Clearbluen digitaalisen raskaustestin viikkojen luotettavuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenny82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jenny82

Jäsen
26.11.2010
55
0
6
Epätodelliselta taas vielä tuntuu, mutta ilmeisesti mahassa jotain tapahtuu, kun kolme raskaustestiä on näyttänyt plussaa - illalla. Menkkojen pitäisi alkaa vasta loppuviikosta. Eli ajoissa on testit. Eilen tein illalla davidin herkän raskaustestin - kaksi viivaa tuli. Tänään piti viellä varmistaa clearbluella, johon tuli saman tien raskaana ja 2-3 viikkoa!!!
Nuo viikot ihmetyttää, kun menkkojen mukaan pitäisi olla vasta 3+2 ja omien laskujen mukaan ehkä 10 päivää oviksesta. Ovista en oo tikuttanut, mutta ilmeisesti noihin viikkoihin ei oo luottamista? Lienee kuitenkin hyvä, että arvot noin korkeella? :) Testin, kun tein vielä sen muutaman päivän ennen menkkojen odotettua alkamista ja illalla... Ja herkkyyshän tossa on 25.
Kokemuksia?
Viimeksi pääsin raskausviikolle 6 asti ja koskaan ei viikkoja tullut enempää kuin 1-2.

En nyt halua pelotella, mutta käsittääkseni noin isot viikot tuossa vaiheessa kiertoa antava digitesti viestii huolestuttavia asioita. Onko oviksesi voinut olla aikaisemmin? Kaksoset ehkä? Rypäleraskaus nostaa hcg-pitoisuutta raskauden kestoon nähden korkealle, mutta toivottavasti ei siitä ole kyse.

Kyllä tuon digitaalisen pitäisi aikalailla oikein näyttää viikot, jos on normaalista terveestä raskaudesta kyse... Siinä paketin ohjeissakin lukee, että aamupissasta tehtynä testi näyttää viikot 92 prosentin tarkkuudella oikein. Mulla näytti myös km-raskaudessa (meni kesken rv 5+5) testi koko ajan vaan 1-2 viikkoa. Menin sitten verikokeeseen ja tulos oli, että hCG oli aivan liian alhainen viikkoihin nähden. Ja keskenhän se sitten menikin siitä parin päivän päästä.

Voisko olla, että sulla on ovulaatio ollu vaan paljon aikasemmin kuin olit luullut? Toivottavasti näin olisi :)

Kyllä ovis on voinut olla aikaisemminkin (ja varmaan ollutkin). En sitä tosiaan tässä kierrossa mitään tikutellut, kun ei oo tuottanut tulosta ja nää tikuttelemattomat on sitä tulosta tuottanut :D

Periaatteessa ovulaatio on voinut olla vajaa viikon aikaisemmin. Toisaalta lauantaina tuli mun mielestä kiinnittymisvuoto?!

Ton perusteella hCG tosin saattaa heitellä ja paljon Beta values main chart Eli normaaliraskaudessakin voi hCG olla lähes viikon edellä päiviin nähden tässä vaiheessa. Kaipa me ihmisetkin yksiköitä ollaan :)

Viimeksi muokattu:
Jenny82 > Tuliko sitä vuotoa ihan vähän vai useampana päivänä hieman? Olisiko voinut olla valemenkat? Toivottavasti kaikki on kunnossa! Oletko soittanut jo neuvolaan? Mielestäni tuossa olisi perustetta varhaisultralle.

Minäkin olen noita taulukoita lukenut, mutta totuus on se, että noiden viitearvojen äärilaidat kertovat erittäin harvoin terveestä raskaudesta. Näin ainakin lapsettomuusklinikan lääkäri on mulle sanonut. Yksilöllistä vaihtelua toki on, mutta ei tosiasiassa ei niin paljoa kuin nuo taulukot antavat ymmärtää. Siis normaaleissa terveissä raskauksissa. Itse menisin varmaankin varhaisultraan tarkistuttamaan asian...

Mutta tuohan selittäisi kaiken, jos sinulla on ollut ovulaatio noin viikkoa aikasemmin kuin olit ajatellut. Toivottavasti on niin :)

Voisin mainita esimerkkinä itseni. Minulla oli keskenmenneessä raskaudessa hCG viikolla 5+2 verestä mitattuna 218. Sehän on tuon taulukon rajojen sisällä, mutta lääkäri sanoi, että ei ole mitään toivoa normaalista raskaudesta kun hCG on noin alhainen viikkoihin nähden. Ja kesken se sitten meni rv 5+5. Olen siis käynyt alkututkimuksissa yksityisellä lapsettomuusklinikalla ja tuo km raskaus tuli juuri silloin kuin minulla oli kuukautiskierron seuranta meneillään...

En halua tällä esimerkillä mitenkään pelotella ja toivon täydestä sydämestäni, että sinulla Jenny82 on kyse vain aikaisesta ovulaatiosta :) Halusin vain tuoda esille, että nuo taulukoiden äärilaidat kannattaa "unohtaa", sillä ne erittäin harvoin kielivät mitään hyvää...

MUTTA, sitähän sanotaan et jos odottaa kaksosia voi r.testi näyttää raskauden aikasemmin ja vahvemmin.. ;)
Ja tottakai toi ovulaation ajankohta vaikuttaa, jos sitä ei selvästi ole huomannut, on se saattanut olla aikaisemminkin.. Ihan vielä en kirvestä kaivoon heittäis sen suhteen etteikö raskaus voi olla normaali, mutta varhaisultran varaisin, ihan vain että suljettais pois mahdollisuus esim. kohdunulkoiseen raskauteen yms.

Soitin äsken naisten tautien ja synnytysten erikoisilääkärille, joka tais saada päivän parhaat naurut :D
Sanoi, että ei todellakaan tarvitse murehtia tommosta. hCG heittelee paljonkin eri ihmisillä (toislla nousee tosi hitaasti, toisilla tosi nopeasti), ovulaation ajankohdista ei tietoa ja lisäksi sanoi, että kokemuksien mukaan noista testien viikkonäyttöjen luotettavuus on sitä sun tätä. Ilmeisesti lääkärit ei niille paljoa perusta. Ja totes sen, että raja-arvothan niissä on. Jos olet 1 yli siitä rajasta ja ns. parin päivän päästä -> olet tietty sillä viikolla. Rypäleraskaudessa ei tässä vaiheessa vielä mitään kummallista olis tapahtunut, todennäköisyys 1/1000, sen sijaan monikkoraskauksia 1,5/100.
Mutta summasummarun käski rauhottumaan :D
Joten nyt mä yritän nauttia plussasta ja toivoa parasta ja pelätä pahinta. Täähän ei oo eka raskaus vaan helmikuussa meni kesken.

Sama vastaus tuli neuvolasta kuin lääkäriltä. Onnittelivat ja käskivät lopettamaan streessaamisen.
Joten taidan taas jättää netin vähemmälle, kun aiheuttaa vaan turhaa stressiä mistä varmaan enemmän haittaa ja jatkossa kääntyä suoraan lääkäreitten/neuvolan puoleen :)

Ei tietenkään kannata huolestua, jos oviksen ajankohdasta ei ole mitään tietoa. Ymmärsin viestisi ilmeisesti väärin... Ei siis mikään ihme, että käskivät olemaan huoletta :) Onnea plussasta!

Varhaisultrassa tänään oltu ja kaikki normaalisti, siellä pienen sydän löi ja likkeitäkin jo näkyi. Ikäarvio 8+6, eli näköjään siihen clearbluendigitaaliseenkaan sitten kannata viikkojen suhteen sokkona luottaa :) Tai mulla ainakaan korkeat viikot toistaiseksi tuonut normaalin ja helpon raskauden.

• Tykkää
Reactions: hellokitty-

Yhteistyössä