Borrelioosi AIDSia pahempi tauti???

• Viestiketjun aloittaja ju
  • Ensimmäinen viesti
ei sitä borrelioosia kannata hysteerisenä pelätä, vaikkakin vakavasti sen uhkaan suhtautua, kun tosiaan aikaisin todettuna pitäisi hoitua helposti antibiooteilla. se on se myöhäisvaiheeseen edennyt borrelioosi joka onkin sitten todella huono homma (kokemusta lähipiirissä).. nykyisin onneksi lääkäritkin tietävät jo enemmän, mutta jos outoa oireilua havaitun punkin jälkeen on, vaikkei tulisikaan sitä rengasihottumaa, kannattaa todella tiukkana olla kokeiden ja hoidon vaatimisessa.. tauti on usein todella vaikea oikein diagnosoida ja on nimittäin aivan uskomatonta miten edelleen monet lääkärit viittaavat kintaalla borre-epäilyille, kehotetaan tutkimaan mielenterveyttä sen sijaan ja muuta sontaa..

punkkikammoinen
Hei kaikille!

Olen uusi täällä linjoilla ja huomasin hyvää keskustelua aiheesta. Itselläni punkki tuli nivuseen noin viisi vuotta sitten. Vasta tänä kesänä oireet pahentuneet. Suolisto-oireita on ollut ja hiustenlähtöä. Olen ollut nyt labroissa ja odottelen tuloksia. Tunne on uskomaton, miten minulle kävi näin. Voinko siis enää parantua niveloireista ja vatsan ongelmista? Kun olen lukenut nyt aiheesta jonkin verran kokemuksia vaihtaisin aiheesta miten ihmiset selvinneet ja kuinka monen vuoden päästä vielä on mahdollisuus päästä "elävien kirjoihin"

-
Ja muistutetaan nyt vielä, että kaikki punkit eivät kanna borreliabakteeria! Keskimäärin 2 % punkeista se on ja vain kymmenesosa saastuneen punkin puremaksi joutuneista taudin saa.
hmm.. terveyskirjasto.fi sivuston mukaan Suomessa, alueesta riippuen n. 10-50% punkeista kantaa borrellia bakteeria. Esim. Helsingissä 32% punkeista on bakteerin kantajia(v.1996).

Aiemmin on arviotu että borreliaa kantavan punkin purema tartuttaisi infektion 10% todennäköisyydellä ihmiseen. Alla olevan lähteen mukaan nykyinen arvio olisi pikemminkin 20%. Merkittäväksi tartunnan saamiseen vaikuttavaksi tekijäksi mainitaan myös aika, jonka punkki on ehtinyt olla kiinnittyneenä.

http://www.punkki.net/artikkelit/lymenborrelioosi.html

Koko Suomessa punkkien borreliakantajuudeksi arviodaan 20%. Tällöin useita tunteja kiinnittyneenä olleen punkin välittämän infektion riski olisi aiempien arvioiden mukaan ollut 2%, uudemman arvion ollessa 4%

Riski siitä että Helsingissä saatu yksittäinen punkin purema johtaisi borrellioosiin olisikin sitten äkkiseltään laskettuna 6,4%!

Jälkikäteen viisas
Vain sairastunut voi tietää miltä borrelioosiin sairastuminen tuntuu. Sitä ennen olet monta vuotta ihmetellyt itsessäsi olevia oireita ja niiden kirjoa sekä moninaisia ilmaantumismutoja jolle ei näy tulevan loppua. Vaatii hyviä hermoja ja markkinointikykyä, että pystyt itse tunnustumaan ensinnäkin itsellesi ja sen jälkeen lääkäreille voisiko kenties kysymys olla borrelioosista??
Tämä kaikki vie melkein viisi vuotta aikaa jota pidetään rajana, että enää paranet antibiooteilla borrelioosista ja ettei tauti oli kroonistunut.
Siinä ohessa olisi pyöritettävä perhe , työ,koti ja oma henkinen jaksaminen. Tämä kaikki vie voimia kun tukea ei tule mistään, keneltäkään ja huomaat olevasi yksin asiasi kanssa.....kenties leimattuna vielä mielenterveyspotilaaksi.
Tällaisia tuntemuksia sairaus ja sairastuminen jätti minulle borrelioosipotilaana jota kesämökkeily ei enää innosta.

Yhteistyössä