Bussiin vaunujen kans,miten toimia..?

• Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti
mami
eli pitäs bussilla kaupunkiin suunnata vaunujen kans ekaa kertaa.
kun pitää kyyti maksaa,nii mennäänkö bussiin silti keskiovesta?jätetäänkö vaunut keskiosaan oottaa vai miten sitä oikee kuljetaan..?en oo tuota bussilla matkaamista oikein harrastanu,nii jännittää jotenki lähtee liikkeelle ku ei oikein tiiä mite toimia..perhana ku asus kaupungin puolella nii ei tarviis huolehtia ku ittesä kyytii,ei tarvis maksua huolehtia..

joku varmaa pitää nyt ihan avuttomana,mutta..no,ehkä mä sit oon..

mami
kiimingissä(oulun vieressä) asun.oulun sisäpuolel ku matkustaa ei tarvii maksaa.ja sama homma kiimingin sisäpuolella.tosi tyhmästi et molempien paikkakuntien sisäpuoliset matkat on ilmasii,mutta rajan ylitys sit maksas..tehty aika vaikeeksi mun mielestä tuo matkaaminen.sit menee vaunuistaki viel maksu!näin oon ymmärtäny

Ei sulla ole vaihtoehtoa muuta kuin mennä keskiovesta ja jättää vaunut odottaan siihen niiden paikalle. Mä en usko et kuski lähtee kaahaan ku menet ripeästi maksamaan lippusi ja jos meinaa lähtä niin sanot vaan et odota :)

meitsi
Menet keskiovesta sisään, jätät vaunut siihen ja menet maksamaan. Jos kuski meinaa lähteä liikkeelle ennen kuin olet päässyt takaisin vaunujen viereen, käsket odottamaan. Jos siitä huolimatta ei odota vaan lähtee, pysyt vaunujen vieressä ja olet maksamati. Älä kuitenkaan jätä vaunuja yksin liikkuvaan autoon!

Alkuperäinen kirjoittaja meitsi:
Älä kuitenkaan jätä vaunuja yksin liikkuvaan autoon!
Asian vierestä. Mua ärsyttää suunnattomasti äidit jotka jättävät vauvansa/lapsensa vaunuihin tai rattaisiin ja painuvat itse istumaan penkille. Varsinkin kun ainakin täällä kaupunkiliikenteessä kuskit tekee välillä ihan järkkyjä äkkijarrutuksia ja multakin on meinanneet kärryt pariin otteeseen kaatua! Ihmettelen onko niillä äideillä älliä päässä vai eikö ne yhtään välitä jälkikasvustaan?
Ja sit aina löytyy niitä akkoja jotka tulee keskiovesta kärryineen ja laittaa ne kiesit siihen vaunukoloon mennen itse mukuloineen istumaan. Silleen kätevästi pääsee pummillla :whistle: Yhdenkin kerran emäntä ei vaivautunut edes jarruja rattaisiin laittaa päälle kun oli niin kova kiire matkustaan mukulansa kanssa pummilla. Siellä ne rattaat sitten seilas ee
s taas ihmisten jaloissa.

mami
nii joo kuskin oma mokahan se on mikäli lähtee liikkeelle ennenku oon maksanu.toivottavasti ei oo paljoo porukkaa bussis,en haluis hetkeksikään jättää vaunuja yksin..

meitsi
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Ja sit aina löytyy niitä akkoja jotka tulee keskiovesta kärryineen ja laittaa ne kiesit siihen vaunukoloon mennen itse mukuloineen istumaan. Silleen kätevästi pääsee pummillla :whistle: Yhdenkin kerran emäntä ei vaivautunut edes jarruja rattaisiin laittaa päälle kun oli niin kova kiire matkustaan mukulansa kanssa pummilla. Siellä ne rattaat sitten seilas ee
Tätä itsekin katson pitkin nenän vartta. Onko ihmiset tietämättömiä vaiko vain niin hemmetin välinpitämättömiä, ettei piitata omasta lapsestaan piirun vertaa? Vaunuista pois otettu lapsi EI OLE vakuutettu, jos vanhempi ei ole maksanut omaa matkaansa!!! Jos maksamatta menet vaunujen kanssa linja-autoon, otat lapsen vaunuista pois ja laitat penkille istumaan, ja sattuukin kolari, on siinä sitte turha itkeä ja kysellä kuka maksaa sairaalakäynnit ja hoidot! Ja tämä on tietoa ja varma asia täällä Oulussa. Olen kysynyt tuosta Koskilinjojen johtajalta.

Kuopiossa maksaa vaunujen kanssa kulkeminen bussilla, tosin pääsee puoleen hintaan tai jotain, mutta maksaa kuiteski.
Ja tosiaan ärsyttää, kun Tampereella asuessani totuin, että se on ilmasta.
En mä valita, mutta kyllä viduttaa :kieh:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
nii joo kuskin oma mokahan se on mikäli lähtee liikkeelle ennenku oon maksanu.toivottavasti ei oo paljoo porukkaa bussis,en haluis hetkeksikään jättää vaunuja yksin..
Tarvittaessa otat maksamisen ajaksi vauvan syliin.
Tosin menee siinäkin tovi aikaa jos joutuu vauvan ensin kaivelemaan pakkauksista ennen maksamaan menoa.

tälleen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Tarvittaessa otat maksamisen ajaksi vauvan syliin.
Tosin menee siinäkin tovi aikaa jos joutuu vauvan ensin kaivelemaan pakkauksista ennen maksamaan menoa.
Ja kokemuksesta voin kertoa että vauva kainalossa sen se maksu ei ihan helposti suju. Sitten heiluvassa bussissa vauva kainalossa kävelet takaisin vaunuille jonne yrität asettaa vauvan ja samalla yrität itse pysyä pysyssä, olla kolhimatta vauvaa jne.. vaatii aikamoista akrobatiaa. Ja lopputuloksena on vauva, joka huutaa koko matkan koska unta ja lepoa ja olotilaa häirittiin :/

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meitsi:
Älä kuitenkaan jätä vaunuja yksin liikkuvaan autoon!
Asian vierestä. Mua ärsyttää suunnattomasti äidit jotka jättävät vauvansa/lapsensa vaunuihin tai rattaisiin ja painuvat itse istumaan penkille. Varsinkin kun ainakin täällä kaupunkiliikenteessä kuskit tekee välillä ihan järkkyjä äkkijarrutuksia ja multakin on meinanneet kärryt pariin otteeseen kaatua! Ihmettelen onko niillä äideillä älliä päässä vai eikö ne yhtään välitä jälkikasvustaan?

Sä se aina jaksat jauhaa tosta pummilla matkustamisesta, taidat tehä ite sitä kun muutenkin köyhältä näytät:(

yksi juttu
Olenmennyt rattailla ilmaisena pummina lapsen kanssa. Lapsi haluaa nähdä ulos, joten olen joutunut ottamaan pois kärryistä. Istu itse tunnin matka ja tuijota seinää!
Lapsi istuu penkillä ja minä seison tyhjien rattaiden luona, koska ne kaatuu muuten kun bussi heiluu.

Se, että ihmiset jättää valvomatta kärrynsä johtuu siitä, että kärryjen vieressä ollaan tulppana käytävällä. Kyytiin nousevat eivät pääse ohi.. itse olen oppinut väistämään "taaksepäin", eli en nojaakaan työntöaisaan vaan otan pari askelta poispäin rattaista , kohti keskiovia. Näin tulee suora kävelytila ja isompi tila mennä bussin takaosaan.
Suosittelen tätä systeemiä muillekin.

Ja hei!! Ne SELKÄREPUT POIS ja VAROKAA MUUTENKIN KASSIENNE KANSSA busseissa! Työntäkää kassia käytävällä edessänne, niin sovitte paremmin ettekä keilaa ihmisiä penkeiltä! Ja selkärepun kanssa heiluvat niinikään ovat aika rasittavia, koska selkäreppu hakkaa muita naamaan.. lasten siellä alempana on myös vaikea olla kun aikuiset pieksää kasseillaan.

jätän aina hetkeksi vaunut jarrut päällä paikalleen ja menen maksamaan.kyllä se kuski aina odottaa että tulen maksamaan ja yleensä kuski tulee auttamaan vaunujen nostossa. täällä maksaa vaunujen kanssa matkustaminen 1,50?.

minä
Siis miten niin pummilla jos lapsi istuu penkillä,niitä rattaitahan tarvitsen taas kun nousen pois kyydistä,meidän tyttö ainakin voi pahoin jos istuu siellä rattaissa ja oksentaa,olen nostanut muksut siis pois enkä todellakaan ajattele ettei niin voisi tehdä.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Siis miten niin pummilla jos lapsi istuu penkillä,niitä rattaitahan tarvitsen taas kun nousen pois kyydistä,meidän tyttö ainakin voi pahoin jos istuu siellä rattaissa ja oksentaa,olen nostanut muksut siis pois enkä todellakaan ajattele ettei niin voisi tehdä.
Ja näin saa sääntöjen mukaan tehdä, eli lapsen saa nostaa pois kärryistä ja laittaa penkille.
En itse aina pystynyt edes nostamaan ´kärryjä bussiin, jos lapsi istui kyydissä. Sen verran isokokoinen ja painava lapsi on. Ikätasoinen kuitenkin, ja jaksaminen just ikätasoisen mukaista. Siksi ne rattaat on pitkälläkin lapsella hyvät olla kun liikutaan kaupungilla ja pitkiä matkoja.

Tämä rataspaikan vieminen ärsyttää niitä, joilla on vauva. Eli eivät sovi kýytiin, kun on viety rataspaikka vaikka lapsi on niin iso että istuu penkissä. Ja viedään sitten penkkipaikka maksavilta. Siksi ihmiset ärsyyntyy.

Monet sanoo, että kun se ainokainen esikoinen on 3 v, sitten mennään aina vaan kävellen. Voin sanoa että terve menoa vaan. On siinä melkoinen matkaaminen kun ihan oikeasti 3 v ei jaksa kävellä pitkiä matkoja, tuon ikäisen mukana raahaaminen esim. kauppakeskuksessa kävelypelillä on ihan hirveää. Tai sitten lapsi on huumattu :) omani eivät jaksa kulkea perässä.. rattaissa jaksaa paremmin. Saa siihen myös rauhottumaan..

NIIN ja joskus ja hyvinkin usein on PAKKO toimittaa niitä asioitaan, eikä aina voi hankkia lastenhoitajaa tai sitten se peruu viime hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
kohtapa loppuu Helsingissäkin "pummilla " matkustaminen vaunujen kanssa :whistle: no,itsellä siitä joitain vuosia jo aikaa,kun saanu nauttia noista ilmaiseduista =)
Miten niin?
olikohan alkaen vuonna 2009..täällä kun on käytössä ne matkakortit,niin laittaavat bussien keskiosaan myös ne leimauslaitteet..turvallista siten leimata lippu,eikä tarvitse lähteä vastavirtaan leimaamaan lippua.
Metroasemillahan lippu leimataan ennnen laiturille menoa,niin siinä ei ole mitään ongelmaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
kohtapa loppuu Helsingissäkin "pummilla " matkustaminen vaunujen kanssa :whistle: no,itsellä siitä joitain vuosia jo aikaa,kun saanu nauttia noista ilmaiseduista =)
Miten niin?
olikohan alkaen vuonna 2009..täällä kun on käytössä ne matkakortit,niin laittaavat bussien keskiosaan myös ne leimauslaitteet..turvallista siten leimata lippu,eikä tarvitse lähteä vastavirtaan leimaamaan lippua.
Metroasemillahan lippu leimataan ennnen laiturille menoa,niin siinä ei ole mitään ongelmaa..
Entäs jos pitää maksaa kertamaksulla?

ja täälä turussaki saa mennä vaunujen kanssa ilimasiks!

mutta täälä kuskit ainaki lähtee samantien kaahaamaan ku oot kyytiin päässy. jos oot ainoo pysäkiltä nouseva ja nouset vaunujen kanssa niin on kuule oltava tosi nopee että saat vaunut sisään ja vielä jarrut päälle ennenku kuskit lähtee....

en oikein tiiä mihin tuosta vois valittaa? joukkoliikennelautakunnalle vai mihin? ei oikein kannate kuskille sanua ku tulee vaan paskaa niskaan ja kuski ajaa entistä holtittomammin. ja sitte ei enää muista/jaksa/viitti valittaa liikennöivälle yhtiölle... :/

Alkuperäinen kirjoittaja niin :
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ja näin saa sääntöjen mukaan tehdä, eli lapsen saa nostaa pois kärryistä ja laittaa penkille.
En itse aina pystynyt edes nostamaan ´kärryjä bussiin, jos lapsi istui kyydissä. Sen verran isokokoinen ja painava lapsi on. Ikätasoinen kuitenkin, ja jaksaminen just ikätasoisen mukaista. Siksi ne rattaat on pitkälläkin lapsella hyvät olla kun liikutaan kaupungilla ja pitkiä matkoja.

Tämä rataspaikan vieminen ärsyttää niitä, joilla on vauva. Eli eivät sovi kýytiin, kun on viety rataspaikka vaikka lapsi on niin iso että istuu penkissä. Ja viedään sitten penkkipaikka maksavilta. Siksi ihmiset ärsyyntyy.

Monet sanoo, että kun se ainokainen esikoinen on 3 v, sitten mennään aina vaan kävellen. Voin sanoa että terve menoa vaan. On siinä melkoinen matkaaminen kun ihan oikeasti 3 v ei jaksa kävellä pitkiä matkoja, tuon ikäisen mukana raahaaminen esim. kauppakeskuksessa kävelypelillä on ihan hirveää. Tai sitten lapsi on huumattu :) omani eivät jaksa kulkea perässä.. rattaissa jaksaa paremmin. Saa siihen myös rauhottumaan..

NIIN ja joskus ja hyvinkin usein on PAKKO toimittaa niitä asioitaan, eikä aina voi hankkia lastenhoitajaa tai sitten se peruu viime hetkellä.
Monessa kaupungissa kylläkin se ilmaiskyyti on tarkoitettu siksi että aikuisen ei tarvitse jättää lasta maksun ajaksi yksin kärryihin. Ja jos ja kun lapsi kykenee istumaan siellä bussin penkillä niin silloin kyydistä pitää myös maksaa. Ei ne tyhjät rattaat rataspaikalla oikeuta ilmaiseen matkustamiseen. Mm sateenvarjorattaissa matkustava lapsi ei oikeuta ilmaiskyytiin, vaan lapsi täytyisi ottaa rattaista pois ja kärryt laittaa kasaan.
Mitä 3 vuotiaan kykeneväisyyteen kävellä tulee. Se lieneen yksilöllistä. Meillä 3 vuotias kulkee bussissa jalan ja 2 vuotiaskin useimmiten. Eikä meillä ole tarvinnut lapsia huumata.
Vaikka me ollaan köyhän näkösiä, niin ei tosiaankaan olla niin köyhiä jotta tarttisi pummilla matkustaa.

Ei liity tähän mitenkään, mutta bussilla matkustamisesta kuitekin.
Oltiin yksipäivä tulossa kotiin pitkän päivän jälkeen (minä töistä ja lapset päiväkodista) ja jäämässä bussista pois jolloin nuorempi kompastui ja kaatui lattialle onneksi ei mitään sattunut häntä vaan nauratti ennen kuin ehdin kahden repun ja kauppakassin kanssa auttamaan ylös hän jo ehti nousta itse vanhempi oli samaa aikaa poistumassa bussista niin kuskipa laittoi ovet kiinni ja niin että vanhempi meinasi jäädä ovien väliin ja jaykoi matkaa eikä pysähtynyt vaikka painoin nappia ja huusin että pysähtyy.
Jouduimme siis jäämään seuraavalla pysäkillä pois. Onneksi nyt ei ole suurta ero kummalla jäädään, mutta kummikin. Kotiin päästyäni soitin bussivirmaan ja annoin palautetta, kunen siinä ruuhka bussissa jaksanut lähteä kuskille paasaamaan.
Kysyin sitten vanhemalta mitä olisi tehnyt jos olisi ehtinyt poistua bussista kertoi että olisi mennyt kotiin odottamaan meitä.
Ja käytiin vastaisuuden varalle läpi erivaihtoehtoja miten siinä tilanteesssa toimitaan.
a) jos ehtii poistua ja bussi jatka matkaa niin menee pysäkin penkille istumaan ja odottamaan ei saa lähteä minnekään.
b) jos jää bussiin niin bussista ei saa poistua edes seuraavalla pysäkillä.

Yleensä aina arvostellaan näitä ulkomaalaisia kuskeja,mutta kyllä he on huomattavati kohteliaampia ja huomioivat lapsi asiakkaat esim odottavat pysäkillä niin kauan että pienet on istumassa ennenkuin jatkavat matkaa, kun taas suomalaiset lähtevät kaasu pohjassa kaahamaan heti kun viimeinen matkustaja on kyydissä.

Yhteistyössä