E
ensimmäinen koira
Vieras
Meillä on muutaman kuukauden ikäinen itäsiperianlaikapentu, metsästyskoiraksi hommattu. Olemme reenanneet hihnassa kulkemista ns. perinteisesti eli ei liikuta kun koira vetää. Tämä ei tehonnut, joten tilasin Canny Collarin. Tänään sitten ensimmäistä kertaa kokeiltiin tuota vetämisenestopantaa ja se ei oikein tehnyt vaikutusta. En tiedä sitten oliko jotain väärin, mutta kuonon ympärille tuleva hihna pääsi irti tosi helposti. Hihna kun löystyi, koira käytti tilannetta hyväksi ja yritti saada hihnaa irti. Näin ollen minun piti heti tiukentaa hihnaa, kun se koiran puolesta löystyi, joten koiraan kohdistui koko ajan pieni "veto". Olikohan meillä tuo panta oikein tämän perusteella? Vai kuuluko sen toimia juuri noin?
Ja sitten vielä noihin muihin tiellä liikkujiin. Me kun kuljemme täällä pikkukylällä noita teitä pitkin, vastaan tulee autoja, toisia koiria ja kävelijöitä. Miten opettaa koira kohtaamaan nuo muut liikkujat? Kannattaako pysähtyä, vai jatkaa kulkemista? Nyt koira pysähtyy itse tuijottamaan tiukasti vastaantulijaa.
Ja sitten vielä noihin muihin tiellä liikkujiin. Me kun kuljemme täällä pikkukylällä noita teitä pitkin, vastaan tulee autoja, toisia koiria ja kävelijöitä. Miten opettaa koira kohtaamaan nuo muut liikkujat? Kannattaako pysähtyä, vai jatkaa kulkemista? Nyt koira pysähtyy itse tuijottamaan tiukasti vastaantulijaa.