tulla kun sitä ei ollutkaan apteekissa. gyne kun ei ole kuin kerran viikossa paikalla lääkäriasemalla. onneksi farmaseutti oli niin ystävällinen että soitti lääkäriasemalla ja sai vastaanottohenkilökunnan soittamaan sen lääkärin perään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 18:36 lumikko kirjoitti:
joo kyllähän mulla on mahdollista vaihtaa lääkäriä ja olen sitä miettinytkin. käyn yksityisellä lääkäriasemalla ja olen katsellut että siellä on paljon gynekologeja. ja tämä gyne kun on tässä viime aikoina kämmännyt vähän kaikessa mun kohdalla. esim clomi resepti sen piti soittaa apteekkiin puhelimitse ja sitä se ei ollut tehnyt, verikokeeseen piti laittaa kaksi lähetettä samalla kertaa sitä se ei tehnyt. muuten lääkäri on tosi mukava ja herttainen. mutta ärsyttää todella soitella koko ajan perään ja vahtia että kaikki on tehty niinkuin pitää. maanantaina kun menin hakemaan sitä reseptiä meinasi itku tulla kun sitä ei ollutkaan apteekissa. gyne kun ei ole kuin kerran viikossa paikalla lääkäriasemalla. onneksi farmaseutti oli niin ystävällinen että soitti lääkäriasemalla ja sai vastaanottohenkilökunnan soittamaan sen lääkärin perään.

No kyllä kuullostaa että olis vaihdon paikka. Minua on hoitanut tämän yli 10v aikana puoskari jos toinen, esim alueemme keskussairaalassa on tosi surkea tietotaito pco:n kohdalla. Viimein suositusten perusteella puolisen vuotta sitten löysin alan erikoislääkärin, joka on ihan huippu. Nyt on olo parempi ja hoidot kohdallaan. Olen huomannut siis että lääkäreissä on tosi paljon eroa. Jos mahdollista, kannattaa etsiä sellainen gynekologi joka on erikoistunut lapsettomuushoitoihin myös, eikä pelkästään naistentauteihin. Ero on joskus hiuksenhieno mutta ainakin mulla ollut merkittävä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 09:55 minä kirjoitti:
\

No eilen juuri selvitin erikoislääkäriltä tätä asiaa. Pienillä annoksilla eli 1-2 tablettia päivässä ei ultraa tarvita, vaan riittää esim tikuttaminen tai tuntemusten kuulostelu. Mutta 3-4 tabletilla päivässä on ylistimulaation vaara, joten silloin otetaan ultrakuvia. Koska ylistimulaatio ei tikuttamalla tietystikään näy.

Pco diagnoosia ei tehdä todellakaan verinäytteellä, veressä ei ole mitään mikä osoittaisi pcon. Olen itse kärsinyt kyseisestä vaivasta yli 10v ja viimeisimmät hoitotiedot jne on alan huippulääkäriltä helmikuulta. Mutta lääkäri olisi maininnut jos sulla olis edes pco TYYPPISSET munasarjat, se on aika selkeästi nähtävissä. Samoin muista oireista ja niiden esiintymisestä voidaan alkaa tautia etsiä.

6kk on yleensä suositus yhtämittaisen clomifeenin käyttöön. Ja jos siinä ajassa ei vastetta tule, yleensä ei sen pidempää ole mielekästäkään käyttää kyseistä lääkettä vaan sen jälkeen tulisi kysymykseen injektoitavat lääkevalmisteet. Lääkärini mukaan näillä injektiolääkkeillä saadaan ovulaatio tulemaan 100% varmasti, mutta niissä on tarkka seuranta tarpeen.

Oikein paljon onnea yritykseenne, syödään me näitä clomeja oikein yksissä tuumin :flower:

Heippa!

Tähän on pakko lisätä, vaikkei ehkä enää tarpeellista tietoa ;) , että minut lääkäri nimenomaan passitti verikokeisiin ultrattuaan PCO-tyyppiset munasarjat (toinen oppikirjatapaus) diagnoosin vahvistamiseksi. Kun hormoonitasot oli normaalit, ei kyseessä kuulemma PCO.. Ja vieläpä hormonihäiriöihin erikoistunut gyne.. Mielenkiintoista..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 23:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 09:55 minä kirjoitti:
\

Heippa!

Tähän on pakko lisätä, vaikkei ehkä enää tarpeellista tietoa ;) , että minut lääkäri nimenomaan passitti verikokeisiin ultrattuaan PCO-tyyppiset munasarjat (toinen oppikirjatapaus) diagnoosin vahvistamiseksi. Kun hormoonitasot oli normaalit, ei kyseessä kuulemma PCO.. Ja vieläpä hormonihäiriöihin erikoistunut gyne.. Mielenkiintoista..

Tätä kysyin kyllä, kuulemma kaikilla ne hormonit ei heilahda mihinkään suuntaan joten se ei ole siinä mielessä luotettava koe. Eli JOS hormonit heittää se VAHVISTAA diagnoosin, mutta JOS hormooneissa EI ole mitään vikaa niin se ei poissulje pco diagnoosia. Kuten minun tapauksessani.

Niin ja lisäisin edelliseen vielä, että ei ole mitään koetta joka olisi nimeltään "pco" (samalla lailla kuin esim tulehdudta kuvaa crp tai muita sairauksia kun tutkitaan). Eli pco:ssa hormonit heittävät (jos heittävät) ja niitä tutkitaan JOS on löytynyt muuta syytä olettaa että on pco. Mutta ne hormonit voivat muustakin syystä olla pielessä, ei pelkästään pco:n. Eli ensin kuukautisanamneesi, ultra ja epäilys, sitten verikoe. Joka ei edelleenkään ole ainoa/täysin vedenpitävä diagnoosimuoto YKSIN.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 15:49 pietu kirjoitti:
Liityn kyselijöiden joukkoon.. Mistä johtuu, että osalle määrätään Clomifenit 3-7 kp ja toisille 4-8 kp?

Olisi mielenkiintoista tietää näitä perusteita :)

Myös 5-9... kai se liittyy kierron pituuteen??

samaa olen minä miettinyt. minulle määrättiin kp 5-9. huomenna olisi sitten tarkoitus aloittaa eka clomi kuuri. onko teille muille määrätty samaan aikaan myös terot? minulle ei määrätty ja nyt mietin, että jos sitä ovulaatiota ei tapahdukaan niin sitten ei välttämättä tule menkkojakaan. enkä jaksaisi taas aloittaa alusta tätä rumpaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 21:01 lumikko kirjoitti:
samaa olen minä miettinyt. minulle määrättiin kp 5-9. huomenna olisi sitten tarkoitus aloittaa eka clomi kuuri. onko teille muille määrätty samaan aikaan myös terot? minulle ei määrätty ja nyt mietin, että jos sitä ovulaatiota ei tapahdukaan niin sitten ei välttämättä tule menkkojakaan. enkä jaksaisi taas aloittaa alusta tätä rumpaa.

Paljonko sinulla sitten on keskimäärin kierron pituus? Minulla se heittelee 25-45 välillä, mutta pääasiallisesti n. 35 päivää. Ja Clomit on määrätty otettavaksi 3.-7. kp, sen ohella Terot 15.-24. kp

Ymmärsin, että juuri tuon epäsäännöllisen kierron vuoksi minulle nuo Terot annettiin. Aloitan Terot tällä viikolla ja Clomit ensi kierron alussa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 15:29 pietu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2006 klo 21:01 lumikko kirjoitti:

Paljonko sinulla sitten on keskimäärin kierron pituus? Minulla se heittelee 25-45 välillä, mutta pääasiallisesti n. 35 päivää. Ja Clomit on määrätty otettavaksi 3.-7. kp, sen ohella Terot 15.-24. kp

Ymmärsin, että juuri tuon epäsäännöllisen kierron vuoksi minulle nuo Terot annettiin. Aloitan Terot tällä viikolla ja Clomit ensi kierron alussa.

Kierrot on ollut ihan sekaisin. syksyllä ne oli 15-49 ja keväällä eivät sitten tulleet ollenkaan ilman teroja. teroilla kierto oli vaan 23 päivää ja sen jälkeen kun lopetin terot taas menkat jäivät pois. joten sitä minäkin ihmettelen miksei mulle määrätty jo tähän kiertoon niitä teroja. täytynee varmaan soittaa sille lekurille ja tiedustella vielä asiaa.

Yhteistyössä