Bussiin vaunujen kans,miten toimia..?

• Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
ja täälä turussaki saa mennä vaunujen kanssa ilimasiks!

mutta täälä kuskit ainaki lähtee samantien kaahaamaan ku oot kyytiin päässy. jos oot ainoo pysäkiltä nouseva ja nouset vaunujen kanssa niin on kuule oltava tosi nopee että saat vaunut sisään ja vielä jarrut päälle ennenku kuskit lähtee....

en oikein tiiä mihin tuosta vois valittaa? joukkoliikennelautakunnalle vai mihin? ei oikein kannate kuskille sanua ku tulee vaan paskaa niskaan ja kuski ajaa entistä holtittomammin. ja sitte ei enää muista/jaksa/viitti valittaa liikennöivälle yhtiölle... :/
no on kyllä hyvä asua pikkukaupungissa kun kuski tulee nostamaankin vaunut kyytiin jos kukaan matkustaja ei tuu auttamaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Ei liity tähän mitenkään, mutta bussilla matkustamisesta kuitekin.
Oltiin yksipäivä tulossa kotiin pitkän päivän jälkeen (minä töistä ja lapset päiväkodista) ja jäämässä bussista pois jolloin nuorempi kompastui ja kaatui lattialle onneksi ei mitään sattunut häntä vaan nauratti ennen kuin ehdin kahden repun ja kauppakassin kanssa auttamaan ylös hän jo ehti nousta itse vanhempi oli samaa aikaa poistumassa bussista niin kuskipa laittoi ovet kiinni ja niin että vanhempi meinasi jäädä ovien väliin ja jaykoi matkaa eikä pysähtynyt vaikka painoin nappia ja huusin että pysähtyy.
Jouduimme siis jäämään seuraavalla pysäkillä pois. Onneksi nyt ei ole suurta ero kummalla jäädään, mutta kummikin. Kotiin päästyäni soitin bussivirmaan ja annoin palautetta, kunen siinä ruuhka bussissa jaksanut lähteä kuskille paasaamaan.
Kysyin sitten vanhemalta mitä olisi tehnyt jos olisi ehtinyt poistua bussista kertoi että olisi mennyt kotiin odottamaan meitä.
Ja käytiin vastaisuuden varalle läpi erivaihtoehtoja miten siinä tilanteesssa toimitaan.
a) jos ehtii poistua ja bussi jatka matkaa niin menee pysäkin penkille istumaan ja odottamaan ei saa lähteä minnekään.
b) jos jää bussiin niin bussista ei saa poistua edes seuraavalla pysäkillä.

Yleensä aina arvostellaan näitä ulkomaalaisia kuskeja,mutta kyllä he on huomattavati kohteliaampia ja huomioivat lapsi asiakkaat esim odottavat pysäkillä niin kauan että pienet on istumassa ennenkuin jatkavat matkaa, kun taas suomalaiset lähtevät kaasu pohjassa kaahamaan heti kun viimeinen matkustaja on kyydissä.
ihan samaa mieltä oon sun kanssa ulkomaalaisista kuskeista!

Alkuperäinen kirjoittaja :

mutta täälä kuskit ainaki lähtee samantien kaahaamaan ku oot kyytiin päässy. jos oot ainoo pysäkiltä nouseva ja nouset vaunujen kanssa niin on kuule oltava tosi nopee että saat vaunut sisään ja vielä jarrut päälle ennenku kuskit lähtee....

en oikein tiiä mihin tuosta vois valittaa? joukkoliikennelautakunnalle vai mihin? ei oikein kannate kuskille sanua ku tulee vaan paskaa niskaan ja kuski ajaa entistä holtittomammin. ja sitte ei enää muista/jaksa/viitti valittaa liikennöivälle yhtiölle... :/
no on kyllä hyvä asua pikkukaupungissa kun kuski tulee nostamaankin vaunut kyytiin jos kukaan matkustaja ei tuu auttamaan :D
mutta täälä onki matalalattiabussit niin ei tarvi apuja.

Yleensä aina arvostellaan näitä ulkomaalaisia kuskeja,mutta kyllä he on huomattavati kohteliaampia ja huomioivat lapsi asiakkaat esim odottavat pysäkillä niin kauan että pienet on istumassa ennenkuin jatkavat matkaa, kun taas suomalaiset lähtevät kaasu pohjassa kaahamaan heti kun viimeinen matkustaja on kyydissä.
Helsingissä on myös paljon ulkomaalaisia kuskeja ja kyllä ne on huomattavasti kohteliaampia kuin monet suomalaiset. Todella usein suomalaiskuskit on kuin perseelle ammuttuja karhuja. Rähistään, kaahataan ja sitten jarrut pohjaan ...

Meni yksi päivä metrokuskillakin hermot. Aina kun se sai ovet kiinni niin joku kerkes oven väliin ja ne aukes. Ja taas sama. Lopulta se kyllästy ja kuullutti että metro on kohta 5 min myöhässä kun aina on jokun jalka oven välissä. No päästiin matkaan ja hetken päästä se saarnas meille asiasta lisää. Kuskin kuulutus kun kuuluu joka vaunussa.

mutta täälä onki matalalattiabussit niin ei tarvi apuja.
niin no joo, täälläkin semmoset ois kyllä kätevät niin ei tarviis aina kuskia vaivata.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Helsingissä on myös paljon ulkomaalaisia kuskeja ja kyllä ne on huomattavasti kohteliaampia kuin monet suomalaiset. Todella usein suomalaiskuskit on kuin perseelle ammuttuja karhuja. Rähistään, kaahataan ja sitten jarrut pohjaan ...

Meni yksi päivä metrokuskillakin hermot. Aina kun se sai ovet kiinni niin joku kerkes oven väliin ja ne aukes. Ja taas sama. Lopulta se kyllästy ja kuullutti että metro on kohta 5 min myöhässä kun aina on jokun jalka oven välissä. No päästiin matkaan ja hetken päästä se saarnas meille asiasta lisää. Kuskin kuulutus kun kuuluu joka vaunussa.
Ootteko koskaan antaneet liikennöitsijälle palautetta?

Ihan vaan ajattelin, ei tää asia täällä palstalla puhumalla muutu.

Mä annan aina.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Se palaute tulee ikävä kyllä annettu niistä negatiivisistä asioista, mutta ei positiivisitä vaikka olet kyllä oikeassa pitäisi myös niistä antaa sitä palautetta

Se palaute tulee ikävä kyllä annettu niistä negatiivisistä asioista, mutta ei positiivisitä vaikka olet kyllä oikeassa pitäisi myös niistä antaa sitä palautetta
Älä huoli, jotkut todistettavasti antaa myös positiivisista palautetta kun mun mies sai juuri niin hyvän asiakas palautteen että firma palkitsee hänet siitä.. vaikkakin se tapa palkita on melko, no, omintakeinen. :D Mutta kuitenkin. =)

Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Turun bussikuskeista =) .
Täällä muuten sääntö on, että rattaissa istuvan lapsen kanssa matkustava aikuinen pääsee ilmaiseksi. Jos lapsi otetaan pois rattaista ja hän menee istumaan penkille, olisi hänen kanssaan matkustavan aikuisen säännön mukaan maksettava matkastaan :kieh: . Yksi kuski kerran kävi näyttämässä tätä sääntöä eräälle iskälle, joka tuli bussiin ainakin viisivuotiaan lapsensa kanssa, rattaat mukana mutta niissä oli kauppakassi, ja menivät istumaan molemmat omille penkeilleen. Oli aika mielenkiintoista seurata kun tenavaa sullottiin rattaisiin joihin ei todellakaan enää mahtunut, kun iskä ei raaskinut maksaa kahta euroa (maksu oli silloin vielä 2?, nykyään 2,5?) :LOL: . Ja sitten se tenava ruikutti koko bussimatkan että mä haluun pois, emmä oo mikään vauva, miks mä en pääse penkille :D . Isin korvat punotti ja kanssamatkustajien suupielet vääntyi väkisinkin hymyyn. Veikkaan, että sen jälkeen eivät yrittäneet päästä pummilla rattaita mukana raahaamalla...Näitä kuskeja lisää! :saint:
Tuskin tuokaan kuljettaja olisi puuttunut asiaan lainkaan, jos esim. 2-vuotias lapsi olisi tullut bussiin rattaissa ja sitten istunut penkillä äitinsä/isänsä sylissä. Mutta kun noista näki kilometrin päähän että se lapsi ei todellakaan ollut enää ratasiässä.

Älä huoli, jotkut todistettavasti antaa myös positiivisista palautetta kun mun mies sai juuri niin hyvän asiakas palautteen että firma palkitsee hänet siitä.. vaikkakin se tapa palkita on melko, no, omintakeinen. :D Mutta kuitenkin. =)
Miten ne palkitsee? :D Antaa "Kuukauden Kuski"- tötteröhatun jota on käytettävä töissä?
...mistä tulikin mieleeni että Turussa yksi bussikuski ajoi jouluaattona joulupukin tamineet päällään, mun mielestä se oli tosi hauska ajatus. Ja juhannuksena on bussit koristeltu koivuin, vappuna bussien peileissä on usein serpentiiniä ja ilmapallot ja monella kuskilla joku hulvaton naamari tai hattu :LOL: .
Mä annan kyllä myös positiivista palautetta, esim. kun kerran talvipakkasella esikoisen ollessa pieni vauva odotin bussia, niin vastakkaiseen suuntaan (eli päätepysäkille jonne oli n. 10 min matka, me oltiin menossa keskustaan) mennyt bussi pysähtyi, kuski avasi ikkunan ja huusi että yksi vuoro on jäänyt pois välistä, mutta tulkaa te kyytiin niin kierretään päättärin kautta ja jatketaan sitten keskustaan, ettei äidin ja vauvan tarvitse palella. Mun mielestä se oli tosi kauniisti ajateltu, kiitin kuskia toki samantien mutta soitin seuraavana päivänä myös liikennöitsijälle ja kerroin että siinä oli asiakaspalvelua parhaimmillaan =).

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Ei sulla ole vaihtoehtoa muuta kuin mennä keskiovesta ja jättää vaunut odottaan siihen niiden paikalle. Mä en usko et kuski lähtee kaahaan ku menet ripeästi maksamaan lippusi ja jos meinaa lähtä niin sanot vaan et odota :)
ei toimi oulun kuskeille...muuten hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Miten ne palkitsee? :D Antaa "Kuukauden Kuski"- tötteröhatun jota on käytettävä töissä?
...mistä tulikin mieleeni että Turussa yksi bussikuski ajoi jouluaattona joulupukin tamineet päällään, mun mielestä se oli tosi hauska ajatus. Ja juhannuksena on bussit koristeltu koivuin, vappuna bussien peileissä on usein serpentiiniä ja ilmapallot ja monella kuskilla joku hulvaton naamari tai hattu :LOL: .
Mä annan kyllä myös positiivista palautetta, esim. kun kerran talvipakkasella esikoisen ollessa pieni vauva odotin bussia, niin vastakkaiseen suuntaan (eli päätepysäkille jonne oli n. 10 min matka, me oltiin menossa keskustaan) mennyt bussi pysähtyi, kuski avasi ikkunan ja huusi että yksi vuoro on jäänyt pois välistä, mutta tulkaa te kyytiin niin kierretään päättärin kautta ja jatketaan sitten keskustaan, ettei äidin ja vauvan tarvitse palella. Mun mielestä se oli tosi kauniisti ajateltu, kiitin kuskia toki samantien mutta soitin seuraavana päivänä myös liikennöitsijälle ja kerroin että siinä oli asiakaspalvelua parhaimmillaan =).
Ei nyt tötteröitä sentäs. :D

Mutta se pääsee (firman näkökulmasta) ajamaan
joidenkin huippu tärkeiden tyyppien tilausajon, mihin kuuluu sitt ilmeisesti jossain tasokkaassa ravintolassa syöminen näiden heebojen kanssa niiden piikkiin jne.

Eli siis ihan kiva työkeikka, mutta ei mies sitä nyt ihan palkintona niellyt kyllä. :D

Mutt onhan se mukavaa että tykätään, ei siinä mitään.

joidenkin huippu tärkeiden tyyppien tilausajon, mihin kuuluu sitt ilmeisesti jossain tasokkaassa ravintolassa syöminen näiden heebojen kanssa niiden piikkiin jne.

Eli siis ihan kiva työkeikka, mutta ei mies sitä nyt ihan palkintona niellyt kyllä. :D

Vautsi...pääsee ajamaan bussia palkinnoksi siitä että ajaa hienosti bussia =).
No, se ravintolassa syöminen on kuitenkin jotain spesiaalia. Ja positiivinen palaute on aina kiva juttu :).

Vautsi...pääsee ajamaan bussia palkinnoksi siitä että ajaa hienosti bussia =).
No, se ravintolassa syöminen on kuitenkin jotain spesiaalia. Ja positiivinen palaute on aina kiva juttu :).

Suunnilleen tätä mieltä oli mieskin... :D

Mutt ilmeisesti johto on ajatellut palkinnon olevan vallan hyvä, kun ihan henkilökohtaisesti kävivät antamassa ohjeistuksen tälle keikalle sen kyseisen hyvän palautteen kera. :D

matkustelija
Ap on mahollisesti päässyt jo matkaan ja toivottavasti turvallisesti. Kerron varmuudeksi vielä oman kokemukseni.

Eli oon matkustanut rattaiden kanssa bussilla sekä Turussa että naapurikunnissa Kaarinassa ja Raisiossa. Turussa, jossa matkat on ilmaisia kuski lähtee liikkeelle saman tien kun oot vaunut paikalles asettanut.

Sen sijaan naapurikunnissa, joissa matkustaminen maksaa, mennään samaan tapaan keskiovesta. Vaunut paikalleen ja itse maksamaan. Ja kuski lähtee liikkeelle vasta kun olet palannut -tai ainakin palaamassa- paikallesi. Eräänkin kerran oikein kysyttiin voiko jo lähteä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis kun joissain kaupungeissa ilmaiseen kyytiin oikeuttaa alle 4v lapsi rattaissa. Niin miten sitten toimitaan jos lapsi on yli 4v? Joutuuko maksamaan vaikkei lapsi osaisi kävellä?
En usko että joutuu, koska myös pyörätuolissa matkustava henkilö ja hänen saattajansa matkustaa yleensä ilmaiseksi (ainakin Turussa ja pk-seudulla), ja tuohan olisi rinnastettavissa siihen.

kuopio
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Kuopiossa maksaa vaunujen kanssa kulkeminen bussilla, tosin pääsee puoleen hintaan tai jotain, mutta maksaa kuiteski.
Ja tosiaan ärsyttää, kun Tampereella asuessani totuin, että se on ilmasta.
En mä valita, mutta kyllä viduttaa :kieh:
Kuopiossa todellakin maksaa bussissa vaunujen kanssa kulkeminen. Normaali maksu on 2,80e ja vaunut + saattaja on 2,50e. Eli ei suurta eroa. Se vit*ttaa ihan oikeesti, että pitää maksaa kun muissa (useimmissa) kaupungeissa ei tarvii maksaa ja sit vielä yleensä pitää jättää muksu yksin vaunuihin toiselle puolelle bussia.

palautetta palautetta
Tampereella on kyllä kanssa noita kuskeja niin moneen junaan... tai bussiin. Olen kyllä minäkin tehnyt huomion, että ulkomaalaiset kuskit ovat tosissaan kohteliaampia ja avuliaampia kuin suomalaiset, varsinkin lasten kanssa matkustaessa. Tietysti on aina poikkeuksia suuntaan ja toiseenkin, mutta yleisesti on näin.

Täällä on paljon sellaisia "matalalattiabusseja", joissa ei kyllä ole portaita mutta bussin lattia ei myöskään laskeudu yhtään ja on siinä sitten kiva yrittää saada vaunuja ulos tai sisään, jos kukaan ei tule auttamaan, kun vauva valahtaa alas vaunuihin tullessa kulma. Varsinkin jos kuski pysähtyy pysäkille niin, että rotvallin reuna jää pahimmoilleen kauas bussin reunasta ja vaunujen rengas menee siihen koloon mikä jää rotvallin ja bussin väliin kun yrittää saada vaunuja ulos tai sisään suht suorassa.

Kerran jouduin tulemaan Pirkkalasta vauvan ja taaperon kanssa bussilla, nousin siis tien varren pysäkiltä kyytiin. Kuski jatkoi saman tien matkaansa ja huusi vielä taaperoa penkille nostaessani, että se muuten maksaa tämä bussilla ajo. Kiva siinä oli sitten miettiä mitä tehdä, kun vaunuissakin oli epävarma jarru ja kuskin ajotyyli lievästi sanottuna töksähtelevä. Onneksi eräs matkustajana ollut mies tuli ihan oma-aloitteisesti pitämään vaunuja niin pääsin maksamaan.

vieras
Näytät selvän pysäytysmerkin, että kuski tietää sinun tulevan kyytiin. Menet keskiovista. Jos on portaat, niin aisapuoli edellä ja huikkaat jonkun ystävällisesti auttamaan, jos ketään ei ole tulossa avuksi, matalattiamalleihin menet aisasta työntämällä (muista myös tulla aisa edellä matalalattiamallista!). Laitat vaunuista jarrut päälle ja laitat turvavyöllä tai koukuilla vaunun kiinni, jos sellaiset vaan löytyy ja käyt maksamassa. Toivot, ettei kuskilla ole kiire, vaan odottaa, että ehdit maksaa ja palata takaisin paikallesi. Tosin jotain muuta matkustajaa voi pyytää pitämään kiinni vaunuista sen maksun ajan. Poisjäädessä kannattaa myös pyytää apua ajoissa ennenkuin muut ehtivät kaikki ulos, jos on porrasmallinen bussi. Ystävällistä äänensävyä käyttämällä yleensä apua löytyy aina! Eikä hymy ja kiitoskaan haittaa.

Tervetuloa Rovaniemelle missä vaunuista pitää maksaa lastenlippu. Siis maksat ensin aikuistenlipun itsestäni ja sitten lasten lipun vaunuista. Jos taas vauva on esim. kantorepussa maksat vain aikuisesta. Eikä toivoakaan että mitään ilmaisia matkoja olisi tulossakaan :LOL:

vieras
pakko tähän ketjuun kertoa että meillä lahdessa maksaa vaunut ja aikuinen minimissään 2.80+1.40 . ei oo halpaa ei.. yli neljä vee maksaakin sit jo lastenlipun verran 1.40.
ja täällä myös pyörätuolilla kulkevat maksavat matkastaan.

No siskon tykönä kun asuivat vielä turussa niin mentiin pussilla kaupunkiin ja sain rattaat sisälle ja ite jäin oven väliin! Eikä kuski pyytäny ees anteeks!

Yhteistyössä