Borrelioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Borre

Vieras
Onko täällä borrelioosin sairastaneita? Miten olette saaneet hoitoa ja kuinka hyvin se on onnistunut?

Minua puri pari viikkoa sitten punkki. Löydettäessä se oli vain hitusen pullistunut normaalikoostaan (naaraspunkki, puna-musta) eli oletettavasti 12-24 tuntia maksimissaan kiinnittyneenä. Minulla ei ole tullut ihottumaa, mutta sen sijaan toiseen jalkaan on tullut kovia lihaskipuja ja on hieman sellainen olo että olisin tulossa kipeäksi. Lääkäri epäili, ettei kyseessä ole punkin aiheuttama sairaus, mutta jotenkin ihmetyttää nuo lihaskivut juuri sopivasti viikon kuluttua puremasta...

Mies sairasti borrelioosin viime talvena. Punkki oli samanlainen tapaus kuin sinulla. Ei iho-oireita saati muitakaan tyypillisiä borrelioosin tunnusmerkkejä. Vasta neljän kuukauden jälkeen puremakohtaan levisi yhtäkkiä voimakkaasti punoittava, ruokalautasen kokoinen alue. Myös pitkään kestänyttä väsymystä ja nivelkipuja, joita ei suoraan osannut yhdistää borrelioosiin.

KAhden viikon hevoskuuri antibiootteja auttoi.

Jos epäilet saaneesi borrelioosin ei verikokeesta välttämättä saa sitä vielä todennettua, mutta odottele vielä vähän aikaan ja sen jälkeen vaadi verikoe. Punkin puremiin ei suhtauduta erityisen vakavasti Suomessa ja niitä vähätellään ihan liikaa. Minulla on tuttavapiirissäni kaksi borrelioosiin sairastanutta, jotka molemmat joutuivat sairaalaan. Mies ei onneksi.

No tässä linkki oiresivustoon. Testattiinko edes? Vai jätettiin tutkimatta koska se on halvempaa ja nopeampaa? Suomessa on paljon huonommat testit käytössä kuin esim Saksassa, monet ovat matkustaneet sinne ja ovat saaneet oikean diagnoosin.

Borrelioosi - Oireet

Ei testattu, ainakaan vielä. Kun puremasta on vasta about kaksi viikkoa, ei se kai kokeessa edes näkyisikään. Ehkä odottelen vielä viikon tai pari ja pyydän sitten lähetteen verikokeeseen. Ellei tässä nyt oireet sitten pahene... Kiitos vastauksista!

Yhteistyössä