citalopram orion 20mg ja raskaus. APUA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkäävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkäävä

Vieras
Sain pari kuukautta sitten citalopram lääkityksen paniikkioireisiin ja masennukseen. Nyt tein pari päivää sitten positiivisen raskaustestin.

Lääkäri sanoi silloin että voi käyttää lääkettä myös raskausaikana, mutta se pitää lopettaa 3kk ennen synnytystä.

Mua todella huolettaa että uskallanko syödä nyt normaalia määrää (1 tbl/pv) tätä lääkettä? Onko muilla kokemusta raskaus + tää lääke?

Luin googlesta tästä niin siellä luki että ei oo vielä tarpeeksi tietoa raskaudesta ja lääkkeen vaikutuksesta sikiöön.

Mitä teen?

mä olen edelleen raskaana, rv 35+3, mutta mulla on ollut tuo lääkitys käytössä. Se on nyt purettu, viikon tai pari oon ollut nyt syömättä sitä. Mulle lääkäri sanoi, että tuo on yksi turvallisimmista mieliala lääkkeistä raskauden aikaan.

Soita huomenna tuonne http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437

Aina pitää punnita kummasta on vauvalle vähemmän haittaa: sinun hoitamattomasta masennuksestasi vaiko sinun hoidetusta masennuksesta. Luultavasti se kallistuu tuohon jälkimmäisen puoleen.

Kiva kuulla, mutta silti mua huolettaa. Onko suurempi keskenmeno riski? Tietääkö kukaan?

Pitänee mun kai soittaa sit lääkärille tai neuvolaan, että pitääkö lääkitystä pienentää ainaki.

Niin se ei ookkaan niin helppoa yhtäkkiä lopettaa, kun on masennustakin, mutta vauvan hyvinvointi on mulle tärkeintä. Soitan huomenna lääkäriin.

Haluaisin muidenkin kokemuksia vielä?

lääkärin kanssa punnitsette kumpi on pienempi paha, lääkitys, vai olla ilman sitä.

Tää ei nyt liity kysymykseen, mutta tuohon lääkkeeseen kyllä. itse ehdin sitä syödä 1,5v ja kun olin sitä lopettelemassa, löysin tietoa, että se voi vaikuttaa ajo kykyyn. Olin jo pitkään ihmetellyt, kun mun ajaminen on muuttunut niin epävarmaks sähläämiseksi...

Mä olen syönyt sitä 2xtablettia päivässä jo kahdessa raskaudessa.. tuloksena terve ihana tyttö ja toinen on vielä massussa :) Lääkärin kans tosiaan kannattaa punnita kumpi on pahempi, se lääkitys vai kamala olo koko ajan..ei se ole sikiölle sekää hyväksi jos äiti on koko ajan stressaantunu/masentunu tms. Itse olen iha turvallisin mielin tuota syönyt, eikä minulta purettu sitä lääkitystä kokonaan edes loppuvaiheessa vaan puolitettiin annosta. Eli tilaa lääkäriin ja punnitkaa vaihtoehtoja, mut mun mielestä tuota lääkettä voi syödä turvallisesti!

Ihanaa, että joku on saanut noin kannustavaa "palvelua" lääkärissä. Viime vuonna minulle tuli yllätysraskaus ja söin silloin 60mg/pvä. aloitin heti vähentämisen, olo meni todella huonoksi. Jossain vaiheessa oli pakko mennä psykiatrin vastaanotolle ihan hysteerisenä (minulla oli alusta asti kauhea paniikki vauvan terveydestä). silloin söin enää 10mg/pvä. Psyk. "vei" minulta ne viimeiset 10mg ja pelotteli kuoliaaksi epämuodustumariskeillä, naistenklinikalla taas eivät ottaneet kantaa lääkitykseen, mutta ilmoittivat nekin kannattavansa aborttia. Olivat sitä mieltä, etttä pilaisin sekä jo olemassaolevan lapsen että tulevan vauvan elämän. Tein siis abortin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ihanaa, että joku on saanut noin kannustavaa "palvelua" lääkärissä. Viime vuonna minulle tuli yllätysraskaus ja söin silloin 60mg/pvä. aloitin heti vähentämisen, olo meni todella huonoksi. Jossain vaiheessa oli pakko mennä psykiatrin vastaanotolle ihan hysteerisenä (minulla oli alusta asti kauhea paniikki vauvan terveydestä). silloin söin enää 10mg/pvä. Psyk. "vei" minulta ne viimeiset 10mg ja pelotteli kuoliaaksi epämuodustumariskeillä, naistenklinikalla taas eivät ottaneet kantaa lääkitykseen, mutta ilmoittivat nekin kannattavansa aborttia. Olivat sitä mieltä, etttä pilaisin sekä jo olemassaolevan lapsen että tulevan vauvan elämän. Tein siis abortin.

ei oo totta! :o

Kyllä vain totta! Tuskin pääsen ikinä siitä kaikesta yli. Nyt olisimme miehen kanssa toisen lapsen, lopetin Citalopramin 15mg seinään ja ruvettiin hommiin. En tiedä, vieroitusoireita vai viime vuosi liian vahvasti pinnalla, mutta olo yhtä helvettiä! Sellainen ahdistus, että kiipesin seinii pitkin. Tänään alkoi kuukautiset, eli en ole raskaana. Samanaikaisesti sekä helpotus että mieletön suru valtasi minut. Pystynkö enää ikinä tulemaan raskaaksi? tai siis pystynkö enää ikinä kantamaan vauvaa 9kk mahassani? itku ei vaan lopu. Mutta sinulle "pelkäävä" toivon kaikkee hyvää ja toivon, että lääkärit on pystynyt auttamaan sinua! Mä todella toivon, ettei kenenkään tarvitsisi käydä läpi sitä helvettiä, johon itse jouduin.

mäkin söin citalopramia raskauden alussa. Ensin 40mg:sta pudotin noin kahden kuukauden välein kymmenellä millillä ja nyt oon ollu kaks viikkoa ilman lääkkettä ja raskausviikkoja nyt 36+4. Mulla oli paha paniikkihäiriö vielä talvella. Vaikka nyt olen lopettanut lääkkeet niin paniikkikohtauksia ei ole tullut. Joitakin ihan hirveitä vieroitusoireita on ollut,oksentamista,huimaamista..:( Aloitan silti lääkkeet synnytyksen jälkeen uudelleen koska imettäessä se ei ole kuulema haitaksi vauvalle..

Itsellä kävi vähän samoin että aloitin masennuslääkkeen käytön pari viikkoa ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Minulla diagnosoitiin vakava masennus ja pelästyin tietysti heti että miten lääke vaikuttaa sikiöön. Syön Citalopramia 20mg päivässä.
Soitin lääkärilleni ja hän lupasi selvittää asian välittömästi muualtakin vaikka hänen mielestään tuo lääke käy myös raskaana oleville. Parin tunnin päästä hän soitti takaisin ja kertoi soittaneensa psykologian yksikköön ja äitiysneuvolaan ja molemmista sanottiin ettei lääkkeestä ole haittaa sikiölle. Ainoa haitta joka on ehkäistävissä on se että lapsi saa synnyttyään vieroitusoireita, tämän takia annosta pitää vähentää ennen synnytystä.
Päädyimme lääkärin kanssa lopputulokseen että jatkan lääkkeen syömistä koska onhan parasta että äiti voi hyvin. Jos lopettaisin lääkkeen syömisen nyt jo alkuunsa minulla olisi huomattava riski sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Ja onhan lapsen edun mukaista että äiti voi hyvin.

olen syönyt lääkkeitä paniikki/ahdistuneisuushäiriöön jo usean vuoden ajan. ensin citalopramia ja nyt noin vuoden cipralexia. lääkäri neuvoi lopettamaan lääkityksen samantien, olin itse viisaampi ja lopetin pikkuhiljaa muutaman viikon aikana, sekin liian nopeasti koska reilun viikon oli vierotusoireita. olin ollut noin kuukauden syömättä lääkkeitä kun rupesin heräämään yöllä paniikkikohtauksiin ja sitä seuraavaan kaameaan ahdistukseen-en pysty enkä jaksa mitään ja kaikki menee pieleen. nyt olen kaksi viikkoa etsinyt kuumeisesti apua ja ravannut kaikenmaailman lääkäreillä maksaen itseni kipeäksi...eilen yksityinen psykiatri määräsi minulle citalopramia 10mg/päivä ja tarvittaessa otettavia rauhottavia. tänään olenkin sitten oksentanut ja kärsinyt jumalattomasta päänsärystä koko päivän, eli mukavat oireet ennenkuin elimistö tottuu taas lääkkeeseen. harmittaa niin vietävästi koska jos cipralex olisi vain vaihdettu takaisin citalopramiin raskauden alussa niin ei tätäkään paskaa olisi tarvinnut kestää...citalopram on psykiatrin mukaan sen takia turvallisempi raskauden aikana, että se on vanhempi lääke jota on tutkittu tarkemmin ja tosiaan haittana nuo lapsen vierotusoireet eli minullakin sitten psykiatrin kanssa suunnitelma. että lääkitystä vähennetään raskauden loppua kohti, mulla vasta rv 14+4 eli siihen vielä aikaa...nyt koitan jollain ilveellä selvityä näistä totutteluun kuuluvista oireista...

Syökää kalaöljyjä sekä b vitamiinia ja magnesiumia sekä sinkkiä.
Jättäkää suklaa ja kahvi, paniikkiherkille nuo kaks tekee tepposia.

Musta on parempi pienellä annoksella mennä kuin ilman, jos äiti tarvitsee lääkitystä.
Mutta lääkäri tietää parhaiten.

On aika edesvastuutonta syödä masennuslääkkeitä raskausaikana. Vaikutuksista lapseen ei ole 100% tietoa!!! Luulisi vauvan olevan niin ihana asia ettei roppeja tarvi syödä TAI jos tarvii, niin sit vois unohtaa vauvahaaveilut! Mistäköhän johtuu nykyisin niin niin mpnen lapsen käytöshäiriöt ym.????

Voi hyvää päivää.
Eihän kukaan halua lääkkeitä syödä, jos ei ole pakko. Sille vaan, kun ei aina voi mitään. Olisi kauheaa, jos sen takia ei voisi lapsia hankkia.
Totta kai vauva on todella ihana asia, mutta ei vauva poista niitä ongelmia joihin lääkettä tarvitsee.Ei lääkkeet saa olla vauvan hankinnan esteenä.
Tietenkin täytyy puntaroida asioita ja miettiä mikä olisi paras vaihtoehto. Mutta se , että niiden jotka syövät lääkkeitä pitäisi unohtaa vauvahaaveilut on todella törkeästi sanottu. Minusta kaikilla ihmisillä on oikeus haaveilla ja tehdä lapsia söi sitten lääkkeitä tai ei. Kunhan pystyy lapsesta huolehtimaan ja muuten asiat on kunnossa.
Lasten käytöshäiriöitä ei voi todellakaan suoraan lääkkeiden piikkiin laittaa. Uskon, että siihen vaikuttaa moni asia. kasvatuksella on erittäin suuri osa!
Jos sun mielestä niiden ihmisten ei pitäisi hankkia lapsia jotka syö masennuslääkkeitä niin sitten ei pitäisi hankkia keneenkään joka syö ylipäätään mitään lääkkeitä. ja niitähän ihmisiä riittää.

Toivon ihanaa odotusta kaikille jotka saavat kokea tämän elämän ihmeen. söi sitten lääkkeitä tai ei!

mä ainaki söin sitä ja vähitellen ennen synnytystä lopetin. ihan terve vauva synty =)

"terve vauva synty" ..mistä tiedät minkälaisia neurologisia muutoksia lääke aiheuttaa sikiössä? masennuslääkkeitä käyttävien lapsilla on mm. enemmän autistisiapiirteitä, enkä ihmettele yhtään omien kokemusten mukaan ssri lääkkeet vähentävät älykkyysosamäärää ja tekee tunnevammaiseksi psykopaatiksi joka saattaa naureskella päivät pitkät seinille.. mutta kukin tyylillään, valitettavasti lapsi joutuu kärsimään vanhemman välinpitämättömästä ja typerästä asenteesta.

Ja sitten vielä se että jos on masennusta ja oma perse on tärkeämpi kuin lapsen niin olisi varmaan aika punnita asioita että onko omat perintötekijät edes lisääntymisen arvoiset!

Aivan järjetöntä ja edesvastuutonta tehdä lapsia jos on mielentersongelmia niin paljon että.on syötävä masennudlääkkeitä koko ajan
Sterilointi ja heti! Lapsella joka on altistunut äitinsä madennuslääkkeille on väh. 8 % idompi riski sairadtua masennukseen kuin lapsilla keskimäärin. Lisäksi on neurologisia vaikutuksia, mm citalopram kalkeuttaa istukan ennenaikaisesti mistä seuraa lapsen kasvun heikkenemistä tai jopa keskenmeno. Äiti saa em lääkkeestä QT - ajan pidentymisen mistä voi seurata äkkikuolema, lapselle voi tulla tunne-elämän häiriöitä jne jne..kukaan ei vielä tiedä mitä haittavaikutuksia masennuslääkkeistä on. Oma lapsenlapsi altistui sikiökehityksen aikana citalopramille, syntyi sektiolla pienipainoisena ja kärsi vieroitisoireista. Kauhulla ajattelen tuleva murrosikää jolloin hänellä tutkimusten mukaan on iso tiski masentua. Älkää tehkö lapsia jos tarvitsette madennuslääkityksen !

Kuka saatana pyytää omaan ja lapsensa terveyteen kriittisesti vaikuttaviin lääketieteellisiin asioihin liittyen konsultaatiota anonyymiltä nettifoorumilta, joka kuhisee idiootteja, mielenterveyongelmaisia, yhteiskunnan elättejä ja trolleja? No suomalainen mamma tietysti!

Uskomatonta.

Yhteistyössä