Chef kokkaa: Takuumurea naudan filee, Duchesseperunat ja punaviinikastike...eli neuvoja kaipaan taas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Puolen tunnun kuluttua pitäisi mennä Prismaan ruokaostoksille ja nyt siis kaipaan heti alkuun neuvoja sille, että mitä sieltä pitää ostaa jotta saan tämän ruoan tehtyä.

Mikä on takuumurea naudan filee? Siis onko se joku lihaklöntti vai siis pihvejä?
Mitä niiden valmistukseen tarvitaan, oisko kellään ohjetta?

Duchesseperunoiden ohjeen löysin täältä:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/67522/DuchessePerunat

Eli tarvitsen niitä muusipottuja ja pursottimen (siis vissiin ostan jonkun kakkupursottimen?) muu lötyy kotoota.

Mutta miten tehdään punaviinikastike? Ohjetta kaipaan siis.

Mitäs jos astelisit Prisman lihatiskille ja kertoisit tarvitsevasi nautaa pihveihin? Saisit varmasti tarkoitusperiisi sopivaa lihaa :) Siis jos pihvejä aiot tehdä. Tuo takuumurea file on muistaakseni Atrian tai HK:n valmiiksi pakattu lihaköntti...
Ja jos pihvejä aiot tehdä niin niitä varten tarvitset pippuria + suolaa ja lihanuijan...

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Mitäs jos astelisit Prisman lihatiskille ja kertoisit tarvitsevasi nautaa pihveihin? Saisit varmasti tarkoitusperiisi sopivaa lihaa :) Siis jos pihvejä aiot tehdä. Tuo takuumurea file on muistaakseni Atrian tai HK:n valmiiksi pakattu lihaköntti...
Ja jos pihvejä aiot tehdä niin niitä varten tarvitset pippuria + suolaa ja lihanuijan...

Joo, mä voin kyllä mennä lihatiskillekin, mutta joku sanoi että tuota ois valmiinakin saatavilla. Mutta sikäli mulle ei tosiaan ole merkitystä kummasta paikasta sen otan :)

Niin...pihvit mulla oli suunnitelmissa. Ja kiitos tuosta nuijavinkistä. Semmosta meillä ei ole joten sekin varmaan sitten tarvitaan...joskin mä muistan että aikoinaan kun olen pihvejä tiskiltä ostanut niin ne on ne mulle nuijinut?

Mutta jos nyt sitten nuijin itse, niin kerrotko että miten niitä nuijitaan (siis kauanko niitä paiskin) ja että miksi niitä ylipäänsä nuijitaan :D

Älä osta kotimaista lihaa jos voit valita. Naudanlihapihvejä ei tosiaan tartte nuijia!!!

Osta vaikka härän entrecoteta tai ulkofilettä tai sisäfilettä. Ne voit paistaa pannulla voin ja öljyn sekoituksessa. Nosta liha lämpenemään ennen paistamista, ja paista pihvejä pari minuuttia per puoli. Sen jälkeen uuniin noin 150 asteeseen ja haluttuun kypsyysasteeseen jälkikypsennus lautasella folion alla uunissa. Esim. medium on tournedospihveillä noin 8 minuuttia uunissa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Joo, mä voin kyllä mennä lihatiskillekin, mutta joku sanoi että tuota ois valmiinakin saatavilla. Mutta sikäli mulle ei tosiaan ole merkitystä kummasta paikasta sen otan :)

Niin...pihvit mulla oli suunnitelmissa. Ja kiitos tuosta nuijavinkistä. Semmosta meillä ei ole joten sekin varmaan sitten tarvitaan...joskin mä muistan että aikoinaan kun olen pihvejä tiskiltä ostanut niin ne on ne mulle nuijinut?

Mutta jos nyt sitten nuijin itse, niin kerrotko että miten niitä nuijitaan (siis kauanko niitä paiskin) ja että miksi niitä ylipäänsä nuijitaan :D

Sisäfilepihvejä ei tarvitse nuijia, nyrkillä painelet vaan vähän. Muuta lihaa naputtelet pikkuisen, ei siis olan takaa :) ja suojaa liha kelmulla, säästyt nuijan pesulta ja rämmäleet ei ole pitkin seiniä. Liha nuijitaan siksi, että se on sitten mureampaa syödessä :)

Alkuperäinen kirjoittaja lopeta jo:
ihme pätemistä ja olevinaan vitsikästä tää sun jatkuva kokkaushössötys. ja perin omituista että kokkaa ja palstailee aina samaan aikaan.

Ja kokkaa osaamatta todella arvokkaista aineksista :) Mutta kukin tavallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sisäfilepihvejä ei tarvitse nuijia, nyrkillä painelet vaan vähän. Muuta lihaa naputtelet pikkuisen, ei siis olan takaa :) ja suojaa liha kelmulla, säästyt nuijan pesulta ja rämmäleet ei ole pitkin seiniä. Liha nuijitaan siksi, että se on sitten mureampaa syödessä :)

Ostaa kunnollista lihaa niin ei tarvii nuijia. Ruoanvalmistuksessa onnistuminen lähtee siitä että raaka-aineet ovat kunnollisia.

Älä osta kotimaista lihaa jos voit valita. Naudanlihapihvejä ei tosiaan tartte nuijia!!!

Osta vaikka härän entrecoteta tai ulkofilettä tai sisäfilettä. Ne voit paistaa pannulla voin ja öljyn sekoituksessa. Nosta liha lämpenemään ennen paistamista, ja paista pihvejä pari minuuttia per puoli. Sen jälkeen uuniin noin 150 asteeseen ja haluttuun kypsyysasteeseen jälkikypsennus lautasella folion alla uunissa. Esim. medium on tournedospihveillä noin 8 minuuttia uunissa.

Mä voin seuraavaksi sitten kokeilla härkää, mutta tänään mä haluan tehdä naudasta :)

Kiitos kuitenkin vinkistä, laitan tämän korvantaakse.

punaviinikastike

3 dl punaviiniä
3 dl vahvaa lihalientä
5 kokonaista mustapippuria
muutama timjamin tai 1 rosmariinin oksa
1 laakerinlehti
1-2 salottisipulia
1 pieni porkkana
(pala kanelitankoa)
2 rkl vehnäjauhoja tai maissitärkkelystä
1 rkl siirappia
25 g voita

Kaada viini ja lihaliemi kattilaan, lisää mausteet, pilkottu sipuli ja porkkana (ja pieni pala kanelitankoa). Anna kiehua hiljaa poreillen 15-20 minuuttia.

Siivilöi liemi ja tarkista, että sitä on noin 4 desiä. Lisää tarvittaessa punaviiniä tai lihalientä. Sekoita jauhot tai tärkkelys pieneen viini- tai vesitilkkaan ja kaada seos liemeen koko ajan sekoittaen. Anna kypsyä noin 5 minuuttia. Lisää siirappi ja voinokareet voimakkaasti vatkaten joukkoon.

ihme pätemistä ja olevinaan vitsikästä tää sun jatkuva kokkaushössötys. ja perin omituista että kokkaa ja palstailee aina samaan aikaan.

Ja kokkaa osaamatta todella arvokkaista aineksista :) Mutta kukin tavallaan!

Haluatko kertoa miten muuten oppii paistamaan pihvejä, kuin pihvejä paistamalla? Kyllä se vaan on sellainen laji että vaatii yritystä ja erehdystä enneknkuin voi olla mestari. Et sinä opi pihvinpaistoa paistamalla makkaraa!

Helpompaa varmaan Chefille olis kun saisi jonkun ystävän jeesaamaan joka on ennenkin kokkaillut, mutta jos näin ei ole, niin palstalla auttakaamme sen mukaan kuin osataan.

Niin juu totta, varmaan nuijivat tiskillä :D Ei tullut mieleen... Tosin pihvit voi nuijia nyrkeilläkin (kelmua tai pakastepussi väliin), nuija ei ole välttämätön.
Jos nuijit itse niin ole hellä, varo ettet riko rakennetta. Nuijiminen mureuttaa pihvit, tosin se ei ole välttämätöntä, riippuu paljon lihan laadusta... Kannattaa kysyä tiskiltä mitä sun kannattaa lihalle tehdä :D

Varmaan se punkkukastikkeen ohjekin löytyis netistä. Ja kaupan valmiskastikehyllystä -lisää vain vesi.

Mulla kans alkaa mennä yli nää chef-jutut. Tekohauskuus ei naurata. Ei kaikista ole samaan kuin esim. Aurinkokunnasta, jonka tyyli on aito ja hersyvä, sitä ei väkisin kaikista irti saa, sorry vaan chef.

Possunlihaa useimmat nuijii, tai naudanlihasta niitä huonompia ruhonosia. Mutta sisä tai ulkofilettä en kyllä nuijisi.

Jep, riippuu täysin lihan laadusta mitä sille kannattaa tehdä ja jos tiskiltä lihan ostaa niin mitä luultavammin saa sen verran hyvää lihaa ettei sille ole tarvis tehdä mitään sen ihmeellisempää.

Ensinnäkin...päteminen on lähinnä jollakin asialla pärmäröintiä. Mä kyllä harrastan tuota pätemistä, mutta EN sellaisen asian kanssa jossa mun on pikkasen paha päteä, kun en siitä asiasta senvertaa tiedä että sillä päteä pystyisin.

Mielestäni olen ihan asiallisesti kysellyt neuvoja, enkä siis ole sen enempää vitsikäs, kuin että olisin olevinani vitsikäs.

Sulle vissiin ei ole selvinnyt syy sille, miksi kokkaan ja palstailen samalla, joten kerron sen nyt ns. rautalangasta vääntäen. Mä tarvitsen apua. Tarvitsen siis apua myös kesken kokkailun, kun tulee ongelma eteen. Jos tuossa on sun mielestä jotakin omitusta niin mä en voi sille yhtään mitään.

Mä en kerrassaan käsitä miksi näitä mun kokkausketjuja pitää avata (kun mä nimenomaan koitan otsikoide nämä siten, ettei kellekään jää epäselväksi mitä ketju pitää sisällään) jos nämä jo valmiiksi ärsyttää. Meinaan että etkö itsekin pääse vähemmällä ja saat aamusi käyntiin mukavammin kun avaat vain niitä mielestäsi kivoja ketjuja.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Äläkä ainakaan mene pilaamaan pihvejä nuijimalla niitä yhtään miksikään :o

Pihvi = parin sentin paksuinen paistettu lihan kappale.
Leike = kengänpohjaksi nuijittu ja helposti liian kypsäksi paistettu lihan kappale.

Kiitos...mä paan tänkin muistiin :)

Suosittelen sitä, että opetteleva kokkaaja ottaa vain yhden uuden jutun kerrallaan. :) Jos ei ole ennen paistanut pihviä, voi olla fiksua sillä kertaa tehdä muut lisäkkeet ja sen sellaiset tuttuina versioina. Jos ottaa liikaa kerralla eka-kertaa-hommana, voi mennä reisille. :ashamed: *usko mua*

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
punaviinikastike

3 dl punaviiniä
3 dl vahvaa lihalientä
5 kokonaista mustapippuria
muutama timjamin tai 1 rosmariinin oksa
1 laakerinlehti
1-2 salottisipulia
1 pieni porkkana
(pala kanelitankoa)
2 rkl vehnäjauhoja tai maissitärkkelystä
1 rkl siirappia
25 g voita

Kaada viini ja lihaliemi kattilaan, lisää mausteet, pilkottu sipuli ja porkkana (ja pieni pala kanelitankoa). Anna kiehua hiljaa poreillen 15-20 minuuttia.

Siivilöi liemi ja tarkista, että sitä on noin 4 desiä. Lisää tarvittaessa punaviiniä tai lihalientä. Sekoita jauhot tai tärkkelys pieneen viini- tai vesitilkkaan ja kaada seos liemeen koko ajan sekoittaen. Anna kypsyä noin 5 minuuttia. Lisää siirappi ja voinokareet voimakkaasti vatkaten joukkoon.

Tää ei kyllä kuulostanut siltä millaiseksi mä ton ajattelin... :/

Siis kun ravintolassa olen punaviinikastieketta syönyt niin ei siellä ole ollut porkkananpaloja.

Mutta tällä mä sitten vissiin etenen.

Olet siis itse tehnyt tätä ja hyväksi todennut?

Yhteistyössä