Canny collarin käyttö koiralla sekä vastaantulevien ihmisten/koirien kohtaaminen. Neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensimmäinen koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensimmäinen koira

Vieras
Meillä on muutaman kuukauden ikäinen itäsiperianlaikapentu, metsästyskoiraksi hommattu. Olemme reenanneet hihnassa kulkemista ns. perinteisesti eli ei liikuta kun koira vetää. Tämä ei tehonnut, joten tilasin Canny Collarin. Tänään sitten ensimmäistä kertaa kokeiltiin tuota vetämisenestopantaa ja se ei oikein tehnyt vaikutusta. En tiedä sitten oliko jotain väärin, mutta kuonon ympärille tuleva hihna pääsi irti tosi helposti. Hihna kun löystyi, koira käytti tilannetta hyväksi ja yritti saada hihnaa irti. Näin ollen minun piti heti tiukentaa hihnaa, kun se koiran puolesta löystyi, joten koiraan kohdistui koko ajan pieni "veto". Olikohan meillä tuo panta oikein tämän perusteella? Vai kuuluko sen toimia juuri noin?

Ja sitten vielä noihin muihin tiellä liikkujiin. Me kun kuljemme täällä pikkukylällä noita teitä pitkin, vastaan tulee autoja, toisia koiria ja kävelijöitä. Miten opettaa koira kohtaamaan nuo muut liikkujat? Kannattaako pysähtyä, vai jatkaa kulkemista? Nyt koira pysähtyy itse tuijottamaan tiukasti vastaantulijaa.

Meidän 40kg painava koira kävelee kun enkeli canny collarin kanssa, mutta todellakin yrittää päästä kuonoremmisya eroon heti tilaisuuden tullen. Ilman tota en meinaa jaksaa pitää sitä kun tulee koiria vastaan, joten toimii kyllä.
Jos sulla oli se keltainen muovijuttu leuan alla ja siitä lenksu kuonon ympärillä, niin eiköhän se ihan oikein ollut. Flexiähän ei voi ton kanssa käyttää.

[QUOTE="vieras";27383834]Siis sulla on 8vk vanha pentu?

Ei ei ei ei noin.....

Nyt kirjastoon mars ja koirakirjoja lukemaan. Tuire Kaimiolla on esim. hyvä.[/QUOTE]

Muutama kuukausi on enemmän kuin kaksi :) Kohta 8 KUUKAUTTA on tuo pentu. Eikös se pentu vielä ole?

Meidän 40kg painava koira kävelee kun enkeli canny collarin kanssa, mutta todellakin yrittää päästä kuonoremmisya eroon heti tilaisuuden tullen. Ilman tota en meinaa jaksaa pitää sitä kun tulee koiria vastaan, joten toimii kyllä.
Jos sulla oli se keltainen muovijuttu leuan alla ja siitä lenksu kuonon ympärillä, niin eiköhän se ihan oikein ollut. Flexiähän ei voi ton kanssa käyttää.

Meilläkin koira meni kyllä paljon paremmin kuin ilman cannya. Muutoin vetää kuin höyryveturi. Aika isohan tuokin on ja jos on noihin kokeneempiin uskominen, metsästyskoiran vetämistä ei saisikaan liikaa kahlita, en tiedä miksi...

se on niin helppoa koirakuiskaajassa......... =)

tuo tuijottamaan jäänti kuullostaa minun korvaan siltä, että koira kokee tilanteen uhkaavana. Ja jos kulkee edelläsi noissa tilanteissa, niin kokee tarvetta puollustaa sinua=ei luota sinuun lauman johtaja/ turvallisuuden takaajana. ..Pentuna et voi enää pitää koiraasi.. vaan laumassa paikkaansa etsivänä koirana. ..ja sinun tehtävä on näyttää koiralle missä se paikka on.

Meilläkin koira meni kyllä paljon paremmin kuin ilman cannya. Muutoin vetää kuin höyryveturi. Aika isohan tuokin on ja jos on noihin kokeneempiin uskominen, metsästyskoiran vetämistä ei saisikaan liikaa kahlita, en tiedä miksi...

Jep. Ja näyttelykoiraa ei saa opettaa istumaan. Eikä TOKO-koiraa saa opettaa seuraamaan oikealla puolella.

Jösses sitä virheiden määrää, mitä mäkin olen koirieni kanssa tehnyt :'(

Kyllä mä suosittelen kysymään perusteluja siinä kohtaa, kun aletaan vähän hassunkuuloisia asioista laukomaan :D

Ei se nyt ihan niinkään voi mennä, että metsästyskoiran tulee antaa vetää, koska ensinnäkin se vetäminen on sille koiralle itselleen pahasta (koita itse repiä jotain taakkaa niska/kaula-alueella), eikä se kovin suurta herkkua sille taluttajallekaan ole.

Jep. Ja näyttelykoiraa ei saa opettaa istumaan. Eikä TOKO-koiraa saa opettaa seuraamaan oikealla puolella.

Jösses sitä virheiden määrää, mitä mäkin olen koirieni kanssa tehnyt :'(

Kyllä mä suosittelen kysymään perusteluja siinä kohtaa, kun aletaan vähän hassunkuuloisia asioista laukomaan :D

Ei se nyt ihan niinkään voi mennä, että metsästyskoiran tulee antaa vetää, koska ensinnäkin se vetäminen on sille koiralle itselleen pahasta (koita itse repiä jotain taakkaa niska/kaula-alueella), eikä se kovin suurta herkkua sille taluttajallekaan ole.

Onks se sentään totta, että opaskoiralta ei saa liikaa kahlita vetämistä, tähän löytyy kyllä ihan perustelut ja ei kuulosta hassulta minun korvaan?

Mäkin miellän muutaman parina-kolmena. En kahdeksana. Joten ihmekös tuo, jos joku oletti pennun olevan 8 viikkoinen.

No aina oppii uutta. Mulle 2-3 on pari, muutama 4 -8 ja sen jälkeen tuleekin kymmenkunta jonka jälkeen on toistakymmentä... :D No, kuitenkin . Pentu on kahdeksan kuukautta.

Saisinkos antaa pientä "kritiikin" poikasta vastaajille :) Sanotaan kyllä, että koiran saa koulutettua, opeta sitä ja opeta tätä, mutta kaikki konkreettiset neuvot puuttuu. Ja toki perehdyn taas kirjallisuuteen ja googleenkin tässä asiassa, mutta ottaisin mielläni vastaan neuvoja täältäkin.

plokkaa aina vartalollasi tai jalallasi kun koira yrittää mennä edellesi. samalla pieni huomio nykäisy hihnalla suoraa ylöspäin (ei taakse päin, jolloin syntyy taas kiskomista).
kuonopantojenkaan tarkoitus ei ole, että koira menisi pitkästi edellä vetäen pää kenossa.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="utelias";27384104]Onks se sentään totta, että opaskoiralta ei saa liikaa kahlita vetämistä, tähän löytyy kyllä ihan perustelut ja ei kuulosta hassulta minun korvaan?[/QUOTE]

Opaskoiriin liittyvät asiat eivät kuulu vahvuuksiini, mutta se vähä, mitä olen opaskoirien kanssa ollut tekemisissä, niin väitän etteivät ne koirat kyllä vedä. Eli että niille on opetettu hyvinkin maltillinen remmikäyttäytyminen.

Olen työni puolesta käynyut lenkillä opaskoiran ja hänen ohjaajansa kanssa, eikä koiran annettu vetää. Koira käveli melko maltillisesti siinä ohjaajansa vierellä, joskin hieman junnuhan tuo koira vielä oli, joten sellaista pientä ryöppyilemistä oli havaittavissa, jolloin ohjaaja kyllä hyvin tiukasti puuttui siihen hoiran häsläämiseen, jonka aikana koira siis veti.

En kyllä ole sitä itse koiran koulutusvaihetta päässyt seuraamaan, mutta vaikea kuvitella, että koirat saavat niissä kasvukodeissaan vetää lenkillä...jos ne ensimmäisen vuoden vetävät, niin onhan siitä hankalampi opettaa pois, kun jos heti alkuun on tiukat säännöt sen suhteen, että miten ohjaajaa saa perässä kiskoa.

Mutta ehkä mä joskus jatkossa osaan antaa sulle täsmällisen oikean vastauksen. Ollaan ukon kanssa juteltu, josko otettaisiin meille pieni opaspentu kasvamaan, jos moinen meille suodaan.

Yhteistyössä